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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter: Alkoholismus – Alkoholentzugssyndrom – Kohlenhydrat-defizientes Transferrin (CDT) – Karzinompatienten ; Key words: Alcoholism – Alcohol withdrawal syndrome (AWS) – Carbohydrate Deficient Transferrin (CDT) – Cancer patients
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. The increase of alcoholism-related problems is associated with vital postoperative clinical complications in chronic alcohol abusers. In particular, the alcohol withdrawal syndrome (AWS) may provoke potentially life-threatening complications in alcohol-dependent patients. Hence, a precise diagnosis of alcohol dependence is mandatory preoperatively, requiring an extensive case history using alcoholism-associated questionnaires. Additional new biological markers for detecting alcoholism could improve the accuracy of preoperative diagnosis. Carbohydrate-deficient transferrin (CDT) reflects increased alcohol consumption. The aim of our interdisciplinary study was to investigate whether the validity of the preoperative diagnosis of chronic alcohol abuse might be improved by measuring CDT. Methods. A total of 45 patients from the departments of Otorhinolaryngology, Maxillofacial Surgery, and Abdominal and Thoracic Surgery were included in our prospective clinical study. Patients underwent resection of malignant oral, pharyngeal, laryngeal, or oesophageal tumours and were transferred to the intensive care unit for postoperative management. Routine preoperative history, examinations, and laboratory tests including GGT, MCV, ASAT, and ALAT, were supplemented by a specific alcohol-related questionnaire and CDT measurement. The patients were categorised in four groups based on history and the questionnaire: continuously abstinent subjects; sober subjects for at least 7 days; chronic abusers; and dependent subjects. CDT was separated by isocratic anion exchange chromatography and quantified by turbidimetric determination. Statistical analysis was performed by the Kruskal-Wallis test. Results. Preoperatively, 21 patients were at major risk for alcoholism-related complications: 12 were chronic abusers and 9 were diagnosed as dependent. CDT was significantly increased in both groups, and was pathologically elevated in 16 of the 21 patients. Sampling occurred significantly long after the last alcohol intake in the 5 patients with normal CDT values (median: 6.0 days; range: 2 – 12 days) compared with the 16 with pathologically elevated CDT levels (median: 1.0 day; range: 0 – 4 days; P=0.002). The sensitivity of CDT elevation was 16 out of 24 (76%), the specifity 16 out of 16 (100%). Sixteen patients had no previous history of alcohol consumption (sober for at least 7 days) and 8 were definitely abstinent. Both of these groups had normal CDT values. Conclusions. CDT was a sensitive and specific marker for chronic alcohol consumption in our patient population. Since CDT is a state marker, repeated determinations might be useful to estimate a patient's drinking habits. The combination of CDT and an alcohol-related questionnaire was reliable for detecting alcohol-dependent patients preoperatively.
    Notes: Zusammenfassung. Alkoholkranke Patienten sind in der postoperativen Phase auf der Intensivstation durch die Dekompensation alkoholismusinduzierter Folgeerkrankungen vital bedroht. Vor allem das Alkoholentzugssyndrom (AES) provoziert interkurrente Komplikationen und prolongiert die intensivmedizinische Behandlungsphase. Zur präoperativen Evaluierung der Alkoholabhängigkeit stehen standardisierte, alkoholismusrelevante Anamneseverfahren und konventionelle klinisch-chemische Laborparameter, wobei diese häufig keine ausreichende Sensitivität und Spezifität besitzen. Unter den biologischen "State-Markern" zur Detektion des chronischen Abusus wird dem Kohlenhydrat-defizienten Transferrin (CDT) hohe Sensitivität und Spezifität zugeschrieben. Wir prüften bei 45 Patienten, die sich der Resektion maligner Tumoren des Oropharynx, Larynx oder Ösophagus unterzogen und anschließend auf der operativen Intensivstation weiterbehandelt wurden, ob CDT in der präoperativen Diagnostik chronischen Alkoholabusus detektieren kann. 21 Patienten wurden als Gruppe mit hohem Risiko für postoperative Alkoholismus-assoziierte Komplikationen identifiziert. Davon wurden 12 Patienten als chronische Abuser und 9 Patienten als abhängig eingestuft. CDT war bei den alkoholkranken Patienten in 16 von 21 Fällen pathologisch erhöht. Im Gegensatz dazu hatten alle Patienten, die dauerhaft abstinent (8 Patienten) oder länger als 7 Tage nüchtern waren (16 Patienten), normale CDT-Werte. CDT war bei unseren Patienten ein spezifischer und sensitiver Marker zur Detektion des chronischen Alkoholabusus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 643-643 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Resected stomach ; Mucus production ; Operierter Magen ; Schleimproduktion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch die Messung des Einbaus von N-acetyl-3H-Glucosamin können die quantitativen Änderungen der Magenschleimproduktion abgeschätzt werden. Als Ausdruck einer verstärkten Irritation ist die Einbaurate von3H-Glucosamin in die Mucosa des operierten Magens signifikant gesteigert. Korrelationen zur Refluxrate sind vorhanden. Auch für die Einbaurate in die Regeneratschleimhaut der Anastomose bestehen Korrelationen zu den Passagegrößen des operierten Magens.
