Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 289 (1966), S. 180-190 
    ISSN: 1432-2013
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An isolierten Basalmembranen aus der Nierenrinde von Ratten wurden die Verteilungskoeffizienten von Harnstoff-C14, Methylglucose-C14, Inulin-C14, Polyvinylpyrrolidon-J131 und von Serumalbumin-J131 gemessen und folgendes gefunden: 1. Zwischen dem Verteilungskoeffizienten und dem Molekulargewicht einer Substanz besteht ein gesetzmäßiger Zusammenhang. Der Verteilungskoeffizient nimmt mit steigendem Molekulargewicht ab. 2. Als Grenzmolekulargewicht für die Penetration wurde ein Molekulargewicht von 80 000–90 000 gefunden. Das entspricht einem maximalen Porenäquivalentradius von etwa 42–45 Å. 3. Als wesentliche Ursache der unterschiedlichen Verteilungskoeffizienten wurde eine Normalverteilung der Porenäquivalente in der Basalmembran nachgewiesen. Der mittlere äquivalente Porenradius beträgt 29 ± 10 Å.
    Notes: Summary The participation coefficient of Urea-C14, Methyl-l-glucose-C14, Inulin-C14, Polyvinylpyrrolidon-J131 and Serum Albumin-J131 were evaluated on isolated basement membranes from the cortex of the rat kidney. The following were observed: 1. There is a direct relation between the participation coefficient and the molecular weight of a substance. The participation coefficient decreases as the molecular weight increases. 2. It was found that a molecular weight of 80,000–90,000 is the borderline molecular weight for the penetration of the basement membrane. This indicates a maximal pore equivalent radius of 42–45 Å. 3. The mathematical treatment of our results indicates that the pore equivalent radii are not equal in the basement membrane but show a “normal distribution”. The mean pore equivalent radius is 29 ± 10 Å.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 323 (1971), S. 96-120 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Parathyroid Hormone ; Sodium Reabsorption ; Fluid Reabsorption ; Inorganic Phosphate Reabsorption ; Potassium Excretion ; Amino Acids Excretion ; Parathormon ; Natriumresorption ; Wasserresorption ; Phosphatresorption ; Kaliumausscheidung ; Aminosäurenausscheidung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mikropunktionsuntersuchungen an normalen und para-thyreoidektomierten Ratten über den Einfluß von Parathormon auf die Nierenfunktion hatten folgendes Ergebnis: 1. Die tubuläre Phosphatreabsorption findet im proximalen Tubulus statt. Bei der intakten Ratte betrug die Phosphatresorption gegen Ende des proximalen Konvolutes 13,51 μMol/min · kg und die fraktionelle Resorption 73%. Letztere steigerte sich bis zum Ende des proximalen Tubulus auf 84%. 2. Parathormon hat auf die Phosphatreabsorption einen hemmenden Einfluß. Bei parathyreoidektomierten Ratten erhöhte sich die Resorption gegen Ende des proximalen Konvolutes auf 16,02 μMol/min · kg und die fraktionelle Resorption auf 94%. 3. Für eine tubuläre Phosphatsekretion fand sich kein Anhalt. 4. Untersuchungen mit der “split-oil-droplet”-Methode nach Gertz ergaben, daß Parathormon auch die proximal-tubuläre Natrium- und Flüssigkeitsresorption hemmt. So wurde die prozentuale Natrium- und Flüssigkeitsresorption durch Parathormon von 52% auf 37% herabgesetzt. 5. Die renale Kalium- und Aminosäureausscheidung war 120–150 min nach Parathormonapplikation gegenüber ihrem Ausgangswert signifikant erhöht. 6. Parathormon führte bei parathyreoidektomierten Tieren zu keiner Änderung der glomerulären Filtrationsrate.
