Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 369-371 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein allgemeiner Kaliummangel begünstigt die Entstehung von Herzrhythmusstörungen. An Papillarmuskeln chronisch kaliumverarmter Meerschweinchen wurde bei einer extracellulären Kaliumkonzentration von 4.7 mval/l eine Erhöhung des Ruhepotentials (Hyperpolarisation) um 5.1 mV (p〈0.001) gemessen (von −78.8 auf —83.9 mV). Die maximale Anstiegsgeschwindigkeit des Aktionspotentials war um 31.7 V/sec von 179.9 auf 211.6 erhöht (p〈0.001). Die Aktionspotentialdauer (gemessen bei 90% der Repolarisation) war von 128.5 auf 161.0 msec um 32.5 msec verlängert (p〈0.001). Diese Befunde sind nicht zu deuten als Folge von Änderungen der intra-/extracellulären Ionengradienten von Natrium und Kalium, wenn man unter Verwendung der Gleichung von Hodgkin und Horowicz errechnete Potentialwerte mit den gemessenen vergleicht. Vielmehr sind Änderungen der Permeabilitätsfaktoren sowie Änderungen des aktiven Transports zur Deutung in Betracht zu ziehen. Unsere Messungen können eine Erklärung sein für die klinischen Erfahrungen, daß bei Patienten mit allgemeinem Kaliummangel Herzrhythmusstörungen auch nach Normalisierung der extracellulären Kaliumkonzentration fortbestchen.
    Notes: Summary Cardiac arrhythmias frequently occur in hypokalemic states. Measurements of membrane potentials in papillary heart muscle cells of potassium-depleted guinea pigs—incubated in a modified Krebs-solution (K:4.7 mval/1)—have shown an hyperpolarisation by 5.1 mV (p〈0.001). After potassium depletion an increase of the rate of rise of the action potential by 31.7 V/sec (p〈0.001) and a prolongation of the action potential by 32.5 msec at 90% repolarisation (p〈0.001) were also found. The hyperpolarisation (and accordingly the increased rate of rise of the action potential) cannot be explained by the intra-/extracellular electrolyte gradients—as is the case in normal animals. Hyperpolarisation and increased rate of rise of the action potential may be regarded as a consequence of stimulated sodium transport or altered cation permeability. The increased rate of rise suggest an increased conduction velocity of the ventricular myocardium. We assume this finding may further explain the persistence of cardiac arrhythmias due to potassium deficiency even after restoring normal extracellular potassium concentrations.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 309-313 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Aktionspotential ; Katecholamine ; freie Fettsäuren ; Hypoxie ; Action potential ; Catecholamines ; Free fatty acids ; Hypoxia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Several metabolic factors have been regarded as a cause of ventricular tachyarrhythmias in cardiac ischemia, i.e. hypoxia, acidosis, intracellular potassium loss, local catecholamine release as well as an increased catecholamine concentration and an elevation of serum free fatty acids. The arrhythmogenic properties of anoxia and hypoxic acidosis, catecholamines as well as potassium depletion are well known. However, the relationship between elevated free fatty acid concentration and the occurrence of ventricular arrhythmias remain obscure. The microelectrode technique was applied to examine the electrophysiological effects of free fatty acids in papillary heart muscle fibres. Both linoleate and palmitate cause a concentration-dependent decrease of action potential duration and a corresponding shortening of the functional refractory period in the presence of sufficient oxygen supply. The results suggest that a high concentration of free fatty acids may play an additional role in the genesis of ventricular tachyarrhythmias in cardiac ischemia.
