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  • 1
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter: Rolipram ; Phosphodiesterasehemmer ; Säugetierauge ; Ziliarkörperepithel ; Augeninnendruck ; Key words: Rolipram ; Phosphodiesterase inhibitor ; Mammalian eye ; Ciliary body epithelium ; Intraocular pressure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: It has been shown that inhibition of phosphodiesterase (PDE) or an increase in intracellular cyclic adenosine monophosphate (cAMP) can lower the intraocular pressure in mammalian eyes. The PDE inhibitor rolipram binds with high affinity to a cAMP-dependent PDE. In the following study, receptors for rolipram in the mammalian eye are determined by autoradiography. About 1050 histological sections of rabbit (albino and pigmented), rat, monkey (baboon and marmoset) and human eyes were examined concerning rolipram-binding sites in different structures. The highest specific binding of rolipram to the ciliary body epithelium was seen in human, rabbit and baboon eyes. Marmoset eyes showed the highest specific binding in the ciliary body muscle, rat eyes in the retina. Specific binding was consistently high in the ciliary body epithelium and therefore at the site of aqueous humor formation. Because of these results and the known mode of action of rolipram, one can assume a close connection between rolipram-binding sites and the regulation of intraocular pressure.
    Notes: Bisher konnte in tierexperimentellen Studien gezeigt werden, daß eine selektive Phosphodiesterase (PDE)-Hemmung oder eine intrazelluläre Erhöhung von zyklischen Adenosinmonophosphat (cAMP) am Säugetierauge eine Senkung des Augeninnendrucks bewirken kann. Der selektive PDE-Hemmer Rolipram bindet mit hoher Affinität an cAMP-selektive PDE. In der vorliegenden Arbeit werden die Rezeptoren für Rolipram am Auge verschiedener Säugetierspezies autoradiographisch dargestellt. Insgesamt wurden dafür 1050 histologische Schnitte von Kaninchen (Albino und Wildtyp)-, Ratten-, Affen (Pavian und Marmoset)- und Menschenaugen hinsichtlich der Rolipram-Bindung an die verschiedenen Strukturen ausgewertet. Dabei zeigte sich am Menschen-, Kaninchen- und Pavianauge jeweils die höchste spezifische Bindung von Rolipram am Ziliarkörperepithel. Am Marmosetauge wies der Ziliarkörpermuskel die höchste spezifische Bindung auf, am Rattenauge die Retina. Insgesamt zeigt sich eine hohe spezifische Bindung im Bereich des Ziliarkörperepithels und damit im Bereich der Kammerwasserbildungsstätte. Aufgrund dieser Ergebnisse und des bisher bekannten Wirkmechanismus von Rolipram ist ein Zusammenhang zwischen Rolipram-Bindungsstellen und Augeninnendruckregulation anzunehmen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter No-stitch-Technik ; Lateraler Zugang ; Astigmatismus ; Key words No-stitch technique ; Lateral approach ; Astigmatism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: As the lateral incision in comparison to the classic incision at the 12 o'clock position induces less astigmatism and shows higher wound stability, we wanted to determine if this technique could be used as a routine procedure for most patients. Patients and methods: A total of 186 patients were prospectively included in this study. They all had a lateral incision with the no-stitch technique, either as a clear corneal incision or as a corneoscleral or scleral incision. Postoperatively, patients were followed up for up to 12 months. Results: Whereas the scleral incision showed the highest wound strength, one patient with a corneoscleral incision needed a later suture. There were two cases of endophthalmitis after a clear corneal incision; 6 – 12 months postoperatively the mean induced astigmatism amounted 0.64±0.22 D after a scleral incision, 0.71±0.47 D after a corneoscleral incision, and 0.92±0.63 D after a clear corneal incision. Conclusion: The lateral approach with a scleral is a safe procedure and induces very little astigmatism. It can be used routinely for all patients who have inverse preoperative astigmatism or none at all. The clear corneal incision shows instable wound closure and a higher infection risk. In the long term it induces an astigmatism of about 1 D and therefore is of no use for correction of higher inverse astigmatism.