    Notes: Summary By measuring the incorporation of N-acetyl-3H-glucosamine, mucus production and changes in the production of gastric mucus can be estimated. The termino-terminal gastroduodenostomy, which showed the highest values for duodenogastric reflux as well as emptying rate, produces a considerable increase in glycoprotein synthesis as an expression of the gastric mucosa in all the regions of the gastric stump examined.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 301-306 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Postoperative peritonitis ; Antibiotics ; Drainage ; Lavage ; Therapy ; Postoperative Peritonitis ; Antibiotica ; Drainage ; Spülung ; Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Integrität der Bauchhöhle muß das Ziel der chirurgischen Maßnahmen in der Behandlung der postoperativen Peritonitis sein. Antibiotica, Spülung und Drainage sind wichtige flankierende Maßnahmen von unterschiedlichem Stellenwert. Bestehen hinsichtlich einer parenteralen Antibioticatherapie keine kontroversen Auffassungen, so erscheint die lokale Anwendung nicht mehr vertretbar, seitdem mit Antiseptica wirksame Alternativen zur Verfügung stehen. Die intraoperative Lavage bei diffuser Peritonitis ist allgemein akzeptiert, die postoperative Dauerspülung bei entsprechender Erfahrung praktikabel. Drainagen, bei lokaler Peritonitis sicher sinnvoll, bleiben für die diffuse Peritonitis von begrenzter Wirksamkeit.
    Notes: Summary Maintaining the integrity of the abdominal cavity must be the goal of surgical measures performed in the therapy of postoperative peritonitis. Antibiotics, lavage, and drainage are important supportive measures of varying value. Although no conflicting opinions exist with regard to a parenteral therapy with antibiotics, their local application no longer seems warranted now that antiseptic agents provide an effective alternative. Intraoperative lavage in cases of diffuse peritonitis is generally accepted, and continuous postoperative lavage is, given the necessary experience, practicable. The use of drainage, which is certainly a sensible procedure for local peritonitis, is of limited effectiveness in the treatment of diffuse peritonitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 346 (1978), S. 59-64 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Papilla of Vater ; Endoscopy ; Manometry ; Papillotomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 49 Patienten, bei denen 4–9 Jahre vor der Nachuntersuchung eine transduodenale Papillenplastik durchgeführt worden war, konnten einer endoskopisch-manometrischen Kontrolle des Operationsergebnisses zugeführt werden. Besonderer Wert wurde auf die manometrische Überprüfung des Druckgradienten zwischen Ductus choledochus und Duodenum gelegt. Eine Korrelation zwischen den gemessenen Druckwerten und anderen Parametern ließ sich insofern herstellen, als bei fehlendem Druckgradienten zwischen Choledochus und Duodenum häufig ein positives Aerogramm nachweisbar war und daß bei erhöhten Druckwerten zwischen Ductus choledochus und Duodenum pathologische Leberwerte gefunden wurden. Auf eine mögliche Bedeutung von anatomischen Varianten der Gallenwege und Duodenaldivertikel für die Konkremententstehung wird hingewiesen.