    Notes: Zusammenfassung Am isolierten Papillarmuskel des Meerschweinchenherzens wurde mit elektrophysiologischen Methoden untersucht, inwieweit freie Fettsäuren die myokardiale Erregbarkeit beeinflussen können. Durch intrazelluläre Ableitung mit Mikroglaselektroden wurden Ruhe- und Aktionspotential sowie die Refraktärzeit unter Einwirkung von Linol- und Palmitinsäure (0,2–2,5 mM) gemessen. Die Ergebnisse lassen unter Einfluß freier Fettsäuren eine signifikante Abnahme der Aktionspotentialdauer und der Refraktärperiode erkennen. Palmitinsäure zeigt eine schwächere Wirkung als Linolsäure. Die Befunde sprechen dafür, daß freie Fettsäuren Membranwirkungen am Ventrikelmyokard besitzen und durch eine Refraktärzeitverkürzung die Ausbreitung ektopischer Erregungen begünstigen können. Somit unterstützen die Ergebnisse die Hypothese, daß hohe Konzentrationen von freien Fettsäuren eine zusätzliche Rolle in der Genese ventrikulärer Tachyarrhythmien bei kardialer Ischämie spielen können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Programmed stimulation ; Ventricular tachycardia ; Diagnosis and therapy of cardiac arrhythmias ; Antiarrhythmic drugs ; Programmierte Stimulation ; Kammertachykardie ; Diagnostik und Therapie von Herzrhythmusstörungen ; Antiarrhythmika
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Chronisch rezidivierende Kammertachykardien stellen potentiell lebensbedrohliche Herzrhythmusstörungen dar. Zur Diagnostik, Therapie und Therapiekontrolle einer antiarrhythmischen Medikation wendeten wir die programmierte Ventrikelstimulation bei 17 Patienten mit rezidivierenden Kammertachykardien an. In 15 Fällen waren mit dieser Methode reproduzierbar Ventrikeltachykardien sichtlich Frequenz und QRS-Morphologie entsprechen. Unter Kontrolle der programmierten Stimulation wurden die Patienten antiarrhythmisch eingestellt. Dabei bestätigte sich die Wirksamkeit eines Medikamentes bei der elektrophysiologischen Austestung in der bisherigen Langzeittherapie (mittlere Verlaufsbeobachtung 8 Monate (3–13 Monate)). Die Anwendung der Methode ist mit potentiellen Risiken verknüpft: Induktion höherfrequenterer als der spontanen Kammertachykardien: 3/17 Pat.-18%; Akzeleration der Tachykardie beim Versuch, sie durch Stimulation zu unterbrechen: 5/17 Pat.=30%; Notwendigkeit de DC-Kardioversion: 6/17 Pat.=35%. In der Nutzen-Risiko-Abwägung nimmt die programmierte Ventrikelstimulation dennoch einen festen Platz in der Diagnostik und der Therapiekontrolle von Patienten mit vermuteten bzw. bereits dokumentierten Kammertachykardien und/oder Kammerflimmern, verbunden mit bedrohlicher klinische Symptomatik, ein.
    Notes: Summary Chronic recurrent ventricular tachycardias represent potentially life-threatening cardiac arrhythmias. We used programmed ventricular stimulation for diagnosis, therapy and control of antiarrhythmic therapy in 17 patients with recurrent ventricular tachycardia. Ventricular tachycardia could be reproducibly induced in 15 patients by programmed stimulation, QRS morphology and rate being comparable to the spontaneously occurring tachycardia. Programmed stimulation was repeated under antiarrhythmic drug therapy. Over a follow-up period of 8 months (3–13 months), are results of the acute electrophysiologic study seem to be predicting oral long-term antiarrhythmic drug therapy. Application of programmed stimulation is associated with potential risks: induction of “non-clinical” more frequent tachycardia: 3/17 pat.=18%; acceleration of the rate of tachycardia while trying to interrupt it: 5/17 pat.=30%; necessity of DC-cardioversion: 6/17 pat.=35%. Despite these risks, programmed ventricular stimulation offers substantial improvement of diagnosis and control of therapy of severely symptomatic patients with suspected or documented ventricular tachycardia and/or fibrillation.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Emery-Dreifuss syndrome ; Autosomal dominant trait ; Humeroperoneal syndrome ; Cardiomyopathy ; Atrioventricular block ; Sudden cardiac death
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary At least seven members of a family coming from southern Germany (Franconia) have manifested Emery-Dreifuss syndrome within four generations. This syndrome is characterized by slowly progressing atrophic pareses, generally in a humeroperoneal distribution, premature joint contracture, and cardiomyopathy with reduction of functional capacity. Up to now four members of this family have died from cardiac causes between the age of 39 and 46 years. Three family members have now been thoroughly examined; they showed typical muscular atrophies and contractures. The two older patients were diagnosed as having a cardiomyopathy with a complete atrioventricular block and ventricular tachycardia. Electromyographic