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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Amsterdam : Elsevier
    Biochemical and Biophysical Research Communications 68 (1976), S. 456-464 
    ISSN: 0006-291X
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Biologie , Chemie und Pharmazie , Physik
    Materialart: Digitale Medien
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  • 2
    ISSN: 0888-7543
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Biologie , Medizin
    Materialart: Digitale Medien
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  • 3
    ISSN: 0888-7543
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Biologie , Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Key words Positron emission tomography • Fluorodeoxyglucose • Testicular cancer • Lymph node metastases ; Schlüsselwörter Positronenemissionstomographie • Fluordeoxyglukose • Hodentumoren • Lymphknotenmetastasen
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Das Ziel dieser 1991 begonnenen prospektiven Studie war, die Bedeutung der Positronenemissionstomographie mit 18FDG bei der Diagnostik der Lymphknotenmetastasen von Hodentumoren zu untersuchen, da zu diesem Zeitpunkt keine Daten bezüglich dieser Fragestellung zur Verfügung standen. Es wird über 54 Patienten berichtet (27 Patienten mit reinem Seminom, 27 Patienten mit nichtseminomatösen Tumoren), bei denen die 18FDG-PET-Resultate mit den Befunden der abdominellen Computertomographie, den Werten für die Tumormarker (AFP, β -HCG) sowie den histopathologischen Befunden nach primärer oder post-chemotherapeutischer retroperitonealer Lymphknotendissektion verglichen wurden. Bei reinen Seminomen im klinischen Stadium I nach der Lugano-Klassifikation (N = 21) waren die 18FDG-PET-Ergebnisse identisch mit denen der Computertomographie, so daß das Verfahren bei dieser Patientengruppe keine zusätzlichen Informationen bringt. Bei Patienten mit nichtseminomatösen Tumoren im Stadium I (N = 7) wurden bei 4 Patienten die vorliegenden Mikrometastasen durch die PET nicht detektiert, bei 1/7 Patienten hat die PET-Messung einen suspekten Herd ergeben, es fanden sich 2 Mikrometastasen in einem zusätzlich entzündlich veränderten Lymphknoten. In 1/7 Fall hat die 18FDG-PET eindeutig Metastasen detektiert (Tumormarker und Computertomogramm waren unauffällig). Bei den reinen Seminomen der Stadien II B und II C (N = 6) hat 18FDG-PET nach Chemotherapie das tumorfreie Lymphknotendissektat (pN0) von den 4 operierten Patienten 3 mal richtig präoperativ erkannt und im vierten Fall einer persistierenden großen Raumforderung die benigne Eigenschaft der Läsion (Ganglioneurom) identifiziert. Computertomographisch wurde dieser Befund als maligne (falsch-positiv) eingestuft, und bei 2/4 Patienten konnten computertomographisch residuale Lymphknoten nach Chemotherapie nicht eindeutig klassifiziert werden. Bei 20 Patienten mit nicht-seminomatösen Tumoren (Stadien II und III) konnte mit 18FDG-PET der Einfluß der Chemotherapie durch Aktivitätsminderung in prätherapeutisch hypermetabolen Herden (Normalisierung bis auf Hintergrundniveau) dargestellt werden. Es gibt eine einzige maligne Ausprägung der Hodentumoren, das reife Teratom, welche keine vermehrte 18FDG-Aufnahme zeigt. Bei computertomographisch erkennbaren, in der PET aber unauffällig dargestellten Läsionen sind differentialdiagnostisch reifes Teratom, Narbengewebe und/oder Nekrose bzw. seltene andere Tumorarten ohne gesteigerten Glukosestoffwechsel in Erwägung zu ziehen, aber eindeutige Unterschiede der Traceraufnahme zur weiteren Differenzierung wurden nicht beobachtet. In 1/20 Fall lag in der PET postchemotherapeutisch ein hypermetaboler Herd, fälschlich als maligne eingestuft, vor, der entsprechende Lymphknoten zeigte histopathologisch entzündliche Veränderungen. 18FDG-PET ist nicht als Routine-Untersuchungsverfahren bei Hodentumoren anzusehen. Die sinnvollste Anwendung ist bei der Bewertung von post-chemotherapeutischen Residualtumoren gegeben, um eine Entscheidungshilfe bei der Indikationsstellung zur RLA/weiteren Chemotherapie zu sein, jedoch ist die RLA zum Staging der Lymphknoten durch den Einsatz der 18FDG-PET nicht zu ersetzen.
