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  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Leitungswasseriontophorese ; Hyperhidrosis manuum et pedum ; Hand- und Fußekzem ; Neuropeptide ; Key words Tapwater iontophoresis ; Hyperhidrosis ; Hand-foot-eczema (Dermatitis) ; Neuropeptides
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Hyperhidrosis is due to an overfunction of eccrine glands (triggered by the autonomous nervous system) and may be a cofactor for palmoplantar eczema (dermatitis). Tapwater iontophoresis was used in 54 patients with hyperhidrosis manuum et pedum. After 10 applications directed by the dermatologist, 89% of patients noted an improvement in their hyperhidrosis. 20 patients suffering from palmoplantar eczema (dermatitis) who continued the treatment at home for at least 6 months were compared with a historical sex- and age-matched group of 20 eczema-patients without iontophoresis: The factors evaluated were the time needed for clearing and the relapse-free interval. Though iontophoresis-treated patients had a slightly faster clearing, this was statistically not significant (20 vs. 22.3 days; p 〉0.05). However, the difference for relapse-free interval between the two groups was statistically highly significant (24.8 weeks vs. 8.35 weeks; p〈0.0001).Tapwater iontophoresis seems to be effective not only to control sweating. According to recently published data, galvanization seems to have a capsaicin-like effect as well. Our hypothesis is therefore, that galvanization with tapwater iontophoresis interrupts the neurogenic inflammation and prolongs the relapse-free interval in hyperhidrotic palmoplantar eczema (dermatitis).
    Notes: Zusammenfassung Hyperhidrose ist eine belästigende Folge der ekkrinen Überfunktion (autonomes Nervensystem) und ein konstitutioneller Faktor in der Ekzemunterhaltung. In einer klinischen Studie wurde bei 54 Patienten mit Hyperhidrosis manuum et pedum eine Therapie mit der Leitungswasseriontophorese mit unterbrochenem Gleichstrom durchgeführt. Nach 10 unter ärztlicher Kontrolle durchgeführten Behandlungen gaben 89% der Patienten eine Besserung der Hyperhidrose an. Zwanzig Patienten, die zugleich an einem palmoplantaren Ekzem litten und mindestens 6 Monate eine Heimbehandlung fortgeführt hatten, wurden mit einem in Alters- und Geschlechtsverteilung entsprechendem historischen Patientenkollektiv bezüglich Abheilungszeit und Rezidivfreiheit verglichen. Im Trend ergab sich eine (nicht signifikant) kürzere Abheilungszeit von durchschnittlich 20 vs. 22,3 Tagen (p〉0,05). Statistisch hochsignifikant war jedoch der Vorteil bezüglich des rezidivfreien Zeitraums (24,8 vs. 8,35 Wochen; p〈0,0001). Die Effekte der Leitungswasseriontophorese sind nicht allein auf die Schweißdrüsensekretion beschränkt. Aufgrund jüngerer Literaturdaten sind Capsaicin-artige Wirkungen des Gleichstromes ebenfalls zu vermuten. Es wird die Hypothese formuliert, daß der Gleichstrom der Leitungswasseriontophorese die neurogene Entzündung unterbricht, was sich auf eine verlängerte Rezidivfreiheit beim hyperhidrotischen Hand-Fuß-Ekzem positiv auswirkt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Progressive systemische Sklerodermie ; Extrakorporale Photopherese ; Immunologie ; Key words Progressive systemic sclerosis ; Extracorporeal photopheresis ; Immunology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The treatment of progressive systemic sclerosis (PSS) is still unsatisfactory. We report on clinical, laboratory and immunological findings in 26 patients with PSS (6 males, 20 women) treated with extracorporeal photopheresis (ECP) for 8 cycles in a nonrandomized, uncontrolled study. ECP was performed on two consecutive days once a month. 8-methoxypsoralen concentrations in plasma and buffy coat were monitored by HPLC. We performed a standardized examination programme and determined parameters of inflammation and immune function. Global assessment revieled a partial remission in 18 patients, a stable disease in 8 patients and a slight progression in one patient. In the peripheral blood count a significant increase of CD3-positive NK cells was noted (p=0.03) although the leukocyte count decreased from 2,255 to 1,156 cells/μl. There was a non-significant decrease of elastase (102.9 vs. 90.4 ng/ml), sulfidoleukotriens (2,255.4 vs. 1,688.9 pg/ml), ICAM-1 (301.9 vs. 276.6 ng/ml), soluble IL-2 receptor (609.0 vs. 422.3 U/ml), and IL-10 (164.7 vs. 138.7 pg/ml). IL-6 and IL-8 did not show significant changes. The ECP treatment of patients with PSS shows immunomodulatory effects changing levels of pro-inflammatory and cytokine substances. Even after 8 cycles partial remission or stable disease is seen in patients as shown by global assessment and certain clinical symptoms. On the other hand, sufficient data on the long-term outcome are still missing.
    Notes: Zusammenfassung Die Behandlung der progressiven systemischen Sklerodermie (PSS) ist noch nicht befriedigend. Wir berichten in einer nichtrandomisierten, nichtkontrollierten Studie über klinische, laborchemische und immunologische Befunde im Verlauf der extrakorporalen Photopherese (ECP) über 8 Zyklen bei 26 Patienten mit PSS (6 Männer und 20 Frauen). Die Therapie erfolgte an zwei aufeinanderfolgenden Tagen einmal monatlich. Die 8-Methoxypsoralen-Spiegel wurden mittels HPLC in Plasma und „buffy coat” kontrolliert. Neben einem standardisierten Untersuchungsprogramm wurden Bestimmungen von Entzündungs- und Immunparametern vorgenommen. In der globalen Bewertung durch den Arzt wurde bei 18 Patienten eine partielle Remission, bei 8 eine Stabilisierung der Erkrankung und in einem Fall eine geringgradige Progression festgestellt. Im peripheren Blutbild konnte eine signifikante Zunahme von CD3-positiven NK-Zellen (p=0,03) bei Abnahme der Leukozytenzahl von 2255,4 auf 1156,2 Zellen/μl beobachtet werden. Es kam zu einer nichtsignifikanten Abnahme der Elastase (102,9 vs 90,4 ng/ml), der Sulfidoleukotriene (2255,4 vs. 1688,9 pg/ml), von ICAM-1 (301,9 vs. 276,6 ng/ml), löslichem IL-2-Rezeptor (609,0 vs. 422,3 U/ml) und IL-10 (164,7 vs. 138,7 pg/ml). IL-6 und IL-8 zeigten keine signifikanten Veränderungen. Die ECP-Therapie scheint immunmodulierende Effekte zu haben, wie Entzündungsparameter und zirkulierende Zytokin-Spiegel verdeutlichen. Bereits nach 8 Zyklen war eine partielle Remission und oder Stabilisierung des Krankheitsverlaufes in der globalen Bewertung sowie anhand einzelner klinischer Symptome festzustellen. Zu den langzeitigen Effekten der ECP fehlen bislang ausreichende Daten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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