ISSN:
1433-0458
Keywords:
Schlüsselwörter Radiofrequenzablation
;
Somnoplastik
;
Velum
;
Schnarchen
;
Obstruktives Schlafapnoesyndrom (OSAS)
;
Key words Radiofrequency
;
Somnoplasty
;
Soft palate
;
Snoring
;
Obstructive-sleep-apnea-syndrome (OSAS)
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Twenty-nine patients (26 male and 3 female) with habitual or obstructive snoring and socially disturbing character were followed over a ten week period. All patients were treated with radiofrequency volumetric tissue reduction (RFVTR) of the soft palate. In 21 patients this operation was combined with other surgery of the upper airway, eight patients had soft palate reduction with RFVTR exclusively. With this method an electrode is positioned in the musculatur of the soft palate submucosaly. RFVTR may be performed under local anesthesia and has to be repeated if necessary. Ten weeks postoperatively 24 of 29 patients, respectively their social-partners, reported subjective reduction of snoring after the first treatment. Markable improvement of snoring was seen in 20 of 29 patients postoperatively and reduction of the respiratory-disturbance-index (RDI) for more than 10 was noticed in 7/29 patients polysomnographically. 5/8 patients who were treated with RFVTR exclusively, showed reduction of snoring and 3/8 patients had RDI-reduction for more than 10. We conclude, that RFVTR of the soft palate is sucessful in the treatment of snoring and may be helpful in the treatment of mild obstructive-sleep-apnea-syndrome (OSAS).
Notes:
Zusammenfassung 29 Patienten (26 männlich und 3 weiblich) mit sozial störender, primärer oder obstruktiver Rhonchopathie wurden über einen Zeitraum von 10 Wochen beobachtet. Alle Patienten erhielten eine Gaumensegelstraffung mittels Radiofrequenzablation. Bei 21 Patienten wurde dieser Eingriff mit weiteren Eingriffen der oberen Luftwege kombiniert, 8 Patienten erhielten ausschließlich eine Gaumensegelstraffung. Bei dieser neuen Methode wird mittels einer Elektrode Radiofrequenzenergie in die Muskulatur des weichen Gaumens submukös appliziert. Dieses Verfahren kann in örtlicher Betäubung durchgeführt werden, gegebenenfalls sind mehrere Sitzungen erforderlich; 10 Wochen postoperativ berichteten 24/29 Patienten bzw. deren Schlafpartner über subjektive Reduktion der Rhonchopathie nach der 1. Behandlung. Polysomnographisch zeigte sich postoperativ eine deutliche Verbesserung der Rhonchopathie bei 20/29 Patienten und eine Reduktion des „Respiratory-disturbance-Index” (RDI) 〉10 bei 7/29 Patienten. In der Patientengruppe die ausschließlich eine Gaumensegelstraffung erhielten zeigten 5/8 Patienten eine Reduktion der Rhonchopathie und 3/8 Patienten eine Reduktion des RDI 〉10. Wir schließen daraus, daß die Radiofrequenzablation des weichen Gaumens in der Behandlung der primären und obstruktiven Rhonchopathie bzw. milder Formen des obstruktiven Schlafapnoesyndroms (OSAS) erfolgreich ist.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001060050006
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