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  • 1
    ISSN: 1420-908X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Pre-treatment with NOSAC led to an increase of ulcer index in a dose-dependent manner indicating the aggravation of gastric lesions under the influence of NOSAC. The severity of mucosal lesions was diminished by lengthening the time between the last day of pre-treatment with NOSAC and the day on which ulcers were induced. When NOSAC were administered after the induction of gastric ulcers, the healing of the latter was significantly delayed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Phenylalanin ; Resorption ; Pankreassekretion ; Gallenblasenentleerung ; Mensch ; Dünndarmperfusion ; Phenylalanine ; Absorption ; Pancreatic secretion ; Gallbladder emptying ; Man ; Small bowel perfusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The effects of varying loads of intraduodenal phenylalanine on pancreatic and gallbladder function were investigated in 32 healthy volunteers using a triple lumen perfusion system. L-phenylalanine absorption rates in the proximal jejunum were measured simultaneously. Intraduodenal L-phenylalanine produced a dose related increase in pancreatic secretion reaching the maximum at the concentration of 100 mM. Bilirubin outputs too increased significantly but did not parallel enzyme secretion. In contrast to the effect of L-phenylalanine, D-phenylalanine 50 mM did not stimulate pancreatic enzyme secretion and gallbladder emptying. The absorption rates of L-phenylalanine increased with rising luminal concentrations. There was a significant correlation between pancreatic secretion and L-phenylalanine absorption rates. This relationship suggests that the release of cholecystokinin, a hormone stimulating pancreatic and biliary function is dependant of the absorption of nutrients like amino acids.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Studie wurde bei 32 Probanden mit einer intestinalen Perfusionstechnik die Resorption von L-Phenylalanin und die Wirkung verschiedener intraduodenaler L-Phenylalaninkonzentrationen auf die Pankreasenzymsekretion und Gallenblasenentleerung untersucht. L-Phenylalanin verursachte konzentrationsabhängig signifikante Steigerungen der Pankreasenzymsekretion, wobei das Maximum bei einer Konzentration von 100 mM erreicht wurde. Nach L-Phenylalaninperfusion kam es zur Gallenblasenentleerung, jedoch stieg der Bilirubinausstoß nicht in Abhängigkeit von der perfundierten Aminosäurekonzentration an. Im Gegensatz zu L-Phenylalanin verursachte D-Phenylalanin intraduodenal perfundiert keine Pankreasenzymsekretion und Gallenblasenentleerung. Die Resorptionsraten von L-Phenylalanin stiegen mit zunehmender intraluminaler Konzentration an. Zwischen Pankreasenzymausstoß und L-Phenylalaninresorptionsrate bestand eine signifikante Korrelation. Die Befunde zeigen, daß die Resorption von Nährstoffen wie z.B. von Aminosäuren die Freisetzung von Cholecystokinin und damit die Pankreassekretion und Gallenblasenentleerung steuert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 313-320 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Gallensteinauflösung ; Chenodesoxycholsäure ; Mensch ; Gallstone dissolution ; Chenodeoxycholic acid ; Man
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Out of 95 patients with radiolucent gallstones who enrolled in a clinical study with chenodeoxycholic acid (CDC) for gallstone dissolution 75 patients with cholecystolithiasis completed 12 months of treatment. As a side effect 31% of patients reported intermittent diarrhea which did not cause cessation of therapy or missing of work. The incidence of biliary colic was markedly decreased during treatment in comparison to the rate in the year before. From more than 20 laboratory values checked before start and every 3 months during therapy only aminotransferases increased up to 3 fold in 20% of patients. γ-GT elevated in 31% of patients before treatment improved in half of these patients during therapy. Gallstone dissolution defined as 30% or more diminution of the gallstone area on comparable x-rays occurred in 40% of patients. Analysis of factors showed that gallstones above 2 cm in diameter did not dissolve. When the dose of CDC was retrospectively related to body weight a success rate of 68% was found in the group taking more than 13 mg CDC/kg/day. The lithogenic index determined at 6 and 12 months had significantly decreased after 6 months in patients with success. This study demonstrates that medical dissolution of gallstones with chenodeoxycholic acid should be performed in patients with radiolucent stones of less than 2 cm in diameter and with a dose above 13 mg CDC/kg body weight/day. Under these conditions the success rate is above 60% accompanied by minimal side effects.