    Notes: Summary 4–9 years after transduodenal papillotomy an endoscopic-manometric and clinical control of the surgical result was done in 49 patients. The pressure difference of common bile duct and duodenum was of great interest. There existed a correlation between the pressure difference and other parameters so far, as air was frequently seen in those patients without pressure gradient between common bile duct and duodenum. Pathological activity of gamma-GT and a decrease of Prothrombine-time was found after a high pressure difference. It may be possible that anatomical variations of the biliary system and the duodenum have some importance for the formation of stones.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 648-648 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Resection ; Insulin ; Glucagon ; Somatostatin ; Magenresektion ; Somatostatin ; Glucagon ; Insulin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer tierexperimentellen Untersuchungsreihe wurde die Freisetzungskinetik der insulären Hormone Insulin und Glucagon und die peripheren Somatostatinspiegel nach Magenresektion mit unterschiedlichen gastroduodenalen und gastrojejunalen Anastomosierungstechniken untersucht. Die Insulinfreisetzung nach distaler Magenresektion mit gastrojejunaler Anastomose unterscheidet sich quantitativ aber nicht qualitativ von den nichtoperierten Kontrolltieren. Glucagon wird nach Ausschluß des Duodenums aus der Nahrungsmittelpassage inadäquat freigesetzt. Periphere Somatostatinwerte waren postprandial nur bei erhaltener Duodenalpassage meßbar.
    Notes: Summary Regulation of the endocrine pancreas receives important impulses from the duodenum and the upper gastrointestinal tract. Insulin release after distal stomach resection with gastrojejunal anastomoses shows quantitative, but no qualitative difference compared to that of the controls. The release pattern of glucagon after elimination of the duodenum from the digestive passage shows a low peripherial increase. After excluding duodenal passage, somatostatin shows a partial lack of peripherially measurable values.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 353 (1980), S. 143-154 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Reflux gastritis ; Resected stomach ; Emptying rate ; Reflux rate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Kontaktzeit regurgitierten Duodenal- bzw. Dünndarminhaltes mit der Magenschleimhaut ist ausschlaggebend für das Entstehen der Refluxgastritis des operierten Magens. Die Kontaktzeit ist eine Resultante aus Entleerung und Refluxrate. In einer tierexperimentellen Untersuchungsreihe wurden vier verschiedene gastroduonale und gastrojejunale Anastomosen im Hinblick auf die Kontaktzeit regurgitierten Dünndarminhaltes durch Messung einmal der Entleerungsrate und der Konzentration der Gallensäure im Magenaspirat untersucht und mit nichtoperierten Kontrolltieren verglichen. Die isoperistaltische Dünndarminterposition zwischen Magen und Duodenum und eine modifizierte Gastrojejunostomie zeigten am ehesten „normale Passagebedingungen”.
    Notes: Summary The digestive passage values for the emptying rate and the duodeno-or intestinogastric reflux were determined in an experimental series of investigations conducted on dogs. On the basis that the effective time of contact of duodenal contents must be interpreted as the resultant of two opposing directions of digestive passage, the isoperistaltic jejunal interposition and the modified gastrojejunostomy appear the best for imitating the conditions existing in the unoperated stomach.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 581-581 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 615-615 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Achalasia ; Antireflux procedure (Lortat-Jacob) ; SPV ; Esophageal varices ; Gastroesophageal reflux ; Achalasie ; Antirefluxplastik (Lortat-Jacob) ; Proximal-gastrale Vagotomie (PGV) ; Oesophagusvaricen ; Gastro-oesophageales Refluxverhalten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch die Funktionsanalyse der Speiseröhre wird die Konsequenz chirurgischer Maßnahmen im Bereich der gastro-oesophagealen Übergangszone überprüft, und eine Untersuchung zum gastrooesophagealen Reflux bei Oesophagusvaricenträgern beschrieben.Ergebnisse: 1. Die Cardiomyotomie nach Rapant verhindert ein Rezidiv und vermeidet einen gastro-oesophagealen Reflux in der operativen Therapie der Achalasie. 2. Die Antirefluxplastik nach Lortat-Jacob ist in ihrer Wirkungsweise nicht mit einem digestiven Sphincter vergleichbar. Sie bildet eine mechanische Druckbarriere, die in beiden Richtungen wirksam ist. 3. Die PVG mit Denervierung der terminalen Speiseröhre führt temporär zu funktionellen Störungen des unteren Oesophagussphincters. 4. Bei 10 Patienten mit Blutungsepisoden an Oesophagusvaricen kann ein gastrooesophagealer Reflux nicht nachgewiesen werden.
