Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Mediastinaltumor ; atypisches Churg-Strauss-Syndrom ; allergische Granulomatose ; Key words Mediastinal tumor ; allergic granulomatosis ; atypical Churg-Strauss syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We present a case of a young man with an extensive mediastinal tumor and the unexpected histopathological diagnosis of allergic granulomatosis and angiitis (AGA, Churg-Strauss-syndrome). A 24-year old man was admitted to our hospital due to a massive mediastinal tumor which was already infiltrating the middle and the upper lobe of the right lung, the thymus, and the pericardial sac. The most likely diagnosis at CT was thymus carcinoma. For that diagnosis the en-bloc resection of the thymus and the middle lobe was performed and completed by a mediastinal lymphadenectomy. Parts of the upper lobe of the right lung and a 15×10cm part of the pericardial sac needed to be resected as well.  The definitive histopathological result did not confirm a malignant process. After extensive immunhistochemical and molecular pathological investigations the most likely diagnosis was allergic granulomatosis associated with angiitis. Further investigations led to the diagnosis of an atypical Churg-Strauss syndrome. The problems with the clinical, histological, and immunhistochemical diagnosis are discussed and the rare conditions of the disease represented.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Kasuistik wird über eine ausgedehnte mediastinale Raumforderung berichtet, als deren Ursache sich eine allergische Granulomatose mit Angiitis (Churg-Strauss) herausstellte.  Ein 24-jähriger Mann wurde wegen einer großen mediastinalen Raumforderung mit Infiltration von Mittellappen, rechtem Lungenoberlappen, Thymus und Perikard operiert. Nach CT-Kriterien war ein Thymuskarzinom am wahrscheinlichsten. Es wurde deshalb die en-bloc-Resektion von Thymus, Mittellappen, Teilen des rechten Lungenoberlappens, einem ca. 15×10cm großem Perkardanteil und der mediastinalen Lymphknoten ausgeführt.  Das definitive histologische Ergebnis konnte nach immunhistochemischen und molekularpathologischen Untersuchungen einen malignen Prozeß jedoch ausschließen, als endgültige histologische Diagnose fand sich eine allergische Granulomatose mit Angiitis. Nach umfangreicher Differentialdiagnostik wurde die Erkrankung als atypisches Churg-Strauss-Syndrom klassifiziert.  Die schwierige klinische, histologische und laborchemische Differentialdiagnose und die Spezifität des vorgestellten Krankheitsbildes werden dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 232-238 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Videothorakoskopie – thorakoskopische Sonographie – Lungenherd – Mediastinaltumor ; Key words Videothoracoscopy – thoracoscopic sonography – pulmonary nodule – mediastinal tumour
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Videoassisted thoracoscopic surgery (VATS) is an approved method for the exploration of peripheral pulmonary nodules and mediastinal tumours. The efficiency of this method is limited by the loss of manual palpability. Thoracoscopic sonography might make up for this loss. On 72 patients with peripheral lung nodules and 14 patients with mediastinal tumours, thoracoscopic sonography was performed in the context of VATS. Sonographic nodule location was compared with conventional thoracoscopic location methods, taking nodule sizes and locations into consideration. In 13 patients (18%) the nodule could not be found despite lung sonography, whereas most of the nodules (79.2%) were detected by instrumental palpation. Only half of these were also located sonographically. The intraparenchymal nodules in 6.5% of the patients, though, were detected exclusively by sonography. In 6 patients, sonography confirmed suspected benign mediastinal tumours, so that these could be extirpated by thoracoscopy (2 parathyroid adenomas, 1 pericardial cyst, 1 thymic cyst, 1 pleural cyst, 1 oesophageal wall cyst). On 8 patients, mediastinal sonography was employed successfully for exploring mediastinal lymphomas and for checking the operability of central bronchial carcinomas. At present, thoracoscopic sonography is not a great help in nodule location; it cannot adequately replace the loss of manual palpability. It is very helpful, however, for assessing the operability of central bronchial carcinomas and for the diagnosis and location of benign mediastinal tumours.
