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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Unfallchirurg 100 (1997), S. 349-353 
    ISSN: 1433-044X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Proximaler Humerus ; Fraktur ; Osteosynthese ; Komplikation ; Key words Proximal humerus ; Fracture ; Osteosynthesis ; Complication
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: The operative treatment of dislocated fractures of the proximal humerus has been evolving in recent years. Replacement using endoprostheses often results in only moderate functional outcome, and with the high risk of aseptic necrosis with ORIF, new methods of minimally invasive stabilisation have been developed. These methods reduce the opening of the fracture site to a minimum and thereby limit the risk of iatrogenic damage to local vascularity and the rotator cuff. This study reviewed 18 patients operated on with minimal osteosynthesis for dislocated four-part fractures of the proximal humerus from March 1991 to October 1994. Only tension band wiring with resorbable cords from woven polydioxanone was applied. After an average follow-up of 26 months (20 – 37 months), 72% (n = 13) of the four-part fractures were rated as good and very good results according to the Neer Score. In 16.7%, a complete head necrosis occurred, requiring a prosthetic replacement. Two patients with partial necrosis (11.1%) had a good functional outcome. With regard to these results, we recommend head-preserving tension band wiring with resorbable cords and preservation of the articular surface. At the present time the procedure seems comparable with prosthetic replacement in respect of shoulder function.
    Notizen: Die operative Therapie dislozierter Humerusmehrsegmentfrakturen hat in den letzten Jahren einen Wandel erfahren. Nachdem die Anwendung von Endoprothesen oftmals nur mäßige funktionelle Resultate zeigte und die bisherigen Osteosyntheseverfahren ein hohes Nekroserisiko aufwiesen, werden zunehmend auch Minimalosteosynthesen als Stabilisierungsverfahren eingesetzt. Diese beruhen auf einer minimalen Darstellung der Fraktur und vermindern somit das Risiko einer iatrogenen Zirkulationsstörung und einer zusätzlichen Schädigung der Rotatorenmanschette. In unserer Studie wurden in der Zeit von März 1991 bis Oktober 1994 18 Patienten mit dislozierten 4-Fragment-Frakturen des proximalen Humerus durch Minimalosteosyntheseverfahren stabilisiert. Zur Anwendung kamen ausschließlich Zuggurtungen mit resorbierbaren Kordeln aus geflochtenen Polydioxanon. Nach einer durchschnittlichen Nachkontrollzeit von 26 (20 – 37) Monaten wiesen 72% (n = 13) der 4-Fragment-Frakturen gute und sehr gute funktionelle Ergebnisse unter Anwendung des Neer-Scores auf. In 16,7% (n = 3) kam es zu vollständigen Nekrosen, die einen prothetischen Ersatz erforderten; 2 Patienten mit partiellen Nekrosen (11,1%) wiesen gute funktionelle Ergebnisse auf. Anhand dieser Resultate empfehlen wir bei 4-Fragment-Frakturen mit erhaltener Artikulationsfläche die Zuggurtungsosteosynthese mit resorbierbaren Kordeln aus Polydioxanon. Sie scheint zum jetzigen Zeitpunkt bzgl. der Funktion und Schmerzqualität der Endprothetik ebenbürtig zu sein, weist aber alle Vorteile der kopferhaltenden Therapie auf.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Schlagwort(e): Key words: Minimally invasive therapy ; Image-guided therapy ; Technology ; Operating rooms ; Interdepartmental relations
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. With few exceptions the interventional rooms of the present are either imaging suites or sterile operating rooms. Their users are restricted to either percutaneous procedures or to two-staged image-guided surgery without intra-operative imaging control. Since interventional therapy of the future will be minimally invasive and since minimally invasive therapy is essentially image-guided therapy, a new physical place for these activities has to be devised: the multifunctional therapy room of the future integrates sophisticated imaging and image guidance modalities together with advanced surgical and life-support equipment in a sterile environment [1, 2, 3]. Even given a high degree of integration, this will be a complex and costly piece of medical technology. These two factors – complexity and cost – require interdisciplinary technological and medical collaboration to bring it into existence, distribute its cost and maximize usage and medical benefit. Yet another dimension of multifunctionality will be introduced and a significant impact on the care of vitally threatened patients will be exerted by using this room not only for elective image-guided therapy but also for emergent one-stop diagnosis and treatment. Motivation, technology, implementation strategies and funding of this image-guided, integrated and interdisciplinary therapy room, as well as a comprehensive approach combining emergency care and elective computer-assisted therapy (CAT), are discussed in this paper.