ISSN:
1433-0458
Keywords:
Schlüsselwörter Beckenkammtransplantat
;
Topographische Anatomie
;
Rekonstruktive Chirurgie im Kopf-Hals-Bereich
;
Key words Iliac crest flap
;
Groin flap
;
Anatomy
;
Head and neck reconstructive surgery
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary We performed 25 fresh cadaver dissections to describe the anatomy of the superficial and deep circumflex iliac artery and the superficial inferior epigastric artery to determine how they could least to used as donor vessels for the free transfer of groin flaps and living iliac bone. With injection of ink the capillary region of these vessels was stained in (iliac crest) bone, the internal oblique muscle and skin of the groin and thigh. The superficial and deep circumflex iliac artery were shown to be the main supply vessels of the groin and thigh and could be found in 96%–100% of cases. The venous drainage of this region followed from a superficial system (superficial circumflex iliac veins) and a deep venous system (Vv. comitantes accompaning arterial branches). Both venous systems could always be found. The superficial circumflex iliac artery was shown to only supply the skin and was the main donor vessel to the skin and soft tissue transplants. The deep circumflex iliac artery supplied the pelvic bone, the internal oblique muscle and a small constant area of skin above the iliac crest. Bone, muscle and bone, muscle and skin transplants could be obtained with this donor vessel, with enlargement of the skin area possible by combining two arterial branches combined in one transplant. With an average vessel diameter of 1.5 mm (superficial circumflex iliac artery) and 3 mm (deep circumflex iliac artery) both vessels could be used satisfactorily for microvascular transplantation. Different tissues including muscle, bone and skin could be obtained in adequate amounts to replace composite defects in the upper aerodigestive tract.
Notes:
Zusammenfassung An 25 unfixierten Leichen wurde die Topographie der A. und V. circumflexa ilium superficialis und profunda sowie der A. epigastrica inferior superficialis als axiale Gefäßbündel für Transplantate der Leistenregion untersucht. Durch Farbstoffinjektionen mit Methylenblau wurde das Kapillargebiet der genannten Arterien im Knochen (Beckenschaufel) in der Muskulatur (M. obliquus internus abdominis) und in der Haut (Leistenbeuge und Oberschenkel) dargestellt. Die oberflächliche und tiefe Beckenarterie sind die Hauptversorgungsgefäße der Leistenbeuge und des Oberschenkels. Ihre Vorkommenswahrscheinlichkeit von 96 bzw. 100% ist stabil. Die venöse Entsorgung der Region erfolgt über ein oberflächliches (V. circumflexa ilium superficialis) und tiefes Venensystem (Vv. comitantes der genannten Arterien). Beide Systeme sind immer vorhanden. Die A. circumflexa ilium superficialis versorgt ausschließlich die Haut und ist somit Spendergefäß für Haut-Fett-Transplantate. Die A. circumflexa ilium profunda versorgt den Beckenknochen, die Bauchmuskulatur und ein kleines Hautareal über dem Beckenkamm. Mit diesem Gefäß lassen sich Knochen-, Knochen-Muskel- und Knochen-Muskel-Haut-Transplantate entnehmen. Durch Einbeziehung beider Arterien in das Transplantat kann das Hautareal vergrößert werden. Mit durchschnittlichen Gefäßdurchmessern von 1,5 mm (oberflächliche Beckenarterie) bzw. 3 mm (tiefe Beckenarterie) eignen sich beide Gefäße gut für die Mikrogefäßanastomosierung. Die verschiedenen Gewebekompartments (Muskel, Knochen, Haut) können für Defekte im HNO-Bereich in ausreichender Größe und Form entnommen werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001060050181
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