    Notes: Zusammenfassung Von 95 Patienten mit röntgenologisch nichtschattengebenden Gallensteinen, die an einer klinischen Studie zur medikamentösen Steinauflösung mit Chenodesoxycholsäure (CDC) teilnahmen, wurden 75 Patienten mit Cholecystolithiasis über 12 Monate behandelt. Als Nebenwirkung bemerkten 31% der Patienten intermittierend Durchfall, der jedoch nicht zum Absetzen der Behandlung oder Arbeitsausfall führte. Die Häufigkeit der Gallenkoliken war während der Behandlung deutlich herabgesetzt im Vergleich zum vorangehenden Jahr. Von über 20 Laborwerten, die vor Beginn und alle 3 Monate während der Therapie überprüft wurden, stiegen nur die Aminotransferasen bei 20% der Patienten bis zum dreifachen der Norm. γ-GT war vor der Behandlung bei 31% der Patienten erhöht und verbesserte sich bei der Hälfte dieser Patienten während der Therapie. Eine Auflösung der Gallensteine, definiert als Verkleinerung der Gallensteinfläche auf vergleichbaren Röntgenbildern um 30% oder mehr, wurde bei 40% der Patienten beobachtet. Die Analyse der Faktoren zeigte, daß Gallensteine über 2 cm Durchmesser sich nicht auflösten. Wenn die CDC-Dosis retrospektiv auf das Körpergewicht bezogen wurde, fand sich die höchste Erfolgsrate mit 68% in jener Patientengruppe, die über 13 mg CDC/kg/Tag einnahm. Der lithogene Index, der nach 6 und 12 Monaten Behandlung bestimmt wurde, war nach 6 Monaten signifikant vermindert bei Patienten mit Gallensteinauflösung. Diese Studie zeigt, daß die medikamentöse Auflösung von Gallensteinen mit Chenodesoxycholsäure bei Patienten mit nichtschattengebenden Gallensteinen von weniger als 2 cm Durchmesser durchgeführt werden sollte mit einer Dosierung von mehr als 13 mg CDC/kg Körpergewicht/Tag. Unter diesen Bedingungen liegt die Erfolgsrate über 60% bei gleichzeitig minimalen Nebenwirkungen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 153-157 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Oral contraception ; Cholelithiasis ; Lithogenic index ; Bile composition ; Orale Kontrazeption ; Cholelithiasis ; Lithogener Index ; Zusammensetzung der Gallenflüssigkeit
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das erhöhte Risiko hinischtlich der Gallensteinbildung bei der Einnahme oraler Kontrazeptiva beruht möglicherweise auf einer östrogenbedingten Zunahme der Cholesterinsättigung der Gallenflüssigkeit. In einer prospektiven, gekreuzten Doppelblindstudie erhielten 20 gesunde Frauen nach röntgenologischem Ausschluß von Gallensteinen randomisiert entweder — wie bei der routinemäßigen oralen Kontrazeption üblich — zyklisch über 21 Tage 1,0 mg Norethindronazetat und 50 µg Äthinylöstradiol täglich mit anschließender 7tägiger Placebogabe oder aber ein Fünftel dieser Hormondosis als tägliche kontinuierliche Medikation. Nach jeweils 4monatiger Behandlungsdauer erfolgte der Übergang auf die andere Medikationsform. Zu Beginn der Studie sowie vor dem Übergang auf die andere Medikationsform und nach Abschluß der Studie wurde nach 12stündiger Nahrungskarenz mittels einer Duodenalsonde Gallenflüssigkeit gewonnen und der lithogene Index als Maß für die Cholesterinsättigung der Gallenflüssigkeit bestimmt. Eine Abhängigkeit des lithogenen Index von der Dosis der applizierten Hormone ließ sich weder bei 15 Frauen, die bereits vor der Studie orale Kontrazeptiva eingenommen hatten, noch bei fünf Frauen ohne vorherige hormonale Kontrazeption nachweisen.
    Notes: Summary The increased risk of cholelithiasis during intake of oral contraceptives may be due to estrogen-induced saturation of the bile with cholesterol. In a randomized, prospective, crossed-over double-blind study 20 healthy women after roentgenological exclusion of gall-stones received either 1.0 mg of norethindrone acetate and 50 µg ethinyl estradiol daily — as usual in oral contraception — for 21 days with 7 days of placebo treatment in each cycle or one fifth of this hormone dose in form of a continuous daily medication. After a 4 month's treatment the medication form was crossed-over. At the beginning of the study, before the cross-over and after the study bile was collected by duodenal intubation after a 12-h fast and the lithogenic index as a measure for cholesterol saturation of the bile was determined. No correlation between the dose and the lithogenic index was demonstrated, neither in 15 women, who had used oral contraceptives before the study nor in five women without any previous hormonal contraception.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Bilirubin ; Gallenblasenentleerung ; Gallenblasenkontraktion ; Gallensäuren ; intestinale Perfusion ; Sonographie ; Bile acids ; Bilirubin ; Gallbladder contraction ; Gallbladder emptying ; Intestinal perfusion ; Ultrasonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In ten healthy, male volunteers the intestinal perfusion technique with measurements of total biliary outputs and real-time ultrasonography were compared in their effecacy to assess gallbladder emptying. Cholecystokinin caused a significant rise in bilirubin and bile acid output and a marked decrease of the gallbladder area (66%) as measured by planimetry. The increase in biliary output paralleled the reduction of gallbladder area expressed as percent of the original gallbladder size. Both methods were equally efficacious in determining gallbladder emptying. Ultrasonography can therefore be employed as an easy and non invasive technique to study gallbladder kinetics in health and disease.
