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  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Endoscopic adrenalectomy ; ASA classification. ; Schlüsselwörter: Endoskopische Adrenalektomie ; ASA-Klassifikation.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Bei 20 Patienten wurden retrospektiv die Auswirkungen eines Pneumoretroperitoneums auf die intraoperative Ventilation und Hämodynamik während endoskopischer, retroperitonealer Adrenalektomie überprüft. Intraoperativ war ein Anstieg des systolischen Blutdrucks feststellbar [Median 180 mmHg (130–200)]. Hinsichtlich der Ventilation mußte das Atemminutenvolumen (AMV) intraoperativ im Median um 4,25 l (0,4–13) erhöht werden, um den als Folge der Anlage des Pneumoretroperitoneums ansteigenden arteriellen Kohlendioxid-Partialdruck zu senken. Die Anlage des Pneumoretroperitoneums führte zu keiner wesentlichen Komplikation, so daß uns die endoskopische, retroperitoneale Adrenalektomie auch bei Risikopatienten gerechtfertigt erscheint.
    Notes: Summary. In 20 patients the hemodynamic and ventilatory data during endoscopic retroperitoneal adrenalectomy were checked retrospectively to analyze the hemodynamic and ventilatory effects of a pneumoretroperitoneum. After insufflation of CO2 into the retroperitoneal space we observed an increase in systolic blood pressure [median 180 mm Hg ([130–200)] . Analyzing the ventilatory parameters we noted that the minute ventilation had to be invreased by a median value of 4.25 l (0,4–13) to reduce the increased carbon dioxide levels during CO2 insufflation. After insufflation of CO2 into the retroperitoneal space we observed no major complications. We therefore believe that retroperitoneal endoscopic adrenalectomy is also indicated in patients with cardiac or pulmonary diseases.
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  • 2
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: e-Cadherin ; Thyroid carcinoma ; Prognosis. ; Schlüsselwörter: e-Cadherin ; Schilddrüsencarcinom ; Prognose.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. In einer retrospektiven Untersuchung wurde die prognostische Relevanz von e-Cadherin beim papillären Schilddrüsencarcinom analysiert. Von 78 von 113 Patienten, die zwischen dem 1. 9. 1985 und 31. 12. 1996 wegen eines papillären Schilddrüsencarcinoms operiert wurden, waren formalinfixierte, paraffineingebettete Präparate ihrer Schilddrüsencarcinome zur immunhistochemischen e-Cadherin-Analyse verfügbar. Von 74 dieser 78 Patienten ist der postoperative Verlauf über 2 Monate bis 35,2 Jahre bekannt (Median 3,6 Jahre; Mittel 4,9 ± 4,8 Jahre). Eine schwache bzw. negative e-Cadherin-Expression (≤ 20 %) fand sich bei höheren T-Stadien, es bestanden vermehrt synchrone Lymphknoten- und Fernmetastasen. Diese Patienten entwickelten häufiger locoregionäre Tumorrezidive und hatten eine ungünstigere Prognose. In der statistischen Analyse erwiesen sich die e-Cadherin-Expression (≤ 20 %/ 〉 20 %), eine synchrone Fernmetastasierung (M0/pM1, cM1) sowie die Radikalität des Eingriffs (R0/R1, 2) als prognostisch relevant. Unsere Daten sprechen für eine prognostische Bedeutung der e-Cadherin-Expression beim papillären Schilddrüsencarcinom.
