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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Intensive care medicine 22 (1996), S. S62 
    ISSN: 1432-1238
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Conclusion as consequence of our study we developed a new classification of lung contusion considering CT, radiological, bronchoscopic and respiratory data. For the monitoring of the patients we now use intrapulmonary blood volume, pulmonary arterial wegde pressure and extravascular lung water measurement as well as continuous central venous blood oxygenation measurement and continuous cardiac output measurement. Most patients are now treated with kinetic therapy. Invasive monitoring of patients with lung contusion as well as the early CT diagnosis of this lesion and early kinetic therapy is a chance for improving the patient's outcome.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 537-537 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Soft-tissue lesion ; Knee-joint luxation ; Fixateur externe ; Joint transfixation ; Weichteilschaden ; Kniegelenkluxation ; Fixateur externe ; Gelenktransfixation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei schwerem gelenknahen Weichteilschaden bietet die temporäre externe Transfixation mit dem Fixateur externe wegen der erleichterten Wundpflege bei sicherer Ruhigstellung große Vorteile. Seit 1974 wurden jeweils 8 Knie- und Sprunggelenke auf diese Weise behandelt. Die Transfixationsdauer betrug durchschnittlich 7 (2–19) Wochen. 15 überlebende Patienten konnten nach durchschnittlich 21,6 (3–68) Monaten nachuntersucht werden. In 14 Fällen konnte die Extremität, in 12 Fällen das Gelenk, davon 11mal mit freier oder befriedigender Funktion, erhalten werden. Die Methode wird daher als wertvolle ergänzende Anwendungsmöglichkeit des Fixateurexterne angesehen.
    Notes: Summary In cases of severe soft-tissue lesions near large joints, temporary external transfixation with fixateur externe offers great advantages due to facilitated wound treatment and reliable stabilization. Since 1974, eight knee and eight ankle joints have been treated in this way for an average transfixation time of 7 (2–19) weeks. The 15 surviving patients were examined after an average of 21.6 (3–68) months. In 14 cases the extremity could be saved. Preservation of the joint was possible in 12 cases, 11 joints presenting free or satisfying function. The described procedure demonstrates a valuable additional method for the use of the fixateur externe.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 347 (1978), S. 645-645 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Motorcycle, accidents ; Motorcycle, injuries ; Motorisierte Zweiradfahrer ; Verkehrsunfälle ; Verletzungsmuster
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wurden 97 Unfälle motorisierter Zweiräder mit 107 Beteiligten analysiert. Auffällig ist das jugendliche Durchschnittsalter der Motorrad- und Kleinkraftradlenker (23 Jahre), der kurzfristige Führerscheinbesitz (3 Jahre) und der sehr kurze Fahrzeugbesitz (1,2 Jahre), was eine mangelnde Fahr- und Verkehrserfahrung widerspiegelt. Verletzungsschwerpunkte liegen am Schädel, Thorax und den unteren Extremitäten. Die Verletzungsgefährdung durch den Primäranprall am Unfallgegner ist höher als durch den Sekundäraufprall (z. B. Straße), Verletzungen durch die eigene Maschine sind selten und weniger schwerwiegend.
    Notes: Summary Ninety-seven motorcycle accidents, involving 107 participants, were analyzed. Particularly striking is the youthful average age of drivers of motorcycles and light-powered cycles (23 years), the short-term possession of the driving licence (3 years), and the even shorter time since acquisition of the vehicle (1.2 years), facts which reflect a lack of driving as well as of traffic experience. Centers of gravity for injuries are the skull, thorax, and lower extremities. The risk of injury from the primary impact with the accident opponent is greater than that from the secondary point of impact (i.e., the road). Injuries due to one's one vehicle are rare and less severe.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Tibia shaft fractures ; Plate osteosynthesis ; Biomechanics ; Tibiaschaftfrakturen ; Plattenosteosynthese ; Biomechanik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Plattenosteosynthesen von Tibiaschaftfrakturen weisen eine hohe Komplikationsrate auf. Als Ursache liegt meist eine Instabilität vor. Eigene biomechanische Untersuchungen haben gezeigt, daß bei der Druckosteosynthese mit adäquater Plattenvorbiegung und Applikation einer schrägen Plattenzugschraube sich die Stabilitätssituation wesentlich verbessern läßt. Wenn bei kurzen Trümmerzonen oder Defekten die knöcherne Abstützung fehlt, wird bei medialer Plattenlage durch zusätzliche Fibulaverplattung eine signifikante Erhöhung der Stabilität erreicht, wie experimentell und klinisch bewiesen werden konnte.
