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  • 1
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Diabetes mellitus ; Insulinantikörper ; Key words Diabetes mellitus ; Insulin-antibodies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The prevalence of insulin-antibodies in patients with diabetes mellitus has recently decreased due to the usage of purified human insulin. In most patients, there are no clinical findings related to these antibodies. However, there are some patients with altered metabolic control due to insulin antibodies. The typical clinical picture involves increased postprandial blood glucose levels as well as delayed hypoglycemia. Case: We report on a 12 year old girl with insulin dependent diabetes mellitus with alterations in insulin pharmacokinetics due to insulin antibodies. Although most of the daily insulin dose was administered in the morning, the patient showed hyerglycemia during daytime and nocturnal hypoglycemia. Frequent blood glucose measurement ruled out unrecognized hypoglycemia possibly causing the poor glycemic control. Insulinantibodies were markedly elevated. Metabolic control was improved by decreasing the total dose of insulin and increasing the amount of short acting insulin.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Prävalenz von Insulinantikörpern bei Patienten mit Diabetes mellitus ist aufgrund der Verwendung hochgereinigter Humaninsulinpräparate deutlich rückläufig und liegt bei etwa 40%. Bei einem Großteil der Patienten bleiben diese Antikörper ohne klinische Relevanz. In seltenen Fällen können sie jedoch zu einer labilen Stoffwechsellage führen. Typischerweise finden sich postprandiale Hyperglykämien sowie nach Insulinapplikation verzögert auftretende Hypoglykämien. Fall: Wir berichten über eine 12 Jahre alte Patientin mit insulinpflichtigem Diabetes mellitus, bei der es zu einer verzögerten Insulinwirkung aufgrund von Insulinantikörpern kam. Obwohl der größte Teil der Insulintagesdosis am Morgen injiziert wurde, fanden sich Hyperglykämien im Verlauf des Tages sowie nächtliche Hypoglykämien. Unerkannte Hypoglykämien als Ursache der instabilen Stoffwechsellage konnten durch engmaschige Blutzuckerkontrollen ausgeschlossen werden. Es gelang der Nachweis deutlich erhöhter Insulinantikörper im Serum. Durch eine Verringerung der Gesamtinsulindosis und einer Erhöhung des Altinsulinanteils konnte eine Verbesserung der Stoffwechsellage herbeigeführt werden.
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  • 2
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonellen ; Impfstoff ; Key words ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonella ; Vaccine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: A pertussis vaccine efficacy trial included a prospective follow up of all hospitalizations involved. This allowed us to calculate the rates of hospitalization due to acute gastroenteritis in a large cohort of infants and children in Germany. Methods: 10271 healthy children were enrolled at the age of 2–4 months and followed up for a mean of 2.5 years. All hospitalizations during follow-up of the study were registered and letters of discharge from hospital in children with gastroenteritis were evaluated for the present analysis. Results: A total of 179 episodes of hospitalization due to a gastroenteritis were reported in 173 children (total observation years 25284). The mean calculated incidence was 7.1/1000 observation years, with a maximum of 11.2/1000 years in 7–12 month old children. Rotavirus and Salmonella spp. were the most frequently identified agents. Rotavirus infections were most prevalent during the cold season and the maximum incidence was between 7 and 12 months of age. Characteristic symptoms of rotavirus infections were diarrhea (90%), vomiting (85%) and signs of dehydration (58%). In contrast most Salmonella infections occurred between July and September with a peak between 19 and 24 months of age. Salmonella infections were characterized by enteritis (92%), high fever (56% 〉39°C) and significantly increased values for the c-reactive protein (68%). In this study rotavirus and Salmonella infections leading to hospitalization were associated with febrile seizures in 5% and 12% of cases, respectively. Conclusion: Gastroenteritis frequently leads to hospitalization in previously healthy infants and young children. Rotavirus and Salmonella spp. are the predominant causative agents.