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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 37 (1998), S. 503-508 
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Erectile dysfunction • Phosphodiesterase • Apomorphin • PGE1 ; Schlüsselwörter Erektile Dysfunktion • Medikamentöse Therapie • Phosphodiesterase • Apomorphin • Yohimbin • PGE1
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die medikamentöse Therapie der erektilen Dysfunktion umfaßt die orale sowie die lokale Applikation von Pharmaka. Die zum jetzigen Zeitpunkt einzige zugelassene orale Substanz mit nachgewiesener Effektivität ist Yohimbin, ein zentral wirksamer Alpharezeptorenblocker. Weitere orale Medikamente mit zentralem Angriffspunkt sind Trazodon und Apomorphin, wobei Apomorphin signifikant besser wirkte als Placebo. Sildenafil, ein Phosphodiesterase-Isoenzym-V-Inhibitor mit überwiegend peripherem Wirkmechanismus, zeigte ebenfalls ermutigende Ergebnisse in klinischen Studien. Zur lokalen Applikation stehen sowohl die intraurethrale (MUSE) als auch der intracavernöse Anwendungsweise zur Verfügung. Als verwendete Substanz hat zum jetzigen Zeitpunkt Prostaglandin E1 (Caverject) andere Pharmaka weitgehend verdrängt. Zur Zeit befinden sich mehrere erfolgversprechende Substanzen mit unterschiedlichstem Wirkansatz und verschiedenen Darreichungsformen in der Entwicklung als Therapeutikum bei erektiler Dysfunktion. Hierdurch wird eine signifikante Verbesserung der medikamentösen Behandlung dieser Erkrankung mit weitgehendem Eingehen auf individuelle Gegebenheiten und Wünsche möglich sein.
    Notes: Summary Pharmacotherapy of erectile dysfunction comprises oral and local application of drugs. Today, Yohimbin is the only drug listed for this indication. Yohimbin acts via central alpha-receptor blockade and showed a significant effect in a recent double blind study compared to placebo. The centrally acting substances Apomorphin and Trazodone were also tested for their potential use with Apomorphin showing promising results. The orally active phosphodiesterase-V inhibitor Sildenafil acts predominantly on the peripheral side; broad clinical studies demonstrated a significant effect of the drugs compared to placebo. For local use, intraurethral (MUSE) and intracavernous applications are available with PGE1 being the drug the most widely used for the moment. Since many different drugs with various modes of action and different modes of application are being developped at the moment, future pharmacological treatments will allow a more refined approach towards an individually adapted regimen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Applied microbiology and biotechnology 50 (1998), S. 145-152 
    ISSN: 1432-0614
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Notes: Abstract Xanthan gum is a complex exopolysaccharide produced by the plant-pathogenic bacterium Xanthomonas campestris pv. campestris. It consists of D-glucosyl, D-mannosyl, and D-glucuronyl acid residues in a molar ratio of 2:2:1 and variable proportions of O-acetyl and pyruvyl residues. Because of its physical properties, it is widely used as a thickener or viscosifier in both food and non-food industries. Xanthan gum is also used as a stabilizer for a wide variety of suspensions, emulsions, and foams. This article outlines aspects of the biochemical assembly and genetic loci involved in its biosynthesis, including the synthesis of the sugar nucleotide substrates, the building and decoration of the pentasaccharide subunit, and the polymerization and secretion of the polymer. An overview of the applications and industrial production of xanthan is also covered.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Elektronenstrahl CT ; Koronarkalzifikationen ; Koronargefäßscreening ; Key words Electron beam CT ; Coronary calcification ; Coronary screening
