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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Regulatory Peptides 40 (1992), S. 215 
    ISSN: 0167-0115
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    FEBS Letters 312 (1992), S. 183-186 
    ISSN: 0014-5793
    Keywords: Clonal cell ; HIT-15 ; INRI-G9 ; RINm5F ; rab3a ; βTCI
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter VKB-Ersatz ; Computerassistierte präoperative Bestimmung der Insertionspunkte ; Robotergestütztes Legen der Bohrkanäle ; CASPAR-System ; Keywords ACL reconstruction ; Computer assisted preoperative planning of the insertion points ; Robotic assisted drilling of the tunnels ; CASPAR-System
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Nowadays ACL lesions are a clear indication for an operative reconstruction to regain stability in active people. Besides reconstruction techniques using the medial mini arthrotomy as the approach more and more arthroscopical and endoscopical assisted procedures are performed. For the graft placement there seems to be a consensus, but some parameters, like the choice of the transplant, the graft fixation or the force of pretensioning for the acl substitute are still discussed controversely. However, the amount of revisions after acl reconstrution is increasing because of reinstability or loss of ROM. Mostly an incorrect graft placement is the reason, caused by the orientation at the soft tissue, not at the osseous structures. This prompted us to develope a method, which allows precise preoperative planning of the insertion points by using three dimensional computed tomography data of the bony structures of the knee joints. This planning is based on the relation of the joint position between tibia and femur at the uninjured contralateral side in hyperextension. By this procedure malpositioning of the graft caused by pathological hyperextension and malrotation during the intraoperative planning on the unstable side is avoided. The planning data of the graft position are transfered to data of the unstable knee joint by an interactive matching. Afterwards the stored data are transfered to the CASPAR robot by a pc card. During the drilling process with a watercooled cutting miller the knee joint is immobilized temporarely in a special condyle clamp. After the drilling process the surgeon gains the graft and preforms the reconstruction as used in before. In the first 25 patients which unterwent this CASPAR-system assisted reconstruction no major adverse effects were noted. In none of the patient a notch- or wall impingement was found. Follow-up studies will analyse the patient’s outcome.
    Notes: Die vordere Kreuzbandruptur stellt bei einem aktiven Menschen eine eindeutige Indikation zur Durchführung einer Ersatzplastik dar. Neben der operativen Versorgung über eine Miniarthrotomie kommen heute arthroskopische oder endoskopisch assistierte Verfahren zur Anwendung. Kontrovers wird u. a. die Transplantatwahl, die Befestigung oder die Vorspannung diskutiert. Das Ergebnis der Rekonstruktion hängt entscheidend von der exakten Platzierung der Verankerungspunkte für den VKB-Ersatz ab. Die Anzahl der Revisionen wegen erneuter Instabilität oder Bewegungseinschränkungen nach VKB-Ersatzplastiken steigt; Hauptursache ist eine nicht korrekte Platzierung, meist wegen einer zu sehr an die Weichteile orientierten Platzierungstechnik. Daher wurde eine Methode entwickelt, die durch eine dreidimensionale Datenerfassung des knöchernen Skeletts des Kniegelenks in einer CT präoperativ eine genaue Bestimmung der Insertionspunkte zulässt. Grundlage ist die Planung an der gesunden bandstabilen Gegenseite in Überstreckstellung und nachfolgend der Übertragung dieser Daten auf die verletzte Seite. Durch dieses Vorgehen ist die Position der proximalen Tibia in Bezug auf das distale Femur definiert, Verfälschungen durch pathologische Hyperextension oder Rotation durch Planung am instabilen Kniegelenk werden vermieden. Durch interaktives Matching werden die Daten von der gesunden auf die zu rekonstruierende Seite übertragen. Diese werden in einen Operationsroboter eingelesen, der am durch eine spezielle Einspannvorrichtung temporär immobilisierten Kniegelenk mit höchstmöglicher Präzision die Durchzugskanäle mit einer wassergekühlten Diamanthohlschleife legt. Danach setzt der Operateur die von ihm bevorzugte Operationstechnik fort. Bei den ersten 25 operativ versorgten Patienten konnte durch dieses Vorgehen ein radiologisches Notch- bzw. Wallimpingement vermieden werden. Durch Nachuntersuchungen gilt