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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 2 (1952), S. 281-295 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The discovery of sulpha and antibiotics has enlarged the possibilities in the treatment of acute cerebral abscesses and infectious thrombosis of the intracranial venous vessels. While before only the encapsulated cerebral abscesses represented favorable material for surgical treatment (drainage or radical operations), to-day also acute cerebral abscesses are accessible for an active therapy. In certain cases there exists the possibility to cure not yet encapsulated abscesses by means of repeated instillations of penicillin and aspiration of the contents, at the same time keeping the patient under the systematic action of penicillin and sulpha. However, this technic does not always lead to a recovery. In such cases it is also necessary to operate the acute abscesses radically, as advised byLe Beau andPennybacker. Keeping the patient under high dosis of sulpha and antibiotics, used systematically, the infectious enervated and necrotic tissue is aspirated by a craniotomy, following the fundamental rules of the neurosurgical technic. First the flap is closed with the usual technic. This procedure is shown in two examples. From the point of view of a differential diagnosis in regard to acute abscesses, the intracranial thrombophlebitis is to be taken into special consideration. It is a differential diagnosis that may be very difficult, the difficulty lying in the fact that by cerebral abscesses of rhinogenous and otogenous origin, the diffusion of the infected material probably occurs more often by the venous approach. From the ventriculographic point of view, it is not always possible to distinguish the two pictures one from the other, because also a purulent circumscribed collection of cortical veins by concomitant edema (Pennybacker) can lead to a shift in the ventricular system. As a radical operation for intracranial thrombophlebitis can bring a rapid aggravation, it is not to be done in such cases. Sometimes the differential diagnosis can be resolved by means of an exploratory cerebral puncture, if an acute abscess or a thrombophlebitis is in question. But also if no pus is aspirated by means of an exploratory puncture, notwithstanding an amelioration of the clinical findings, we must search for the appearance of a picture of cerebral abscesses with all diagnostic means at our disposal (according to the state by intracranial hypertension) pneumoencephalography or arteriography of the carotid artery.
    Abstract: Résumé La découverte des sulfamides et des antibiotiques a développé nos possibilités thérapeutiques dans les cas d'abcès aigus du cerveau et de thromboses veineuses cérébrales d'origine infectieuse. Tandis qu'auparavant la chirurgie ne pouvait s'attaquer avec succès qu'aux abcès cérébraux encapsulés (par drainage ou extirpation), la chimiothérapie puis les antibiotiques permirent aux chirurgiens de combattre également les abcès aigus. D'ans certains cas d'abcès cérébraux non encapsulés encore, on peut obtenir la guérison par ponctions évacuatrices répétées avec instillation de pénicilline dans la cavité abcédante, complétées par un traitement antibiotique systématique. Cette méthode n'est cependant pas toujours suffisante, il faut alors recourir à l'opération proposée parLe Beau etPennybacker qui consiste à pratiquer une craniotomie permettant l'extirpation sous vision directe non seulement du tissus abcédant purulent mais aussi du tissus nécrosé environnant, intervention pratiquée sous le couvert d'un traitement sulfamide et antibiotique intensif. L'auteur illustre cette méthode par quelques exemples. Abcès cérébral aigu ou thrombo-phlébite intra-crânienne, tel est en fait le problème de diagnostic differentiel. Ce problème peut être très ardu et les difficultés que le clinicien éprouve à tacher la question proviennent du fait que l'essaimage, dans le cas d'abcès rhinogènes ou post-otitiques, se fait précisément par voie veineuse. La ventriculographie ne permet pas de différencier à coup sûr les deux affections car une thrombo-phlébite purulente circonscrite peut aussi entraîner un déplacement du système ventriculaire (Pennybacker). Dans les cas de thrombo-phlébite intracrânienne une opération importante est susceptible de préjorer l'état du malade; on doit donc écarter un traitement comportant un tel acte opératoire. Par contre, quand le diagnostic différentiel ne peut être tranché par l'examen clinique, la trépanoponction s'impose. Mais, même si celle-ci reste blanche et que l'état du malade s'améliore, il faut penser à la possibilité d'un abcès latent, se développant à partir d'une thrombophlébite; seuls des examens pneumoencéphalographiques et artériographiques répétés permettront d'en exclure l'apparition.
