ISSN:
1433-8491
Keywords:
Sleep-EEG
;
Brain Stem Lesions
;
Interval Spectrum Analysis
;
Duration of Sleep Stages
;
Sequence of Sleep Stages
;
Man
;
Schlaf-EEG
;
Hirnstammläsionen
;
Schlafstadiendauer
;
Intervall-Spektrum-Analyse
;
Schlafstadiensequenz
;
Mensch
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Bei 13 Patienten mit frischen und älteren Hirnstammläsionen wurden jeweils 3 polygraphische Nachtschlaf-EEG-Registrierungen durchgeführt. Außer der üblichen polygraphischen Registrierung (EEG, ENG, EMG, EKG, Atmung) wurden eine occipitale EEG-Ableitung, die Augenbewegungen und das EMG des M. mentalis auf einem automatischen EEG-Intervall-Spektrum-Analysator (EISA, Tönnies) aufgenommen. Die Hirnlokalisation wurde nach klinischen Leitsymptomen in mesencephale, pontine, caudale (Medulla oblongata) und diffuse Hirnstammschädigungen eingeteilt. Bei mesencephalen Läsionen sind Gesamtschlafdauer und Anteil des paradoxen Schlafes normal, während die tieferen Schlafstadien im Verhältnis zum leichten Schlaf vermehrt sind. Das REM-Stadium folgt in über 40% auf die tieferen Schlafstadien (3 und 4), was bei einer Normalgruppe nur in 2% vorkommt. Die schwersten Störungen des Nachtschlafes haben rhombencephale Läsionen von Pons und Medulla oblongata: einen hohen Anteil von Wachphasen und eine deutliche Verminderung des paradoxen Schlafes und Tiefschlafes. Auch die Sequenz der einzelnen Stadien ist bei diesen letztgenannten Läsionen auffällig gestört. Ein direkter Übergang vom Wachstadium in paradoxen Schlaf wurde bei Pons- und Oblongata-Läsionen in ca. 20% beobachtet. Als Störung der Schlafregulation sind auch die Mischphasen mit einem raschen Oscillieren zwischen leichtem Schlaf (l, 2), REM-Schlaf und Wachperioden anzusehen. Diese Mischphasen sind am häufigsten bei Ponsläsionen (10% der Gesamtschlafdauer). Die geringsten Abweichungen vom Normalschlaf zeigen Patienten mit diffusen Hirnstammschäden.
Notes:
Summary Polygraphic recordings of night sleep were obtained during 3 successive nights from each of 13 patients suffering from brain stem lesions. In addition to the routine recordings (EEG, EOG, EMG, ECG, respiration) the right occipital EEG was analysed automatically by an EEG-Interval-Spectrum-Analyser (EISA, Tönnies) together with eye movements and EMG of M. mentalis. Lesions were localised aeeording to clinical symptoms and classified as mesencephalic, pontine, caudal (medulla oblongata) and diffuse injuries of the brain stem. In mesencephalic lesions the deep sleep stages (3, 4 = D, E) were increased relative to the occurrence of light sleep (1, 2 = B, C) whereas total sleep duration and length of paradoxical sleep were normal. REM-sleep followed the stages 3 and 4 in more than 40% compared with only 2% in a normal control group. Night sleep was most severely affected in rhombencephalic lesions of the pons and medulla oblongata in which a high percentage of waking periods and a marked reduction of paradoxical sleep and deep sleep stages occurred. In pontine and caudal lesions the sequence of the individual stages was also noticeably disturbed. A transition from waking to paradoxical sleep was observed in about 20% of the lesions of the pons and medulla oblongata. Mixed phases characterised by rapid oscillations between light sleep (1,2), REM-sleep and waking periods are further disturbances of sleep regulation. These mixed phases were found most frequently in pontine lesions (10% of total sleep duration). Patients with diffuse brain stem lesions showed only small deviations from normal sleep.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00342668
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