    Notes: Summary Plate osteosyntheses of tibial shaft fractures show a high rate of complications mostly due to instability. Adequate plate pre-bending and application of an oblique lag screw through the plate produce a significant increase of stability demonstrated by results of our biomechanical investigations. In case of missing bone support when the plate is localized medially, additional fibula plating is essential for successful internal fixation as shown by experimental and clinical studies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 101 (1998), S. 775-778 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words CBTB graft • Morbidity • Cruciate ligament reconstruction ; Schlüsselwörter CBTB-Transplantat • Morbidität • Kreuzbandersatz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Zeitraum von 1990–1995 wurde bei 37 Patienten ein CBTB-Transplantat vom kontralateralen Kniegelenk entnommen, 22 mal zum VKB-Ersatz und 15 mal zum HKB-Ersatz, 27 Patienten wurden im Durchschnitt 25,3 Monate nach der Kreuzbandrekonstruktion klinisch, isokinetisch und radiologisch nachuntersucht. Lediglich 5 der 27 Patienten gaben bei der klinischen Untersuchung diskrete, erst bei starker Kniebelastung auftretende Beschwerden an. Funktionelle und relevante muskuläre Defizite konnten im Rahmen der isokinetischen Überprüfung nicht festgestellt werden. Auch bei der radiologischen Kontrolle ergaben sich keine Normabweichungen beim Höhenstand der Patella. Nach unseren Untersuchungsergebnissen resultiert aus der Entnahme des Lig.-patellae-Transplantats zum Kreuzbandersatz keine Morbidität, die zu einer Verwendungseinschränkung des CBTB-Transplantats Anlaß geben könnte.
    Notes: Summary After cruciate ligament reconstruction using an autogenous central bone-patellar tendon-bone graft persistent complaints are described in the literature. There is the difficulty to distinguish the morbidity associated with the graft harvest and the morbidity caused by the injury and the reconstruction procedure. In order to clarify the morbidity resulting from the graft harvest alone, we evaluated those patients who had transplantat harvest from the opposite knee. Between 1990 and 1995 a central bone-tendon-bone graft has been taken from the contralateral uninjured knee in 37 patients, in 22 cases for anterior and in 15 cases for posterior cruciate ligament reconstruction. 27 patients were clinically (IKDC Score), isokinetically and radiologically followed up in an average of 25,3 months after the operation (range: 9–73 months). 21 patients were classified into IKDC group A. Except of one patient with an extension deficit of 5 ° all others showed normal range of motion. Only 5 of 27 patients expressed minimal knee pain during vigorous activities. Three of them reported about weather sensitivity in addition. These 6 patients were ranked in group B. No patient was classified into IKDC group C or D. The isokinetic examination showed a normal level of quadriceps strength. At final followup, the technique of Blackburne and Peel was used to assess patellar height. There was no radiographic evidence of patella contracture or baja. According to our results taking the autogenous CBTB graft used for cruciate ligament reconstruction leads to no serious morbidity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Chromioklavikulargelenk ; Luxation ; Rekonstruktion ; Key words Acromioclavicular reconstruction ; Polydioxyanone-sulphate bands
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: From 1986 to 1994, we treated 79 patients with acute acromioclavicular separations by surgical reconstruction. According to the classification of Rockwood and Matsen, 65 patients had type III lesions, 1 patient had a type IV lesion and 13 patients had type V lesions. Both the coracoclavicular ligaments and the ligaments of the acromioclavicular joint were reconstructed. An additional ligamentous augmentation was performed using completely resorbable 5- and 10-mm polydioxanone-sulphate bands. Fifty-five patients (70%) were reexamined 1 – 7.5 years after surgery (mean 28 months). The results were good to excellent in 50 cases (90%). Fifty-two patients (93%) achieved a range of motion with an abduction deficit of less than 20°. Calcifications in the area of the coracoclavicular ligaments did not affect the final range of motion. Early complications consisted of a subcutaneous infection, one deep infection, and one reconstruction failure. Late complications consisted of a redislocation in 2 patients and symptomatic post-traumatic arthritis of the joint in 3 cases. Augmenting the reconstruction with polydioxyanone-sulphate bands allowed early functional postoperative treatment. With this procedure, patients do not require removal of the implant, and complications from breakage or migration of metal implants are avoided.