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To compare electron beam CT (EBCT) und prospectively ECG gated conventional CT for the detection and quantification of coronary artery calcifications. Methods: 42 patients (mean age 62.8±8.8 years) were scanned, both with EBCT and ECG gated sequential CT. For quantification, the traditional „total calcium score” (TCS) according to the Agatson method as well as the ”volumetric calcium score” (VCS) as determined with a stand-alone workstation (NetraMD) was calculated for both modalities. Results: There was close correlation between EBCT and conventional CT, both for TCS (r=0.984) as well as for VCS (r=0.986) score values. The median difference was 17% for TCS and 13% for VCS. The difference between the two modalities was not statistically significant (p=0.44). Conclusion: EBCT and prospectively ECG triggered conventional CT are equivalent for the quantification of coronary artery calcifications. The extent of calcifications can be established with both modalities using either TCS or VCS score values.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Zwei alternative Methoden zur Quantifizierung von Koronarkalzifikationen bei einer vergleichenden Untersuchung mit einem Elektronenstrahl-CT (EBCT) und einem konventionellen CT mit prospektiver EKG-Triggerung (SEQ) sollten untersucht werden. Methodik: 42 Patienten (62,8±8,8 Jahre) wurden sowohl mit dem EBCT als auch mit dem SEQ untersucht. Zur Quantifizierung wurde bei beiden Modalitäten der „Traditional Calcium Score” (TCS) nach Agatston als auch der „Calcium Volumetric Score” (CVS) mit einer externen Workstation (NetraMD) ermittelt. Ergebnisse: Es zeigte sich sowohl für den TCS (r=0,984) als auch für den CVS (r=0,986) eine sehr gute Korrelation der Scorewerte zwischen EBCT und SEQ. Der Median der prozentualen Differenz lag für TCS bei 17% und für CVS bei 13%. Der Unterschied zwischen den beiden Scoringverfahren war statistisch nicht signifikant (p=0,44). Schlußfolgerung: EBCT und SEQ liefern vergleichbare Daten zur Quantifizierung von Koronarkalzifikationen. Das Ausmaß der Verkalkungen kann mit beiden Modalitäten sowohl mit dem TCS als auch mit dem CVS gleichermaßen festgestellt werden.
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Angiographie ; Koronare Bypässe ; Myokardszintigraphie ; Echokardiographie ; Elektronenstrahl-Tomographie ; Spiral-Computertomographie ; Magnetresonanztomographie ; Key words Angiography ; Coronary artery bypass grafts ; Myocardial scintigraphy ; Echocardiography ; Electron beam tomography ; Spiral computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Electron beam tomography (EBT) permits acquisition of images with high spatial and temporal resolution. The value of EBT and other imaging modalities for the depiction of patent coronary artery bypass grafts (ACVB, IMA) are compared to coronary angiography and an overview of current results is given. Material and methods: Graft patency can be evaluated with indirect methods stress, such as echocardiography, radionuclide ventriculography, myocardial scintigraphy, positron-emission tomography (PET) and direct imaging modalities, such as Doppler/2D echocardiography, EBT, spiral computed tomography (SCT) and magnetic resonance angiography (MRA). Results: With indirect methods graft patency can be evaluated with sensitivity of 64–100% and specificity of 73–100%. EBT and SCT are equivalent in sensitivity (=94%) in the assessment of open venous grafts and specificity is up to 100%, but EBT is superior in the diagnosis of patent IMA grafts (sensitivity 100% vs 89%). Visualization of high-grade venous bypass stenosis seems possible with EBT. MRA with gradient echo technique is highly accurate in the assessment of patent venous grafts (sensitivity 77–93%) but has limited value in the evaluation of IMAs (sensitivity=53%). Promising are ultrafast 3D-MRA methods which permit high accuracy (sensitivity=94–96%) in assessing venous and arterial grafts. Discussion: Indirect imaging methods cannot differentiate between an occluded bypass, progression of coronary artery disease and myocardial infarction. EBT and SCT are equivalent in the diagnosis of open and occluded venous grafts, but EBT is superior in the assessment of patent IMA grafts. Visualization of high-grade venous bypass stenosis seems possible with EBT. MRA techniques, especially ultrafast 3D-MR methods, are highyly accurate in the assessment of patent venous and arterial grafts but are still limited to scientific research.