    Notes: Zusammenfassung Die videoassistierte thorakoskopische Chirurgie (VATS) ist zur Abklärung peripherer Lungenherde und mediastinaler Raumforderungen anerkannt. Die Effektivität dieser Methode wird jedoch durch den Verlust der manuellen Palpationsmöglichkeit limitiert. Die thorakoskopische Sonographie könnte einen Ersatz für den manuellen Palpationsverlust darstellen. Bei 72 Patienten mit einem peripheren Lungenherd und 14 Patienten mit einer mediastinalen Raumforderung wurde im Rahmen der VATS eine thorakoskopische Sonographie durchgeführt. Die sonographische Herdlokalisation wurde mit herkömmlichen thorakoskopischen Lokalisationsmethoden unter Beachtung der Herdgröße und -lokalisation verglichen. Bei 13 Patienten (18%) konnte trotz Lungensonographie der Herd nicht gefunden werden. Die überwiegende Zahl der Herde wurde durch instrumentelle Palpation gefunden (79,2%). Nur die Hälfte davon konnte auch sonographisch geortet werden. Allerdings war bei 6,5% der Patienten mit intraparenchymaler Herdlage dieser ausschließlich sonographisch lokalisierbar. Bei 6 Patienten bestätigte sich sonographisch der Verdacht einer benignen mediastinalen Raumforderung, so daß diese thorakoskopisch exstirpiert werden konnte (2 Nebenschilddrüsenadenome, 1 Pericardzyste, 1 Thymuszyste, 1 Pleurazyste, 1 Ösophaguswandzyste). Bei 8 Patienten wurde die mediastinale Sonographie erfolgreich zur Abklärung mediastinaler Lymphome und zur Überprüfung der Operabilität zentraler Bronchialkarzinome eingesetzt. Die thorakoskopische Sonographie ist derzeit keine wesentliche Hilfe bei der Herdlokalisation und kann den manuellen Palpationsverlust nicht adäquat ersetzen. Demgegenüber ist sie zur Einschätzung der Operabilität zentraler Bronchialkarzinome oder zur Diagnostik und Lokalisation von benignen Mediastinaltumoren sehr hilfreich.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Surface Science 33 (1972), S. 123-130 
    ISSN: 0039-6028
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Physiologia plantarum 60 (1984), S. 0 
    ISSN: 1399-3054
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Biology
    Notes: A rapid isolation procedure was developed for purification of peroxidase a from Petunia hybrida. Rapid isolation was possible since about 15% of the extracellular protein from stem tissue obtained by vacuum infiltration followed by centrifugation of the tissue represents peroxidase. Purification of peroxidase a from intercellular fluid was achieved by two acetone precipitation steps followed by DEAE-cellulose chromatography.Three different forms of peroxidase were eluted from DEAE-cellulose at different NaCl concentrations. Isoelectric focusing showed, however, a pI of 3.8 for all three forms of peroxidase a. Only part of the peroxidase a enzymes bound to Concanavalin A indicating heterogeneity in the carbohydrate part. Homology of peroxidase a to the peroxidase G1 group from tobacco is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 101 (1998), S. 508-519 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Vascular injury • Ischemia • Reperfusion syndrom diagnosic • Therapy ; Schlüsselwörter Periphere Gefäßverletzungen • Perfusionsstörungen • Reperfusion • Diagnostik • Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die rekonstruktive Versorgungspflicht betrifft 2–4 % der Gefäßverletzungen, bei Mehrfachverletzungen 10 %. Die Wiederherstellung der arteriellen Strombahn hat das Primat, da die Extremitätengefährdung durch Venenverletzung wesentlich geringer ist. Die akuten Verletzungen entstehen durch scharfe oder stumpfe Gewalteinwirkungen. Der Gefäßschaden führt entweder zum akuten Blutverlust oder zur Ausbildung von extremitären Kompressionssyndromen, die über zunehmende Perfusionsstörungen den Gliedmaßenerhalt in Frage stellen können, darüber hinaus aber durch die Reperfusionsphänomene eine vitale Bedrohung des Verletzten darstellen. Die Diagnostik stützt sich auf die klinischen Phänome und wird apparativ heute im wesentlichen durch die cw-Dopplersonographie oder die farbcodierte Duplexsonographie ermöglicht. Die Angiographie ist nur noch für bestimmte Ausnahmefälle reserviert. Die Wiederherstellung der Gefäßstrombahn steht unter der Prämisse, daß die Ischämietoleranzzeit nutritiver Gefäße nur 6–8 h beträgt. Begleitet die Gefäßverletzung Frakturen, insbesondere dislozierte Formen, so ist die primäre Frakturstabilisation wegen der Distanzvorgabe wichtig. Die Osteosynthese erfolgt in der Regel mit einem Fixateur externe. Sie muß in kurzer Zeit erfolgen, und möglichst stabil sein. Die direkte Gefäßanastomosierung gelingt selten, gegebenenfalls bei Verkürzung der Extremität. In der Regel wird eine autologe Vene interponiert. Rethrombosierung, Infektion, Aneurysmen und arterio-venöse (AU-) Fisteln sind Komplikationen oder Spätfolgen von Gefäßverletzungen.