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    International orthopaedics 13 (1989), S. 101-111 
    ISSN: 1432-5195
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé Nous avons comparé, chez le chien, le comportement biologique de huit types de greffes segmentaires de tibia dans diverses conditions immunologiques : autogreffes, allogreffes, allogreffes avec courte immunosuppression (4 semaines), et allogreffes avec longue immunosuppression (20 semaines). Certaines greffes étaient revascularisées par anastomose micro-chirurgicale, d'autres ne l'étaient pas. Les allogreffes avec longue immunosuppression se sont révélées les plus semblables aux autogreffes sur le plan de la vascularisation et de l'évolution de l'interface hôte-greffon. La différence entre les allogreffes simples et celles avec longue immuno-suppression est hautement significative (P〈0,01). La viabilité des allogreffes avec longue im muno-suppression, mesurée par les ostéons marqués au fluorochrome, n'a pas atteint le niveau des autogreffes, mais elle diffère significativement des allogreffes sans immunosuppression. En conclusion, l'immuno-suppression améliore la survie et la qualité des greffes, d'autant plus qu'elle est prolongée, de même que la revascularisation.
    Notizen: Summary We have compared the biological behaviour of eight types of segmental tibial grafts in dogs under different immunological conditions: autografts, allografts, allografts with short-term immunosuppression (4 weeks), and allografts with longterm suppression (20 weeks). Some grafts were revascularised by microsurgical anastomosis, others were not. The long-term immunosuppressed allografts are most similar to autografts in terms of perfusion pattern and graft-host interface healing. The difference between long-term immunosuppressed allografts and allografts which were not immunosuppressed was highly significant (P〈0.01). The viability of long-term immunosuppressed allografts, as measured by fluorochrome-labelled osteons, did not reach the level of the autografts, but still differed significantly from the allografts which were not immunosuppressed. Immunosuppression, therefore, improves the survival and the quality of the graft, more so for long-term immunosuppressed grafts, and also in revascularised grafts.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 27 (1982), S. 33-37 
    ISSN: 1420-911X
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé L'analyse du traitement conservateur de 75 cas consécutifs de fracture en abduction du col du fémur a montré les résultats suivants: Un tiers des malades (24/75) ont été opérés secondairement, à la suite d'une dislocation du fragment céphalique. L'étude des clichés de la fracture fraîche ne permet pas de prévoir la dislocation secondaire. Les malades ayant suivi un traitement conservateur marchent comme avant l'accident. Cela justifie nos principes thérapeutiques dans les cas de fracture du col du fémur en abduction: Traitement conservateur avec mobilisation immédiate avec appui. Opération secondaire en cas de dislocation du fragment céphalique.
    Kurzfassung: Summary The analysis of late results of 75 consecutive cases of abduction fractures of the femural neck gave the following results: One third (24/75) of the patients must be operated because of a secondary dislocation. This secondary dislocation cannot be predicted. All the patients successfully treated conservatively can walk like before the accident. This confirms our therapeutic concept for abduction fractures of the femural neck: Primary conservative treatment with immediate mobilization and weight bearing. Secondary operation for the cases with varus dislocation (one third).