    Notes: Zusammenfassung Bei zehn gesunden, männlichen Probanden wurde die Gallenblasenentleerung sowohl durch die Bestimmung des Bilirubin- und Gallensäureausstoßes mit einer intestinalen Markerperfusion als auch durch die Messung der Gallenblasenverkleinerung mit einem real-time-Ultraschallgerät ermittelt. Cholecystokinin verursachte eine signifikante Zunahme des Bilirubin und Gallensäureausstoßes und eine Verkleinerung der Gallenblasenfläche um 66%, die planimetrisch bestimmt wurde. Die Verminderung der Gallenblasenfläche zeigte eine signifikante Korrelation mit der Zunahme des biliären Ausstoßes. Beide Bestimmungsverfahren waren in gleicher Weise geeignet, die Gallenblasenentleerung beim Menschen zu messen. Die Sonographie kann so als einfache und nicht invasive Methode zur Untersuchung der Gallenblasenmotilität beim Menschen bei physiologischen und pharmakologischen Fragestellungen eingesetzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Skin-tags ; Colonic-polyps ; Tubulovillous adenoma ; Colon carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary To find common factors for colonic-neoplasias and skin-tags, 157 inpatients, who consecutively had a coloscopy because of intestinal complaints, were intensively examined dermatologically. Regression-analyses showed that the number of colonic polyps were age- (p=3×10−8) and sex-dependent (1.9×10−2) and skin-tags had no influence on the number of colonic polyps. The size of colonic polyps also showed a clear age dependency (p=3×10−8). The number of skin-tags were dependent on weight (p=9×10−3) and age (p=1.3×10−2), its size on the interaction of sex and triglyceride-levels (p=3×10−8). Discriminant-analyses identified the following factors as important: age and triglyceride-concentration to recognize a patient with colonic polyps; age, positive Haemoccult®-test and number of skin-tags to recognize a patient with tubulovillous adenomas or colonic carcinomas. The essential common factor of colonic polyps and skin-tags was the age. For the recognition of a patient with colonic polyps the age was the most essential factor, skin-tags, on the contrary, were unimportant. The association between colonic polyps and skin-tags therefore was merely an effect of age.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 67 (1989), S. 291-296 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Colorectal carcinoma ; Occult blood ; Latex-agglutination test system
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary An new latex agglutination system was developed for the detection of occult blood in the feces. Antibodies against human hemoglobin were raised in a goat. Blood in concentrations of 0.1 ml–8.0 ml/100 g feces were detected in vitro. The antibodies were separated and adsorbed to latex particles (0.3 µm). After in vitro standardisation of the new test system we compared the efficacy of the commonly used guaiac slide test for detection of occult blood in the stool (hemoccult-test) with the latex test system. A significant higher sensitivity could be reached with the latex test system. In a clinical study 61 patients were tested. In 31 of them occult blood was found with the latex test system while with the guaiac slide-test system no blood was detected using the same stool specimen. 13 of the 31 patients had a neoplastic lesion of the colon — 4 a colon carcinoma and 9 had adenomatous polyps of the large bowel larger than 5 mm in diameter. In the remaining patients the sources of intestinal bleeding were: upper gastroinstestinal bleeding sources in 8 patients and other colonic bleeding sources like diverticular disease, inflammatory bowel disease, hemorrhoids and a rectal ulcer in 8 patients. In 2 of the 61 patients the latex test was positive without endoscopic significance for the bleeding source.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1573-2568
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Wilson's disease in a young woman presenting with an acute course is described. The clinical manifestations were fulminant hepatic failure associated with marked intravascular hemolysis. Immediated-penicillamine and high-dose steroid therapy did not infuence the course of the disease. Necropsy revealed an increased hepatic copper content and cirrhosis with extensive necrosis of the liver.
    Type of Medium: Electronic Resource
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