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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Antischockhose ; Intrakompartimenteller Druck ; Muskuläre Sauerstoffspannung ; Muskelsummenaktionspotential ; Key words Anti-shock-trouser ; Intracompartmental pressure ; Muscular Oxygen tension ; Muscular response potential
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Object of the study: The aim of the study was to assess, whether the pneumatic pressure of an antishock-trouser (AST) of 20–40 mm Hg induces a decreased oxygenation of the anterior tibial muscle and attenuates muscular response potential (MRP) of n. peronaeus profundus? Methods: Among 22 normotensive, healthy volunteers the AST were tested by applying pressure values between 0 and 100 mm Hg and measuring the intracompartmental pressure, the muscular oxygen pressure as well as the MRP by electroneurographic means within a period of 6 hours. Results: The median initial intracompartmental pressure value of the m. tibialis anterior was 12.0 mm Hg (Q25%/Q75%: 8.9/17.3), the muscular oxygen pressure 14.8 mm Hg (Q25%/Q75%: 11.5/22.0). Transmission of the pneumatic AST-leg segment pressure to the muscle: 97.7% (Q25%/Q75%: 89.2/99.8). Already in the low AST pressure field (20–40 mm Hg) a severe hypoxia occurred in one case. A reduction of MRP was noticed at an AST pressure rate of 10 mm Hg. In 5 of 6 cases AST pressure values of 60 mm Hg led to pathological pO2-values within 5–20 minutes. Almost without exception AST-pressure rates 〈 60 mm Hg resulted in an anoxia of the muscle and loss of the MRP. Conclusions: We should demand that the AST are only applied with models where the pressure generated within the single segments can be controlled by pressure gauge. The application of the AST seems to be justified for polytraumatised in severe haemorrhagic shock where the risk of a local tissue ischemia with systemical consequences must deliberately be accepted.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung und Ziel der Studie: Ziel der Arbeit ist, durch Messung des intramuskulären Sauerstoffpartialdrucks den kritischen Bereich des pneumatischen Drucks der Antischockhose (ASH) zu definieren, ab dem sich eine Muskelischämie an der unteren Extremität entwickelt. Bei gleichzeitiger intrakompartimenteller Druckmessung sollte neben der Gewebeoxygenation auch die auf Druck empfindlich reagierende Impulsfortleitung im N. peronaeus profundus beurteilt werden. Methodik: Bei 22 normotensiven gesunden Freiwilligen wurden mit einem ASH-Beinsegment im M. tibialis anterior Druckwerte zwischen 0 und 100 mm Hg erzeugt. Über einen Zeitraum von bis zu 6 h erfolgte die Messung des Muskelgewebedrucks, der Sauerstoffspannung und des Muskelsummenaktionspotentials (MSAP) des N. peronaeus profundus. Ergebnisse: Ausgangsdruckwert im M. tibialis anterior im Median 12,0 mm Hg (Q25%/Q75%: 8,9/17,3), pO2: 14,8 mm Hg (Q25%/Q75%: 11,5/22,0). Übertragung des pneumatischen Drucks zu 97,7% (Q25%/Q75%: 89,2/99,8) auf den Extremitätenmuskel. Bereits bei niedrigen ASH-Druckwerten (20–40 mm Hg) trat im Einzelfall eine schwere Hypoxie auf. Eine Reduktion des MSAP war ab einem ASH-Druck von 10 mm Hg zu beobachten. ASH-Druckwerte von 60 mm Hg (n = 6) führten in 5 Fällen innerhalb von 5–20 min zum Abfall des pO2 auf pathologische Werte. Inflationsdruckwerte über 60 mm Hg resultierten nahezu ausnahmslos in einer Anoxie des Muskels und im Verlust des MSAP. Schlußfolgerungen: Der Einsatz der ASH sollte nur mit Modellen erfolgen, bei denen der Inflationsdruck manometrisch kontrolliert werden kann. Der ASH-Einsatz erscheint dann gerechtfertigt, wenn bei einem Polytraumatisierten im schweren hämorrhagischen Schock das Risiko einer sich auch systemisch auswirkenden lokalen Gewebeischämie bewußt in Kauf genommen werden muß.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Chronic exertional compartment syndrome • Intracompartmental pressure ; measurement • M. tibialis anterior ; Schlüsselwörter Chronisch-funktionelles Kompartmentsyndrom • Intrakompartimentelle Druckmessung • M. tibialis anterior
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Einleitung: Das chronisch-funktionelle Kompartmentsyndrom des M. tibialis anterior gilt als häufigste Ursache von Unterschenkelbeschwerden bei Freizeit- und Leistungssportlern. Für die Diagnose ist die objektive dynamische Druckmessung während einer Übungsbelastung von entscheidender Bedeutung. Kontrovers wird diskutiert, welche Parameter von signifikanter Aussagekraft sind. Methodik: Metaanalyse aller 21 Studien (1979–1998), in denen der intrakompartimentelle Druckverlauf im M. tibialis anterior während Belastung gemessen wurde. Analyseparameter: Art des Provokationstests, Meßtechnik, empfohlene Grenzwerte. Ergebnisse: Die Art der gewählten Provokationstests ist uneinheitlich (isokinetische Übungen für 5–10 min, Laufbandbelastung zwischen 3,2 und 12 km/h). In 8 der 21 Studien wurden die Messungen mit der nicht geeigneten Wick-Katheter-Technik durchgeführt. Die Gesamtsicht zeigt, daß kein empfohlenes Diagnosekriterium unwidersprochen von anderen Arbeitsgruppen aufgegriffen wird. Die Druckkurvenparameter variieren zwischen den Studien um bis zu 500 %. Schlußfolgerungen: Aus den bisher vorliegenden Studien kann keine einheitliche Empfehlung für diagnostisch relevante Parameter abgeleitet werden. Zukünftige Untersuchungen sollten mit einem standardisierten und reproduzierbaren Untersuchungsregime und moderner Meßtechnik durchgeführt werden. Für die erarbeiteten Grenzwerte sollten zur Bewertung ihres prädiktiven Werts die Parameter Spezifität und Sensitivität angegeben werden.