    Notes: Zusammenfassung Die Entdeckung der Sulfonamide und der Antibiotica hat die Möglichkeiten der Behandlung akuter Hirnabszesse und entzündlicher Thrombosen intrakranieller Venen erweitert. Während vorher nur abgekapselte Hirnabszesse dankbare Objekte des chirurgischen Vorgehens (Drainagebehandlung oder Radikaloperation) gewesen waren, wurden jetzt auch akute Hirnabszesse einer aktiveren Therapie zugänglich. In gewissen Fällen besteht die Möglichkeit, akute, noch nicht abgekapselte Hirnabszesse durch wiederholtes, von Penicillininstillationen gefolgtes Absaugen des Inhaltes bei gleichzeitiger systematischer Penicillinverabreichung zur Ausheilung zu bringen. Immer führt diese Behandlungsmethode aber nicht zum Ziele. Wenn sie versagt, so drängt sich die vonLe Beau undPennybacker vorgeschlagene Radikaloperation auf. Unter dem Schutze hochdosierter Sulfonamide und systematisch und lokal verabreichter Antibiotica wird das eitrige, eingeschmolzene und auch das nekrotische Gewebe von einer Kraniotomie aus abgesaugt. Die Art des Vorgehens wird an einigen Beispielen erläutert. Differentialdiagnostisch sind gegenüber den akuten Hirnabszessen vor allem die intrakraniellen Thrombophlebitiden hervorzuheben. Es handelt sich um eine Differentialdiagnose, die sehr schwer sein kann, wobei die Schwierigkeit in der Tatsache begründet ist, daß gerade bei rhinogenen und otogenen Hirnabszessen die Aussaat des infektiösen Materials auf venösem Wege zustande kommt. Ventrikulographisch lassen sich gelegentlich die beiden Erkrankungen nicht voneinander unterscheiden, da auch eine umschriebene eitrige Thrombophlebitis zu einer Verlagerung des Ventrikelsystems führen kann (Pennybacker). Da eine große operative Intervention bei einer intrakraniellen Thrombophlebitis zu einer rapiden Verschlechterung führen kann, sollte sie in solchen Fällen nicht ausgeführt werden. Die Frage, ob im Einzelfall ein akuter Abszeß oder eine Trombophlebitis vorliegt, muß durch eine explorative Hirnpunktion entschieden werden. Aber auch wenn sich bei der Hirnpunktion kein Eiter aspirieren läßt, ist trotz einer fortschreitenden Besserung des Krankheitsbildes weiter an die Möglichkeit eines latent sich entwickelnden Hirnabszesses zu denken. Der latente Hirnabszeß im Gefolge einer intrakraniellen Thrombophlebitis läßt sich mit Sicherheit nur durch wiederholte pneumoencephalographische oder arteriographische Kontrollen ausschließen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 36 (1977), S. 215-242 
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Cerebral arteriovenous malformation ; enlargement ; four vessel angiography ; microsurgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary From a series of 325 cases of cerebral arteriovenous malformations, seven patients are reported presenting a change in size of the malformation in the course of several years. The enlargement of the malformation is documented by four vessel cerebral angiography, and the haemodynamic and histopathological characteristics are discussed. Serial four vessel cerebral angiography is strongly indicated for accurate diagnosis, and radical excision of these malformations with the microtechnical method is advocated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 61 (1982), S. 105-110 
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Anterior cervical surgery ; discectomy ; microsurgery ; fusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Between March 1977 and November 1980 25 patients underwent anterior cervical discectomy (11 patients at 2 levels at one time) under the operating microscope for treatment of cervical disc herniation. The selection of the patients and the right level of discectomy are discussed. The results of discectomy without fusion are excellent. Only in cases of severe spondylosis or posttraumatic instability we still perform a fusion after discectomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 6 (1958), S. 30-80 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'angiographie cérébrale est susceptible de contribuer à l'étude de la circulation collatérale en cas d'un processus vasculaire obstructive. Les données angiographiques confirment les constatations anatomiques que les artères cérébrales ne sont pas des artères terminales. Les artères cérébrales forment des cercles vasculaires. Chacune des 4 grandes artères cérébrales peut compenser les autres — sauf les cas d'une anomalie innée.Cooper (1831) a été le premier de ligaturer les 4 artères cérébrales primitives sur le chien. Ces recherches et beaucoup d'autres prouvent l'action des branches anastomotiques des artères de la peau, des muscles et des artères spinales qui cependant ne sont pas présentes en même qualité chez l'homme. Depuis la première ligature de l'artère carotide chez l'homme (Warner-Ellis, 1775) et de l'artère vertébrale (Maissonneuve-Favrod, 1852) l'aplasie, l'atrésie et la ligature d'une ou de deux artères cérébrales sans déficit clinique a été publiée dans plusieurs travaux anatomiques, cliniques et radiologiques. Les auteurs discutent les facteurs haemo-dynamiques, vasculaires et d'autres méchanismes qui sont à base de la formation des cercles vasculaires collatéraux et intra- et extracrâniens à l'aide d'images angiographiques personnels et de la littérature. On souligne l'importance des branches anastomotiques entre la carotide externe et l'art. ophtalmique. — La conclusion est l'indication pour le traitement chirurgicale et médicale.
