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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Tomography, X-ray computed – Coronary disease – Coronary atherosclerosis – Multirow-detector computed tomography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. This contribution reviews the pathology and morphology of coronary calcifications. It summarizes the indications for investigation of the coronary arteries. The standard protocols for scan acquisition using electron beam and conventional computed tomography are described as well as various methods for evaluation such as the traditional Agatston scoring method and the newer three-dimensional scoring algorithms. Guidelines for interpreting scores are also reviewed. Major limitations of the reproducibility of the calcium score measurement are summarized. Future aspects of multirow-detector spiral computed tomography with retrospective electrocardiographic triggering for quantifying coronary calcium are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 9 (1999), S. 563-569 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Computed tomography ; Scatter correction ; Scatter convolution function
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. X-ray photons which are scattered inside the object slice and reach the detector array increase the detected signal and produce image artifacts as “cupping” effects in large objects and dark bands between regions of high attenuation. The artifact amplitudes increase with scanned volume or slice width. Object scatter can be reduced in third generation computed tomography (CT) geometry by collimating the detector elements. However, a correction can still improve image quality. For fourth generation CT geometry, only poor anti-scatter collimation is possible and a numeric correction is necessary. This paper presents a correction algorithm which can be parameterized for third and fourth generation CT geometry. The method requires low computational effort and allows flexible application to different body regions by simple parameter adjustments. The object scatter intensity which is subtracted from the measured signal is calculated with convolution of the weighted and windowed projection data with a spatially invariant “scatter convolution function“. The scatter convolution function is approximated for the desired scanner geometry from pencil beam simulations and measurements using coherent and incoherent differential scatter cross section data. Several examples of phantom and medical objects scanned with third and fourth generation CT systems are discussed. In third generation scanners, scatter artifacts are effectively corrected. For fourth generation geometry with poor anti-scatter collimation, object scatter artifacts are strongly reduced.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    FEBS Letters 300 (1992), S. 162-166 
    ISSN: 0014-5793
    Keywords: Interferon ; Tryptophan: Release factor ; tRNA synthetase
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mehrschicht-CT ; Spiral-CT ; Kardio-CT ; Retrospektives EKG-Gating ; Key words ; Multi-slice CT ; Spiral-CT ; Cardio CT ; Retrospective ECG-gating
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: In this paper a method for cardiac imaging with fast multi-slice CT and retrospectively ECG-gated spiral acquisition is presented. Methods: A fast multi-slice CT system with 4 simultaneously acquired slices and 0.5 s rotation time is used (Siemens Somatom VolumeZoom). Continuous spiral data of the entire heart volume is acquired together with the patient’s ECG and reconstructed with dedicated spiral algorithms providing 250 ms temporal resolution. Three-dimensional image data sets are built up from overlapping slices that are reconstructed in an arbitrary, user-defined phase of the heart cycle (e.g. diastolic phase). To evaluate the capability of the method for functional imaging complete three-dimensional image volumes are reconstructed from the same spiral data set in different phases of the heart cycle. Results: A spiral data set of the entire heart volume may be acquired within a single breath-hold. Typical scan times for standard examinations with 3 mm slice width are 10–15 s, and for high-resolution CT angiographies of the coronary arteries with 1.25 mm slice width about 30–35 s. Motion-free reconstruction of the heart and coronary arteries with high spatial resolution is possible in the diastolic phase of the heart cycle. Multi-phase reconstructions from the same spiral scan data set are possible, however, motion artifacts in heart phases with fast cardiac motion may not be completely avoided. Conclusion: Fast multi-slice spiral CT with retrospectively ECG-gated spiral reconstruction is well suited for three-dimensional and functional imaging of the heart, especially for high-resolution imaging of calcified coronary plaques and CT-angiography of the coronary arteries.