    Notes: Summary Introduction: The chronic exertional compartment syndrome of the musculus tibialis anterior is thought to be responsible for a major part of complaints of the lower leg among active sportsmen. There is an important role of tissue pressure measurement in diagnosing chronic anterior compartment syndrome during muscular activity. However, there is a controversial debate about the relevant parameters. Methods: Metaanalysis of all the 21 studies (1979–1998) measuring intracompartmental pressures during muscular activity. Parameters of analysis: type of exercise, catheter technique, recommendations of diagnostic criteria. Results: Analysis of literature shows that there has been no standardisation concerning the type of muscular exertion (isometrics for 5–10 min, exercise on the treadmill between 3.2 and 12 km/h). In 8 of the 21 studies the results have been attained through the unsuitable Wick-catheter-technique. In the overall view none of the suggested criterions for diagnosis is taken up by other teams. There are considerable variations up to 500 % regarding the recommended parameters. Conclusions: From all studies no uniform recommendation for parameters of diagnostic relevance can be derived. On this background it should be demanded that future research is conducted by a uniform regimen for examination and modern technique of measuring with a high temporal resolution. Under these standardised conditions the investigated parameters of the intracompartmental pressure curve should be reconsidered once more regarding diagnostic predictability by calculations of specifity and sensitivity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Decubitus • Prophylaxis • Soft-care ; mattresses • Pressure • pO2 ; Schlüsselwörter Dekubitus • Prophylaxe • Weichlagerungssysteme • Druck • Sauerstoffpartialdruck
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In dieser Studie wurde der Einfluß moderner Weichlagerungssysteme auf Druck und Sauerstoffspannung (pO2) im subkutanen Weichteilgewebe untersucht. Neue Meßtechniken erlaubten eine Messung direkt im Gewebe. 14 Probanden wurden für die 20 minütige Messung auf einer Standardmatratze, 8 statischen und 3 dynamischen Systemen über dem Os sacrum 3 Meßsonden implantiert. Die Standardmatratze erzeugte Druckwerte von 25,4 mm Hg (± 5,2; n = 14). Das Gelkissen lag mit 26,9 mm Hg (± 9,5; n = 5) darüber. Alle übrigen Systeme reduzierten den Druck auf 83,1–32,7 % der Standardmatratze. Niedrigste Druckwerte bewirkte ein Luftkissenbett mit 8,3 mm Hg (± 2,3; n = 5). Der pO2 zeigte mit Ausgangswerten zwischen 26,9 und 71,3 mm Hg eine erhebliche Variabilität. Während der Druckbelastung fanden sich unterschiedliche Verläufe. Eine Korrelation (r = –0,787) zwischen Druck und pO2 entstand bei einer Extrembelastung während Fußbodenlagerung (n = 8) mit Druckwerten zwischen 20,6 und 192,9 mm Hg. Die Ergebnisse sprechen für den Einsatz moderner Weichlagerungssysteme. Eine differenzierte Auswahl ist jedoch bedeutsam, da auch kostengünstige und wenig aufwendige Systeme effizient den Druck senken können.
    Notes: Summary In this study the influence of soft-care systems on subcutaneous tissue pressure and pO2 has been examined. In 14 volunteers 3 probes were implanted over the os sacrum for measurement during the 20-minute periods. Then the probands were asked to lie on a standard mattress, on 8 static beds of various kind and on 3 dynamic soft-care systems. The clinical mattress pressure values amounted to 25.5 mm Hg (± 5.2; n = 14). The gell-cushion showed increased values (26.9 ± 9.5 mm Hg; n = 5). Compared to the standard mattress the other systems showed reductions in pressure from 32.7 % to 83.1 %. The lowest pressure was recorded with an air-supported mattress (8.3 ± 2.3 mm Hg; n = 5). The pO2 initial values before lying down varied greatly from individual to individual (26.9–71.3 mm Hg). In the course of the 20-minute periods the pO2 value sometimes remained constant, sometimes increased and at other times it decreased. Under extrem conditions (with 8 probands asked to lie on the floor) a correlation (r = –0.787) between pressure and pO2 was observed (pressure values between 20.6 and 192.9 mm Hg). The results indicate the use of modern soft-care systems depending on the individual risk of pressure sores.
    Type of Medium: Electronic Resource
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