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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Analytical Biochemistry 207 (1992), S. 73-75 
    ISSN: 0003-2697
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Analytical Biochemistry 163 (1987), S. 546-551 
    ISSN: 0003-2697
    Keywords: 2-naphthol ; 2-naphthyl sulfate ; aryl sulfotransferases ; enzyme assay ; fluorescence ; phenol sulfotransferases
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 0014-5793
    Keywords: Amino acid sequence ; PCR ; PTS ; Peptide analysis ; cDNA sequence ; cEH
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    FEBS Letters 309 (1992), S. 37-40 
    ISSN: 0014-5793
    Keywords: Antibody ; Fusion protein ; Hypolipidemic compound ; PPAR ; mRNA
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 0014-5793
    Keywords: Chelatase ; Esterase ; Hydrolase ; Lipase ; Luciferase ; Peroxidase ; α/β Hydrolase fold
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Chromatography B: Biomedical Sciences and Applications 582 (1992), S. 232-235 
    ISSN: 0378-4347
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Retrograde Femurmarknagelung ; Minimalinvasive Implantatentfernung ; Korrekturosteotomie ; Marknagel ; Keywords Retrograde femoral nailing ; Arthroscopic assisted implant removal ; Femoral fractures ; Supracondylar osteotomies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recently, the retrograde femoral nailing has become a procedure with increasing acceptance. Indications for the retrograde femur nail are distal femoral fractures including dia- and transcondylar fractures, supracondylar osteotomies and distal periprosthetic femur fractures after total knee joint replacement. Controversial discussion is carried on about the implant removal, which is potentially afflicted with further damage to the knee joint. To minimise the operative damage due to the implant removal, an arthroscopic assisted procedure has been selected. The arthroscopic assisted implant removal was possible in all of our patients. Intraoperatively, 2/3 of the patients showed normal age-related findings of the chondral and meniscal structures. The arthroscopic assisted implant removal is a gentle procedure, which allows minimal invasive extraction of retrograde femur nails and prevents secondary damage to the knee joint due to the otherwise difficult localisation of the implant. The advantages of this procedure concerning gentleness and diagnostic capabilities are as convincing, that we indicate implant removal of retrograde femur nails in all younger patients (〈60 years), except in periprosthetic fractures.
    Notes: Zusammenfassung Die distale Femurmarknagelung ist in den letzten Jahren ein zunehmend gängiges Verfahren geworden. Die Hauptindikationsgebiete der retrograden Femurmarknagelung sind die distalen Femurfrakturen einschließlich der dia- und perkondylären Gelenkfrakturen des distalen Femur, Korrekturosteotomien und periprothetische distale Femurfrakturen nach Kniegelenkimplantation. In der Diskussion ist die Implantatentfernung, welche zu einem erneuten Schaden im Bereich des Kniegelenkes führt. Um den operativen Schaden der Implantatentfernung zu minimieren, wurde eine arthroskopisch gestützte Vorgehensweise gewählt. Die arthroskopisch unterstützte Metallentfernung war bei allen Patienten möglich. Intraoperativ konnten arthroskopisch bei 2/3 der Fälle unauffällige Gelenkverhältnisse gefunden werden. Die arthroskopisch gestützte Entfernung retrograder Marknägel ist eine schonende Vorgehensweise, welche die minimal-invasive Entfernung retrograder Marknägel ermöglicht und dabei mit Hilfe der arthroskopischen Sicht sekundäre Schäden im Bereich des Knies durch schwieriges Aufsuchen des Nageleintritts verhindert. Dieses Verfahren ist so schonend bei der Entfernung retrograder Marknägel des distalen Femur, dass wir die Metallentfernung – mit Ausnahme von periprothetischen Frakturen – bei jüngeren Patienten (〈60 Jahre) für indiziert halten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 103 (2000), S. 612-617 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Computerassistierte Chirurgie ; Navigationsunterstützte Chirurgie ; Visualisierungskonzepte ; Präoperative CT-Datensätze ; Intraoperative C-Arm-Bilder ; Key words Computer-assisted surgery ; Surgical navigation systems ; Visualization concept ; Preoperative CT data sets ; Intraoperative C-arm images