    Notes: Summary 2–4 % of vascular injuries need operative reconstruktion. In polytraumatized patients the rate is even 10 %. Arterial vascular repair should precede venous reconstruction and orthopaedic stabilization due to limb threatening ischemia. Penetration or blunt vascular trauma result either in acute blood loss, ischemia or compartmental compression. Reperfusion syndrom leads to vital threat of patient. Clinical assessment, measurement of limb pressures using a Doppler device and use of duplex ultrasonography are reliable adjuncts in the rapid evaluation. Arteriography is rarely indicated and should be spared for patients with abnormal physical examination. Minimizing ischemia (6–8 h) is an important factor in maximizing limb salvage. Vascular repair include direct anastomosis or lateral suture repair mostly combined with primary shortening of the extremity. In most cases autogenous vein graft is required. Rethrombosis, arteriovenous fistula and pseudoaneurysms are possible complications. Stabilisation of the fracture has priority over vascular reconstruction. The initial steps to success are surgical debridement, adequate bony stabilization mostly by external fixation, revascularisation of vascular injury, immediate fascial decompression and early soft-tissue reconstruction. The best results are obtained when a multidiciplinary approach is used combining expertise in orthopedic surgery, vascular surgery and plastic surgery.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Gefässchirurgie 4 (1999), S. 138-147 
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter HIT II ; Thrombozytopenie ; Heparin ; Hirudin ; Gefäßchirurgie ; Key words HIT II ; Thrombocytopenia ; Heparin ; Hirudin ; Vascular surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Heparin-induced or -associated thrombocytopenia type II (HIT II) is the most important clinical side effect of heparin therapy. At the University Hospital of Jena the detection of HIT II antibodies has been done using the heparin-induced platelet activation assay (HIPA) since 1995. During this period, 89 patients of the surgical clinic were examined under a clinical suspicion of HIT II syndrome. Indication for the HIPA was thrombocytopenia or any thrombembolic complication during therapy with heparin. In 21 patients the results were positive. In 15 cases, prior to the diagnosis of HIT II, complications known as white clot syndrome occurred [pulmonary embolism (n = 1), shunt reocclusion (n = 3), arterial thrombosis, embolism or reocclusion of bypass (n = 8), deep vein thrombosis (n = 4)]. 8 patients had a history of similar events during earlier phases of therapy with heparin. Three of the patients died. Therapy with heparin implies frequent control of thrombocyte count. In any case of thrombocytopenia and/or thrombembolic complications testing for HIT II antibodies is necessary. If it is positive and vascular reconstruction is indicated, we recommend hirudin for anticoagulation.
    Notes: Zusammenfassung Die Heparin-induzierte oder Heparin-assoziierte Thrombozytopenie Typ-II-(HIT II) ist die klinisch bedeutsamste Komplikation der Heparin-Therapie. Im Universitätsklinikum Jena ist seit 1995 zum Nachweis der HIT-II-Antikörper der HIPA-Assay (heparin induced platelet activation assay) verfügbar. In diesem Zeitraum wurden in der Chirurgischen Klinik Seren von 89 Patienten unter dem klinischen Verdacht auf ein HIT-II-Syndrom untersucht. Grund für die Durchführung eines HIPA-Assays war eine Thrombozytopenie bei Heparin-Exposition, aber auch jede thrombembolische Komplikation unter Heparin-Therapie ohne Thrombozytenabfall. Bei 21 Patienten war das Testergebnis positiv. In 15 Fällen traten vor der Diagnose des HIT-II-Syndroms Komplikationen im Sinne eines manifesten „white-clot-syndrom“ auf [Lungenembolie (n = 1), rezidivierende Shuntverschlüsse (n = 3), arterielle Thrombosen, Embolien oder Bypassverschlüsse (n = 8), tiefe Beinvenenthrombosen (n = 4)]; in 8 Fällen waren anamnestisch im Zusammenhang mit früheren Heparin-Expositionen ähnliche Ereignisse eruierbar; 3 Patienten verstarben. Die Behandlung mit Heparin bedeutet die Pflicht zur Kontrolle der Thrombozytenzahlen. Bei Thrombozytenabfall und/oder thrombembolischen Komplikationen ist ein Test auf HIT-II-Antikörper indiziert und bei Bestätigung und Indikation einer gefäßchirurgischen Rekonstruktion ist der Wechsel des Antikoagulans auf Hirudin zu empfehlen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Gefässchirurgie 2 (1997), S. 159-160 
    ISSN: 1434-3932
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter BAA ; CO2 ; DSA ; Aortenstent ; Key words Carbon dioxid ; DSA ; Aortic stent
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract  This paper presents the first case of the stenting of an infarenal aortic aneurysma with carbon dioxide angiography.