    Abstract: Riassunto Mentre la sintomatologia e l'evoluzione clinica e l'esame anatomopatologico ci permettono di precisare la sede di occlusione vascolare, l'angiografia cerebrale ci offre la possibilità di studiare sul vivo la vascolarizzazione e in particolare la formazione del circolo collaterale. Le ricerche angiografiche confermano i reperti degli anatomici secondo cui le arterie cerebrali non sono delle arterie terminali ma presentano parecchi anelli di vascolarizzazione che comunicano di nuovo in varie località. Ognuna delle 4 grandi arterie cerebrali può, dato che non esistano anomalie congenite, compensare le altre attraverso le numerose collaterali. Le legature delle 4 arterie cerebrali praticata per la prima volta sul cane daCooper (1831) ed i numerosi sperimenti eseguiti più tardi confermano la formazione del circolo collaterale attraverso le arterie cutanee, muscolari e spinali il quale non si verifica in tale misura nell'uomo. Dacchè fu praticata per la prima volta nell'uomo la legatura della carotide (Warner-Ellis, 1775) risp. della vertebrale (Maissonneuve-Favrod, 1852), numerosi casi di agensia, aplasia e legatura di 1 o 2 arterie cerebrali senza sequele cliniche sono stati riportati da anatomici, clinici e radiologi. La formazione del circolo collaterale non dipende dalle sole leggi emorisp. idrodinamiche ma da vari fattori ulteriori. Questi vengono discussi in base al materiale proprio ed alla letteratura. Vengono trattate in base alle angiografie proprie ed a quelle della letteratura le collaterali tra gli anelli di vascolarizzazione endocranici entro loro corne pure tra questi e l'anello di vascolarizzazione estracranico. Si mette in rilievo il significato del circolo collaterale attraverso i rami della carotide esterna verso le arterie oftalmica e vertebrale. Per rispetto ai fatti sudetti le possibilità attuali di terapia chimrgica e medicamentosa vengono riassunte nel senso direttivo.
    Notes: Zusammenfassung Während die klinischen Symptome, der Verlauf und die pathologischanatomischen Untersuchungen bei Gefäßverschlüssen uns die Lokalisation des Prozesses ermöglichen, gibt uns die cerebrale Angiographie die Möglichkeit, die Vaskularisationsverhältnisse, insbesondere die Bildung des Kollateralkreislaufes in vivo zu studieren. Die angiographischen Untersuchungen bestätigen die Befunde der Anatomen, daß die Hirnarterien nicht Endarterien sind, sondern mehrere Vaskularisationsringe aufweisen, die wieder miteinander an verschiedenen Stellen kommunizieren. Jede der 4 großen Hirnarterien ist imstande, falls keine angeborenen Anomalien vorliegen, die anderen über die zahlreich vorhandenen Kollateralen zu kompensieren. Die zuerst vonCooper (1831) vorgenommene Ligatur der 4 Hirnarterien bei Hunden und die vielen späteren Versuche bestätigen die Kollaterale-Bildung über die Haut-, Muskel- und Spinalarterien, welche bei in phylogenetisch höheren Stufen stehenden Menschen nicht in gleichem Maße vorhanden ist. Seit der ersten Ligatur beim Menschen der A. carotis (Warner-Ellis, 1775) und der A. vertebralis (Maissonneuve-Favrod, 1852), wurde das Fehlen, Aplasie und Ligatur einer oder 2 der Hirnarterien ohne Folgeerscheinungen durch die Anatomen, Kliniker und Röntgenologen in zahlreichen Fällen publiziert. Die Bildung des kollateralen Kreislaufes ist nicht allein von hydro- bzw. hämodynamischen Gesetzen abhängig, sondern von weiteren verschiedenen anderen Faktoren, welche ausführlich anhand des eigenen Materials und desjenigen der einschlägigen Literatur besprochen wurde. In der vorliegenden Arbeit werden die Kollateralen innerhalb der intracraniellen Vaskularisationsringe untereinander und derjenigen des extracraniellen Vaskularisationsringes anhand eigener Angiogramme und derjenigen der Literatur besprochen. Die Bedeutung der Kollateralen über die Äste der A. carotis externa zur A. ophthalmica und A. vertebralis wird besonders hervorgehoben. Unter Berücksichtigung dieser Tatsachen werden schließlich die gegenwärtig möglichen chirurgischen und medikamentös-therapeutischen Wege in einer Richtlinie zusammengefaßt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 6 (1958), S. 232-232 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 1 (1950), S. 1-41 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 1. After observations on the psychology of severe pain and on anatomy of the higher segments of the pain-system, the treatment of chronic unbearable pain is reviewed. 2. Based on the literature, psychosurgical operations against pain are discussed, above all leucotomy with its variations and topectomy. 3. Report on 10 patients with pain, 9 of whom had been treated with leucotomy and one with topectomy. 4. According to our experience, the postoperative success in the first months is frequent, but only together with a simultaneous change of the person in general. 5. Relapses occur regularly after some months. Therefore the indications of successful operations are strongly limited.