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 100 (1997), S. 24-28 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Distaler Kniestreckapparat ; Patellotibiale Transfixation ; MPT-Fixateur ; Key words Extensor mechanism disruption ; Patello-tibial transfixation ; MPT fixator
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Patello-tibial transfixation using the MPT-fixator is a new kind of external fixation. The device works biomechanically transferring the quadriceps tension forces from the patella to the lower leg and converting them into extension of the knee. The fixator can be applied in two different configurations. When performing configuration A, a Steinmann pin with a central thread is transversely placed through the patella and proximal tibia. Both pins are joined to connecting rods. Configuration B differs from type A in that a Schanz screw is inserted from anterior to posterior through the proximal tibia. The frame construction is a-cheived by fastening the tibial-sided Steinmann pin with a special clamp at the Schanz screw. Patello-tibial transfixation is indicated in the repair of fresh extensor mechanism disruption and reconstruction of neglected rupture of the patellar tendon. The technique provides a secure protection of the repair and reconstruction against mechanical overloading during the healing period. It enables immediate functional aftertreatment and mobilization with early full weight bearing.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 101 (1998), S. 713-727 
    ISSN: 1433-044X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Im nachfolgenden Beitrag sollen die wissenschaftlichen und praktischen Grundlagen der allogenen Knochentransplantation und des Knochenbanking auf der Basis der aktuellen Erkenntnisse vermittelt werden. Die von der Bundesärztekammer 1996 in aktualisierter Fassung erlassenen Richtlinien zum Führen einer Knochenbank werden dargestellt und ergänzend kommentiert. Da auch bei strenger Beachtung der Richtlinien keine vollständige Transplantatsicherheit in bezug auf die Übertragung von Krankheitserregern zu erreichen ist, werden die gebräuchlichen Verfahren zur Knochensterilisation und Knochendesinfektion vorgestellt. Ausführlicher eingegangen wird auf die 80 °C-Thermobehandlung, die sich in der Praxis bewährt hat sowie ohne größeren organisatorischen und finanziellen Aufwand kliniksintern etablieren läßt.
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  • 9
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentransplantate ; Knochendesinfektion ; Knochensterilisation ; Osteoblast ; Biokompatibilität ; Key words Bone graft ; Bone desinfection ; Bone sterilization ; Osteoblast ; Biokompatibility
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract All sterilizatian and desinfection procedures for bone grafts are different in regard to influence of bone graft features, which may influence the function of different cell types. We used an in-vitro approach to assess the influence of bone matrix, which was sterilized or desinfected, on osteoblastic activities in-vitro by simulating a cell-transplant-interface. Primary bovine osteoblast cell cultures were established from periosteum. Bone grafts specimens made of bovine cortical bone (Ø 15 mm, 300 μm thickness) were treated in 5 different ways: autoclaved, ethylen-oxid-sterilized, demineralized and low-temperature-plasma-sterilized (DEM-LTP), chemically sterilized (modified Tutoplast® method), and 80°C-temperature desinfected. The following cell function parameters were assayed: plating efficiency proliferation by measuring the DNA-content, and MTT-activity, soluble protein and extracellular matrix synthesis, alkaline phosphatase, and osteocalcin expression. All desinfected bone grafts were biocompatable with primary periosteal osteoblasts. Measured cell activities upon bone specimens showed better results than cells of the plastic surface control. The DEM-LTP-bone showed better results in comparison to other groups, and stimulated the proliferation and differentiation.
