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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 32 (1999), S. 855-865 
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Key words Fetoscopy • Endoscopy • Intrauterine surgery • Fetal medicine • Twin-twin transfusion syndrome • Acardiac twin ; Schlüsselwörter Fetoskopie • Endoskopie • Intrauterine Chirurgie • Fetale Medizin • Zwillingstransfusionssyndrom • Akardius
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es werden in dieser Übersicht die wichtigsten Vorbedingungen, Indikationen und Techniken der operativen Fetoskopie beschrieben und deren Ergebnisse und Perspektiven diskutiert. Eine pränatale invasive Therapie hat immer nur dann einen Sinn, wenn die zur Verfügung stehende postnatale Therapie zu spät kommt und die Erkrankung des Feten bereits intrauterin zu irreversiblen Schäden oder zum Verlust des Kindes durch den intrauterinen Tod oder eine Fehlgeburt führt. Als Indikationen kommen in Betracht: Zwerchfellhernie, Obstruktionen der unteren Harnwege, sakrokokzygeales Teratom, Chorioangiome, Neuralrohrdefekte, Zwillingstransfusionssyndrom und Akardius. Das Ziel ist, auf minimal invasive Weise die intrauterine Situation so zu verbessern, daß ein irreversibler und meist letztendlich letaler Schaden vermieden wird und die postnatale chirurgische Therapie eine gute Prognose hat und eine endgültige Korrektur ermöglicht. Naturgemäß befinden sich viele Lösungsansätze noch im Experimentalstadium, wie z. B. die intrauterine Chirurgie bei Neuralrohrdefekten, in anderen Bereichen aber, wie dem Zwillingstransfusionssyndrom, haben sich endoskopische Operationstechniken bereits etabliert.
    Notes: Summary In this review the indications, techniques, results and perspectives of operative fetoscopy are described and discussed. Prenatal invasive therapy is indicated if postnatal therapy comes too late and fetal disease may lead to irreversible damage or death if it is left untreated. Potential candidates for intrauterine surgery are pregnancies with the following problems: diaphragmatic hernia, infravesical obstruction, sacrococcygeal teratoma, chorioangioma, neural tube defects, twin-twin transfusion syndrome and acardiac twin. The aim is to improve the intrauterine situation by minimally invasive surgery and to prevent irreversible damage. After delivery permanent repair is possible in cases with fetal malformations. Diaphragmatic hernia is the best example for the development from maximally invasive open fetal surgery to minimally invasive endoscopic surgery. There is still a lot of experimental work to be done, for example for the correction of diaphragmatic hernia and neural tube defects. However, in other areas such as severe second trimester twin-twin transfusion syndrome, endoscopic surgery is a well established technique in certain centres for fetal medicine. Endoscopic laser coagulation of the vascular placental anastomoses is a causal therapy and shows better results than serial amniodrainages. After 160 laser coagulations performed in our institution, the survival rates are as follows: overall 68 % of fetuses, with two survivors in 54 % and at least one survivor in 83 % of pregnancies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 32 (1999), S. 200-212 
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Key words Fetal ultrasound • Fetal anomalies • High-risk groups • Nuchal translucency • First trimester screening • Risk estimation • Chromosomal Abnormality • Fetal structural anomalies ; Schlüsselwörter Nackentransparenz • Screening 1. Trimenon • Risikoberechnung • Fetale Chromosomenaberration • Fetale Fehlbildungen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die‚uchal translucency’ beschreibt die maximale Dicke der subkutanen Transparenz zwischen Haut und Weichteilgewebe über der zervikalen Wirbelsäule des Feten, die zwischen der 11. und 14. Schwangerschaftswoche (SSW) bzw. bei einer fetalen Scheitel-Steiß-Länge (SSL) zwischen 38 und 84 mm gemessen wird. Eine erweiterte Nackentransparenz (NT) ist häufig ein phänotypischer Ausdruck fetaler Chromosomenanomalien sowie struktureller Abnormalitäten und genetischer Syndrome. Eine individuelle Risikoeinschätzung basierend auf dem Hintergrundrisiko des maternalen Alters und der Nackentransparenz bezogen auf die SSL ermöglicht die Entdeckung von etwa 80 % aller durch eine Chromosomenanomalie betroffenen Schwangerschaften, wenn eine Karyotypisierung des Risikokollektivs erfolgt. Die Inzidenz struktureller Anomalien bei Feten mit erweiterter Nackentransparenz und normalem Karyotyp ist insgesamt etwa 5 fach höher als in der allgemeinen Bevölkerung. Die Zahlen bisheriger Studien bezüglich der Häufigkeit genetischer Syndrome und einzelner Gendefekte bei erweiterter Nackentransparenz mit normalem Karyotyp sind jedoch noch zu klein, um verläßliche Rückschlüsse zu ziehen. Mit zunehmender Nackentransparenz steigt jedoch das Risiko und die Rate der Aborte und perinatalen Todesfälle.
    Notes: Summary There has been an increase in the use of fetal ultrasound in the first trimester over the last few years. This paper reviews the published literature on first trimester fetal nuchal translucency. Increased nuchal translucency (NT) may identify more than 80 % of chromosomal anomalies for a false-positive rate of about 5 %. Another potential of early NT measurement lies in the detection of other fetal anomalies like structural defects, genetic disorders, or early fetal hydrops and may present an early sign of twin-twin transfusion syndrome in monochorionic pregnancies. The association of fetal NT and main fetal disorders is reviewed. The clinical prenatal management options for parents regarding the early detection of high-risk groups and the detection of fetal anomalies are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 254 (1993), S. 1158-1159 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung SONODAT für Windows ist eine benutzerorientierte Software, die eine schnelle, zuverlässige, den Qualitätssichernden Ansprüchen und Auflagen angepaßte Dokimentation von Befund und Bilddaten in der Sonographie gewährleistet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 238 (1985), S. 752-753 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of assisted reproduction and genetics 1 (1984), S. 217-220 
    ISSN: 1573-7330
    Keywords: ultrasound scanning ; follicular growth ; endometrium growth
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Ultrasound scanning of the ovarian cycle is a simple non-invasive technique for monitoring ovarian activity. It helps to predict a mature follicle and the time of ovulation more accurately than the basal body temperature and more rapidly and cheaply than a hormone profile, but still only one facet of ovarian activity. With respect to in vitro fertilization, egg collection can be undertaken by means of sonically guided puncture via the bladder, which is reported later in this issue. Replacement of the embryo can be controlled by sonar visualization of catheter. The use of ultrasound has proved to be extremely helpful in the management of the infertile couple.
    Type of Medium: Electronic Resource
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