ISSN:
1433-0423
Keywords:
Key words rTPA
;
Fibrin
;
Eye
;
Anterior segment
;
Complications
;
Schlüsselwörter rTPA
;
Fibrin
;
Auge
;
Vorderabschnitt
;
Komplikationen
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Seit einigen Jahren wird Gewebeplasminogenaktivator (rTPA) intraokular zur Behandlung persistierender Fibrinmembranen eingesetzt, ohne daß bisher nennenswerte Komplikationen beschrieben wurden. Wir berichten über unsere eigenen Erfahrungen beim Einsatz von rTPA im vorderen Augenabschnitt bei 25 Patienten. Über eine Parazentese wurden komplikationslos jeweils 25 µg rTPA (Actilyse, Dr. Karl Thomae GmbH) in die Vorderkammer gespritzt. Ein Rückgang des Fibrins war – wenn auch bei einigen Augen nur allmählich – in 21 Fällen zu verzeichnen. Als postoperative Komplikationen traten 2mal eine (beherrschbare) Nachblutung und 2mal eine irreversible oberflächliche Hornhauttrübung auf. Die Behandlung einer Fibrinmembran des vorderen Augenabschnitts mit rTPA stellt in vielen Fällen eine sinnvolle Ergänzung der lokalen Steroidgabe dar. Beunruhigend ist für uns jedoch das Auftreten von irreversiblen Hornhautkomplikationen, deren Pathogenese wir uns derzeit noch nicht erklären können. Aufgrund des eindeutigen zeitlichen Zusammenhangs müssen wir jedoch von einer kausalen bzw. toxischen Wirkung des rTPA selbst oder einer der Lösungskomponenten ausgehen.
Notes:
Recombinant tissue plasminogen activator (rTPA) is commonly used in patients with myocardial infarction. Recently, it has also been applied intraocularly to dissolve post-operative fibrin with no serious complications being reported so far. In this study we describe our own experience with rTPA in 25 patients with persisting fibrinous membranes in the anterior segment. rTPA (Actilyse, Dr. Karl Thomae GmbH) was given in a single dose of 25 µg and injected into the anterior chamber via a paracentesis. We did not encounter any complications during the injection of rTPA. In 21 eyes fibrin could be reduced significantly, albeit sometimes only slowly. In 13 patients, the membrane had dissolved almost completely by the following day. In contrast, no success was observed after glaucoma surgery (2 eyes) and in chronic iritis (1 eye), or when fibrin mixed with blood was treated (1 eye). There were two (controllable) post-operative hemorrhages (rTPA after vitrectomy, and for fibrin/blood after cataract surgery). In addition, we noted 2 cases of irreversible superficial corneal clouding (rTPA after cataract surgery). We conclude that injection of rTPA can be a useful addition to steroid treatment in selective cases of persisting fibrin in the anterior segment. Long-standing membranes, however, are unlikely to be dissolved. Care should also be taken and rTPA be avoided when there is evidence of recent bleeding. Most worrying to us were the corneal complications that we cannot explain to date. With regard to the definite time correlation we feel that rTPA or one of the solution components might be the cause of this unusual feature.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003470050084
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