    Notes: Zusammenfassung Unterschiedliche Sterilisations- und Desinfektionsverfahren für Knochentransplantate unterscheiden sich bezüglich ihres Einflusses auf die Eigenschaften des Transplantats, die für den Remodelingprozeß von größter Bedeutung sind. In dieser Arbeit wurde der Einfluß der unterschiedlich sterilisierten und desinfizierten Knochenmatrix auf die Funktion primärer periosaler Osteoblasten in vitro untersucht. Folgende Desinfektionsverfahren wurden getestet: Autoklavierung, von uns modifizierte Tutoplast®-Methode, demineralisiertes Knochentransplantat mit anschließender Niedrig-Temperatur-Plasmasterilisation (DKM-NTP), 80°C-Thermodesinfektion und Ethylenoxidsterilisation. Isolierte bovine Osteoblasten wurden auf behandelten Knochenproben kultiviert. Folgende Parameter wurden geprüft: plating efficiency, Proliferation, DNA-Gehalt, MTT-Aktivität, Aktivität alkalischer Phosphatase, Proteinsynthese und Osteokalzin-Expression. Alle untersuchten Konchentransplantate waren biokompatibel mit primären periostalen Osteoblasten. Eindeutig toxischer Effekt wurde beim ethylenoxidsterilisierten Knoche nach 2tägiger Auslüftung nachgewiesen. Die Differenzierungsparameter zeigten deutlich höhere Werte in allen Testgruppen im Vergleich zur Plastikkontrolloberfläche, wobei die DKM-NTP-Gruppe stets die höchsten Werte aufwies und einen induktiven Effekt auf die Proliferation und die Differenzierung der Osteoblasten in vitro zeigte. Die Untersuchung wurde mit organspezifischen Zellen durchgeführt, die einen unveränderten Osteoblastenphäntyp aufwiesen. Die unterschiedlichen Knochendesinfektionsverfahren sind auf diese Weise zum 1. Mal getestet worden. Ethisch problematische Tierversuche zur Prüfung der Toxizität, der Biokompatibilität und der induktiven Eigenschaften von behandelten Knochentransplantaten können durch Verwendung dieser Methode erspart werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 100 (1997), S. 17-23 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Laterale Klavikulafrakturen ; Therapie und Ergebnisse ; Key words Lateral clavicular fractures ; Therapy and results
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Fractures of the distal third of the clavicle tend to develop delayed union or nonunion when treated conservatively. Correct diagnosis of fracture instability and/or associated lesions of the ligamentous structures of the acromioclavicular joint is mandatory for adequate fracture treatment. When classical radiographs fail to demonstrate instability, stress roentgenographs of both shoulders are indicated. From 1985 to 1994, 66 adult patients with a fracture of the distal clavicle were treated at our institution. Fracture classification was performed according to Jäger/Breitner. Fractures were unstable in 36 cases (54.5%). An associated lesion of the acromioclavicular joint was present in 8 patients presenting with an unstable fracture. Fracture instability was due to an associated fracture of the coracoid process in two cases. Stable fractures were treated conservatively. Thirty-three unstable fractures were treated surgically. Plate fixation was performed when at least three screws could be placed in the distal fragment. When the distal fragment was small or associated with acromioclavicular joint involvement, it was stabilized by PDS banding of the clavicle to the coracoid process and reconstruction of the ligaments. Results were evaluated retrospectively by questionnaire, clinically and by radiological examination. Fifty patients (76%) were reexamined. The outcome was good or excellent in 96% of unstable fractures that had been treated surgically. Results after conservative treatment of unstable fractures (n=3) were poor. Conservative treatment of stable fractures resulted in all cases in a good-to-excellent result. For fractures of the distal clavicle, good results can be achieved when the instability is recognized and adequately treated. The association of a distal clavicular fracture and an acromioclavicular ligament disruption should be added as a separate subtype in the existing classification of distal clavicular fractures. PDS banding is a valuable alternative for fractures with small peripheral fragment or associated acromioclavicular disruption.
    Notes: = 3) waren schlecht. Die konservative Therapie stabiler Frakturen ergab in allen Fällen gute bis sehr gute Ergebnisse. Die Therapie instabiler Frakturen führte zu guten Ergebnissen, wenn die Frakturinstabilität erkannt und bei der Therapie entsprechend berücksichtigt wurde. Laterale Klavikulafrakturen mit zusätzlicher Sprengung des Akromioklavikulargelenks, und Frakturen, bei denen die Instabilität auf einen Abriß des Processus coracoideus zurückzuführen sind, sollten in der bestehenden Klassifikation gesondert berücksichtigt werden. Die PDS-Gurtung ermöglicht bei in-stabilen Frakturen mit kleinem peripheren Fragment oder bei zusätzlicher Verletzung des Akromioklavikulargelenks eine adäquate Frakturstabilisierung.
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