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The term “computer-assisted surgery” (CAS) contains a variety of different applications. Priorities in trauma surgery have navigation systems. In fact, two basically different developments can be distinguished: on one hand, the possibility of navigation, based on preoperative CT data sets; and on the other hand navigation in intraoperative C-arm images. With the present available navigation technology, it can be assumed that intraoperative CT-based tracking in the field of spinal surgery can be performed accurately, regardless of whether active or passive markers are used. Another navigation option is C-arm-based osteosynthesis of the proximal femur. An application of navigation assistance in the field of pelvic surgery is osteotomy and placement of iliosacral screws. Future developments will have to concentrate on the technical characteristics of each navigation system. Advantageous concepts of visualization may generate required information to the surgeon in a way that unconstrained interaction at the operation table is combined with simultaneous integration of virtual and computer-aided visual information. New tracking systems will allow the reconstruction of data sets after reposition of segmented bone fragments, so that also in complex pelvic fractures the implantation of screws after reposition will be possible. Computer-aided surgery is able to improve the precision of operations in trauma surgery. In future, further developments of navigation systems can be expected. This fact is supported by the establishment of faster and cheaper hardware, as well as more intelligent and user-friendly software.
    Notes: Zusammenfassung Unter computerassistierter Chirurgie (CAS, computer assisted surgery) wird eine Vielzahl von Applikationen subsumiert, die in der Lage sind, die Präzision von bestimmten Eingriffen in der Traumatologie zu erhöhen. In der Unfallchirurgie liegt der Schwerpunkt bei Navigationssystemen. Derzeit kann man 2 grundlegende Entwicklungsrichtungen unterscheiden: Systeme, die auf präoperativen CT-Datensätzen basieren, und Systeme zur Nutzung intraoperativer C-Arm-Bilder. Zum gegenwärtigen Zeitpunkt kann davon ausgegangen werden, dass mit den aktuell verfügbaren Navigationssystemen, unabhängig davon ob diese durch aktive LED oder passive Marker betrieben werden, eine Navigation mit CT-basierter Bildgebung im Bereich der Wirbelsäule durchführbar ist. C-Bogen-basierte Navigation ermöglicht bereits Osteosynthesen am proximalen Femur. Der Einsatz der navigationsunterstützten Chirurgie am Becken erstreckt sich bisher auf Beckenosteotomien und die navigierte Verschraubung der Iliosakralfugen. Die künftige Entwicklung der Navigationssysteme wird sich auf die Systemkomponenten, wie Visualisierung, Tracking und Softwareoberfläche konzentrieren. Bessere Visualisierungskonzepte werden die für die Navigation erforderliche Information dem Operateur so zur Verfügung stellen, dass ihm die freie Bewegung am Operationstisch mit simultaner Einblendung aller Daten aus der virtuellen Welt des Rechners möglich ist. Neue Trackingsysteme erlauben nach erfolgter Reposition der segmentierten Hauptfragmente die Generierung eines neuen Datensatzes, sodass auch komplexe Beckenfrakturen instrumentiert werden können. Die kontinuierliche Weiterentwicklung dieser Navigationssysteme wird begünstigt durch die ständige technische Weiterentwicklung im Sinne von Bereitstellung schnellerer und kostengünstigerer Rechner, aber auch von intelligenter und den klinischen Bedürfnissen angepasster Software.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 103 (2000), S. 696-701 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Computerassistierte und navigationsgesteuerte Operationsverfahren ; 3D-Datensätze ; Key words Computer-assisted navigation-based surgical procedures ; 3-D data sets
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Computer-assisted and navigation-based therapeutic tools have found their first application in the field of spinal surgery. Meanwhile, the basic principles have been extended to other procedures, such as screw osteosynthesis of the pelvis and navigation of long bones. Commonly, all procedures except C-arm navigation are based on three-dimensional data sets. Data acquisition and processing as well as planning require specific steps, which should guarantee adequate accuracy and successful navigation. All steps up to intraoperative navigation and potential pitfalls in every part of the interaction are demonstrated, with reasons of undesired results presented.
