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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Urological research 17 (1989), S. 63-67 
    ISSN: 1434-0879
    Keywords: 45Ca ; Calcium fluxes ; Human upper urinary tract
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effects of stimulation with either 10 μmol/l norepinephrine or 85 mmol/l extracellular potassium concentration on calcium uptake were studied in muscle strips from human renal calyces and from the renal pelvis. The apparent uptake of calcium under control conditions was essentially complete after 30 min. Stimulation of the muscle strips with norephinephrine or high external potassium significantly (P〈0.05) increased the calcium uptake over the control values at 30 and 100 min, whereas 45Ca efflux was virtually not affected. It is concluded that the mechanical responses of the muscle strips to norepinephrine or high external potassium correspond with an increased uptake of calcium suggesting that both types of activation are mediated by an increase of intracellular calcium concentration similar to that described in other smooth muscles.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Urological research 18 (1990), S. 227-231 
    ISSN: 1434-0879
    Keywords: Papaverine ; Human bladder muscle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Papaverine is a non-specific smooth muscle relaxant and is thought to act at a site beyond the receptor sites on the cell membrane. In this study the relaxing properties of papaverine were tested in isolated muscle strips from the human bladder dome. In carbachol-induced contractions papaverine, even in high concentrations of 10-4 mol/ 1 had virtually no effects on peak tension generation, whereas the fading was accelerated and the steady state tension at 30 min. was reduced by about 54%. In contrast, high potassium-induced contractions were relaxed by papaverine in a concentration-dependent way; a concentration of papaverine of 10-4 mol/1 produced full relaxation. These findings might possibly be explained if it is assumed that papaverine blocks calcium ion channels in the cell membrane. However, the observation that rather high concentrations of papaverine were necessary to fully relax high potassium contractions and the fact, that papaverine affects cellular cAMP levels separate this drug from more selective calcium channel blockers. The calcium movements responsible for the peak tension generation in carbachol-induced contractions are obviously not affected by papaverine. Although papaverine had little effect on carbachol-induced contractions in vitro it cannot be excluded that the drug is effective in diseases were noncholinergic mechanisms are involved.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Urological research 20 (1992), S. 275-280 
    ISSN: 1434-0879
    Keywords: Human epididymis ; Spermatocoele ; Cyst fluid ; Hydrocoele ; Fluid composition
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The fluid composition of five epididymal spermatocoeles, one epididymal cyst and a hydrocoele was examined. The fluid obtained from the spermatocoeles was a dilute suspension of mainly immotile spermatozoa. The sperm-free fluid contained less protein, phosphate, glucose, triglyceride and cholesterol than serum but more testosterone and chloride than peripheral blood. It contained no epididymal secretion products. Proteins in the fluid differed from those in serum. From the fluid composition these cysts appeared to be continuous with the rete testis, either dilatations of efferent ducts or Haller's superior aberrant duct (vas aberrans of the rete testis). Fluid from an epididymal cyst containing no spermatozoa was mainly of similar composition. In contrast, hydrocoele fluid resembles blood serum.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 37 (1998), S. 170-171 
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Prostatakarzinom • PSA • Nachsorge ; Key words Prostate cancer • PSA ; Follow-up
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Prostate specific antigen (PSA) is used in the follow-up of patients who underwent radical prostatectomy and radiotherapy or who have systemic disease. However, easy assessment and high diagnostic value of PSA should not lead to frequent and unnecessary testing. Following radical prostatectomy or radiotherapy intervals of 6 months appear to be sufficient whereas patients with metastatic disease should be followed symptom related.
    Notes: Zusammenfassung Das prostataspezifische Antigen (PSA) wird in der Nachsorge bei Patienten nach radikaler Prostatektomie, Strahlentherapie und bei metastasierter Erkrankung eingesetzt. Die einfache Bestimmbarkeit und die hohe diagnostische Aussagekraft des PSA sollten jedoch nicht zu engmaschigen und unsinnigen Bestimmungen führen. Halbjährliche Abstände nach radikaler Prostatektomie und Strahlentherapie sind ausreichend; beim metastasierten Prostatakarzinom tritt eine symptomorientierte Nachsorge in den Vordergrund.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Varicocele • Evidence-based medicine • Pregnancy rates • Counselling • Ligation • Embolization ; Schlüsselwörter Varikozele •„Evidence-based medicine“• Schwangerschaftsraten •Ärztliche Betreuung • Ligatur ; Embolisation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Zeitalter der „evidence-based medicine“ sind die Ergebnisse kontrollierter klinischer Studien die Basis ärztlicher Entscheidungen geworden. Während die interventionelle Behandlung einer Varikozele bislang zur routinemäßigen Betreuung infertiler Patienten gehörte, lassen neuere kontrollierte Studien den Schluß zu, daß intensive Beratung und Betreuung der infertilen Paare zu ebenso vielen Schwangerschaften führt wie Ligatur oder Embolisation der Vena spermatica. Diese Ergebnisse geben Anlaß, das bisherige Behandlungskonzept bei Varikozele zu überdenken und zunächst eine pathophysiologische Grundlage für mögliche interventionelle Maßnahmen zu schaffen.