    Notes: Summary. The prognostic significance of e-cadherin in papillary thyroid carcinoma was evaluated in a retrospective study. From September 1985 to December 1996, 113 patients underwent surgery for papillary thyroid carcinoma. Seventy-eight formalin-fixed, paraffin-embedded tissue samples were available for immunohistochemical analysis of e-cadherin expression. In 74 of these 78 patients the postoperative course is known for 2 months to 35.2 years (median 3.6 years, mean: 4.9 ± 4.8 years). Reduced or negative e-cadherin expression (≤ 20 %) was associated with advanced T categories of the primary tumours and higher rates of synchronous lymph node involvement and distant metastasis. During follow-up in this group of patients locoregional tumour recurrence occurred more frequently and survival was shorter than in patients with tumours which exhibited e-cadherin expression of 〉 20 %. Statistical analysis revealed e-cadherin expression (≤ 20 %/ 〉 20 %), synchronous distant metastasis (M0/pM1, cM1) and radicality of resection (R0/R1, 2) as significant risk factors for survival. Our findings provide evidence that e-cadherin is a prognostic factor in papillary thyroid carcinoma.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical endoscopy and other interventional techniques 10 (1996), S. 633-635 
    ISSN: 1432-2218
    Keywords: Adrenalectomy ; Endoscopy ; Retroperitoneal adrenalectomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: From March 1994 to August 1995 we performed extraperitoneal endoscopic adrenalectomy in 18 patients with adrenal gland tumors. Methods: Two of these patients underwent bilateral adrenalectomy. For the extraperitoneal approach a pneumoret-roperitoneum was established and three 10-mm trocars were inserted in the area of the conventional flank incision. Adrenalectomy was performed via these ports. Endoscopic retroperitoneal adrenalectomy was successful in 15 patients; three patients required a conventional operation via an extraperitoneal lumbar approach because of inadequate exposure of the adrenal gland. In patients with endoscopic retroperitoneal adrenalectomy median operative time amounted to 180 min (95–330). Results: No postoperative complications were observed; median postoperative hospital stay was 5 days (3–12). Conclusions: The described approach produces rapid recovery and creates less postoperative pain.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 375 (1990), S. 102-105 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Mechanical stapling ; Absorbable staples ; Partial gastrectomy ; Duodenal stump
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei je 10 Hausschweinen erfolgten 2/3-Magenresektionen nach B-I Bowie B-II-Roux. Die im Rahmen dieser tierexperimentellen Studie eingesetzten resorbierbaren Klammernahte auf Polyglykol-/Polylactatsäurebasis (Polysorb, Auto-Suture) gewährleisteten einen sicheren partiellen Magen- bzw. Duodenalstumpfverschluß. Makroskopisch heilten sie ohne entzüindliche Umgebungsreaktion ein. Makroskopisch zeigte die Darmwand in der Umgebung des Klammermaterials eine von mäißiger Fremdkörperreaktion begleitete Entzündung. Die von uns experimentell erhobenen Befunde ergeben keine Kontraindikation zur klinischen Erprobung resorbierbarer Klammernähte.
    Notes: Summary In two groups of pigs, 10 in each, partial gastrectomies with gastroduodenostomy (Billroth I) respectively gastrojejunostomy (Roux-en-Y) were performed. Absorbable lactomer (Polysorb, Auto-Suture) staple lines — a copolymer of glycolic acid/lactic acid —, used for the closure of the lesser curvature of the stomach and the duodenal stump, were safe. No suture dehiscence was observed. Macroscopic examination showed no major inflammatory adhesions around the staples. Microscopically inflammatory reactions around the staples in the gastrointestinal wall were found. Our results yielded no contraindication for clinical tests of absorbable sutures in gastrointestinal surgery.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 827-827 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Bronchus ; Mechanical stapling ; Manual suturing ; Bronchopleural fistula ; Bronchus ; Klammernaht ; Handnaht ; Bronchusstumpfinsuffizienz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 216 elektive Lungenresektionen, die wir zwischen dem 1. 1. 1975 und dem 31. 5. 1986 durchführten, wurden bzgl. der Komplikationsrate nach manuellem (n = 85) bzw. maschinellem Bronchusverschluss und Lungenparenchymnaht (n = 131, seit Nov. 1980) analysiert. Intraoperativ versagte das Klammernahtgerät 4mal (3,1%), so dass die partiell undichten Bronchusstümpfe manuell versorgt werden mussten. Von 5 Parenchymfisteln (3,8%) entwickelte sich lediglich eine nach maschineller Bronchusnaht. Durch die Klammemaht konnten wir die Rate der Bronchusstumpfinsuffizienzen auf 2,9%, verglichen mit 7,5% bei manueller Technik, senken. Parallel fiel die Letalität von 9,4% auf 3,1%.
