Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    Berlin : Periodicals Archive Online (PAO)
    Deutsche Zeitschrift für Philosophie. 32:4 (1984) 382 
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    Berlin : Periodicals Archive Online (PAO)
    Deutsche Zeitschrift für Philosophie. 34:12 (1986) 1123 
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Elektrokonvulsionstherapie ; Manie ; Bipolare Störungen ; Kardiale Rhythmusstörungen ; Key words Electroconvulsive therapy ; Mania ; Bipolar disorder ; Cardiac arrhythmia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Despite newly developed pharmacological possibilities, treatment of acute mania may still be a problem in single patients. Independent of the first choice of medication, i.e. neuroleptics, lithium, carbamazepine or valproate, the average response rate is only approximately 50–70%. Therefore, treating mania often implies a number of monotherapeutic and polypharmaceutic attempts for several months, until a sufficient mood stabilization has been reached. The aim of this case report is to remind that electroconvulsive therapy (ECT) is still in use for treating mania, which has been widely neglected in Germany despite its high success rate, mainly reported from Anglo-Saxon countries. As demonstrated in this report, ECT may be a useful tool for a fast antimanic response in patients which may be either refractory to standard treatment or are medically severely ill, and should, in our opinion, therefore be considered already at an earlier stage of treatment in this group. However, persistence of improvement can usually only be achieved with the overlapping start of drug treatment unless the option of maintenance ECT is given.
    Notes: Zusammenfassung Trotz der Vielzahl der in jüngerer Zeit entdeckten pharmakotherapeutischen Möglichkeiten gestaltet sich die Behandlung der akuten Manie im Einzelfall oft schwierig. Unabhängig von der Auswahl des zunächst eingesetzten Medikamentes, sei es ein Neuroleptikum, Lithium, Carbamazepin oder Valproat, beträgt die Ansprechquote im Schnitt doch nur maximal 50–70%. Oft ist daher die Maniebehandlung durch eine Vielzahl monotherapeutischer und additiver Behandlungsversuche über mehrere Monate gekennzeichnet, bis sich eine hinreichende Affektstabilisierung zeigt. Anhand der hier beschriebenen Kasuistik soll daher an die Möglichkeit der Elektrokonvulsionstherapie (EKT) in der Maniebehandlung erinnert werden, die trotz der in der angelsächsischen Literatur berichteten hohen Erfolgsquote in Deutschland stark in den Hintergrund getreten ist. Wie die Kasuistik aufzeigt, kann sie gerade bei pharmakotherapeutisch nur schwer zu behandelnden und zugleich auch internistisch erkrankten Patienten einen schnellen Heilungserfolg bringen, und sollte daher auch bei dieser Patientengruppe frühzeitiger erwogen werden. Wie die Kasuistik aber auch zeigt, läßt sich, sofern die Option der Erhaltungs-EKT nicht umsetzbar ist, der Behandlungserfolg in der Regel nur durch eine überlappend einsetzende Pharmakotherapie aufrecht erhalten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 914-916 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Tourette-Syndrom ; Tics ; Immunologie ; Immunoglobulin ; Streptokokken ; Key words Immunology ; Immunoglobulin ; Streptococcus ; Tic ; Tourette-syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary It has known for a long time that Sydenham’s chorea and tics, as seen in Gilles de la Tourette’s syndrome (GTS), are phenomenologically very similar. Tics may occur as symptoms of acute Sydenham’s chorea or persist over years as residual symptoms. Investigations of children suffering from GTS, including obsessive-compusilve symptoms, have provided signs of a poststreptococcal autoimmune process but also shown that treatment based on immunological interventions has been effective. We treated a 14-year-old boy showing all diagnostic criteria of GTS, familial susceptibility, and an increase in the antibody titer of streptococcal antigens with 7S immunoglobulins i.v. over 5 days. Response to this therapy was good regarding motor tics, vocal tics, and behavioral symptoms such as disturbed impulse control which still persisted after 9 months. These findings and the successful therapy underline reports of the literature and point to a pathogenetic mechanism of an immunologically triggered disturbance of the striatal dopaminergic system, at least in a subgroup of GTS.