    Notes: Summary In the age of “evidence-based medicine” the results of controlled clinical trials form the basis of therapeutic decisions. Until recently, interventional treatment has been the routine therapy for an infertile man with varicocele. However, recent controlled studies have shown that intensive counselling of the infertile couples results in as many pregnancies as ligation of embolization of the spermatic vein. Therefore, the traditional treatment regimen for varicocele should be reconsidered and the pathophysiology of the varicocele should be elucidated to provide a basis for rational treatment.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 39 (2000), S. 520-526 
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Interstitielle Zystitis ; Pathogenese ; Ätiologie ; Evidenz-basierte-Medizin ; Entzündungsreaktion ; Keywords Interstitial cystitis ; Pathogenesis ; Etiology ; Evidence-based medicine ; Inflammatory response
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Pathogenic aspects of interstitial cystitis (IC) are reviewed on the basis of the current literature applying the criteria of evidence-based medicine (EBM). Three hundred forty-six peer-reviewed publications of the past 30 years were retrieved via MEDLINE employing the key words “interstitial cystitis and pathogenesis or etiology” and classified according to EBM criteria and subject categories. The papers were then reviewed and summarized and are discussed considering the theory of acute and chronic inflammatory responses. In the literature, nearly all steps of the normal inflammatory response are considered pathogenically important in development of the IC syndrome. Applying EBM criteria, all studies fail to meet the criteria for sound statistical evaluation and to demonstrate reproducibly a reliable pathogenic factor. Most publications report only small numbers of patients. Control groups are frequently lacking or too small. Clinically useful criteria for the diagnosis of IC are not properly defined. There is no commonly accepted animal model in which IC occurs naturally or can be artificially induced. Of the 683 IC papers studied, 346 (50.7%) deal with pathogenic or etiological aspects of IC. The inflationary use of the terms pathogenesis or etiology in one out of every two papers calls for more prudent application of terminology in the future. As yet, none of the published pathogenic factors was found to represent the main trigger of the IC syndrome. Some of them seem to be part of a vicious cycle of the inflammatory reaction present. Detailed knowledge of the process of chronic inflammation can lead to treatments that may interrupt an inflammatory response. This might contribute to solving the pathogenic issue of IC and could be helpful in designing further investigations. Advances in understanding the causes of IC require objective criteria to subclassify the heterogenous patient cohort presently referred to as IC syndrome. Such subclassifications are a predisposition for pathogenic investigations and determining future treatment strategies.
    Notes: Zusammenfassung Darstellung pathogenetischer Aspekte der interstitiellen Zystitis (IC) anhand der aktuell verfügbaren Literatur unter Berücksichtigung der Kriterien Evidenz-basierter Medizin (EBM). 346 Artikel der letzten 30 Jahre (peer-reviewed, zurückgehend bis 1969) wurden in einer MEDLINE-Recherche mittels der Stichworte “interstitial cystitis“ und “pathogenesis” oder “etiology” identifiziert. Darüber hinaus wurden Lehrbücher und Monographien zum Thema der Pathogenese bzw. der Ätiologie der IC mit Schwerpunkt auf dem histologischen Erscheinungsbild bzw. der Entzündung i. Allg. studiert. Nachfolgend wurden alle Arbeiten in Themengruppen untergliedert und ausgewertet. Nahezu alle Schritte der gesetzmäßigen Reaktion des Gefäßbindegewebes auf einen entzündlichen Reiz hin werden als möglicher Auslöser der IC-Entstehung angeführt. Bei einer “nur klinisch” definierten Erkrankung versagen die Techniken der Evidenzbasierten Medizin, weil Voraussetzungen zur statistischen Erfassung und Analyse nicht greifen. In der Regel enthalten die Publikationen zu diesem Thema keine Kontrollgruppe Gesunder bzw. an einer bakteriellen oder radiogenen Zystitis erkrankter Patienten. Hinzu kommt, dass die klinischen Kriterien zur Diagnosestellung der IC nicht allgemein akzeptiert sind. Bisher hat keine Arbeitsgruppe ein allgemein anerkanntes Tiermodell entwickeln können, in dem eine IC natürlicherweise entsteht oder induzierbar ist. Geradezu inflationär ist der Umgang mit dem Begriff der Pathogenese bzw. der Ätiologie der IC. 346/683 IC-Arbeiten (50,7%) verwenden diese Begriffe in ihrem Abstrakt. Ein seriöserer Umgang mit den Begriffen Ätiologie/Pathogenese wird daher dringend empfohlen. Keiner der dargestellten Faktoren hat in den Untersuchungen zeigen können, alleinige oder dominierende Ursache für die “IC” zu sein. Auch wenn einige der Faktoren eher Teil des Zirculus vitiosus sind als ihn zu initiieren, können für therapeutische Überlegungen zur Unterbrechung der Entzündungsreaktion genutzt werden. Für jeden der dargestellten Faktoren, gibt es nahezu gleich viele Arbeiten, die seine Bedeutung unterstreichen bzw. die Bedeutung in Frage stellen oder ganz ablehnen. Das Zugrundelegen des pathologisch-anatomischen Modells der (chronischen) Entzündung ermöglicht es, die z. T. widersprüchlichen Meinungen zu integrieren und hoffen Perspektiven für zukünftige Forschungsansätze zu finden. Ein Fortschritt im Verständnis dieser Erkrankung erscheint nur möglich, wenn unter Verwendung objektiv nachvollziehbarer Kriterien IC-Patienten in Untergruppen aufgeteilt werden können. Diese Untergruppen stellen die Voraussetzung für eine differenzierte Untersuchung der Genese wie auch der Therapiestrategien voraus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 39 (2000), S. 519-519 