    Notes: Summary A total of 216 lung resections were reviewed that we performed between 1 January 1976 and 31 May 1986. Complications were compared in two separate groups, which were differentiated according to whether the bronchus or the lung parenchyma were closed with manual sutures (85 cases) or mechanical stapling (131 cases since November 1980). Intraoperatively, in 4 cases (3.1%) the stapling clamp failed, and the resulting bronchial stump leaks had to be closed by manual suturing. Of the 5 parenchymal fistulas (3.8%), only 1 developed after mechanical closure of the lung parenchyma. Mechanical stapling reduced the rate of bronchopleural fistulas to 2.9% compared with 7.5% after manual suturing. In parallel, mortality decreased from 9.4% to 3.1%.
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  • 6
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Renal hyperparathyroidism ; Operative therapy ; Prospective follow-up study. ; Schlüsselwörter: Renaler Hyperparathyreoidismus ; operative Therapie ; prospektive Beobachtungsstudie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. In einer prospektiven Beobachtungsstudie bei Patienten mit renalem Hyperparathyreoidismus wurden nach Eingriffen an den Nebenschilddrüsen der Verlauf und die Abhängigkeit der Symptomatik von präoperativ ermittelten Laborparametern analysiert. Zwischen dem 1. 8. 1987 und dem 31. 12. 1995 wurden 79 Patienten operiert. Bei 72 Patienten erfolgten erstmalige Eingriffe an den Nebenschilddrüsen. Bevorzugtes Operationsverfahren war die totale Parathyreoidektomie mit autologer Epithelkörperchenreplantation (n = 67). Informationen zum postoperativen Verlauf liegen von allen Patienten vor. Bei 74 der 79 Patienten erfolgten regelmäßige Nachuntersuchungen (1–9, Median = 4) mit einer Nachbeobachtungszeit von 1–60 Monaten (Median 18 Monate). Das Ausmaß der postoperativen Hypocalciämie, die bei 84,8 % aller Patienten auftrat, war negativ mit der Höhe der präoperativen Serumkonzentrationen der alkalischen Phosphatase sowie des intakten Parathormons korreliert. Juckreiz klang postoperativ bei über 60 % der betroffenen Patienten innerhalb von 4 Wochen ab, während sich das ossäre Syndrom längerfristig zurückbildete. Ein Jahr postoperativ war der Juckreiz in 75 % und das ossäre Syndrom in 79 % der Fälle abgeklungen. In der Patientengruppe nach totaler Parathyreoidektomie mit simultaner Epithelkörperchenreplantation waren Gelenkschmerzen bei präoperativ erhöhten Spiegeln der alkalischen Phosphatase (〉 200 U/l) rascher rückläufig als bei normalen Spiegeln (p = 0,0297). Die Rezidivrate nach totaler Parathyreoidektomie und Autotransplantation beträgt 4,5 %. Patienteneigene Faktoren beeinflussen die Morbidität des Eingriffs wegen eines renalen Hyperparathyreoidismus. Die postoperative Hypocalciämie korreliert negativ mit dem Grad der zum Operationszeitpunkt vorliegenden renalen Osteopathie. Die Höhe der präoperativen Konzentration der alkalischen Phosphatase beeinflußt den zeitlichen Verlauf der postoperativen Rückbildung von Gelenkschmerzen.
