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  • 1
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Neugeborenenscreening ; Objektive Meßmethoden ; OAE ; Echosensor ; Key words Neonatal hearing screening ; Objective measurements of sound ; Otoacoustic emissions ; OAE ; Echosensor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Following the recommendations of the United States National Institutes of Health Consensus Conference in 1993, otoacoustic emissions (OAE) are now used internationally for hearing screening. The use of recording systems as well as the interpretation of results requires specially trained personnel although measurements are easier to perform than other recording methods available. To date, no objective method for general hearing screening, has been introduced in Germany, for neonates or children at risk, even though it would be desirable to detect and rehabilitate children with congenital hearing loss as early as possible (incidence, 1–6 per 1000). The Echosensor provides the means for carrying out OAE recordings within a short period of time and includes an automatic evaluation of results. Recordings can also be made by trained personnel. As a comparison test, audiologically trained staff recorded otoacoustic emissions in 111 newborn children in order to compare the results of the Echosensor with the results of a conventional OAE measurement device (the ILO88). The aim of this pilot study was to determine the reliability and validity of the recordings in comparison with available standards in brainstem audiometry. Our study showed that the results of the Echosensor corresponded well with the ILO88 results. Consequently, an OAE measuring method is now available is also provides high sensitivity and specificity and is easy to use. Our findings show that the Echosensor can meet the demands of systematic hearing screening in Germany.
    Notes: Zusammenfassung Die Messung otoakustischer Emissionen (OAE) wird für Hörscreeninguntersuchungen von Neugeborenen auf Empfehlung der NIH Consensus Conference im Jahre 1993 in den USA und Europa eingesetzt. Obwohl diese Messungen gegenüber anderen objektiven Meßverfahren einfacher durchzuführen sind, erfordert die Bedienung des Systems und die Interpretation der Ergebnisse speziell geschultes Personal. Ein allgemeines objektives Hörscreening in Deutschland hat sich bisher weder bei Neugeborenen noch bei Risikokindern durchgesetzt, obwohl es wünschenswert wäre, Kinder mit angeborener Innenohrschwerhörigkeit (Inzidenz: 1–6 von 1000) möglichst früh zu erfassen, zu therapieren und zu rehabilitieren. Der Echosensor bietet die Möglichkeit, TEOAE-Messungen mit kurzer Meßzeit durchzuführen und automatisiert zu bewerten. Sie könnten auch von angelerntem Personal durchgeführt werden. Um die Ergebnisse des Echosensors mit denen des konventionellen TEOAE-Meßgeräts ILO88 zu vergleichen, wurden OAE-Messungen an 111 Neugeborenen von audiologisch geschulten Personen durchgeführt. Im Rahmen dieser Pilotstudie wurden Reliabilität und Validität der Messungen im Vergleich zum Goldstandard der Hirnstammaudiometrie bestimmt. Es zeigte sich eine sehr hohe Übereinstimmung (Sensitivität 100%, Spezifität 93,3%) zwischen den Ergebnissen beider Methoden. Somit steht mit dem Echosensor ein OAE-Meßverfahren zur Verfügung, das eine hohe Sensitivität und Spezifität aufweist und zu einfach bedienen ist. Dieses Gerät könnte einem flächendeckenden Einsatz des Hörscreenings in Deutschland den Weg ebnen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 56 (1995), S. 1-6 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Children with cleft palate often suffer from hearing, speech, and language articulation disorders. In order to design an efficient rehabilitation program for children thus affected, it is mandatory to acquire knowledge of the long term results achieved by the various therapeutical strategies including velopharyngoplasty and speech therapy. In this follow-up study 417 children with cleft palate (excluding isolated cleft lip) were examined in an interdisciplinary approach by maxillofacial surgeons, orthodontists, otolaryngologists, audiologists, and speech and language pathologists. The examinations determined that 93% of the children had speech or language disorders and 80% of these children suffered from mild to severe conductive hearing loss with or without clinical signs of otitis media with effusion. In 58 children (14%) with rhinolalia aperta, which had not been improved after one year of speech therapy, velopharyngoplasty with a cranial based pharyngeal flap was performed. The study showed that language skills do not correlate to the type of cleft palate, but rather to the frequency and degree of hearing loss. Using an interdisciplinary approach in early detection and the prompt clinical correction of cleft palate disorders resulted in only 49% of the affected children having to undergo speech and language therapy. In 51% of the affected children no speech therapy was necessary at all. The results presented in this study lead to the conclusion that our program for managing the rehabilitation of children with cleft palate is efficient.