    Abstract: Résumé 1. Après des observations de la psychologie des graves douleurs et de l'anatomie des plus hauts segments du système de la douleur, on jette un coup d'oeil sur le traitement des douleurs chroniques insupportables. 2. En se basant sur la littérature médicale, on fait des opérations psychochirurgicales pour les douleurs, surtout la leucotomie avec ses variations et la topectomie. 3. Rapport sur 10 malades souffrant de douleurs, dont 9 ont été traité avec la leucotomie et 1 avec la topectomie. 4. Selon nos expériences, les succès post-opératoires dans les premiers mois sont très fréquents, mais seulement avec un changement simultané de la personne en général. 5. Après quelques mois régulièrement on constate une rechute. Les indications d'opérations couronnées par le succès sont très limitées par conséquent.
    Notes: Zusammenfassung 1. Nach Bemerkungen zur Psychologie schwerer Schmerzzustände und zur Anatomie der höheren Abschnitte des Schmerzsystems wird ein Überblick über die Behandlung unerträglicher chronischer Schmerzen gegeben. 2. An Hand der Literatur werden psychochirurgische Eingriffe bei Schmerzen, vor allem die Leukotomie mit ihren Varianten und die Topektomie besprochen. 3. Bericht über 10 eigene Schmerzkranke, von denen 9 leukotomiert und einer topektomiert wurden. 4. Nach unseren Erfahrungen sind Erfolge in den ersten Monaten post Operationem häufig, aber nur bei gleichzeitiger allgemeiner Wesensveränderung. 5. Nach einigen Monaten sind Rückfälle die Regel. Die Indikationen der erfolgreichen Eingriffe werden dadurch stark eingeschränkt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naunyn-Schmiedeberg's archives of pharmacology 246 (1964), S. 297-308 
    ISSN: 1432-1912
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Hemodynamic changes occurring in response to i.v. injections of norepinephrine and epinephrine in intact and lightly anesthetized dogs before and after the administration of a new beta adrenergic blocker, 2-isopropylamino-1-(2-naphthyl)ethanol hydrochloride, Nethalide, were reported. The thermodilution method was applied to determine semicontinuously the cardiac output, stroke volume (SV) and end-diastolic volume (EDV) of the left ventricle. Both catecholamines variously increased SV, the ratio SV/EDV, stroke work, mean ejection rate and mean power (stroke work/length of systole), and decreased heart rate. Insignificant changes were observed in the cardiac output (with either amine) and in the systolic pressure, the length of systole and EDV (with epinephrine). When the reactivity of cardiac receptors to the sympathetic impulse and to the circulating autonomic hormones was reduced or blocked, all these parameters indicated a reduced myocardial function except SV, which increased. Moreover, the response to injected catecholamines after blockade was a marked increase in the systolic pressure, a bigger EDV, lesser SV increase, therefore, a lower SV/EDV ratio. The mean ejection rate and mean power did not increase so much as before the blockade, and mean ejection rate after epinephrine injection even decreased. It was concluded 1. that the response to an injected catecholamine was determined by a complex interrelationship in various factors controlling the circulatory homeostasis before and after this stress was applied, and 2. that the ventricle with a blocked beta receptor responded to an additional pressure load with reduced performance characteristics.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 177 (1957), S. 103-116 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung An Hand von 5 eigenen neuen Krankheitsbeobachtungen wird auf die Bedeutung des Kollateralkreislaufes im Zustandekommen der vasculären bulbopontinen Syndrome hingewiesen. Es wird insbesondere die Problematik der klinischen Diagnose der verschiedenen in der Literatur immer wieder beschriebenen Gefäßsyndrome eingehend diskutiert. Es kann mit Hilfe der Vertebralisangiographie nachgewiesen werden, daß als Prädilektionsstelle für diese arteriellen Gefäßerkrankungen der hinteren Schädelgrube der Sulcus arteriae vertebralis atlantis in erster Linie in Betracht kommt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 156 (1944), S. 97-108 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 39 (1961), S. 928-931 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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