    Notes: Summary The consequences of surgical procedures at the cardia are examined by pH-metry and manometry. The competence of LES was controlled in patients with esophageal varices bleeding. Results: 1. Cardiomyotomy in the modification of Rapant is sufficient to prevent relapse and gastroesophageal reflux. 2. The antireflux procedure of Lortat-Jacob is only comparable with a mechanical pressure barrier and not with a digestive sphincter. 3. SPV is followed by a mild dysfunction of LES. 4. In patients with esophageal varices a gastroesophageal reflux cannot be demonstrated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 342 (1976), S. 604-604 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Somatostatin ; Ulcer, peptic ; Hemorrhage ; Somatostatin ; Ulcus ; Blutung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über die Ergebnisse einer 50–67 stündigen Somatostatinbehandlung bei 5 Patienten mit einer Ulcusblutung berichtet. Bei 3 Patienten mit frischem Ulcus ventriculi führte die Somatostatinbehandlung innerhalb einer Stunde zum Stillstand der Blutung, bei 2 Patienten mit chronisch-callösem Ulcus sistierte die Blutung nicht. Magensaft und Gastrinsekretion wurden durch Somatostatin signifikant gehemmt. Die hämostasiologischen Untersuchungen ergaben keinen Gerinnungsdefekt oder vermehrte Blutungsneigung bei den Patienten.
    Notes: Summary The results of continuous 50- to 67-h somatostatin infusion in 5 patients with bleeding ulcer are reported. Somatostatin treatment led to immediate cessation of the bleeding after 1 h in 3 patients with fresh gastric ulcer, while in 2 patients with callous gastric ulcer somatostatin was ineffective. Gastric secretion and gastrin were both significantly inhibited by somatostatin. There was no evidence, from laboratory investigations of hemostatic defects or hemorrhagic diathesis in the patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 347 (1978), S. 638-638 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Sphincteroplasty ; Late results ; Chirurgische Papillotomie ; Manometrie ; Spätergebnisse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 56 Patienten mit 5–11 Jahre zurückliegender Papillenplastik wurden hinsichtlich ihrer Spätergebnisse nachuntersucht. Die Nachuntersuchung beinhaltete Laboruntersuchungen leberspezifischer Parameter, eine Gallenleeraufnahme, eine endoskopisch-retrograde Cholangiographie als auch in 34 Fällen eine manometrische Untersuchung der Druckverhältnisse im System Gallenwege Duodenum. Die subjektiven Ergebnisse waren zufriedenstellend. Die Laboruntersuchungen ergaben keine Hinweise für eine Cholangitis. Die ERC und Manometrie zeigten ebenfalls den günstigen Effekt der Papillotomie in der Behandlung von Galleabflußstörungen.
    Notes: Summary For an estimation of long-term results of sphincteroplasty, we present the results of follow-up examinations of 56 patients who underwent sphincteroplasty from 1966 to 1972. The follow-up examination includes laboratory tests of liver function, plane films of the upper abdomen, endoscopic retrograde cholangiography (ERC), and in 34 patients, a perfusion manometric measurement of endocholedochus pressure. The subjective results were satisfying. Laboratory examinations gave no suggestion of cholangitis. The ERC and the manometric check also showed the usefulness of sphincteroplasty in the treatment of drainage problems in the common bile duct.
    Type of Medium: Electronic Resource
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