ISSN:
1432-055X
Keywords:
Schlüsselwörter Opioide
;
Morphin
;
Periphere Opioidwirkungen
;
Randomisierte kontrollierte Studien
;
Kniegelenk-Operationen
;
Key words Opioids
;
Morphine
;
Peripheral opioid effects
;
Randomized controlled trials
;
Knee surgery
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract In this article 34 randomized controlled trials examining peripherally mediated opioid effects after knee surgery are discussed. All studies examined small doses of morphine injected intraarticularly at the end of knee surgery, but not all studies did show an analgesic effect of the peripheral opioid. Because of differing study designs a meta-analysis of the data is not possible. Some important factors like those that the respective authors try to explain the contradictory results with are discussed here: The used concentrations, volumes and doses of morphine are not of major importance. An addition of adrenaline to the study drug, as well as the use of a tourniquet and the time interval between the intra-articular injection and tourniquet release do not seem crucial either. The use of intra-articular drainage (which is opened 10 min after injection of the study drug) and of patient-controlled analgesia as an evaluative method also do not seem to play a major role. But it is remarcable that peripheral opioid effects have often been described after general and local anesthesia but only once after regional anaesthesia. It may be that the activation or expression of peripheral opioid receptors is inhibited by the blockade of input to the central nervous system. Animal experiments are needed to clarify this issue. But it may also be that postoperative pain after regional anaesthesia does not reach a level high enough to make an analgesic effect measurable. If patients after regional anesthesia are not considered, 20 studies out of 29 were able to demonstrate opioid effects whereas 9 were not: The work of Heard and coll. [14] as well as Ruwe and coll. [44] must be criticized because of methodological shortcomings. In the remaining 7 studies the patients of the comparative groups only show low pain scores which may make it impossible to measure an analgesic effect by intraarticular morphine. In summary it can be concluded that very small doses of morphine injected intraarticularly after knee surgery do exert an analgesic effect. In some studies this effect lasted even up to 48 h. But at least during the first two hours the effect is small or else doubtfull. Therefore a combination with bupivacain, a local anesthetic which acts rapidly but only for some hours can be recommended. Most authors testing this combination found it most useful.
Notes:
Zusammenfassung In dieser Literaturübersicht werden 34 randomisierte kontrollierte klinische Studien zur peripheren Wirksamkeit von Opioiden an dem bislang vielversprechenden Modell des postoperativen Schmerzes nach Kniegelenk-Arthroskopien besprochen. Diese Arbeiten erzeugen kein einheitliches Bild. Eine Metaanalyse der Daten ist jedoch wegen stark differierender Studiendesigns nicht durchführbar. Einflußfaktoren: Einige Faktoren, die häufig diskutiert werden, um die widersprüchlichen Ergebnisse zu erklären, werden besprochen: Die verwendeten Konzentrationen, Volumina und Dosen der Testsubstanz (in allen Fällen Morphin) spielen keine entscheidende Rolle. Ein Adrenalinzusatz zur Testsubstanz, die Anlage einer Blutleere bzw. die Zeitspanne zwischen Medikamentenapplikation und Öffnen der Blutleere, ferner die Verwendung einer intraartikulären Saugdrainage (die erst 10 Minuten postoperativ geöffnet wird) und die Patienten-kontrollierte-Analgesie als Evaluationsmethode sind ebenfalls von untergeordneter Bedeutung. Es fällt jedoch auf, daß periphere Opioidwirkungen häufig nach Allgemein- und Lokalanästhesien, aber nur ein einziges Mal nach rückenmarknahen Leitungsblockaden beobachtet wurden. Läßt man die Patientenkollektive, die ein rückenmarknahes Anästhesieverfahren erhalten haben, aus der Betrachtung fort, so konnten von 29 Studien 20 eine periphere Opioidwirkung belegen, 9 dagegen nicht. Von einer peripheren Wirksamkeit von ganz niedrigen Dosen Morphin intraartikulär kann somit ausgegangen werden. Wirkdauer: Die Wirkdauer wird sehr unterschiedlich angegeben. In einigen Studien erstreckte sie sich über 48 h. Zumindest währen der ersten beiden Stunden postoperativ ist die Wirkung aber zweifelhaft. Eine Kombination mit dem rasch, aber nicht so lange wirkenden Bupivacain bietet sich an. Die meisten Autoren, die eine solche Kombination testeten, kamen zu dem Schluß, daß diese Kombination empfehlenswert sei.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001010050481
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