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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hemorheology ; Predictability ; Incidence of vascular disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The prevention of cardiovascular disease has up till now generally been limited to control of the classical risk factors. The primary problem of the risk factor model is, that although a statistically verified relationship exists between risk factors and vascular disease, an individual prognosis is presently impossible. Surveys that show a relation between risk factors and impaired blood fluidity support the conception that a change in blood fluidity could be considered an early detection screening of vascular diseases. Prospective studies have shown that the hematocrit is related to circulatory disturbances. The main aim of the present study was to determine the clinical relevance of rheological parameters (hematocrit, plasma viscosity, erythrocyte rigidity, thrombocyte aggregation, erythrocyte aggregation), and the importance of altered blood fluidity as a predictor of manifest cerebral, cardiac or peripheral vascular disturbance.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Tachyarrhythmie ; Kardioverter Defibrillator ; Psychogene Triggerung ; Emotional-kognitive Faktoren ; Key words Tachyarrhythmia ; Implantable cardioverter defibrillator ; Emotional stress ; Psychic arousal
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Tachyarrhytmias often occur during increased emotional arousal or mental excitation. The implantable cardioverter defibrillator (ICD) allows the exact documentation of arrhythmic episodes and their time of onset. Therefore, the type of arrhythmia can be differentiated as well as the circumstances surrounding the event. These features allow the assessment of possible psychic arrhythmogenic factors in the natural environment. We analyzed the ICD-protocols of three male patients (in ages between 60 and 68), whose devices had successfully terminated a ventricular tachycardia and compared the onset of the episodes with the patients' detailed descriptions of the corresponding life situations. The analysis of the circumstances at the time of arrhythmia-onset revealed a relationship between the occurrence of life-threatening arrhythmias in natural environment and emotional stress. The stressors could be defined as situations of increased vulnerability leading to sympathetic excitation. The induction of tachyarrhythmia was promoted in case 1 by acute psychic distress (public speaking), by the increasing panic-attack-like vicious circle of the cognitive anticipation of an unfavorable outcome (case 2), and an adverse anger reaction superimposed on persistent feelings of help- and hopelessness (case 3). These findings are in line with several experimental and epidemiological studies providing evidence for a relationship between psychic arousal and the induction of tachyarrhythmias. The knowledge of emotional and mental factors that function as a trigger for arrhythmias may lead to new therapeutic approaches in the prevention of sudden cardiac death.
    Notes: Zusammenfassung Tachyarrhythmien treten häufig während erhöhter psychischer Erregung auf. Bei Patienten, bei denen ein Kardioverter Defibrillator (ICD) implantiert wurde, lassen sich arrhythmische Episoden und deren Onset-Zeitpunkt exakt aufzeichnen und erlauben so einerseits die Differenzierung der aufgetretenen Rhythmusstörung und andererseits eine detailliertere Analyse der situativen Umstände und möglicher an der Auslösung beteiligter psychischer Komponenten. In der vorliegenden einzelfallbezogenen Studie wurden bei 3 männlichen Patienten im Alter zwischen 60 und 68 Jahren, bei denen der ICD erfolgreich eine ventrikuläre Tachykardie terminiert hatte, die ICD-Protokolle und die damit korrespondierenden Patientenaussagen analysiert. Die Analyse der akuten Onset-Bedingungen konnte ausgeprägte Zusammenhänge zwischen lebensbedrohlichen Herzrhythmusstörungen in natürlicher Umgebung und emotionalen Stressoren aufdecken. Als Stressoren wurden unterschieden eine vulnerable Situation, die eine psychogene Triggerung maligner Arrhythmien bewirkte (Fall 1); eine Panikepisoden-ähnliche Erwartungsspannung (Fall 2) sowie eine aversive Ärgerreaktion, die auf dem Boden eines andauernden Zustandes von Hilf- und Ausweglosigkeit (Fall 3) einen besonders potenten sympathiko-exzitatorischen Stimulus darstellt. Dieses Ergebnis deckt sich mit einer Reihe von laborexperimentellen und epidemiologischen Studien, die einen Zusammenhang zwischen psychischer Erregung und der Entstehung von Tachyarrhythmien belegen. Die Berücksichtigung emotional-kognitiver Faktoren bei der Arrhythmogenese könnte ein Beitrag bei der Therapie zur Prävention des plötzlichen Herztodes werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 87 (1998), S. 528-536 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Koronare Herzerkrankung – Geschlechtsdifferenzen – Risikofaktoren – stationäre Behandlung – Mortalitätsraten ; Key words Coronary heart disease – gender differences – risk factors – in-patient therapy – mortality rates
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Reports from several countries indicate that women are disadvantaged in the treatment of coronary heart disease. The aim of the present review is to examine – on the basis of current population-based data (National Health Survey [NHS], hospital diagnosis registry, mortality rates ) – whether in the Federal Republic of Germany more recently a change in favor of women could be established. According to NHS results prevalence rates of hypertension, overweight, and smoking in men exceed those of women, whereas hypercholesterolaemia is equally prevalent in both sexes. From 1984/85 to 1990/91 the NHS revealed a marked decline of smoking in men, and a parallel increase in women. The prevalence of chest pain shows no gender difference, but chest pain in men is more predictive for coronary artery disease. In acute myocardial infarction [AMI] thrombolysis and PTCA are applied with equal frequency; the average length of stay in hospital is greater for women. Coronary bypass surgery and rehabilitation in hospitals are less frequently applied in women. Little is known about gender differences in psychosocial adaptation after AMI. AMI mortality rates in all age groups are lower in women, and their mean age of death is higher. However, the decline of AMI mortality since 1980 was less pronounced in women compared to men.
    Notes: Zusammenfassung Aus mehreren Ländern wurde über Benachteiligungen von Frauen in der Therapie der koronaren Herzerkrankung berichtet. Die vorliegende Übersicht will anhand von bevölkerungsbezogenen Datensätzen (Nationaler Untersuchungssurvey [NUS], Krankenhausdiagnoseregister, Mortalitätsraten) für die Bundesrepublik Deutschland untersuchen, ob mittlerweile Veränderungen zugunsten weiblicher Patienten eingetreten sind. Laut NUS weisen Männer gegenüber Frauen höhere Prävalenzen von Bluthochdruck, Übergewicht und Rauchen auf, während die Prävalenz der Hypercholesterinämie sich bei beiden Geschlechtern insgesamt gleicht. Von 1984/85 bis 1990/91 zeigt sich im NUS ein deutlicher Rückgang des Zigarettenrauchens bei Männern und ein ausgeprägter Anstieg bei Frauen. In der Prävalenz von Brustschmerzen in der Bevölkerung gibt es keine wesentlichen Unterschiede zwischen den Geschlechtern, bei Männern weisen Brustschmerzen aber häufiger auf eine Koronarbeteiligung hin. Bei akutem Myokardinfarkt (AMI) werden Thrombolyse und PTCA gleich häufig eingesetzt. Die durchschnittliche Verweildauer im Krankenhaus liegt bei Frauen mit AMI höher. Koronare Bypass-Operationen und Anschlußheilbehandlungen sind bei Frauen seltener als bei Männern. Über geschlechtsspezifische Unterschiede in der psychosozialen Adaptation nach AMI ist wenig bekannt. Die AMI-Mortalität von Frauen liegt nach wie vor in allen Altersgruppen unter der der Männer, und das mittlere Sterbealter liegt bei ihnen höher; allerdings haben Frauen von der langfristigen Senkung der AMI-Mortalität seit 1980 weniger profitiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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