    Notes: Summary The present paper describes the influence of parathormone on the kidney function of normal and parathyroidectomized rats. We obtained the following results: 1. The tubular phosphate reabsorption takes place in the proximal tubule. The reabsorption by the end of the proximal convolution was 13.51 μMol/min·kg. The fractional resorption was 73% (end convolution) and 84% by the end of the proximal tubule. 2. Parathormon inhibits the phosphate reabsorption. In parathyroidectomized animals the fractional resorption by the end of the proximal convolution was 94%. 3. No evidence for net tubular secretion of phosphate was obtained. 4. Investigations using the “split-oil-droplet” method of Gertz showed that parathormone also inhibits the sodium and water reabsorption in the proximal tubule. The percentage of resorption of sodium and fluid was decreased by parathormone from 52 to 37%. 5. Parathormone increased the excretion rates of potassium and amino acids. 6. The glomerular filtration rate in parathyroidectomized rats was not influenced by the parathormone.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Angiotensin ; Plasma Phosphate ; Tubular Phosphate Reabsorption ; Phosphate excretion ; Micropuncture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Micropuncture investigations on the rat kidney were performed to evaluate the effect of angiotensin on tubular phosphate reabsorption. 1. Angiotensin increases the inorganic phosphate concentration in the blood. This increase ist dependent on the dosis of angiotensin: 0.06 μg/h·100 g enhanced inorganic plasma phosphate from 2.76±0.34 mMol/l to 3.60±0.49 mMol/l after 120 min; 6.0 μg/h·100 g enhanced to 4.48±0.98 mMol/l after 100 min. 2. Angiotensin increases the tubular phosphate load and the phosphate excretion. 3. The fractional phosphate reabsorption was not influenced by angiotensin. 4. No relationship was found between the effect of angiotensin on the plasma phosphate level and the phosphate excretion in relation to the changes in glomerular filtration rate. 5. This results indicate that angiotensin has no direct effect upon tubular phosphate reabsorption. 6. The possible metabolic effect of angiotensin due to plasma phosphate is considered.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 117 (1974), S. 19-28 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Transferrin metabolism ; Iron metabolism ; Infants
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mit der einfachen radialen Immundiffusion wurden Transferrinbestimmungen im Säuglingsalter durchgeführt. Gleichzeitig wurden Erythrocytenzahl, Hämoglobin, Färbekoeffizient (MCH) und Serumeisen bestimmt. Der Transferringehalt steigt in den ersten 4 Lebenswochen langsam, im 2. bis 4. Lebensmonat steil an. Dieser Verlauf entspricht der werdenden Funktion der Leber. Er ist unabhängig von der Serumeisenkonzentration und der Trimenon-reduktion. Serumeisen, Erythrocytenzahl, Hämoglobin und Färbekoeffizient hingegen zeigen einen der Trimenonreduktion entsprechend typischen Verlauf. Im 5. und 6. Monat steigt die Serumeisenkurve kurzfristig an, da eine gesteigerte Erythropoese Eisen aus den Speichern mobilisiert.
    Notes: Abstract In infants the kinetics of transferrin were studied by radial immuno-diffusion. In addition, serum iron, hemoglobin erythrocytes and mean corpuscular hemoglobin (MCH) were determined. Transferrin levels increased slowly during the first weeks of life while in the 2nd to 4th months there was a rapid rise. This corresponds to the functional maturation of the liver. There is no correlation between transferrin kinetics and serum iron level or trimenon reduction. Serum iron, erythrocytes, hemoglobin and MCH show a typical course in trimenon reduction. In the 5th and 6th months of life augmented levels of serum iron were found for a short time, because enhanced erythropoesis mobilizes iron from stores.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 109 (1970), S. 11-21 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: De Toni-Debré-Franconi syndrome ; Renal function ; Tubular sodium reabsorption ; Tubular potassium reabsorption ; Tubular insufficiency
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einem 10 4/12 Jahre alten Jungen mit einem idiopathischen de Toni-Debré-Fanconi-Syndrom wurden Nierenfunktionsuntersuchungen durch-geführt. Dabei ergab sich eine leichte Einschränkung der glomerulären Filtrations-rate, eine erhebliche Einschränkung der PAH-Clearance und eine proximal-tubuläre Insuffizienz. Außer der typischen Störung im Resorptionsmechanismus von Phosphat, Glucose und der Aminosäuren, war auch die fraktionelle Resorption von Natrium und Kalium vermindert. Harn-pH und Hypuricämie sprechen außerdem dafür, daß auch die proximal-tubuläre Reabsorption von Bicarbonat und Urat gehemmt ist.
    Notes: Abstract The de Toni-Debré-Fanconi syndrome was observed in a 10 4/12 years old boy. Storage of cystine could not be detected in either cornea or bone marrow. Studies of the renal function showed a reduction of the glomerular filtration rate and the PAH-clearance, as well as a global proximal tubular insufficiency. Apart from the typical defects in tubular reabsorption of phosphate, glucose, and amino acids, there was a significant reduction in the fractional resorption of sodium and potassium. The pH of the urine and the uric acid concentration in the blood indicate also a defect in the proximal tubular bicarbonate and urate reabsorption mechanism.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 119 (1975), S. 293-298 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: β2 microglobulin ; Proteinuria ; Clearance ; Glomerular and tubular nephropathy ; GFR
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung β2-Mikroglobulin ist ein Plasmaprotein niedrigen Molekulargewichts (11800), das in geringen Mengen auch im Harn und Liquor vorkommt. Seine Serumkonzentration liegt bei gesunden Kindern bei 0,12±0,04 mg/100 ml, seine renale Ausscheidung bei 0,07±0,05 mg/24 Std. Bei glomerulärer Nephropathie sind die Serumspiegel bei eingeschränkter GFR erhöht, während bei tubulärer Nephropathie die Ausscheidung im Harn erheblich gesteigert ist. Es besteht eine enge Korrelation zwischen β2-Mikroglobulin und der GFR.
