ISSN:
1432-1440
Keywords:
Essential hypertension
;
Beta-blockade
;
Blood volume
;
Renin
;
Catecholamines
;
Essentielle Hypertonie
;
Betablokkade
;
Blutvolumen
;
Renin
;
Katecholaminexkretion
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In Untersuchungen bei 55 Patienten mit benigner essentieller Hypertonie zeigten die Betablocker Bufuralol (22 Patienten) und Propranolol (33 Patienten) trotz unterschiedlicher Eigenschaften bezüglich intrinsischer sympathomimetischer Aktivität bei einem Dosisverhältnis von 1:4 dieselbe antihypertensive Wirksamkeit. Eine Normalisierung des Blutdrucks fand sich unter Betablocker-Monotherapie in einem Viertel der Fälle. Körpergewicht und Plasma- und Blutvolumen blieben während vier- bis sechswöchiger Behandlung mit Bufuralol oder Propranolol unverändert, die Plasmakaliumkonzentration stieg leicht an. Bufuralol bewirkte eine etwas geringere Hemmung der Plasmareninaktivität (PRA) (−47%) als Propranolol (−69%). Unter beiden Beta-blockern korrelierte die Blutdruckabnahme umgekehrt mit der Kontroll-PRA (p〈0,05). Im Gegensatz zu Propranolol fand sich unter Bufuralol keine signifikante Beziehung zwischen Blutdruck- und Reninänderungen. Dagegen korrelierten die Bufuralol-induzierten Druckänderungen mit Änderungen der Noradrenalinexkretion (r=0,41;p〈0,05). Patientengruppen mit niedriger, normaler oder hoher Kontroll-PRA zeigten zudem im Mittel ein paralleles Verhalten der Urinkatecholamine. Diese Befunde sind mit dem Konzept vereinbar, daß PRA beim unbehandelten essentiellen Hypertoniker teilweise ein Index der sympathischen Aktivität ist, und daß letztere eine wichtige Determinante für die Blutdrucksenkung bei Betablokkade ist. Der antihypertensive Effekt von Bufuralol scheint renin-unabhängig zu sein und könnte teilweise die Folge einer Abnahme an freiem peripherem Noradrenalin sein.
Notes:
Summary Studies in 55 patients with benign essential hypertension showed that the beta-blockers bufuralol (22 patients) and propranolol (33 patients) at a dose ratio of 1:4, possess comparable antihypertensive efficacy despite different properties regarding intrinsic sympathomimetic activity. Beta-blocker-monotherapy normalized blood pressure (〈140/90 mm Hg) in one fourth of the patients. Body weight and plasma and blood volumes remained unchanged during beta-blockade of four to six weeks duration, the mean plasma potassium was slightly increased. The inhibition of plasma renin activity (PRA) was more pronounced with propranolol (−69%) than with bufuralol (−47%). Wirth both beta-blockers decreases in blood pressure correlated inversely with pre-treatment PRA (p〈0.05). Propranolol-induced changes in blood pressure correlated also with associated changes in PRA (p〈0.005); in contrast, no such relationship was observed with bufuralol. The blood pressure effects of bufuralol, however, correlated significantly with changes in urinary noradrenaline excretion (r=0.41;p〈0.05). Patient sub-groups with low, normal or high pre-treatment PRA in the average showed a comparable pattern of pre-treatment noradrenaline excretion and patients with normal renin levels excreted more adrenaline than those with low renin levels (p〈0.01). These data are consistent with the concept that in untreated essential hypertension PRA may be an index of adrenergic activity, the latter representing an important determinant of blood pressure response to beta-blockade. The blood pressure lowering effects of bufuralol in benign essential hypertension seem to be independent of renin and may be related, at least partly, to diminished free peripheral noradrenaline levels.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01614293
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