    Notes: Zusammenfassung Es ist seit langem bekannt, daß Chorea Sydenham und Tics, wie sie im Rahmen eines Gilles-de-la-Tourette-Syndroms (GTS) auftreten, phänomenologische Ähnlichkeiten haben. Tics können sowohl als Symptome einer Chorea Sydenham auftreten als auch als Residualsymptomatik über Jahre persistieren. Untersuchungen aus den letzten Jahren zeigen, daß bei Kindern mit GTS nicht nur häufig Zeichen einer Poststreptokokkenerkrankung betehen, sondern die Symptomatik sich auch nach entsprechenden Therapien deutlich besserte. Wir behandelten einen 14jährigen Jungen, der alle diagnostischen Kriterien für ein GTS sowie eine genetische Belastung aufwies und eine deutliche Erhöhung des Antikörpertiters gegen Streptokokkenantigene zeigte, über 5 Tage mit 7S-Immunoglobulinen i.v. Hierunter zeigte sich auch im Langzeitverlauf eine deutliche Besserung der vorher ausgeprägten motorischen Tics und Vokaltics sowie von Verhaltensauffälligkeiten wie gestörter Impulskontrolle. Diese Befunde und die erfolgreiche Therapie unterstützen entsprechende Vorberichte und weisen, zumindest bei einigen Einzelfällen mit GTS, auf den pathogenetischen Mechanismus einer immunologisch getriggerten Störung des striatalen Dopaminsystems hin.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 591-592 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Mianserin ; Tranylcypromin ; Kardiale Vorschädigung ; Hypertone Blutdruckwerte ; Key words Mianserin ; Tranylcypromine ; Cardiac disease ; Hypertension
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary As compared to other tri- and tetracyclics, antidepressant therapy in patients suffering also from cardiac disease with mianserin is known to be relatively safe. Hypertensive effects of mianserin have not been described so far. We report a case of a 64 years old patient with a dilatative cardiomyopathy and left anterior hemiblock, who developed hypertension (maximum: 180/125 mmHg) during mianserin treatment. Previous treatment with tranylcypromine has been stopped two weeks before. After discontinuance of mianserin blood pressure rapidly came back to normal values. The possible noradrenergic and serotonergic mechanisms of this phenomenon are discussed in relation to pretreatment with tranylcypromine.
    Notes: Zusammenfassung Mianserin gilt in der antidepressiven Behandlung von kardial vorgeschädigten Patienten im Vergleich zu anderen tri- und tetrazyklischen Antidepressiva als eher unbedenklich. Blutdrucksteigernde Wirkungen sind nicht zu erwarten. Im dargestellten Fall wurde ein 64jähriger Patient mit vorbekannter dilatativer Kardiomyopathie und Linksschenkelblock nach Vorbehandlung mit Tranylcypromin auf Mianserin umgestellt, woraufhin sich eine medikamentös nur schwer zu beeinflussende hypertone Blutdrucksteigerung (Maximum: 180/125 mmHg) entwickelte. Nach Absetzen von Mianserin kam es zu einer raschen Blutdrucknormalisierung. Die der Blutdrucksteigerung zugrundeliegenden möglichen noradrenergen und serotonergen Wirkmechanismen werden auf dem Hintergrund der Vorbehandlung mit Tranylcypromin diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Psychopharmacology 99 (1989), S. S105 
    ISSN: 1432-2072
    Keywords: Clozapine ; Parkinsonism ; Tardive dyskinesia ; Autonomous side effects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Tolerability of long term clozapine treatment (7–8 years) was investigated in 27 female patients (age 34–77 years). Diagnosis according to ICD 9 was schizophrenia in 21 patients, severe psychomotor agitation with mental deficiency in 4 patients and an “endogenous” depression in 2 patients. All patients had previously been treated with different neuroleptics but with inadequate response or distressing side effects. The duration of the disorder was 10–36 years, duration of hospitalisation 10–36 years. At the day of investigation the total dose of clozapine ranged from 52–826 g, the average total dose being 385 g. The daily dose of clozapine ranged from 75 to 600 mg, the average daily dose being 225 mg. Only 2 patients were treated exclusively with clozapine, the other 25 patients were also receiving other neuroleptics. Seventy eight per cent of the investigated patients complained about hypersalivation and 63% showed overweight. In 37% of the patients the EEG demonstrated abnormalities. Mild parkinsonism was reported in 15% and akathisia in 11% of the patients, all these patients being on combined treatment. Clozapine did not induced tardive dysakinesia (TD) in any of the patients within a treatment period of 7–8 years. It is concluded that a potential benefit of clozapine includes a low incidence of neurological side effects even after long term administration.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 69 (1998), S. 629-631 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter SSRI ; Paroxetin ; Kardiale Nebenwirkungen ; EKG-Veränderungen ; Bradykardie ; Key words SSRI ; Paroxetine ; Cardiac side effects ; ECG changes ; Bradycardia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRI) are known to exhibit far less cardiac side effects than tricyclic antidepressants. We report three cases in which the SSRI, paroxetine, induced clinically relevant ECG changes in patients with high risk profile. In two cases an increase in QTc time was observed, severe bradycardia was also observed twice.
    Notes: Zusammenfassung Selektive Serotonin-Wiederaufnahme-Inhibitoren (SSRI) verursachen deutlich seltener kardiale Nebenwirkungen als Trizyklika. Wir berichten über 3 Fälle, in denen nach Paroxetingabe EKG-Veränderungen bei Patienten mit hohem Risikoprofil beobachtet wurden. In 2 Fällen wurde eine Verlängerung der QTc-Zeit beobachtet, eine deutliche Bradykardie manifestierte sich ebenfalls zweimal.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...