    Notizen: Summary In 1991, this prospectively designed study was started to assess the potentials of positron emission tomography with 18FDG in the diagnostic workup for the detection of lymph node metastases in testicular cancer, since there were no data available concerning this subject at this time. In 54 patients (27 patients with pure seminoma, 27 patients with non-seminomatous tumors) 18FDG-PET results were compared with the findings obtained with abdominal computed tomography, serum level of tumor markers (AFP, β -HCG), and the histopathological findings after primary or post-chemotherapy retroperitoneal lymph node dissection. In 21 patients with pure seminoma (clinical stage I according to the Lugano classification) 18FDG-PET results were identical with those of the abdominal computed tomography, so PET does not add relevant informations in this group of patients. In 7 patients presenting with non-seminomatous testicular cancer (stage I), PET was not able to detect the existing micrometastases in 4 patients. In 1/7 case PET examination showed a suspicious focal lesion, this lymph node had 2 micrometastases within inflammatory changes. In 1/7 patient 18FDG-PET definitely revealed metastatic lesions, while the CT scans where judged to be unobtrusive and tumor marker levels were within the normal range. In the 4 patients with pure seminomas stage II B and II C (N = 6), that have undergone retroperitoneal lymph node dissection following chemotherapy, 18FDG-PET correctly predicted absence of tumor in 3 out of these 4, and in 1/4 patient the benign nature of a persistent large tumor after two cycles of polychemotherapy was correctly identified wich eventually turned out to be a ganglioneuroma. This lesion falsely was classified as malignant tumor with abdominal computed tomography, and in 2/4 patients post-chemotherapy residual retroperitoneal lesions in the CT scans could not be assessed exactly whether or not malignant tumor was present. In 20 patients presenting with non-seminomatous testicular cancer (stage II and III) 18FDG-PET was able to demonstrate therapeutic effects of chemotherapy by showing decreasing tracer activity in those regions, that had hypermetabolic foci prior to chemotherapy. It became evident in testicular cancer that there is a single entity which is not characterized by increased glucose metabolism, the mature teratoma. In lesions detected by abdominal computed tomography which do not present increased 18FDG uptake, mature teratoma as well as scar/necrosis or rare other tumors with normal glucose metabolism can be supposed, but additional characteristics based on different 18FDG uptake were not observed. In 1/20 case post-chemotherapy PET scan detected a hypermetabolic lesion, which was suspicious for metastatic spread, but in the histopathological examination this lesion was identified as inflammatory tissue reaction. Based on the data reported here in 18FDG-PET cannot be considered a standard diagnostic tool in the staging examinations in testicular cancer. It is of clinical relevance in patients who present residual tumor after chemotherapy. In this situation 18FDG-PET is helpful in deciding whether or not a residual mass post-chemotherapy contains active tumor. 18FDG-PET can not replace retroperitoneal lymph node dissection for staging purposes.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    ISSN: 1437-3262
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Geologie und Paläontologie
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Widely accepted plate tectonic models suggest that an inactive subduction zone lies along the north-west continental margin of Sabah. In contrast, interpretation of reflection seismic data acquired by BGR shows an autochthonous continental terrane comprising an Oligocene to Early Miocene carbonate platform being progressively overthrust by an allochthonous rock complex. Progressive compression resulted in the development of four structural zones: Imbricated thrust sheets (Zone III); two thrust sheet systems one on top of the other (Zone IV); a complex zone with multiphase deformation (Zone V); and piercement ridges (Zone VI).