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Eine prospektive Pertussisimpfstudie mit engmaschiger Überwachung des gesamten Kollektivs erlaubte uns, erstmals das Risiko von Säuglingen und Kleinkindern, wegen einer Gastroenteritis hospitalisiert zu werden, in einer umfangreichen Kohorte zu bestimmen. Methode: Die Kohorte aus 10.271 gesunden Kindern wurde, beginnend im Alter von 2–4 Monaten, über einen mittleren Zeitraum von 2,5 Jahren beobachtet (Gesamtbeobachtungsdauer 25.284 Jahre). Dabei wurden u.a. alle Krankenhausbehandlungen erfaßt. Ergebnisse: Bei 173 Kindern (1,7%) registrierten wir insgesamt 179 Gastroenteritisepisoden, die stationär behandelt wurden. Dies entspricht einer mittleren Inzidenz von 7,1/1000 Beobachtungsjahren mit einem Maximum von 11,2/1000 im 7. bis 12. Lebensmonat und einer Abnahme mit steigendem Lebensalter. Die beiden am häufigsten nachgewiesenen Erreger waren Rotaviren (34%) und Salmonellen (20%). Rotavirus-Infektionen traten gehäuft in der kalten Jahreszeit auf, die höchste Inzidenz lag bei Säuglingen im 7. bis 12. Lebensmonat. Die Symptomatik war geprägt von Enteritis (90%), Erbrechen (85%) und Zeichen der Dehydratation (58%). Demgegenüber trat der Großteil aller Salmonellosen in den Monaten Juli-September auf, mit einem Altersgipfel im 19. bis 24. Lebensmonat, charakterisiert durch Enteritis (92%), hohes Fieber (56%, 〉39°C) und erhöhte Werte des C-reaktiven Proteins (68%). Bei 5% bzw. 12% der wegen Rotavirus- bzw. Salmonelleninfektionen hospitalisierten Kinder war ein Fieberkrampf Anlaß für die Klinikeinweisung. Schlußfolgerung: Gastroenteritiden führen bei primär gesunden Kindern in den ersten Lebensjahren häufig zu Krankenhausbehandlungen. Rotaviren und Salmonellen sind dabei die prädominierenden Erreger.
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  • 3
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Key words Acute lymphoblastic leukaemia ; Neurophysiology ; CNS late effects ; Quality of life
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Monitoring of therapy-related late effects after acute lymphoblastic leukaemia (ALL) therapy in childhood has become an increasingly important field in posttherapeutic patient surveillance. The usefulness of neurophysiological investigations (e.g. EEG, evoked potentials (EP)) as part of these attempts is controversial. The present report focuses on this problem and the question whether and to what extent routinely performed EEG recordings and visual evoked potentials (VEP) were correlated with further measures of CNS integrity. EEGs and VEPs were recorded in 163 asymptomatic long-term survivors of ALL in childhood during a large retrospective multicentre study evaluating CNS late sequelae following antileukaemic therapy. Fifty-two ALL long-term survivors (4.5–10.6 years after end of therapy, median: 8.8 years), who had been treated according to BFM-81 SR-A (n=30) or SR-B (n=22) were selected for this analysis focusing on therapy-related CNS late effects. Therapy protocols differed with regard to the mode for CNS prophylaxis: SR-A, cranial irradiation with intrathecal methotrexate; SR-B, intrathecal and iv methotrexate. Neurophysiological findings were correlated with illness- and treatment-related parameters, as well as with data on the morphological, neurological and psychological status of the CNS. At the time of follow-up neurophysiological measures were abnormal in 28/52 cases (53.8%). Neither illness- nor therapy-specific differences in CNS prophylaxis showed any relationship to EEG/VEP outcome any relationship to EEG/VEP outcome in this reduced group of the whole study population. Children with EEG/VEP abnormalities showed a significantly higher incidence of structural CNS disturbances compared to those with inconspicuous neurophysiological recordings (60.9% vs 31.8%). However, in this special subject group there was no specific neurophysiological finding for a specific morphological substrate, neurological or psychological deficiency and vice versa. Conclusion Routinely performed EEG/VEP investi gations are not very helpful measures to predict the presence or degree of behavioural deficiencies, neuro‐logical disturbances, or morphological CNS abnor‐malities. Patients who received cranial irradiation or systemic methotrexate applications showed the same incidence of neurophysiological disturbances without evidence for specific neurotoxic correlates.