and histological findings indicate a primary neurogenic process. Regular cardiological examinations combined with effective therapy (for example, implantation of a cardiac pacemaker and treatment with antiarrhythmic drugs) will be necessary in treating the serious arrhythmias. Progressive myocardial insufficiency required heart transplantation in one of our patients, which was successfully performed. Macroscopic and microscopic examination of the explanted heart showed a dilatative cardiomyopathy with hypertrophy and dilatation of both atria and ventricles, differences in the diameters of individual heart muscle cells, and a predominately focal interstitial fibrosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 1151-1157 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Sinus node syndrome ; sinoatrial conduction time ; coupled atrial stimulation ; pacemaker shift ; atropine ; Sinusknotensyndrom ; sinuatriale Leitungszeit ; gekoppelte atriale Einzelstimulation ; Pacemaker Shift ; Atropin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch die Analyse der Vorhoferregung im Oberflächen-EKG ist ausschließlich eine summarische Beurteilung der Sinusknotentätigkeit möglich, in die die elektrische Generatorfunktion und die sinuatriale Überleitung eingehen. Mit der Methode der gekoppelten atrialen Einzelstimulation ist eine Bestimmung der sinuatrialen Leitungszeit beim Menschen möglich. Die an einem Kollektiv von 6 Patienten, bei denen kein Anhalt für eine Störung der Sinusknotenfunktion bestand, ermittelten sinuatrialen Leitungszeiten (40–70 ms) entsprechen tierexperimentellen Befunden, die durch direkte Potentialableitungen vom Sinusknoten gewonnen wurden. Mit der gekoppelten Stimulation wurde am Patienten eine sinuatriale Leitungsverzögerung im Sinne eines SA-Blocks ersten Grades diagnostiziert. Atropin führte zu einer Verkürzung der sinuatrialen Leitungszeit. Die gewonnenen Ergebnisse zeigen, daß die gekoppelte atriale Einzelstimulation in Verbindung mit intrakardialen Vorhofableitungen wesentlich zum Verständnis der normalen und der pathologischen sinuatrialen Leitung beim Menschen beitragen kann und die SA-Überleitung dem Studium der pharmakologischen Beeinflussung zugänglich macht.
    Notes: Summary Analysis of atrial activation in the surface electrocardiogram does only permit an overall estimation of sinus node function in which the ability to act as an electric generator and sinoatrial conduction is involved. Applying the method of coupled atrial stimulation allows determination of sinoatrial conduction time in man. In six patients who did not show any abnormality of sinus node function, sinoatrial conduction times amounted to 40–70 ms which agrees with experimental results dervied from direct potential measurements in single cells of the S-A node. By means of the coupled stimulation technique a prolongation of sinoatrial conduction time, i.e. first degree sinoatrial block, was recognized in man. Atropine led to a decrease of sinoatrial conduction time. Results demonstrate that coupled atrial stimulation in connection with intra-atrial leads contributes in an essential manner to the understanding of normal as well as pathological sinoatrial conduction in man and offers the possibility of measuring the influence of pharmacological agents on sinoatrial conduction.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Elektrophysiologie ; Ventrikelmyokard ; Purkinjefäden ; Antikaliuretika ; Glykosidtoleranz ; Electrophysiology ; Ventricular myocardium ; Purkinje fibers ; Antikaliuretic drugs ; Glycoside tolerance
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Electrophysiological parameters of myocardial excitability of heart muscle in vitro were studied under the influence of antikaliuretic diuretics. Potassium canrenoate, amiloride and triamterene were added in final concentrations of 5–440 µg/ml incubation medium. Resting and action potentials as well as refractory periods of single muscle cells and Purkinje fibers were measured by the microelectrode technique. — The antikaliuretic substances potassium canrenoate, amiloride and triamterene led to a significant concentration-dependent prolongation of action potential duration and, correspondingly, to a lengthening of the refractory period. Glycoside-induced shortening of the refractory period could be demonstrated to be antagonized by triamterene. — Results suggest that aldosterone antagonists, amiloride and triamterene may exhibit antiarrhythmic properties in the ventricular myocardium as well as in the conducting tissue. Drugs are equally effective when compared in molar concentrations. The application of antikaliuretic diuretics seems to be useful in the therapy of congestive heart failure with respect to their extrarenal cardiac effects, too.