    Notes: Summary. A prospective long-term follow-up study in patients who had had surgical therapy for renal hyperparathyroidism was launched to investigate the results of surgical treatment and to evaluate possible correlations between preoperative laboratory values and the course of the symptoms. From August 1987 to December 1995, 79 patients underwent surgery for renal hyperparathyroidism. It was the first neck exploration for 72 patients. Total parathyroidectomy with autotransplantation to a forearm was our preferred procedure (n = 67). The postoperative course of all patients is known. We carried out one to nine reexaminations (median 4) in 74 of 79 patients. The follow-up period ranged from 1 month to 5 years with a median of 18 months. After the operation transient hypocalcaemia occurred in 84.8 % of patients. Postoperative hypocalcaemia correlated negatively with the preoperative levels of alkaline phosphatase and intact parathyroid hormone. Within the first month after surgery 60 % of the preoperatively affected patients completely recovered from pruritus, whereas the skeletal syndrome took longer to disappear. One year after surgery 75 % of the patients with pruritus and 79 % of those with skeletal syndrome had became asymptomatic. After total parathyroidectomy with autotransplantation, patients with preoperatively elevated concentrations of alkaline phosphatase ( 〉 200 U/l) experienced faster relief from joint pain than patients with preoperatively normal concentrations (P = 0.0297). To date 4.5 % of the patients developed recurrent hyperparathyroidism after total parathyroidectomy with autotransplantation. Morbidity of surgery for renal hyperparathyroidism is influenced by patients' risk factors. Postoperative hypocalcaemia correlates negatively with the grade of renal osteopathy at the time of operation. Preoperative concentrations of alkaline phosphatase influence the rapidity of the relief from joint pain.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 477-480 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: IGF ; Hypoglycemia ; Pleuramesothelioma ; Hyperthyroidism ; Medullary thyroid carcinoma. ; Schlüsselwörter: IGF ; Hypoglykämie ; Pleuramesotheliom ; Hyperthyreose ; medulläres Schilddrüsencarcinom.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Wir berichten über eine Patientin, bei der zwischen ihrem 53. und 62. Lebensjahr 5 zum Teil endokrin aktive Tumoren auftraten: Uterusmyom, Hämangiopericytom der Meningen, Pleuramesotheliom, präperitoneales Leiomyom, medulläres Schilddrüsencarcinom (sporadische Form) in hyperthyreoter Struma multinodosa. Es wird auf die Seltenheit der Koinzidenz von Hyperthyreose und medullärem Schilddrüsencarcinom sowie auf die durch das Pleuramesotheliom und das präperitoneale Leiomyom induzierte paraneoplastische Hypoglykämie und deren Genese hingewiesen. Epitheliale bzw. mesenchymale Tumoren können paraneoplastische Nüchternhypoglykämien durch im Tumor gebildete niedermolekulare Peptide mit insulinähnlicher Aktivität induzieren. Die Bestimmung von IGF-I bzw. IGF-II im Serum, die allerdings nicht ubiquitär verfügbar ist, bestätigt die Diagnose. Insulinome können durch das Fehlen einer Hyperinsulinämie ausgeschlossen werden.
    Notes: Summary. We report on a female patient who developed five different tumors between the age of 53 and 62 years. The following tumors were diagnosed, three of which showed endocrine activity: uterine myoma; hemangiopericytoma of the meninges; pleural mesothelioma; preperitoneal leiomyoma; medullary carcinoma of the thyroid (sporadic form) in a hyperthyroid goiter. Coexistence of hyperthyroidism and medullary carcinoma of the thyroid is rare. Paraneoplastically induced hypoglycemia – in this patient induced by the pleural mesothelioma and less by the preperitoneal leiomyoma – is of similarly infrequent occurrence. Tumors of epithelial or mesenchymal origin may cause hypoglycemia as a result of peptide secretion, exerting an insulin-like effect. The detection of IGF-I and IGF-II in the serum confirms the diagnosis. Insulinoma can be differentiated by the absence of hyperinsulinemia.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 530-530 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Kidney transplantation ; Survival rate ; Kidney donor ; Nierentransplantation ; Überlebensrate ; Nierenspender
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Einfluß des Zustandes des Transplantatspenders auf die Ergebnisse der Nierentransplantation wurde analysiert. Folgende Kriterien für die Auswahl eines geeigneten Transplantatspenders wurden gefunden: Urinausscheidung des Spenders in der letzten Stunde vor Entnahme mindestens 200 ml -Altersdifferenz zwischen Spender und Empfänger weniger als 20 Jahre. Eine Proteinurie, ein erhöhter Serumkreatininspiegel, Gefäßvarianten und eine ungewöhnlich lange Anastomosierungszeit wirkten sich ungünstig aus. Konservierungszeit, warme Ischämiezeit (〈 15 min) und Spendergeschlecht hatten nur einen geringen Einfluß.