    Kurzfassung: Résumé Les modèles géodynamiques que l'on admet habituellement comportent une zone de subduction inactive le long de la marge continentale nord-occidentale de Sabah. Toutefois, des mesures de sismique-réflexion exécutées par le BGR font apparaître qu'à cet endroit, une croûte continentale autochtone, comportant une plateforme carbonatée oligocène à éomiocène, est chevauchée progressivement par un complexe allochtone. La compression, qui s'est manifestée progressivement depuis le Miocène inférieur, a engendré quatre zones structurales: un ensemble d'écailles tectoniques (zone III); deux systèmes de lames tectoniques charriés l'un sur l'autre (zone IV); une zone complexe à déformation multiphasée (zone V); des structures d'extrusion tectonique (zone VI).
    Notizen: Zusammenfassung Nach herkömmlichen plattentektonischen Vorstellungen soll eine inaktive Subduktionszone am nordwestlichen Kontinentalrand von Sabah liegen. Reflexionsseismische Meßdaten der BGR zeigen jedoch, daß hier autochthone kontinentale Kruste mit einer oligozänen-frühmiozänen Karbonatplattform progressiv von einem allochthonen Gesteinsverband überschoben wird. Fortschreitender Zusammenschub seit dem frühen Miozän führte zur Anlage von vier Deformationszonen: Tekonische Schuppen (Zone III); zwei übereinander geschobene Verschuppungssysteme (Zone IV); Gürtel mit mehrphasiger Deformation (Zone V) und Durchspießungsstrukturen (Zone VI).
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    ISSN: 1432-0428
    Schlagwort(e): Keywords Gastric emptying ; diabetic gastroparesis ; scintigraphy ; breath test ; cardiovascular autonomic function.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Since there is a need for a widely applicable non-invasive test to assess gastric emptying in diabetic patients, we evaluated the sensitivity, specificity, and reproducibility of the [13C]octanoic acid breath test as compared with scintigraphy. Moreover, we examined the relationship between the breath test indices and gastric symptoms, cardiovascular autonomic function, and metabolic parameters. Forty healthy control subjects and 34 diabetic patients were studied. Three indices of gastric emptying, assessed by the breath test, were computed: half-emptying time (t1/2breath), gastric emptying coefficient (GEC), and lag phase. Furthermore, the half-emptying time, measured by scintigraphy (t1/2scint), was calculated and gastric symptoms and cardiovascular autonomic neuropathy (CAN) were scored. The coefficients of variation of day-to-day reproducibility in 10 healthy subjects were 29.6 % for t1/2breath, 7.4 % for GEC, and 46.5 % for lag phase. An abnormal delay for t1/2scint (〉 100 min) or t1/2breath (〉 200 min) was noted in 12 patients. Based on the results for t1/2scint, the sensitivity of t1/2breath and GEC was 75 % and the specificity was 86 %. Both t1/2breath (r s = 0.523; p 〈 0.05) and GEC (r 2 = − 0.594; p 〈 0.05) were significantly associated with the gastric symptom score. A significant relationship to the CAN score was demonstrated for t1/2breath (r s = 0.448; p 〈 0.05), GEC (r s = − 0.467; p 〈 0.05), and t1/2scint (r s = 0.602; p 〈 0.05). There were no significant associations of the breath test indices with the blood glucose levels during the test, HbA1c, age, and duration of diabetes. In patients with abnormal t1/2scint (n = 12) not only was t1/2breath significantly prolonged and GEC reduced, but also the scores of CAN and gastric symptoms were significantly increased as compared with those who had a normal t1/2scint (n = 22). We conclude that the [13C]octanoic acid breath test represents a suitable measure of delayed gastric emptying in diabetic patients which is associated with the severity of gastric symptoms and CAN but not affected by the blood glucose level. [Diabetologia (1996) 39: 823–830]
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Human genetics 〈Berlin〉 65 (1983), S. 198-203 
    ISSN: 1432-1203
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Summary A DNA segment from the human genome with information for myosin heavy chain (MHC) was isolated from a human genomic DNA library cloned in λ Charon 4A phages. The isolation was accomplished by a myosin cDNA probe obtained from rabbit heart muscle mRNA (Sinha et al. 1982). The selected human DNA clone, designated λ gMHCl, contains a genomic DNA fragment of about 14 kilobase pairs. The transcriptional polarity of this DNA was determined. The 5′-end of the gene is missing from the cloned fragment. This human gene exhibits sequence homology to MHC DNA of rabbit and chicken, but not to an MHC sequence of nematode. The isolated gene fragment is a member of the human MHC multigene family, which is presumed to consist of probably more than ten separate sarcomeric MHC genes per haploid genome.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Human genetics 〈Berlin〉 65 (1983), S. 195-197 