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: In dieser Arbeit werden Verfahren zur Anwendung der schnellen Mehrschichtspiral-CT für die kardiale Bildgebung mittels EKG-synchronisierter Spiralakquisition dargestellt. Methode: Es wird ein schnelles Mehrschicht-CT-System mit simultaner Aufnahme von 4 Schichten und 0,5 s Rotationszeit verwendet (Siemens Somatom VolumeZoom). Kontinuierliche Spiraldatensätze des gesamten Herzvolumens werden zusammen mit dem EKG aufgenommen und mit dedizierten Spiralalgorithmen bei 250 ms zeitlicher Auflösung rekonstruiert. Dreidimensionale Bilddatensätze können in einer frei wählbaren Phase des Herzzyklus (z.B. diastolische Phase) aus überlappend rekonstruierten Einzelschichten zusammengesetzt werden. Durch die Rekonstruktion mehrerer dreidimensionaler Bilddatensätze in verschiedenen Phasen des Herzzyklus kann die Herzfunktion analysiert werden. Ergebnisse: Für ein gesamtes Herzvolumen kann ein Spiraldatensatz in einer Atemanhalteperiode aufgenommen werden. Die Scanzeiten für Standarduntersuchungen mit 3 mm Schichtdicke liegen bei 10–15 s, für hochaufgelöste CT Angiographien der Koronararterien mit 1,25 mm Schichtdicke bei 30–35 s. Ein dreidimensionales Bild des Herzens und der Koronararterien kann ohne Bewegungsartefakte und mit hoher räumlicher Auflösung in der diastolischen Phase des Herzzyklus erzeugt werden. Erste Ansätze zur funktionellen Bildgebung mit Mehrphasenrekonstruktionen aus demselben Spiraldatensatz werden vorgestellt. In Herzphasen mit starker Bewegung können Bewegungsartefakte auftreten. Schlußfolgerung: Die schnelle Mehrschichtspiral-CT mit retrospektiv EKG-synchronisierter Spiralrekonstruktion (EKG-Gating) eignet sich für die dreidimensionale und funktionelle Bildgebung des Herzens, insbesondere für die hochaufgelöste Abbildung kalzifizierter Plaques und für die CTA der Koronararterien.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mehrzeilen-CT ; Elektronenstrahl-CT ; Koronar-Screening ; CT Angiographie ; Koronarsklerose ; Keywords ; Multidetector CT ; Electron beam CT ; Coronary screening ; CT angiography ; Coronary atherosclerosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Multirow-detector-spiral-CT (MSCT) allows for 250 ms effective exposure time. The purpose of this study was to demonstrate the possibilities and limitations of this CT technology for non enhanced and contrast enhanced investigation of the coronary arteries. Methods: Investigation of the coronary arteries without contrast medium for quantification of coronary calcifications was performed in an obese patient (140 kg) with MSCT and electron beam CT (EBCT). In 56 patients contrast enhanced CT angiography of the coronary arteries was performed to determine image quality depending on the heart rate. Results: In the obese patient superior image quality could be achieved with MSCT allowing for reliable quantification of coronary calcifications. With MSCT angiography of the coronary arteries good image quality was achieved in patients with a heart rate of 59±8 beats per minute. Conclusion: Even if there are limitations in patients with higher heart rates with an effective exposure time of 250 ms MSCT has clear advantage of image quality in the assessment of non enhanced and contrast enhanced coronary arteries.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Mit dem Mehrzeilendetektorspiral-CT (MSCT) sind effektive Aufnahmezeiten von 250 ms möglich. Die Möglichkeiten und Grenzen dieser CT-Technologie zur nativen und kontrastverstärkten Untersuchung der Koronargefäße sollen in dieser Arbeit dargestellt werden. Methode: Die native Untersuchung der Koronargefäße zur Quantifizierung von Koronarkalk wurde bei einem Patienten mit Adipositas (140 kg) mit dem Elektronenstrahl-CT (EBCT) und dem MSCT vorgenommen. Bei 56 Patienten wurde eine kontrastverstärkte MSCT-Angiographie der Koronargefäße vorgenommen und festgestellt, bei welcher Herzfrequenz eine diagnostisch ausreichende Bildqualität zu erreichen ist. Ergebnisse: Bei der Untersuchung des Patienten mit Adipositas konnte mit dem MSCT eine erheblich bessere Bildqualität erreicht werden, die eine Quantifizierung von Koronarkalk erheblich erleichterte. Mit der MSCT-Angiographie der Koronargefäße konnte bei einer Herzfrequenz von 59±8 Schlägen/min eine diagnostisch gute Bildqualität erreicht werden. Schlussfolgerung: Auch wenn mit einer effektiven Aufnahmezeit von 250 ms Limitationen bei höheren Herzfrequenzen zu erwarten sind, können mit dem MSCT entscheidende Vorteile in der Bildqualität in der nativen und kontrastverstärkten Untersuchung der Koronargefäße erreicht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Mehrschicht-CT ; Technische Grundlagen ; Mehrschicht-Spirale ; Kardio-CT ; Key words Multi-slice CT ; Technical principles ; Multi-slice spiral ; Cardio-CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In this review the technical principles and applications of multi-slice CT are discussed. Multi-slice CT systems allow simultaneous acquisition of up to 4 slices by using multi-row detector systems. Intuitive geometrical arguments are used to establish the limitation to a maximum of 4 slices which is kept by all currently existing multi-slice CT systems. Two different construction principles of the detector are discussed, the „Fixed Array” detector and the „Adaptive Array” detector. The extension of conventional 360 LI and 180 LI spiral interpolation techniques to multi-slice spiral CT is explained as well as a new generalized multi-slice spiral weighting concept, the so-called „Adaptive Axial Interpolation”. Several techniques to improve multi-slice spiral image quality are discussed. Finally, some examples for clinical applications are given, and the principle of ECG triggered and ECG gated cardiac examinations with optimized temporal resolution is presented. Multi-slice CT systems are a milestone with respect to increased volume coverage, shorter scan times, improved axial (longitudinal) resolution and better use of the X-ray tube output. Additionaly, new clinical applications are possible such as Cardiac CT.