    Notes: Abstract β2 microglobulin is a plasma protein of low molecular weight (11800), which also appears in urine in small quantities and cerebrospinal fluid. Its serum concentration in healthy children is 0.12±0.04 mg/100 ml, its renal excretion is 0.07±0.05 mg/24 hrs. In glomerular nephropathy serum levels are augmented with diminished GFR, while in tubular nephropathy excretion in the urine is raised considerably. There is a close correlation between serum β2 microglobulin and GFR.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 45 (1967), S. 416-419 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Glomerular filtration rates (GFR) and maximum tubular reabsorption of glucose (TmG) were determined in 10 infants and children aged 14 days to 6 1/2 years. In agreement with experiments performed on animals by other authors we found a linear correlation between GFR and TmG. Changes in the GFR result in a proportional alteration of TmG. The cause for this correlation is unknown. Experiments using the microperfusion method on single rat nephrons indicate, that this correlation can be attributed to a change in the internal diameter of the proximal tubule. The ratio GFR/TmG — expressing the glomerulartubular balance — is higher than in adults and dependent on the age of the infant: the younger the child, the higher is the ratio. During the first month of life the size of the proximale tubule is relatively short in comparison for the glomerulum. We suppose that this is the cause for age dependence of the ratio.
    Notes: Zusammenfassung An 10 Kindern im Alter von 14 Tagen bis zu 6 1/2 Jahren wurde der Einfluß der glomerulären Filtrationsrate (GFR) auf die maximale tubuläre Glucosereabsorption (TmG) untersucht. Dabei fanden wir, in Übereinstimmung mit den tierexperimentellen Befunden anderer Autoren, eine lineare Korrelation zwischen GFR und TmG. Änderungen des GFR haben eine proportionale Änderung des Tm G zur Folge. Die Ursache dieser Korrelation ist noch unklar. Mikroperfusionsuntersuchungen am Einzelnephron der Ratte lassen vermuten, daß sie auf einer Änderung der Lumenweite des proximalen Tubulus beruht. Der Quotient GFR/TmG — Ausdruck des glomerulären-tubulären Gleichgewichts — ist größer als bei Erwachsenen und altersabhängig: je jünger das Kind, desto größer der Quotient. Es wird angenommen, daß der in den ersten Lebensmonaten, im Vergleich zum Glomerulum, noch sehr kleine proximale Tubulus die Ursache für diese Altersabhängigkeit ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 1177-1178 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur Klärung des Einflusses von Vitamin D auf die tubuläre Phosphatreabsorption wurden Mikropunktionsuntersuchungen im proximalen Konvolut von normalen, parathyreoidektomierten und rachitischen Ratten durchgeführt. Die Untersuchungen ergaben, daß Vitamin D einen direkten, von der Parathyreoideafunktion unabhängigen Einfluß auf die tubuläre Phosphatreabsorption ausübt. Die glomeruläre Filtrationsrate wurde durch Vitamin D nicht beeinflußt. Die Phosphatreabsorption der normalen Ratte beträgt 13,51 µMol/min·kg. Dies entspricht einer fraktionellen Resorption von 73%. Unter Vitamin D steigert sich die Reabsorption auf 15,28 µMol/min·kg bzw. die fraktionelle Resorption auf 86%. Nach 180–240 min kam es trotz kontinuierlicher Vitamin D-Infusion wieder zu einer Abnahme der Resorptionsleistung auf 13,95 µMol/min·kg und zu einer fraktionellen Resorption von 74%. Parathyreoidektomierte Ratten zeigten unter Vitamin D ebenfalls einen, wenn auch geringen Anstieg der tubulären Phosphatreabsorption. Bei phosphatbelasteten, rachitischen Tieren konnte durch Vitamin D die erniedrigte Phosphatreabsorption (fraktionelle Resorption 59%) normalisiert werden (fraktionelle Resorption 78%).