    ISSN: 1433-0563
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 39 (2000), S. 405-406 
    ISSN: 1433-0563
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Nierenzellkarzinom ; Tumorthrombus ; Diagnostik ; Operative Therapie ; Key words Renal cell carcinoma ; Vena caval involvement ; Diagnostics ; Surgical techniques
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Venous involvement in renal cell carcinoma (RCC) represents an advanced state of disease. Nonetheless, its influence on survival is rather secondary compared with that of local tumor growth, grading and metastasis. Since conservative treatment in advanced RCC is mainly ineffective, surgical management offers the most promising approach for potential cure. Only patients without metastasis, however, seem to benefit from an aggressive surgical intervention. The surgical technique itself is determined by the vena caval extent of the tumor thrombus. Preferably, noninvasive imaging techniques should provide information about metastasis and the extent of the tumor thrombus. Diagnostic efforts should be adapted to therapeutic feasibility and prognosis in every individual patient in order to avoid fatiguing and costly over-examination. The standards requested above can be realized by use of modern sonographic and computed-tomographic imaging techniques or by magnetic resonance imaging alone. Thus, nowadays, the essential diagnostics in RCC with vena caval involvement may dispense with angiographic examinations.
    Notes: Zusammenfassung Ein Tumorthrombus in der V. cava beim Nierenzellkarzinom als Ausdruck einer fortgeschrittenen Tumorerkrankung ist nicht mit einer schlechten Prognose gleichbedeutend. Fortschritte auf dem Gebiet der operativen Medizin ermöglichen es heute, entsprechende Tumorstadien kurativ operieren zu können, sofern keine Metastasen nachgewiesen sind. Das operative Vorgehen wird durch die kraniale Ausdehnung des Tumorthrombus determiniert. Eine rationelle, an den therapeutischen Möglichkeiten und der Prognose orientierte Diagnostik sollte vorrangig dem Metastasenausschluß sowie der Evaluation der Ausdehnung des Tumorthrombus dienen. Bildgebende Untersuchungen müssen nicht nur eine Selektion derjenigen Patienten ermöglichen, die von einer Operation profitieren können, sondern auch die für die Operationsplanung relevanten Informationen liefern. Moderne sonographische und CT-Untersuchungsverfahren oder die MRT erlauben sowohl eine zuverlässige Beurteilung des Lokalbefunds, der regionären Lymphknoten und Prädilektionsstellen einer möglichen Fernmetastasierung als auch die exakte Bestimmung der Ausdehnung des Tumorthrombus. Beim Nierenzellkarzinom mit Beteiligung der V. cava kann daher heute auf invasive angiographische Untersuchungen weitestgehend verzichtet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 38 (1999), S. 276-278 
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Pyelonephritis • Emphysematous • Bilateral • Computed-tomography ; Schlüsselwörter Pyelonephritis • Emphysematös • Bilateral • Computertomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die bilaterale emphysematöse Pyelonephritis ist eine sehr seltene und lebensbedrohliche Infektion mit intra- und perirenaler Gasbildung. Als prädisponierende Faktoren gelten ein schlecht eingestellter Diabetes mellitus, eine Obstruktion des Harntrakts und dessen Besiedlung mit gasbildenden koliformen Bakterien. Die klinische Präsentation als akute Pyelonephritis und der Nachweis von intra- sowie perirenaler Gasbildung mittels der kontrastmittelgestützten Computertomographie führen zur Diagnose. Die sofortige kombinierte medikamentöse und chirurgische Therapie ist für das Überleben maßgeblich. Postoperativ sollten engmaschig Computertomographien zur Verlaufsbeurteilung bzw. Therapiekontrolle erfolgen.
    Notes: Summary Bilateral emphysematous pyelonephritis is an extremely rare, rapidly progressive and life-threatening intrarenal and perirenal infection. It is associated with diabetes mellitus, obstruction of the upper urinary tract and the presence of gas-forming coliform bacteria. As it presents as a severe acute pyelonephritis, a high index of suspicion and computer-tomographic imaging are essential to make the diagnosis. Only immediate combined medical and (bilateral) surgical therapy can reduce the high patient mortality. Postoperatively, computer-tomographic monitoring is recommended to follow the response to therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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