    Notes: Zusammenfassung Spaltpatienten haben häufig Hör- und Sprachstörungen. Um ein effizientes Rehabilitations-programm zu erstellen, müssen Spätergebnisse der verschiedenen Behandlungsarten, einschließlich der Velopharyngoplastik und Sprachtherapie, vorliegen und ausgewertet werden. Im Rahmen dieser Nachuntersuchungen wurden 417 Spaltpatienten (außer Patienten mit isolierter Lippensplate) kieferchirurgisch, kieferorthopädisch, phoniatrisch-pädaudiologisch nachuntersucht. Es zeigte sich, daß 93% der Kinder sprachgestört waren. 80% der Kinder hatten Hörstörungen, im wesentlichen Tubenbelüftungsstörungen mit und ohne Paukenergüsse. Bei 58 Kindern (14%) mit offenem Näseln wurde eine Velopharyngoplastik mit kranial gestielter Schleimhaut nach Sanvenero-Rosselli durchgeführt. Die Untersuchung zeigte, daß die Sprachergebnisse nicht mit der Spaltart korrelierten. Bei 49% der Kinder war eine logopädische Sprachoder Sprechtherapie erforderlich. Bei 51% der Kinder war gar keine Sprachtherapie notwendig. Die Ergebnisse dieser Untersuchung zeigen, daß unser Behandlungsprogramm zur Rehabilitation der Spaltpatienten effizient ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Inverser Freiburger Sprachverständnistest ; Orofaziale Tumorchirurgie ; Dünndarmtransplantat ; Myokutane Transplantate ; Fasziokutane Transplantate ; Sprachverständlichkeit ; Artikulation ; Key words Reverse speech intelligibility test ; Orofacial surgery ; Tumor resection ; Local graft reconstruction ; Free jejunal flaps ; Articulation skills ; Speech intelligibility
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Radical orofacial tumor resections often result in speech and swallowing dysfunctions. Thus, both communication ability and life quality can be markedly impaired in patients. Dysfunction is mostly related to the amount of tissue removed and the reconstruction technique used. In this prospective study, pre- and postoperative speech intelligibility following reconstruction with either local grafts, free jejunal flaps or myocutaneous/fasciocutaneous flaps was examined by subjective assessment of monosyllables chosen from the Freiburg audiometry test (“reverse speech intelligibility test”). It was shown that linguodental affricates and dorsofaucal plosives were especially affected, even preoperatively, in patients with T3 and T4 tumors, while additional deterioration of speech function occurred postoperatively. When comparing reconstruction techniques, use of local grafts showed less postoperative deterioration in the patients with T3 and T4 tumors (expert rating/student rating –5.0%±–3.8%), whereas impairment was much more evident when jejunal flaps (expert rating/student rating –27.9%±–35.1%) and myocutaneous and fasciocutaneous flaps (expert rating/student rating –34.2%±–48.1%) were used. Results demonstrated that patients should be informed about negative side effects following radical tumor resections and reconstructions of large tissue defects. Surgery should avoid marked motor and sensory nerve lesions whenever possible. Before speech therapy is begun, speech function should be examined carefully. Speech intelligibility should also be documented, e.g. with audio tapes, for quality assessment.