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  • 4
    ISSN: 1573-2665
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1573-2665
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 23-25 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Phenylketonurie ; Screening ; Key words Phenylketonuria ; Screening ; Follow up procedures
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Newborn screening programs for inborn errors of metabolism are well established in industrialized countries. Missed cases may be not only due to errors in specimen collection and laboratory errors but also to failures in adequate follow up. We report the case of a now 4-year-old girl whose classical phenylketonuria was diagnostically missed in the course of follow-up procedures of a pathological screening result 1067 μmol/l 17,6 mg% phenylalanine. Discussion: The case highlights potential pitfalls in the screening process. It reinforces standing recommendations for careful follow-up procedures of pathological screening results.
    Notes: Zusammenfassung Neugeborenen-screening-Untersuchungen auf angeborene Stoffwechseldefekte werden seit 1962 in der Bundesrepublik durchgeführt. Wir berichten über eine Patientin, bei der die Diagnose einer Phenylketonurie trotz zunächst korrekt durchgeführtem Neugeborenen-screening mit pathologischem Ergebnis von 1067 μmol/l bzw. 17,6 mg% Phenylalanin erst im Alter von 21/2 Jahren gestellt wurde, was eine bleibende körperliche und geistige Behinderung der Patientin zur Folge hat. Diskussion: Anhand des beschriebenen Falls wird erneut auf die Notwendigkeit der korrekten Verfolgung pathologischer Screening-Befunde durch Screening- und Behandlungszentren hingewiesen.
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  • 7
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Multiple Sklerose ; Insulinabhängiger Diabetes mellitus ; Key words Multiple sclerosis ; Insulin dependent diabetes mellitus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Insulin-dependent diabetes mellitus and multiple sclerosis are thought to stem from autoimmunological processes. We describe a 14 year old female adolescent, in whom both diseases manifested almost at the same time. Discussion: The etiology of both diseases is not yet clarified. However, in our case this tight temporal coincidence points to a preceeding virus infection as a common pathologic factor in addition to a genetic predisposition.
    Notes: Zusammenfassung Autoimmunologische Prozesse werden sowohl für die Entwicklung eines insulinabhängigen Diabetes mellitus als auch der Multiplen Sklerose verantwortlich gemacht. Wir berichten über das nahezu zeitgleiche Auftreten beider Erkrankungen bei einer 14jährigen Jugendlichen. Diskussion: Obwohl die Ätiopathogenese beider Erkrankungen bislang nicht geklärt ist, wies die zeitliche Korrelation infektiologischer und immunologischer Parameter in unserem Fall auf eine vorangegangene Virusinfektion bei entsprechender genetischer Prädisposition als gemeinsamen ätiologischen Faktor hin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 147 (1999), S. 100-103 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Kopfschmerz ; Migräne ; Ophthalmoplegie ; Schädel-Hirn-Trauma ; Migränetherapie ; Key words Cephalgia ; Migraine ; Ophthalmoplegia ; Head trauma ; Migraine therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report the case of a 14 year old girl with migraine without aura who developed severe righttemporal throbbing headache, nausea, vomiting and a complete right 3rd nerve palsy few hours after a cerebral concussion. Cranial imaging procedures including transcranial pulsed Doppler sonography, X-ray, CT, MRI, and MRA, as well as neurophysiological and laboratory evaluation were normal. Ophthalmoplegia decreased on day six and on day ten a complete restitution was observed. During the following two months the patient showed – beside her typical migraine attacks – three further ophthalmoplegic headache episodes with progressive