    Notes: Zusammenfassung Am isolierten Papillarmuskel des Meerschweinchen — und an Purkinjefäden des Hundeherzens wurde untersucht, inwieweit antikaliuretische Diuretika die elektrophysiologischen Parameter der kardialen Erregbarkeit beeinflussen können. Durch intrazelluläre Ableitung mit Mikroglaselektroden wurden Ruhe- und Aktionspotential, maximale Depolarisationsgeschwindigkeit sowie Aktionspotentialdauer und funktionelle Refraktärzeit von Einzelfasern gemessen. — Die Ergebnisse zeigen unter dem Einfluß von Canrenoat-Kalium, Amilorid und Triamteren (5–440 µg/ml Inkubationsmedium) eine konzentrationsabhängige Zunahme der Aktionspotentialdauer und entsprechende Verlängerung der Refraktärperiode an myokardialen Einzelfasern wie an Purkinjefäden. An beiden Strukturen konnte eine glykosidbedingte Refraktärzeitverkürzung durch Triamteren gegensinnig beeinflußt werden. Die Befunde sprechen dafür, daß durch Aldosteronantagonisten, Amilorid und Triamteren das Auftreten ventrikulärer Extrasystolen gehemmt werden kann. Der Einsatz antikaliuretischer Diuretika erscheint mithin bei der Therapie der hydropischen Herzinsuffizienz auch aufgrund der extrarenalen, kardialen Wirkungen sinnvoll.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 0009-8981
    Keywords: Acute myocardial infarction ; CK-MB activity ; CK-MB mass concentration ; Ratio CK-MB mass vs. activity
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Pacing and clinical electrophysiology 20 (1997), S. 0 
    ISSN: 1540-8159
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Patients with a history of sustained ventricular tachyarrhythmias form an extremely inhomogeneous group with respect to presenting arrhythmia, underlying cardiac disease, and therefore, risk of dying suddenly. Eor subgroups such as ventricular tachycardia in the absence of underlying cardiac disease, radiofrequency catheter ablation offers cure. In others, implantation of a cardioverter defibrillator already appears to have gained the therapy of first choice, leaving only a secondary role to antiarrhythmic drugs. It must be emphasized however, that these new therapeutic strategies have their pros and cons like the older, seemingly outfashioned approaches of noninvasively or invasively guided antiarrhythmic drug therapy or empiric amiodarone treatment. Until the advent of controlled randomized trials comparing the implantable cardioverter defibrillator (ICD) with the best other, usually medical form of treatment, physicians must continue to base their individual therapeutic decisions on circumstantial published and personal experience. In doing so, the recent achievements of catheter ablation and defibrillator implantation have definitely improved patient care, but have not made antiarrhythmic drugs jobless. With all the alternatives at hand, it remains a challenging task to weigh the benefits and risks of the various approaches against each other in an attempt to tailor the antiarrhythmic intervention to the very individual need of the patient.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 89 (2000), S. 274-283 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Holter-ECG – signal averaging – late potentials – ventricular fibrillation – ventricular tachycardia ; Schlüsselwörter Langzeit-EKG – Spätpotentiale – Signalmittelung – Kammerflimmern – Kammertachykardie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Hintergrund: Ventrikuläre Spätpotentiale sind eher bei Postinfarktpatienten mit rezidivierenden Kammertachykardien als solchen mit überlebtem, Kammerflimmern vorhanden. Möglicherweise unterliegt die Spätpotentialnachweisbarkeit tageszeitlichen Schwankungen. Methode: Deshalb wurde wiederholt zu jeder Stunde im Langzeit-EKG von 160 Postinfarktpatienten (50 Patienten (= VT-Gruppe) mit anhaltenden, rezidivierenden Kammertachykardien (Zykluslänge 〉 230 ms), 50 Patienten (= VF-Gruppe) mit überlebtem, dokumentiertem Kammerflimmern und 60 Patienten ohne anhaltende Kammerarrhythmien (Ø VT/VF-Gruppe)) eine Spätpotentialanalyse im Zeit- und Frequenzbereich durchgeführt und einer konventionellen, nur zu einer Tageszeit durchgeführten Spätpotentialanalyse gegenübergestellt. Ergebnisse: Die konventionelle Analyse im Zeitbereich zeigte Spätpotentiale in 72% der VT-Gruppe, 40% der VF-Gruppe und in 20% der Ø VT/VF-Gruppe. Im Langzeit-EKG hatten 66% der VT-Gruppe, nur 6% der VF-Gruppe und kein Patient der Ø VT/VF-Gruppe durchgehend Spätpotentiale. In wenigstens einer Analyse im Frequenzbereich fanden sich jedoch Spätpotentiale in 84% der VF-Gruppe, 90% der VT-Gruppe und in 18% der Ø VT/VF-Gruppe. Passager nachweisbare Spätpotentiale bei Patienten der VF-Gruppe fanden sich bei morgendlichen Herzfrequenzbeschleunigungen, passageren ST-Segment-Veränderungen oder vorübergehend reduzierter Herzfrequenzvariabilität. Schlußfolgerung: Postinfarktpatienten mit anhaltenden Kammertachykardien haben überwiegend konstant über 24 Stunden nachweisbare Spätpotentiale, so daß eine konventionelle Spätpotentialanalyse zur Risikostratifizierung des Postinfarktpatienten zu jeder Tageszeit erfolgversprechend ist. Bei Postinfarktpatienten, die Kammerflimmern überlebten, sind passager auftretende Spätpotentiale vorhanden, die nur im Langzeit-EKG erfaßt werden können. Bei diesen Patienten könnte die Spätpotentialanalyse im Langzeit-EKG die Risikostratifizierung hinsichtlich des plötzlichen Herztodes verbessern.
