Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 1154-1166 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A renal type proteinuria is the resultant of glomerular filtration and tubular reabsorption of serum proteins. The primary fault lies within the membrane of the glomerulum. With substances of known molecular weight, the size of the pores in the glomerular membrane can be estimated. Autologous proteins may be used as test substances. Immunochemical methods possess the sensitivity required for measurements, thus permitting the application of the clearance principle for specific protein fractions of known molecular weight (differential clearance). By plotting quantity of excreted proteins vs. their molecular weight, three typical curves can be distinguished clearly (Fig. 1). The same technical principle was applied for the determination of the renal threshold and of the Tm of serum albumin. 78 clearances were carried out in 49 patients with proteinuria of various etiology. The clinical diagnosis could be supplemented by biopsy or autopsy specimens in 27 patients. The following diagnoses could be discerned: 1. Lipoid nephrosis, 2. Membranous glomerulonephritis, 3. Intracapillary glomerulonephritis, 4. Chronic glomerulonephritis, 5. Acute glomerulonephritis, 6. Amyloidosis of the kidney, 7. Tubular type proteinuria, 8. Miscellaneous (Figs. 2–9). The differential clearance method permits global estimates about the function of ultrafiltration of the total renal parenchyma, whereas the endogenous clearance of creatinine gives an account of the total filtered load. By relating these two parameters the protein loss can be estimated, i.e. the relative albumin clearance. The type of the clearance curve is very informative with regard to the permeability of the glomerular filter. In addition, quantitative as well as qualitative data about the protein turnover in the kidney may be obtained. By comparison with the morbid anatomical findings, however, the limits of the capacity of the protein clearance method become evident: The important differential diagnosis especially in the pediatric age group between lipoid nephrosis and membranous, respectively intracapillary glomerulonephritis, cannot be established with certainty. Little information is derived from cases with focal or interstitial renal processes. These limitations are due to the reabsorptive capacity of the renal tubule, which may vary widely. By the use of dextrans or other inert substances of known molecular weight instead of autologous proteins, the results may yet be improved.
    Notes: Zusammenfassung Renal bedingte Proteinurien resultieren aus der glomerulären Filtration und der partiellen tubulären Rückresorption von Serumeiweiß. Die primäre Störung liegt dabei in der Glomerulummembran. Mit Hilfe exakter Bestimmungen glomerulär filtrierter Stoffe von bekanntem Molekulargewicht sind Aussagen über die Porengrößen in der Glomerulummembran möglich. Als Testsubstanzen können die körpereigenen Proteine verwendet werden. Immunochemische Methoden besitzen die zur Messung notwendige Empfindlichkeit; sie erlauben somit auch die Anwendung des Clearanceprinzips auf spezifische Proteinfraktionen bekannten Molekulargewichtes („Differential-Clearance“). Die graphische Darstellung der Quantität der ausgeschiedenen Proteine gegen deren Molekulargewicht läßt drei Kurventypen klar unterscheiden (Abb. 1). Das gleiche technische Prinzip wurde zur Bestimmung der Nierenschwelle und derT m von Serum-Albumin benutzt. Bei 49 Patienten mit Proteinurien verschiedenartiger Ätiologie wurden 78 Clearanceuntersuchungen durchgeführt. Bei 27 Patienten konnte die klinische Diagnose durch Biopsie oder Autopsie kontrolliert werden. Folgende Diagnosen wurden unterschieden: 1. Lipoidnephrose, 2. membranöse Glomerulonephritis, 3. intracapilläre Glomerulonephritis, 4. chronische Glomerulonephritis, 5. akute Glomerulonephritis, 6. Nierenamyloidose, 7. tubuläre Proteinurie, 8. Verschiedenes (Abb. 2–9). Die Differential-Clearancemethode erlaubt globale Aussagen über die Ultrafiltrationsfunktion des gesamten Nierenparenchyms, während die Kreatinin-Clearance über die gesamte Filtrationsgröße orientiert. Das Verhältnis dieser beiden Größen, d. h. die relative Albumin-Clearance, läßt den Proteinverlust abschätzen. Der Typ der Clearancekurve gibt über die Durchlässigkeit des Glomerulumfilters Auskunft. Ferner sind Aussagen über die Quantität und die Qualität des Proteinumsatzes in der Niere möglich. Allerdings zeigt der Vergleich mit den pathologisch-anatomischen Befunden die Grenzen der Leistungsfähigkeit der Protein-Clearancemethode auf, besonders die für die Pädiatrie wichtige Differentialdiagnose zwischen Lipoidnephrose einerseits und membranöser resp. intracapillärer Glomerulonephritis andererseits ist nicht eindeutig möglich. Ferner ist die Aussagekraft bei herdförmigen oder interstitiellen Nierenprozessen gering. Diese Einschränkungen sind Folgen der sehr unterschiedlichen Rückresorptionskapazität des Tubulus. — Eine Möglichkeit zur Verbesserung der Ergebnisse scheint in der Verwendung inerter körperfremder Substanzen anstelle der körpereigenen Proteine zu liegen, wie z. B. Dextrane bekannten Molekulargewichts.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Endemic Balkan nephropathy ; Silicic acid toxicity ; Experimental nephropathy ; Guinea pig ; Endemische Balkan-Nephropathie ; Kieselsäuretoxicität ; Experimentelle Nephropathie ; Meerschweinchen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Dem Trinkwasser von 36 Meerschweinchen wurde während 4–11 Monaten reines Kieselsäurekolloid mit einer Partikelgröße von 20–100 Å in einer Konzentration von 300 mg/l, in den letzten 3 Monaten 600 mg/l zugesetzt. Im Vergleich zu 24 Kontrolltieren ließen sich nach einer Expositionsdauer von 4, 8 und 11 Monaten gemessen an Kreatinin-, Harnstoffstickstoff- und Standardbicarbonat-Konzentration im Blut sowie der Eiweißausscheidung im Urin keine Zeichen einer funktionellen Nierenschädigung nachweisen. Die histologische Untersuchung der Nieren der exponierten Versuchstiere nach der gleichen Expositionsdauer ergab wohl mit atypischem basophilem Material in den Sammelrohren, interstitiellen Infiltraten, Nekroseherden und diskreten glomerulären Veränderungen gewisse pathologische Befunde. Diese pathologischen Veränderungen waren jedoch bei den Kontrolltieren ebenso häufig und in gleicher Frequenz nachweisbar. Aus den Versuchen muß geschlossen werden, daß der Zusatz von kolloidaler Kieselsäure zum Trinkwasser in den gewählten Konzentrationen für Meerschweinchen nicht nephrotoxisch wirkt. Diese Resultate sprechen nicht für eine Bedeutung von Silicaten bei der Entstehung der endemischen Balkan-Nephropathie.
    Notes: Summary Pure colloidal silicic acid particles of 20–100 Å were added to the drinking water of 36 guinea pigs for 4–11 months, first in a concentration of 300 mg/l, then as 600 mg/l during the last 3 months. Compared with 24 control animals, concentrations of serum creatinine, BUN and standard bicarbonate as well as urinary protein excretion failed to reveal functional renal disturbances. Histological examination of the kidneys in animals exposed to silicic acid showed pathological atypical material in the collecting ducts, interstititial infiltrations, focal necrotic areas and dicrete glomerular changes. However, as similar changes in equal frequency were also present in the control animals, it would seem that colloidal silicic acid added to drinking water in the above concentrations was not nephrotoxic. These results are not consistent with the hypothesis that silicates are of primary significance in the pathogenesis of Balkan nephropathy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...