    Notes: Summary The results show that vitamin D increased tubular phosphate reabsorption in normal rats as well as in parathyroidectomized rats and in rats with rickets. With continuous infusion of vitamin D the increase resorption once again decreased after 3–4 hours. The change of reabsorption is independent of the function of the parathyroid glands.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Phosphate-clearance ; Hypernatriuresis ; Hyperparathyreoidism ; Phosphat-Clearance ; Hypernatriurese ; Hyperparathyreoidismus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Phosphat-Clearance (CPO4) des nieren-, kreislauf- und stoffwechselgesunden Erwachsenen beträgt unter Standardbedingungen am frühen Vormittag 8,9±3,2 ml/min. Im 6. und 7. Dezennium besteht eine Tendenz zum Anstieg. Patienten mit essentiellem Hochdruck weisen unter den gleichen Bedingungen — unabhängig vom Verhalten der Nierenfunktion — eine signifikant erhöhte CPO4auf. Ursächlich könnte nach Frick (1969) eine momentane Parathormonfreisetzung infolge der zur Clearance-Untersuchung üblichen Kochsalzinfusion bedeutsam sein. Hypertoniker reagieren bekanntlich bereits auf kleinere Volumenbelastungen empfindlicher als Kreislaufgesunde. Bei renovasculärem Hochdruck ist die Hyperphosphaturie mit einer rückläufigen Plasmakonzentration verknüpft. Denkbar wäre, daß die Phosphatreabsorption dieser Patienten schon unter Basalbedingungen durch das aktivierte Renin-Angiotensin-Aldosteron-System negativ beeinflußt wird. Von den Patienten mit entzündlicher Nephropathie ist bei Pyelonephritis — selbst im normotonen Krankheitsstadium — eine beschleunigte C PO4 bemerkenswert. Im Unterschied hierzu besteht bei Glomerulonephritis ausschließlich bei kompliziezierendem Hochdruck eine Ausscheidungssteigerung. Die Phosphatrejektion ist indes in allen Krankheitsgruppen — offenbar durch den Einfluß eines regulativen Hyperparathyreoidismus — hochgradig gesteigert.
    Notes: Summary In 194 patients the renal clearance of inorganic phosphorus, sodium, inulin and p-aminohippuric acid (CP, CNa, CIn, CPAH) have been studied with standard techniques in the early morning. In the normal group of men the CP averaged 8.9±3.2 ml/min. With increasing age (6th to 7th decade) there was a tendency to a higher CP. In essential hypertension the CP was significantly elevated. According to Frick (1969) this effect might be induced by an increased parathormone sceretion, which occurs after saline loading. Patients with renovascular hypertension showed similar hyperphosphaturia. Since their plasma phosphorus level was slightly reduced, tubular phosphorus reabsorption might be partly diminished due to an activation of the renin-angiotensin-aldosterone-system. In pyelonephritis CP was slightly elevated even when the blood pressure was normal. Combination with hypertension resulted in a further increase of CP. In glomerulonephritis CP was elevated only the hypertensive state. Tubular rejection fraction was markedly increased in both inflammatory kidney diseases, which is possibly due to a secondary hyperparathyreoidism.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 189-191 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Cerebrospinal fluid-lysozyme ; β2-microglobulin ; Meningitis ; Cerebral convulsion ; Liquor ; Lysozym ; β2-Mikroglobulin ; Meningitis ; Zerebrale Krampfanfälle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im normalen Liquor und bei Kindern mit viraler Meningitis findet man kein Lysozym. Kinder mit bakterieller Meningitis (0,23±0,14 mg/100 ml) und cerebralen Krampfanfällen (0–0,82 mg/100 ml) haben im Liquor Lysozym in unterschiedlich hoher Konzentration. Lysozym ist somit von Bedeutung bei der Differentialdiagnose zwischen viraler und bakterieller Meningitis; die Anwesenheit von Lysozym belegt eindeutig deren bakterielle Ätiologie. Die β2-Mikroglobulinkonzentration im Liquor gesunder Kinder beträgt 0,11±0,05 mg/100 ml; bei Kindern mit viraler Meningitis 0,20±0,06 mg/100 ml und bei bakterieller Meningitis 0,44±0,17 mg/100 ml. Bei cerebralen Krampfanfällen findet man ebenfalls leicht erhöhte β2-Mikroglobulinwerte.
    Notes: Summary Lysozyme is absent from normal cerebrospinal fluid (C.S.F.) and in C.S.F. from children with viral meningitis. Appreciable amounts of lysozyme were noted in C.S.F. from children with bacterial meningitis (0.23±0.14 mg/100 ml) and cerebral convulsions (0–0.82 mg/100 ml). The C.S.F.-lysozyme content is a sensitive indicator for bacterial meningitis and important in the differential diagnosis between viral and bacterial meningitis. The β2-microglobulin content of C.S.F. in healthy children was 0.11±0.05 mg/100 ml; in children with viral meningitis 0.20±0.06 mg/100 ml and in children with bacterial meningitis 0.44±0.17 mg/100 ml. Children with cerebral convulsions had also a rise in C.S.F. β2-microglobulin.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...