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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 358 (1973), S. 61-79 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Untersuchung geht von 7, im allgemeinen Sektionsgut aufeinanderfolgenden, also unselektierten Fällen von Goodpasture-Syndrom aus. Trotz unterschiedlicher Intensität der Grunderkrankung läßt sich eine morphologisch einheitliche Nierenerkrankung nachweisen. Bei dem Nierenbefund des Goodpasture-Syndroms handelt es sich um eine rezidivierende Herdglomerulonephritis. Besondere Kennzeichen sind: 1. Fibrinoide Nekrosen der Glomerula unterschiedlicher Ausdehnung; 2. erhebliche extrakapilläre Proliferationen aus Epithelien und Histiocyten; 3. eine vergleichsweise geringgradige, jedoch regelmäßig vorhandene intrakapilläre Proliferation; 4. eine wahrscheinlich vorwiegend resorptive Periglomerulitis; 5. zahlreiche, sowohl intra- als auch periglomerulär nachweisbare mehrkernige Riesenzellen („Riesenzellen-Glomerulonephritis“), beobachtet in 6 der 7 Fälle. In ihrer Ausdehnung steigert sich diese Herdnephritis von Schub zu Schub, bis sie final weitgehend generalisiert ist. Diese histologischen Kriterien stimmen weitgehend mit der klinischen Symptomatologie überein, morphologisch gestatten sie eine Abgrenzung der „Goodpasture-Glomerulonephritis“ von Herdnephritiden anderer Genese.
    Notes: Summary This study is based on 7 consecutive cases of Goodpasture's syndrome (non-selected autopsies). In spite of varying severity the morphology of renal involvement in the disease is consistent. The renal findings in Goopasture's syndrome are classified as relapsing focal nephritis („Herdnephritis“). Main characteristics: 1. Fibrinoid glomerular necroses of varying extent; 2. Marked extracapillary proliferations consisting of epithelial cells and histiocytes; 3. Comparatively slight intracapillary proliferations; 4. Periglomerulitis probably due to absorbent inflammation; 5. Numerous multinuclear giant cells localized intra- und periglomerularly, found in 6 of 7 cases. The extent of this focal nephritis advances with every relapse until generalization is almost complete in the final stage. These morphologic characteristics make it possible to distinguish „Goodpasture's glomerulonephritis“ from other types of focal nephritis. Moreover the histological observations are largely consistent with the clinical symptoms.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Bei 9 Fällen von idiopathischer Lungenfibrose wurden Verlauf (Progredienzgrad) und Befunde (klinischer Schweregrad, Röntgenologie, Biopsie — 5 Fälle —, Lungenfunktion und Konzentration der Immunglobuline) einander vergleichend gegenübergestellt. Der klinische Schweregrad „korrelierte“ eng mit den Lungenfunktionseinschränkungen und dem Grad der bioptisch nachgewiesenen interstitiellen Fibrose; die beiden letztgenannten Faktoren „korrelierten“ auch untereinander gut. Im übrigen waren die Beziehungen lockerer.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 210 (1975), S. 236-236 
    ISSN: 1434-4726
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Two days after tooth-extractions a 45-year-old diabetic woman showed a total ophthalmoplegia, chemosis and a complete anesthesia of all divisions of the right cranial nerve, without exophthalmus. The patient was thought to have a mucormycosis, but this diagnosis could not be verified by culture. Because of renal insufficiency a therapy with Amphotericin B was avoided. High doses of antibiotics decreased the cellular content of the spinal fluid. But paralysis of the seventh and eigth cranial nerve and thrombosis of A. ophthalmica followed and the patient died eight days after tooth-extractions. The autopsy verified a cranial mucormycosis. The hyphae were present in the nasal cavity, the sinuses, throughout the soft tissues of the face, the orbit, the facial bones, the cranial nerves, in the meninges and in multiple blood vessesls with consecutive thrombosis of the sinus cavernosus and the Aa. carotis int. dextra, ophthalmica dextra and maxillaris dextra.
    Type of Medium: Electronic Resource
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