    Notes: Zusammenfassung Bösartige Tumoren der Mundhöhle machen häufig ausgedehnte Resektionen zur radikalen Entfernung im Gesunden notwendig. Sofern nicht schon präoperativ vorhanden, treten postoperativ Schluck- und Artikulationsstörungen auf, wobei die Kommunikation ganz erheblich beeinträchtigt sein kann. Neben dem Umfang der erforderlichen Geweberesektionen tragen auch die jeweiligen Rekonstruktionstechniken in unterschiedlicher Weise zu postoperativen funktionellen Beeinträchtigungen bei. Mit der vorliegenden prospektiven intraindividuellen Studie wurde die prä- und postoperative Verständlichkeit von Sprache anhand eines inversen Freiburger Sprachverständnistests (Tonbandaufnahmen von Worten aus dem Freiburger Sprachverständnistest) durch Experten und Laien beurteilt. Es zeigte sich, daß insbesondere bei T3- und T4-Tumoren s-Laute sowie Plosive bereits präoperativ besonders beeinträchtigt waren. Lokale Defektdeckungen beeinträchtigten die Artikulation am geringsten (Wortverständlichkeit der T3- und T4-Tumoren bei Experten/Laien –5,0±–3,8%). Dünndarmtransplantate (–27,9±–35,1%) und myo- oder fasziokutane Transplantate (–34,2±–48,1%) zeigten postoperativ eine viel stärkere Beeinträchtigung der Wortverständlichkeit. Die Ergebnisse unterstreichen die Notwendigkeit einer kompetenten phoniatrisch-pädaudiologischen Untersuchung der betroffenen Patienten, einer präoperativen Aufklärung über eine mögliche Verschlechterung des Sprechens sowie einer zielgerichteten Sprachübungstherapie.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Distorsionsprodukt-otoakustische Emissionen ; Transitorisch evozierte otoakustische Emissionen ; Akustisch evozierte Potentiale ; Hochgradige Schwerhörigkeit ; Hörscreening ; Hörgeräte ; Kochlearimplant ; Key words Distortion ; Product otoacoustic emissions ; Transient evoked otoacoustic emissions ; Profound hearing loss ; Evoked potentials ; Newborn-screening ; Hearing aids ; Cochlear implant
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Transient click-evoked otoacoustic emissions (TEOAE) and distortion-product otoacoustic emissions (DPOAE) are produced by an active biomechanical process in the cochlea, presumably related to outer hair-cell activity. Although it is generally accepted that in most cases of hearing loss with absent auditory evoked potentials neither TEOAE nor DPOAE can be found, some cases with such a constellation have been described. Here we report another four cases of children with severe to profound hearing loss where we discovered reproducible TEOAE and DPAOE, whereas auditory evoked potentials were missing. TEOAE and DPOAE recordings in these cases indicate substantially preserved outer hair-cell function independent of profound pre-sensineural hearing loss. Since the incidence of children with preserved otoacoustic emissions together with impairment of synaptic or postsynaptic function of the first neuron is not known, the unconditioned use of TEOAE nor DPOAE as a screening instrument must be seriously questioned. Secondly, in conjunction with subjective audiometry and brain-stem-evoked potentials, emission recordings is an indispensable measurement prior to cochlear implantation and use of high-power hearing aids.
    Notes: Zusammenfassung Der Nachweis transitorischer Klickevozierter otoakustischer Emissionen (TEOAE) bzw. Distorsionsprodukte otoakustischer Emissionen (DPOAE) wird als Indiz für eine regelrechte Funktion äußerer Haarzellen und damit für eine regelrechte Funktion des kochleären Verstärkers gewertet. Es gilt als sehr selten, daß sich evozierbare otoakustische Emissionen bei gleichzeitig fehlenden akustisch evozierten Potentialen (AEP) nachweisen lassen; über schwerhörige Patienten mit nachweisbaren TEOAE und fehlenden AEP ist aber vereinzelt berichtet worden. In der vorliegenden Arbeit werden 4 Kinder mit fehlenden akustisch evozierten Potentialen vorgestellt, bei denen DPOAE und TEOAE registriert werden konnten. Die in Einzelfällen mögliche Befundkonstellation „nachweisbare DPOAE und fehlende AEP” sollte Anlaß zu einer kritischen Überprüfung des alleinigen Einsatzes der OAE-Messung zum Hörscreening bei Kindern sein. Die hier beschriebenen Fälle wurden innerhalb eines relativ kurzen Zeitraums beobachtet, in dem bei allen untersuchten Kindern unabhängig vom Vorbefund eine OAE-Messung durchgeführt wurde. Daher stellt sich zusätzlich die Frage, ob sich bei Patienten mit fehlenden AEP nicht doch – wesentlich häufiger als bisher gedacht – evozierbare OAE finden. Generell sollte, gerade wegen der erheblichen Konsequenzen für die Indikationsstellung zu einem Kochlearimplant oder einem hochverstärkenden Hörgerät, auch bei fehlenden AEP auf die Messung der OAE nicht verzichtet werden.
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