    Notes: Zusammenfassung In dieser Übersichtsarbeit werden technische Grundlagen und Anwendungen der Mehrschicht-CT dargestellt. Mehrschicht-CT- Geräte erlauben die simultane Akquisition von bis zu 4 Schichten durch mehrzeilige Detektorsysteme. Die Begrenzung auf 4 Schichten bei allen gegenwärtig am Markt befindlichen Mehrschicht-Scannern wird durch intuitive geometrische Argumente begründet. Zwei unterschiedliche Detektor-Konstruktionsprinzipien, der „Fixed Array”-Detektor und der „Adaptive Array”-Detektor, werden vorgestellt. Ebenso werden unterschiedliche Möglichkeiten der Mehrschicht-Spiralinterpolation erläutert, nämlich die Erweiterung konventioneller 360 LI- und 180 LI-Interpolationstechniken und ein verallgemeinertes Gewichtungsverfahren, die Adaptive Axiale Interpolation. Techniken zur Optimierung der Bildqualität bei Mehrschicht-Spiralaufnahmen werden angegeben. Abschließend werden klinische Anwendungen diskutiert, insbesondere EKG-getriggerte und -gegatete Kardio-Untersuchungen mit optimierter Zeitauflösung. Mehrschicht-CT-Geräte stellen einen Meilenstein im Hinblick auf größere Volumenabdeckung, kürzere Untersuchungsdauer, verbesserte axiale Auflösung und bessere Nutzung der Röntgenröhre dar. Darüber hinaus erschließen sich durch die Mehrschicht-CT neuartige klinische Applikationen, wie die Kardio-CT.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Key words CML ; Chemotherapy ; PBSC mobilization
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  High-dose chemotherapy with autologous transplantation of in vivo purged PBSC is a novel investigational approach to treating chronic myelogenous leukemia (CML) patients not responsive to conventional therapy with interferon-α (IFN-α) and not eligible for allogeneic transplantation. PBSC mobilization using either '5+2/7+3'-type chemotherapy or 'mini-ICE/ICE' chemotherapy was investigated in 43 patients with advanced phases of Philadelphia (Ph)-positive CML. Thirty patients were in late chronic phase (〉12 months post diagnosis) and 13 patients in accelerated phase (AP) or blast crisis (BC). Contamination with Ph-positive cells was evaluated in harvests from 37/43 patients. The outcome of PBSC mobilization was dependent on the type of chemotherapy administered: a complete or major cytogenetic response (〈35% Ph-positive metaphases) in leukapheresis collections was obtained in ten of 15 patients treated with 'mini-ICE/ICE' but in only three of 28 patients treated with '5+2/7+3' chemotherapy. One patient (1/43) in blast crisis died during mobilization therapy (2%). Twenty-five patients underwent PBSC transplantation and all of them engrafted successfully. Transplantation-related mortality was 0%. The data show that in advanced phases of CML the chance of harvesting Ph-negative peripheral blood stem cells depends on the type of chemotherapy used for mobilization.
    Type of Medium: Electronic Resource
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