    Notes: Summary The influence of the kidney donor's condition on the results of renal transplantation was analyzed, and the following criteria for a suitable kidney donor were found. Urine production of the donor in the last hour before nephrectomy should be at least 200 ml and the age difference between donor and recipient not more than 20 years. Proteinuria, a high serum creatinine level, vascular anomalies and a long operation time to perform the vascular anastomoses had an unfavourable effect. The preservation time, the warm ischemic time (〈 15 min) and the sex of the kidney donor did not influence the survival rate.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 369 (1986), S. 742-742 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric resection ; Peptic ulcer ; Magenresektion ; Ulcus ; Lebenserwartung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die retrospektive Verlaufsbeobachtung von 1045 wegen benigner Erkrankung nach Billroth II operierten Patienten ergab im Vergleich mit einer Personengruppe gleichen Alters und Geschlechts eine signifikant ungünstigere Lebenserwartung. Nach Magenresektion wegen Duodenalulcus traten mehr Todesfälle infolge Bronchialcarcinoms, einer Lebercirrhose und eines Suicids auf als nach Magenresektion wegen eines gastralen Ulcus. Magenstumpfcarcinome waren bei Patienten mit gastralem Ulcus häufiger.
    Notes: Summary Retrospective analysis of 1,045 patients who had undergone Billroth II partial gastric resection for benign gastroduodenal ulceration revealed a significantly shorter life expectancy for them than for a control group matched according to age and sex (mean and maximal periods of observation 14.6 and 22 years, median 17.6 years; a total of 15,217 observation years). After resection for duodenal ulcer, there were more deaths due to bronchial carcinoma, hepatic cirrhosis or suicide than due to subsequent resection for gastric ulcer. Gastric stump carcinoma occurred more frequently in patients with gastric ulcer.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 374 (1989), S. 323-328 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Bronchial stump closure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Experimentelle Untersuchungen haben für den maschinellen Bronchusverschluß nach Lobektomie und Pneumonektomie im Vergleich zu anderen Nahtmaterialien die geringste Entzündungsrate und die höchste Zugfestigkeit ergeben. In einer konsekutiven Serie von 233 Lungenresektionen der Chirurgischen Kliniken Köln-Lindenthal und der Klinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie der Johannes Gutenberg-Universität Mainz ging die Häufigkeit einer Bronchus-stumpfinsuffizienz von 7,1% nach manuellem Bronchusverschluß auf 2,0% und die insuffizienzbedingte Letalität auf 0,7% bei Anwendung des Klammergeräts zurück. Die wesentlichen Vorteile des maschinellen Bronchusverschlusses sind die Einfachheit der Anwendung, die Schnelligkeit und die Gleichmäßigkeit des Verschlusses. Damit stellen die Klammernahtgeräte bei Lungenresektionen eine wertvolle Ergänzung der Operationstechnik dar.
    Notes: Summary After lobectomy and pneumonectomy in experimental evaluations stapled bronchial closures showed the lowest incidence of inflammatory reaction and the highest strength determined by leakage pressure compared with other suture material. A total of 233 lung resections - performed at Surgical University Clinic Köln-Lindenthal and the Clinic for General and Abdominal Surgery of the Johannes-Gutenberg-Universität Mainz — were reviewed. Mechanical stapling reduced the rate of bronchopleural fistulas to 2.0% compared with 7.1 % after manual suturing. In parallel, mortality related to bronchial stump leakage decreased to 0.7%. Main advantages of bronchial closure with staplers are the simplicity of their use, the speed and the uniformity of the closure. Thereby stapling devices are valuable completions in pulmonary surgery.
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