    Notes: Zusammenfassung Computerassistierte und navigationsgesteuerte Operationsverfahren haben ihre erste Applikation im Bereich der Wirbelsäulenchirurgie gefunden. Inzwischen sind die Basisprinzipien auf andere Operationsverfahren, wie Verschraubung am Becken und Navigation an Röhrenknochen, erweitert worden. Allen Verfahren gemeinsam ist, dass sie mit Ausnahme der C-Arm-Navigation auf dreidimensionalen (3D-) Datensätzen beruhen. Die Gewinnung und Aufbereitung der Daten, wie auch die Planung, erfordern verschiedene Einzelschritte, die alle letztendlich die spätere Genauigkeit und den Erfolg der Navigation gewAuml;hrleisten müssen. Die Einzelschritte bis hin zur Navigation und deren Fehlermöglichkeiten, aber auch deren mögliche Ursachen werden dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Halswirbelsäule ; Verletzung ; Spondylodese ; Instabilität ; Keywords Cervical spine ; Trauma ; Instability ; Preservation of motion segment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The anterior interbody fusion with instrumentation seems to be the standard procedure in unstable traumatic lesions of the lower cervical spine. The goal of this study was to objective the outcome of patients, treated by only temporary stabilisation of the injured motion segment (without bone – graft fusion). Between 1990 and 1998 155 patients with traumatic lesions of the cervical spine were treated operatively, in 22 cases transfixation of the injured level without bone – graft application was performed, an implant – removal was carried out in 12 patients so long. Only patients were included into the study, who were less then 45 years old at trauma and who had no trauma related osseous or disc encrouchment of the spinal canal. Not included were patients with degenerative formations of the cervical spine at time of trauma. Until follow up all patients with implantat removal returned back to work in their former profession, 11 of 12 patients classified their result as excellent or good. No secondary instabilities or postraumatic disc prolapse were observed. Restmobility in flexion/extension of the injured level was demonstrated in 8 patients. The preservation of traumatized motion segments may reduce the incidence of degenerative alterations and hypermobilities in adjacent levels. The transfixation technique in anterior procedures leads to a reduced time of spinal exposure, complications as a result of spinal graft manipulation, pseudarthrosis or donor graft site problems are no more relevant.
    Notes: Zusammenfassung Die ventrale interkorporelle Spondylodese und Instrumentation gilt als Standardverfahren in der Versorgung instabiler Verletzungen der HWS. Ziel der Untersuchung war die Erhebung der Behandlungsergebnisse bei temporärer Stabilisation verletzter Bewegungssegmente der HWS. In der Zeit von 1990–1998 wurden an der Universität Ulm wegen Verletzungen der Halswirbelsäule insgesamt 155 Patienten operativ versorgt. Bei 22 Patienten erfolgte eine überbrückende Instrumentation des Bewegungssegmentes ohne Fusion, eine Implantatentfernung konnte inzwischen bei 12 Patienten vorgenommen werden. Eingangskriterien waren eine Altersbegrenzung von unter 45 Jahren sowie ein Verletzungstyp mit fehlender frakturbedingter knöcherner Spinalkanaleinengung. Übersichtsradiographisch darstellbare degenerative Veränderungen zum Verletzungszeitpunkt stellten ein Ausschlusskriterium dar. Bei der Nachuntersuchung waren alle Patienten beruflich rehabilitiert, 11 von 12 Patienten waren mit dem Behandlungsergebnis sehr zufrieden oder zufrieden. Sekundäre Instabilitäten sowie posttraumatische Bandscheibenvorfälle waren in keinem Fall aufgetreten. Eine Restmobilität im verletzten Bewgungssegment konnte bei 8 Patienten nachgewiesen werden. Der Verzicht auf eine Fusion bei ventralem Vorgehen führt zur Verkürzung der Operationszeit, Komplikationsmöglichkeiten von Seiten der Spaninterposition und der Spanentnahme entfallen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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