duration and severity, which were not influenced by her usually effective oral medication (domperidone and acetylsalicylic acid). However, using iv. lysinacetylsalicylic acid, prednisolone and sc. sumatriptane during the initial phase of the third opthalmoplegic attack this migraine episode could be treated sufficiently. Discussion: Ophthalmoplegic migraine, a rare variant of migraine, is the association of migraine headaches with a palsy of the IIIrd, IVth and/or VIth cranial nerves. In the evaluation of the first presentation of an ophthalmoplegic attack extensive investigations should be performed to exclude secondary causes. In case of no abnormal findings and a typical clinical presentation and anamnesis the diagnosis of an ophthalmoplegic migraine can be made and a specific treatment can be initiated if necessary.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über den Fall eines 14 Jahre alten Mädchens mit bekannter Migräne ohne Aura, die wenige Stunden nach einer Commotio cerebri plötzlich heftigste pulsierende rechtstemporale Kopfschmerzen mit Übelkeit und Erbrechen entwickelte und eine vollständige Parese des N. oculomotorius rechts zeigte. Die morphologische Evaluation des ZNS mittels Dopplersonographie, Röntgen, CT, NMR und Angio-NMR sowie ergänzende neurophysiologische und laborchemische Untersuchungen waren unauffällig. Die Ophthalmoplegie zeigte sich ab dem 6. postkommotionellen Tag rückläufig, ab dem 10. Tag konnte eine vollständige Restitutio ad integrum dokumentiert werden. In den folgenden 2 Monaten zeigte die Patientin, neben ihren typischen Migräneattacken, insgesamt 3 weitere ophthalmoplegische Kopfschmerzattacken mit zunehmend prolongiertem Verlauf, die durch die sonst gut wirksame Selbstmedikation mit Domperidon und Azetylsalizylsäure kaum beeinflußt und erst durch die parenterale Gabe von Lysinazetylsalizylat, Prednisolon und Sumatriptan zufriedenstellend behandelt werden konnten. Diskussion: Die ophthalmoplegische Migräne ist eine seltene Migränevariante, bei der wiederholte Kopfschmerzattacken in Verbindung mit einer Parese des III., IV. und/oder VI. Hirnnervs beobachtet werden. Die Erstmanifestation eines opthalmoplegischen Verlaufs erfordert durch umfangreiche Untersuchungen den Ausschluß sekundärer Ursachen. Bei unauffälligen Befunden, typischer Klinik und entsprechender Anamnese kann im Verlauf die Diagnose einer ophthalmoplegischen Migräne gestellt und bei Bedarf eine spezifische Behandlung durchgeführt werden.
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  • 9
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Säuglinge ; Kleinkinder ; Unfall ; Hospitalisierung ; Prävention ; Key words Infants ; Toddlers ; Accident ; Hospitalization ; Prevention
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Since the end of the 1960ies, accidents have been identified as the most common cause of mortality in children and account for considerable childhood morbidity in industrialized western countries. In contrast to traffic-related accidents in older children and adolescents, which were consequently registered and documented, no epidemiological data exist about home injuries and accidents during the first years of life in Germany. This report presents data on accident-related hospitalizations in a cohort of 10271 infants, who participated in a prospective vaccine efficacy trial in Germany from 1991 to 1994. Methods: From the time-point of study entry (at the age of 2–4 months) until the end of the study (December 15, 1994) study families were biweekly contacted by phone using a standardized questionnaire, asking for medically-relevant events and hospitalizations. Results: Overall 1598 hospitalizations in 1282 study children were reported. Accidents were responsible for 338 hospitalizations (21.2%) in 319 children (57.1% boys). Two children died (one after a traffic accident and another one after drowning); mortality was 0.6%. The peak accident incidence was at the age of 9–12 months with 22 events/1000 observation years. Most accidents occurred in May (10.9%) and September/October (11.8%). Thursday was the day on which most accidents occurred (n=61, 18.1%). 