    Notizen: Zusammenfassung Die Analyse von 75 konsekutiven Fällen von primär konservativ behandelten Schenkelhalsabduktionsfrakturen ergab folgendes Resultat: Ein Drittel der Patienten (24/75) müssen sekundär wegen Dislokation des Kopffragmentes operiert werden. Aufgrund der Unfallröntgenbilder kann die sekundäre Dislokation nicht vorausgesagt werden. Die erfolgreich konservativ behandelten Patienten (zwei Drittel) erlangen ihre frühere Gehfähigkeit wieder. Damit wird unsere Behandlungstaktik für Schenkelhalsabduktionsfrakturen bestätigt: Primär konservative Behandlung mit Sofortmobilisation unter Belastung. Sekundäre Operation bei Abrutschen des Kopffragmentes.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Pre-bending a plate ; Compression plate ; Flexural/torsional rigidity ; Plattenzugschraube ; Plattenüberbiegung ; Kompressionsplatte ; Biege-/Torsionsstabilität
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die einer Knochenoberfläche exakt angepaßte Kompressionsplatte bewirkt bei der Stabilisierung einer Fraktur asymmetrische Kompression. Um ein plattenfernes Aufklaffen des Bruchspaltes zu verhindern, muß die Platte über dem Bruchspalt überbogen oder aber mit einer schrägen Plattenzugschraube am Knochen angeschraubt werden. Biege- und Torsionsstabilität wurden für verschiedene Techniken der Platten-Osteosynthese in vitro an Querosteotomien der Tibia untersucht. Die Ergebnisse zeigen, daß die schräge Plattenzugsehraube gleiche stabilitätsverbessernde Wirkung hat wie die für die klinische Anwendung sinnvolle Überbiegung der Platte. Die Kombination von schräger Zugschraube und Plattenüberbiegung bewirkt ein Höchstmaß an Biege- und Torsionsstabilität. Dieses Verfahren scheint daher für die Klinik empfehlenswert.
    Notizen: Summary A compression plate, exactly contoured to the bone surface, produces asymmetric compression. To avoid opening of the fracture site opposite to the plate, the compression plate is to be used with additional means of pre-bending the plate or an inclined plate lag screw. Flexural and torsional stability provided by a plate lag screw, a pre-bent plate or the combination of both techniques have been studied in in vitro experiments in transverse osteotomies of the human tibia. The tests revealed that the use of an inclined plate lag screw increases the stability comparable to that produced by a pre-bent plate (for pre-bending in the range of a reasonable midspan deflection). The combination of both techniques seems to offer utmost stability.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 366 (1985), S. 635-635 
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Internal fixation ; Pelvic ring injuries ; Operative Stabilisierung ; Beckenring
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Verletzungen des Beckenrings sind oft weft komplexer als radiologisch zunächst vermutet. Besonders die dorsale Beteiligung der Ileo-sacral-Gelenke, bzw. des Sacrum wird leicht verkannt oder unterschätzt, was zu invalidisierenden Spätschäden führen kann. Eine sorgfältige klinische Untersuchung sowie besonders die Computertomographie helfen eine Instabilitdt des Beckenrings zu diagnostizieren. Neben der bekannten Fixation der Symphyse mittels Zuggurtungsplatte wird auf die Stabilisierungsmöglichkeiten der Sacro-iliacal-Fuge mittels Schrauben oder Platten hingewiesen and mit Fallbeschreibungen reichlich illustriert. Der anderorts propagierte Fixateur externe kommt bei uns nur ausnahmsweise zum Einsatz.
    Notizen: Summary Injuries to the pelvic ring often appear to be much more complex than judgd by X-ray pictures alone. The dorsal components of the sacroiliac joint and sacral body are especially all too frequently misinterpreted, which can lead to considerable late sequelae. Clinical examination and computed tomography will help to identify the unstable lesions requiring surgery. For the anterior part of the pelvic ring, we advocate plate fixation across the symphysis rather than the use of external fixators, especially if a laparotomy had to be performed. For posterior instability, the application of screw fixation is described, using a posterior approach.
    Materialart: Digitale Medien
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