    Notes: Summary Background: Ventricular late potentials are found more readily in post-infarction patients who had sustained ventricular tachycardia than in those who survived ventricular fibrillation. Hypothetically, a daytime variability of late potentials might be responsible for this finding. Method: Therefore a conventional late potential analysis only performed once a day was compared to a late potential analysis in time and frequency domain repeatedly performed every hour in the Holter-ECG of 160 post-infarction patients (50 patients (= VT-group) with documented, sustained ventricular tachycardia (cycle-length 〉 230 ms), 50 patients (= VF-group) who survived, documented ventricular fibrillation and 60 patient, without ventricular arrhythmias (= Ø VT/VF-group)). Results: The conventional analysis showed late potentials in time domain in 72% of the patients in the VT-group, in 40% of patients in the VF-group and in 20% of the patients in the Ø VT/VF-group. The Holter-ECG showed late potentials to be permanently present in frequency domain in 66% of the patients in the VT-group, in only 6% in the patients in the VF-group and in no patient in the Ø VT/VF-group. However, in at least one analysis we detected late potentials in 84% of patients of the VF-group, in 90% of patients in the VT-group and in 18% of patients in the Ø VT/VF-group. Transiently detectable late potentials in patients of the VF-group were predominantly seen at heart rate accelerations in the morning hours, ST-segment shifts or transitory decreased heart rate variability. Conclusions: Post-infarction patients with sustained ventricular tachycardia predominantly have constantly detectable late potentials over 24 hours. In these patients conventional late potential is successful for post-infarction risk stratification at any time of the day. However, in post-infarction patients who survived ventricular fibrillation, late potentials are found to be transitory and only detectable by Holter-ECG. Thus, late potential analysis performed in the Holter-ECG might improve post-infarction risk stratification in patients prone to sudden cardiac death.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Spätpotentiale – Ergometrie – ventrikuläre Tachykardie – Signalmitteilungs-EKG – Langzeit-EKG ; Key words Late potentials – exercise – signal averaging – ventricular tachycardia – ventricular fibrillation – Holter monitoring
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background. Electrophysiological abnormalities during ischaemia and increased heart rate may influence the detection of ventricular late potentials in the surface electrocardiogram. Whether the analysis of functional changes adds information to the risk stratification of patients prone to ventricular tachycardia is unclear. Methods. We therefore retrospectively investigated 100 selected patients (25 with documented, sustained ventricular tachycardia (〈230/min) (= VT group), 25 resuscitated from ventricular fibrillation (VF group) and 50 without ventricular arrhythmias (∅ VT/VF group)) in the chronic phase after myocardial infarction. Late potential analysis was performed at rest, during atrial pacing at a rate of 100/min and 120/min (n=60), during and after occlusion of the coronary artery for coronary angioplasty (PTCA) (n=70), and immediately after maximum exercise using selective signal averaging. Results. At rest in 72% of patients in the VT group, in 32% of the VF group, and in 6% of the ∅ VT/VF group late potentials could be found. During atrial pacing in 80% of patients in the VT group, in 72% of the VF group, and in 10% of the patients in the ∅ VT/VF group and during ischaemia because of occluded coronary artery in 86% of patients in the VT group, 70% of the VF group, and in 20% of the patients of the ∅ VT/VF group late potentials were present. Immediately after maximum exercise which let to both ischaemia and increased heart rate, late potentials were detectable in 92% of patients in the VT group, 80% of the VF group, and in 14% of patients in the ∅ VT/VF group. Similar results could be achieved by using the Holter-ECG after exact correction of recorder tape speed variations. 