72.5% of all accidents (n=245) were caused by physical trauma of kinetic (n=227) or thermic nature (n=18). Only 12 accidents (3.5%) were traffic-related. Head trauma was the most frequent accident (n=193, 57.2%), followed by ingestions (n=79, 23.4%), injuries (n=20, 5.9%), extremity-fractures (n=19, 5.6%), scalds/burns (n=18, 5.3%) and aspirations (n=9, 2.6%). Overall 12.7% of all hospitalizations registered during the study period were accident-related. Mean duration of hospitalization ranged from 1.3±1.2/1.9±1.8 d (ingestions, injuries) to 9.8±8.3/11.4±11.8 d (burns/scalds/fractures of the extremities). Children without siblings, cared by one parent showed the lowest, children with more than two siblings in families with four or more adults showed the highest accident rate (1.6 vs. 4.4%). Conclusion: Accidents in infants and toddlers represent an important, although generally underestimated childhood morbidity factor with higher incidence rates but lower mortality compared to accidents in older children.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Seit dem Ende der 60er Jahre gehören Unfälle in den westlichen Industrienationen zu den häufigsten Ursachen kindlicher Morbidität und Mortalität. Während sich Unfälle bei älteren Kindern und Jugendlichen meist im Straßenverkehr ereignen und konsequent erfaßt bzw. dokumentiert werden, gibt es für Unfälle im Säuglings- und Kleinkindesalter, die sich bevorzugt bei häuslichen Aktivitäten ereignen, keine aktuellen epidemiologischen Daten in Deutschland. Im Rahmen einer Studie zur Wirksamkeit einer azellulären Pertussisvakzine konnten wir zwischen 1991 und 1994 prospektiv die Häufigkeit unfallbedingter Hospitalisierungen bei 10.271 Säuglingen und Kleinkindern in Deutschland erfassen und analysieren. Methode: In regelmäßigen 2wöchentlichen Telefoninterviews wurden die Sorgeberechtigten vom Zeitpunkt des Studienbeitritts (im Alter von 2–4 Monaten) bis zum Studienende (15. Dezember 1994) prospektiv über medizinisch bedeutsame Ereignisse und Hospitalisierungen der Studienkinder befragt. Ergebnisse: Insgesamt wurden 1.598 Hospitalisierungen bei 1.282 Kindern gemeldet. Unfälle waren für 338 stationäre Behandlungen (21,2%) bei 319 Kindern (57,1% Jungen) verantwortlich. 2 Kinder verunglückten tödlich (je 1 Verkehrs- und Ertrinkungsunfall); die Letalität betrug 0,6%. Der Altersgipfel der Unfallinzidenz zeigte sich mit 22 Unfällen pro 1.000 Beobachtungsjahren im Alter von 9–12 Monaten. Die unfallträchtigsten Monate waren Mai (10,9%), bzw. September/Oktober (je 11,8%), der unfallträchtigste Wochentag war der Donnerstag mit 61 (18,1%) Unfallereignissen. 72,5% aller Unfälle (n=245) wurden durch eine aktive bzw. passive Einwirkung physikalischer Kräfte verursacht (n=227 kinetischer, n=18 thermischer Natur). 12 Unfälle (3,5%) ereigneten sich durch die passive Teilnahme am Straßenverkehr. Häufigstes Unfallereignis waren Schädel-Hirn-Traumen (n=193, 57,2%), gefolgt von Ingestionen (n=79, 23,4%), Weichteilverletzungen (n=20, 5,9%), Extremitätenfrakturen (n=19, 5,6%), Verbrennungen/Verbrühungen (n=18, 5,3%) und Aspirationen (n=9, 2,6%). Insgesamt wurden 12,7% aller erfaßten stationären Krankenhausbehandlungstage durch Unfälle bedingt. Die mittlere Aufenthaltsdauer lag zwischen 1,3±1,2 und 1,9±1,8 Tagen (Ingestionen/Weichteilverletzungen) und 9,8±8,3 und 11,4±11,8 Tagen (Verbrennungen, Verbrühungen, Extremitätenfrakturen). Einzelkinder alleinerziehender Eltern zeigten mit 1,6% das geringste, Kinder aus Großfamilien (≥3 Kinder, 〉4 Erwachsene) mit 4,4% das höchste Unfallrisiko. Schlußfolgerung: Unfälle im Säuglings- und frühen Kleinkindesalter repräsentieren einen präventivmedizinisch bislang vernachlässigten Morbiditätsfaktor, mit höherer Inzidenz, jedoch niedrigerer Letalität im Vergleich zu Unfallereignissen bei älteren Kindern.
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