    Notes: Da der laterale Zugang einen geringeren Astigmatismus induziert und im Vergleich zum klassischen Zugang bei 12 Uhr auch eine höhere Wundstabilität hat, stellt sich die Frage, ob diese Technik als Routineeingriff eingesetzt werden kann. Patienten und Methode: Prospektiv wurden 186 Patienten in eine Studie aufgenommen, bei denen der laterale Zugang entweder als rein kornealer, korneoskleraler oder skleraler Tunnelschnitt ohne Naht im Sinn der No-stitch-Technik durchgeführt wurde. Die Kontrolluntersuchungen erfolgten bis 12 Monate postoperativ. Ergebnisse: Während der sklerale Tunnelschnitt die stabilsten Wundverschlüsse zeigte, wurde in 1 Fall mit korneoskleralem Schnitt eine Fadennachlegung notwendig. In 2 Fällen mit kornealem Schnitt kam es zu einer Endophthalmitis. Der induzierte Astigmatismus lag im 6. bzw. 12. Monat postoperativ beim skleralen Schnitt durchschnittlich bei 0,64±0,22 dpt, beim korneoskleralen bei 0,71±0,47 dpt und beim kornealen bei 0,92±0,63 dpt und damit am höchsten. Schlußfolgerung: Der laterale Zugang durch einen skleralen Tunnelschnitt ist zuverlässig, induziert einen geringen Astigmatismus und kann deshalb routinemäßig bei allen Patienten angewendet werden, die präoperativ keinen oder einen geringen inversen Astigmatismus haben. Der korneale Schnitt hat einen unsicheren Wundverschluß und ein erhöhtes Infektionsrisiko. Der korneale Tunnelschnitt induziert darüber hinaus langfristig einen Astigmatismus um 1 dpt und ist infolgedessen für die Korrektur eines höheren Astigmatismus gegen die Regel nicht geeignet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Ophthalmologe 95 (1998), S. 253-256 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Multifocal lens • Refractive multifocal lens • Diffractive bifocal lens • Depth of focus • Near visual acuity ; Schlüsselwörter Multifokallinse • Refraktive Multifokallinse • Diffraktive Bifokallinse • Tiefensehschärfe • Nahvisus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Fragestellung: Zwei unterschiedliche Multifokallinsenmodelle verschiedener Wirkmechanismen (diffraktives und refraktives Prinzip) wurden prospektiv hinsichtlich ihrer funktionellen Ergebnisse verglichen. Material und Methode: Bei insgesamt 50 Patienten wurden 4–6 Wochen postoperativ Fernvisus, Nahvisus, Kontrastempfindlichkeit, Kontrastsehschärfe und Blendungssehschärfe bestimmt. Ergebnisse: Beide Linsenmodelle zeigten keine signifikanten Unterschiede hinsichtlich Fernvisus, Kontrastempfindlichkeit, Kontrastsehschärfe und Blendungssehschärfe. Ein signifikant besserer Nahvisus wurde mit der diffraktiven Linse (bei stärkerem Nahzusatz des Linsenmodells) erreicht. Bei der Defokussierung zur Bestimmung der Tiefensehschärfe zeigten sich in jeweils unterschiedlichen Bereichen bessere Ergebnisse zugunsten beider Linsenmodelle. Schlußfolgerung: Beide untersuchten Linsenmodelle zeigen gute funktionelle Ergebnisse. Bei der Wahl des Modells sollten die individuellen Patientenbedürfnisse berücksichtigt werden.
    Notes: Summary Background: The functional results of two different types of multifocal intraocular lenses (based on the diffractive and refractive principle, respectively) were investigated prospectively. Materials and methods: Altogether 50 patients who had a multifocal lens implanted were examined 4–6 weeks postoperatively. Visual acuity for distance and near vision, contrast sensivity, low contrast visual acuity and glare visual acuity were investigated. Results: Distance visual acuity, contrast sensitivity, low contrast visual acuity and glare visual acuity did not show significantly different results. Near visual acuity was statistically significantly better with the diffractive type of multifocal lens (because of a stronger adjustment for near vision). When the focus depth was tested by defocus curves, both lenses had better results within different areas of defocus. Conclusions: All patients in both groups showed satisfactory results. When choosing a multifocal intraocular lens, the individual needs of each patient should be taken into consideration.
    Type of Medium: Electronic Resource
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