    Notes: Zusammenfassung  Bericht über eine Aortenstentimplantation unter ausschließlicher Gefäßdarstellung mit Kohlendioxid am 23.07.1998.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter Aortenstent ; Aortenaneurysma ; Kontrastmittelgestützte farbkodierte Duplexsonographie ; Keywords Aortic endografting ; Aortic aneurysm ; Contrast-enhanced color duplex ultrasound scan
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Purpose The treatment of aortic aneurysms with endovascular stent graft prostheses is receiving increasing attention. Concerns still remain regarding the long-term results of endovascular aortic endografting. The most troublesome problems have been blood leakages around the graft system with continued risk of aneurysm rupture. The shrinkage of the aneurysm sack as a good sign of excluded aneurysm is discussed controversially. The aim of our study was to evaluate contrast-enhanced color duplex ultrasound scans (CECDU) in detecting endoleaks. Material and methods Between October 1996 and December 1998, 32 patients underwent endovascular treatment of abdominal aortic aneurysm. Results Six primary leaks occurred. Of these, two sealed spontaneously, two were treated interventionally, and two have been waiting for further treatment. All primary leaks were documented with CECDU, whereas one primary leak was missed both with computer tomography (CT) and color duplex ultrasound scan (CDU). After a mean follow-up of 15.1 months, three secondary leaks occurred. CT failed to detect one endoleak. Sensitivities of CECDUs as compared with CDUs and CTs were 100%, 96%, and 92%, respectively. Conclusion For detection of endoleaks, CECDU is superior to CT and CDU. It is a reliable and economical surveillance method after endovascular aortic endografting.
    Notes: Zusammenfassung  Ziel Zentrales Problem bei der Implantation von Aortenstents bei infrarenalen Bauchaortenaneurysmen ist das Auftreten von Endoleckagen mit folgender Größenprogredienz bis zur Aneurysmaruptur. Ziel der Untersuchung war die frühzeitige direkte Erfassung von Endoleckagen mittels Computertomographie (CT), farbkodierter Duplexsonographie (FKDS) und kontrastmittelgestützter farbkodierter Duplexsonographie (KFKDS). Material und Methoden Zwischen Oktober 1996 und Dezember 1998 sind 32 Stentimplantationen durchgeführt worden. Der mittlere Nachuntersuchungszeitraum war 15,1 Monate. Alle Patienten wurden postoperativ mit der CT, FKDS sowie der KFKDS auf eine mögliche Endoleckage untersucht. Ergebnisse Von 6 primären Leckagen sind 2 spontan thrombosiert, 2 behandelten wir interventionell, 2 weitere distale Leckagen sind zur Stentverlängerung geplant. Alle primären Leckagen wurden mit der KFKDS erkannt, während CT und FKDS in einem Fall unauffällig waren. Nach 15,1 Monaten traten 3 sekundäre Leckagen auf, wobei einmal die CT die Endoleckage nicht zur Darstellung brachte. Die Sensitivität für CT, FKDS und KFKDS beträgt im eigenen Krankengut 92, 96 und 100%. Schlussfolgerungen Die KFKDS als zentraler Bestandteil im Nachsorgeprotokoll ist der CT sowie der alleinigen FKDS bei der Erfassung von kleinen Endoleckagen überlegen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    ISSN: 1432-2048
    Keywords: Concanavalin A ; Leaf (peroxidases) ; Peroxidase isoenzymes ; Petunia (peroxidases)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Abstract The cellular location of three peroxidase isoenzymes (PRX) in mature leaf tissue of Petunia and their affinity for Concanavalin A-Sepharose were investigated. The isoenzymes PRXa, PRXb and PRXc were identified by their positions in starch-gel zymograms. The fast-moving anodic and cathodic peroxidase bands, the isoenzymes PRXa and PRXc respectively, were the most active peroxidases in extracellular extracts. The molecular forms of PRXa showed a tissue-specific distribution between midrib and remaining leaf tissue. An intermediate-moving anodic peroxidase band, the isoenzyme PRXb, was the most active peroxidase released after extraction of isolated mesophyll protoplasts. Small amounts of the peroxidase isoenzymes were present in cell-wall-bound fractions. Incubation of a crude protein fraction with Concanavalin A-Sepharose showed that the isoenzyme PRXb bound more firmly to Concanavalin A-Sepharose than the isoenzymes PRXa and PRXc, of which only one molecular form bound partly. The results are discussed with respect to a possible function of one of the peroxidase isoenzymes, and a possible role of oligosaccharide chains in determining the cellular location of plant peroxidases is suggested.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...