es den Wert dieser Operationstechnik zu überprüfen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter Zugversuche ; Patellarsehne ; Alter ; Immobilisationsdauer ; Key words Tensile properties ; Patellar tendon ; Age ; Immobilisation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Investigations of the tensile properties of the anterior and posterior cruciate ligament demonstrated that pre-mortal immobilisation played a considerably more significant role than the donor’s age. The tensile properties of the patellar tendon as affected by age and pre-mortal immobilisation have not yet been measured. Since the central third of the patellar tendon is the most common substitute in anterior and posterior cruciate ligament reconstruction, these investigations are necessary to define the tensile properties. We performed tensile stress experiments on 26 human cadaver knee joints using a computer-controlled material testing machine. The age of the specimen and the duration of pre-mortal immobilsation before harvesting (as soon as possible after death) was noted. The cause of death was also recorded. None of the tested knee joints had a ligamentous instability, severe degenerative changes or fresh osseous lesions. Amputated knee joints of patients with vascular or tumour diseases were excluded from the study. Tensile testing was performed in a special frame at an angle between tibia and tibia of 30∞. The rupture speed was 500 mm/s. The length, width and depth of the patellar tendon was measured, and the central third prepared and remeasured. Maximum rupture force, rupture force at brake and elongation were tested. Tensile stress, tensile stress at break, elongation and modulus were calculated. The mean age of the donors was 60 years. The mean area of the central third of the patellar tendon was 33.8 mm2, and the mean length 52.0 mm. The pre-mortal duration of immobilisation ranged from 0 to 9 weeks (mean, 22.85 days). We found a linear correlation. The average tensile stress was 44.0 N/mm2 (range, 9.2–151.6 N/mm2), the tensile stress at break 41.52 N/mm2 (range, 9.2–151.6 N/mm2) and the modulus 278.8 N/mm (range, 96.6–1080 N/mm). The pre-mortal immobilisation period was found to be significantly more important than the donor’s age.
    Notes: Durch Zugfestigkeitsuntersuchungen am vorderen und hinteren Kreuzband unter Berücksichtigung von Alter und Immobilisationsdauer wurde ein deutlich höherer Einfluß der prämortalen Immobilisationsdauer auf die biomechanischen Eigenschaften nachgewiesen. Entsprechende Untersuchungen für das mittlere Patellarsehnendrittel liegen nicht vor. Dieses Sehnentransplantat gilt als meist implantiertes der Standardtransplantate und wird sehr häufig für den Einsatz als allogenes Transplantat gewonnen. Daher wurden entsprechende Zugfestigkeitsuntersuchungen durchgeführt. Bei 26 menschlichen Kniegelenken wurden die Reißfestigkeit, die Reißkraft bei Riß, die Zugspannung, die Zugfestigkeit bei Riß, die Dehnung und das Elastizitätsmodul bestimmt. Es kamen nur Präparate ohne Vorschäden zum Einsatz. Die prämortale Immobilisationsdauer, die Todesursache sowie Patientendaten wie Alter und Geschlecht wurden anonymisiert übermittelt. Bis zum Zeitpunkt der Versuchsdurchführung wurden die Präparate tiefgefroren gelagert und vor der Versuchsdurchführung auf Raumtemperatur aufgetaut. Die Messungen wurden in einer Zugprüfmaschine mittels einer speziellen Aufhängevorrichtung bei einer Geschwindigkeit von 500 mm/min vorgenommen. Das Durchschnittsalter der Spender belief sich auf 60 Jahre. Die durchschnittliche Aufbewahrungsdauer war 6,8 und die Immobilisationsdauer 22,85 Tage. Die Querschnittsfläche des mittleren Patellarsehnendrittels betrug im Durchschnitt 33,8 mm 2 und die Länge 52,0 mm. Die maximale Zugfestigkeit betrug 44,0 N/mm 2 (9,2–151,6), die Zugfestigkeit bei Riß 41,52 N/mm 2 (9,2–151,6) und das Elastizitätsmodul 278,8 N/mm (96,6–1080). Die Messungen zeigten einen signifikant höheren Einfluß auf die Transplantateigenschaften der prämortalen Immobilisation als das Alter. Durch diese Zugfestigkeitsuntersuchungen werden die guten biomechanischen Eigenschaften des mittleren Patellarsehnendrittels für den Kreuzbandersatz belegt. Allogene Transplantate sollten nur von Spendern gewonnen werden, bei denen die prämortale Immobilisationsdauer bekannt ist. Ähnliche Zugversuche sind für alle Biomaterialien zu fordern, die als Ersatztransplantate in der rekonstruktiven Chirurgie zum Einsatz kommen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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