    ISSN: 1432-1203
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Summary A cloned rabbit heart muscle myosin heavy-chain cDNA was hybridized in situ with human metaphase chromosomes. The probe was known to have sequence homology with human genomic heavy-chain DNA. Only one site in the human haploid karyotype was labeled with the cDNA, and this site was found on the short arm of chromosome 17. The localization of autoradiographic grains suggests a subregional assignment of the myosin heavy-chain locus to 17p 1,2-pter.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 9
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 522-533 
    ISSN: 1432-1289
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Herzerkrankungen ; Genetik ; Erbkrankheiten ; Herzkrankheiten ; Herzfehler ; angeborene ; Dysplasien ; angiogene ; Kardiomyopathie ; Genetik
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Zum Thema In den letzten Jahren konnten bei einer großen Zahl kardiovaskulärer Erkrankungen Veränderungen im Zellgenom identifiziert werden. Dabei werden prinzipiell 3 Ursachen unterschieden: Strukturauffälligkeiten von Chromosomen, Mutationen in einzelnen Genen und Veränderungen in mehreren Genen, die in Kombination zu entsprechenden Krankheitsbildern führen. An dieser Stelle kann nur ein kurzer Überblick über die wichtigsten genetisch bedingten kardiovaskulären Erkrankungen gegeben werden, nicht über alle 300 verschiedenen genetischen Konstellationen, die bis heute in diesem Zusammenhang bekannt sind (den letzten Stand finden Interessierte unter der im Literaturverzeichnis angegebenen Internet-Adresse). Erst im vergangenen Monat erschien an dieser Stelle (DER INTERNIST, April 1999) eine Bestandsaufnahme der Kardiologie (P. Hanrath et al.), in der die Molekularkardiologie als eine eigene Subdisziplin des Faches genannt wurde. Die hier vorliegende Übersichtsarbeit rechtfertigt dies, zumindestens für die wissenschaftliche Grundlagenforschung. Daß sich daran für die Zukunft auch Hoffnungen auf gentherapeutische Optionen knüpfen, ist nur verständlich. Auch wenn solche Erwartungen gegenwärtig spekulativ sind und nicht erfüllt werden können, muß man bei dem raschen Fortschritt auf diesem Gebiet kein Prophet sein, um künftig auch wichtige therapeutische Entwicklungen vorauszuahnen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 10
    ISSN: 1432-1203
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie , Medizin
    Notizen: Abstract Hypertrophic cardiomyopathy (HCM) is a genetically and clinically heterogeneous myocardial disease that is in most cases familial and transmitted in a dominant fashion. The most frequently affected gene codes for the cardiac (ventricular) β-myosin heavy chain. We have investigated the genetic cause of an isolated case of HCM, which was marked by an extremely severe phenotype and a very early age of onset. HCM is normally not a disease of small children. The proband was a boy who had suffered cardiac arrest at the age of 6.5years (resuscitation by cardioconversion). Upon screening of the β-myosin heavy chain gene as a candidate, two missense mutations, one in exon19 (Arg719Trp) and a second in exon12 (Met349Thr), were identified. The Arg719Trp mutation was de novo, as it was not found in the parents. In contrast, the Met349Thr mutation was inherited through the maternal grandmother. Six family members were carriers of this mutation but only the proband was clinically affected. Segregation and molecular analysis allowed us to assign the Met349Thr mutation to the maternal and the Arg719Trp de novo mutation to the paternal β-myosin allele. Thus, the patient has no normal myosin. We interpret these findings in terms of compound heterozygosity of a dominant (Arg719Trp) and a recessive (Met349Thr) mutation. Whereas a single mutated Arg719Trp allele would be sufficient to cause HCM, the concurrent Met349Thr mutation alone does not apparently induce the disease. Nevertheless, it conceivably contributes to the particularly severe phenotype.
    Materialart: Digitale Medien
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