62% of patients with only by ischaemia, increased heart rate or exercise provokable late potentials and all patients with preexistent not by PTCA extinguished late potentials developed recurrent ventricular tachycardias during the one year follow-up period. Patients without late potentials (n=50) and patients with preexistent by PTCA extinguished late potentials (n=11) had no recurrent ventricular tachycardias. Cycle length of recurrent and clinical tachycardia in patients with preexistent not by PTCA extinguished late potentials (n=18) were significantly longer than in patients with only provokable late potentials (n=21). Conclusions. Analysis of functional changes of ventricular late potentials with exercise or in Holter ECG recordings promises considerable improvement of postinfarction risk stratification especially in patients prone to ventricular fibrillation.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund. Veränderte elektrische Leitungseigenschaften während myokardialer Ischämie und Herzfrequenzveränderungen können die Nachweisbarkeit von Spätpotentialen im Oberflächen-EKG beeinflussen. Unklar ist, ob eine Analyse funktioneller Spätpotentialveränderungen Vorteile zur Erkennung von Postinfarktpatienten haben kann, die durch Kammertachykardien oder vom plötzlichen Herztod bedroht sind. Methode. Deshalb wurde retrospektiv bei 100 selektionierten Postinfarktpatienten (25 Patienten mit dokumentierten ventrikulären Tachykardien (〈230/min) in der chronischen Infarktphase (VT-Gruppe), 25 Patienten, die Kammerflimmern überlebten (VF-Gruppe), und 50 Patienten ohne ventrikuläre Rhythmusstörungen (∅ VT/VF-Gruppe) eine Spätpotentialanalyse in Ruhe, während atrialer Stimulation mit 100/min und 120/min (n=60), während und nach Ballonokklusion bei PTCA (n=70) und unmittelbar nach Fahrradausbelastung unter Verwendung selektiver Signalmitteilung durchgeführt. Ergebnisse. In Ruhe hatten 72% der Patienten der VT-Gruppe, 32% der VF-Gruppe und 6% der ∅ VT/VF-Gruppe Spätpotentiale. Während atrialer Stimulation waren bei 80% der untersuchten Patienten der VT-Gruppe, 72% der VF-Gruppe und bei 10% der ∅ VT/VF-Gruppe, während myokardialer Ischämie bei PTCA bei 86% der VT-Gruppe, 70% der VF-Gruppe und 20% der ∅ VT/VF-Gruppe Spätpotentiale nachzuweisen. Die Analyse unmittelbar nach Fahrradausbelastung, die sowohl zu erhöhter Herzfrequenz als auch partiell zu myokardialer Ischämie führen konnte, zeigte Spätpotentialbefunde bei 92% der Patienten der VT-Gruppe, 80% der VF-Gruppe und 14% der ∅ VT/VF-Gruppe. Gleiche Ergebnisse ließen sich auch erzielen, wenn die Analyse nach Signalaufnahme unter Verwendung exakter Korrektur von Rekorder-Gleichlaufschwankungen mit einem Langzeit-EKG-Rekorder erfolgte. 62% der Patienten mit ausschließlich provozierbaren Spätpotentialen und alle Patienten mit vorbestehenden und durch PTCA unbeeinflußbaren Spätpotentialen entwickelten Rezidivtachykardien während der Nachbeobachtungsphase von einem Jahr. Bei Patienten ohne Spätpotentiale auch unter Provokation (n=50) und bei Patienten, deren vorbestehende Spätpotentiale nach PTCA beseitigt waren (n=11), sind keine Rezidive aufgetreten. Die Zykluslängen der klinischen Tachykardie und der Rezidivtachykardie waren bei Patienten mit vorbestehenden, durch PTCA unveränderten Spätpotentialen (n=18) signifikant länger als bei Patienten mit ausschließlich provozierbaren Spätpotentialen (n=21). Schlußfolgerung. Eine Analyse funktioneller Spätpotentialveränderungen bei Ergometrie oder im Langzeit-EKG könnte die nichtinvasive Risikostratifizierung insbesondere des von Kammerflimmern bedrohten Postinfarktpatienten entscheidend verbessern.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...