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Elektronenstrahl-Tomographie (EBT) erlaubt es, Einzelschichtbilder mit hoher räumlicher und zeitlicher Auflösung zu erzeugen. Der Stellenwert der EBT in der Diagnostik venöser und arterieller Bypässe soll anderen bildgebenden Verfahren gegenübergestellt werden. Material und Methoden: Die Beurteilung der Durchgängigkeit von Bypässen erfolgt mit indirekten und direkten Methoden. Indirekte Methoden umfassen die Streßechokardiographie sowie nuklearmedizinische Techniken wie die Radionuklidventrikulographie, Myokardszintigraphie und Positronen- Emissions-Tomographie (PET). Zu den direkten Verfahren zählen die Doppler-/2D-Echokardiographie, die Spiral-Computertomographie (SCT), Magnetresonanz-Angiographie (MRA) und die EBT. Ergebnisse: Mit nuklearmedizinischen Methoden gelingt die Beurteilung der Bypassdurchgängigkeit mit einer Sensitivität von 64%–100% bei einer Spezifität von 73%– 100%. Bei der Echokardiographie liegt die Sensitivität bei 83%–93%. EBT und Spiral-CT weisen vergleichbare Sensitivitäten (bis 94%) in der Beurteilung venöser Bypässe auf, die Spezifität wird mit bis zu 100% angegeben. In der Diagnostik arterieller Bypässe zeigt die EBT dagegen eindeutige Vorteile (Sensitivität bis 100%) gegenüber der SCT (Sensitivität bis 89%). Die morphologische Beurteilung hochgradiger venöser Bypass-Stenosen scheint nur mit der EBT möglich zu sein. Mit Gradienten-Echo-Techniken der MRA können angiographisch offene venöse Bypässe mit einer Sensitivität von 77%–93% als durchgängig bewertet werden, für die Diagnostik arterieller Grafts sind sie nicht geeignet (Sensitivität=53%). Vielversprechend sind moderne kontrastverstärkte 3D-MRA Methoden, die auch eine genaue Beurteilung von arteriellen Bypässen gestatten (Sensitivität=96%). Ob eine morphologische Beurteilung von Bypass-Stenosen mit Navigator-Echo-Technik möglich ist, muß noch untersucht werden. Zusammenfassung: Mit indirekten bildgebenden Verfahren ist eine Differenzierung zwischen Bypassverschluß, Progression der koronaren Herzerkrankung oder stattgehabten Myokardinfarkt nicht möglich. EBT und Spiral-CT sind gleichwertig in der Beurteilung der Durchgängigkeit venöser Bypässe. Die EBT besitzt Vorteile in der Diagnostik arterieller Bypässe und der morphologischen Beurteilung hochgradiger venöser Bypass-Stenosen. Die MRA, vor allem ultraschnelle kontrastverstärkte 3D-Methoden, weisen eine hohe diagnostische Aussagekraft in der Beurteilung der Durchgängigkeit venöser und arterieller Grafts auf, ihr Einsatz bleibt aber vorerst wissenschaftlichen Fragestellungen vorbehalten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Elektronenstrahltomographie ; Ventrikuläre Funktion ; Myokardmasse ; Key words Electron-beam computed tomography ; Ventricular function ; Myocardial mass
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Electron-beam computed tomography (EBCT) enables examinations with a very short acquisition time of 50 ms and thus permits cardiac imaging without motion artifacts. Utilizing eight detector rings simultaneous image acquisition in up to eight levels and complete imaging of the whole heart is possible. In studies, functional imaging with EBCT was compared to our angiocardiography, echocardiography, radionuclide, ventriculography and magnetic resonance tomography. Materials and methods: ECG-triggered long- and short-axis cine studies were performed with the Imatron C-150 Evolution, acquiring 160 and 156 images at 8 and 12 levels. After manual tracing of epicardial and endocardial borders, ventricular size, ejection fraction, wall-thickening and myocardial mass were calculated. Results: A very high correlation between EBCT and direct determination of right and left ventricle (r=0.98 and r=0.99) was demonstrated. Compared to echocardiography, angiocardiography and radionuclide ventriculography, assessment of ventricular function was more precise and more reliable. Discussion: EBCT allows the exact and reliable determination of left and right ventricular function. Also precise assessment of myocardial mass is possible. However, the high radiation exposure and diagnostic effort have to be considered.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Elektronenstrahltomographie ermöglicht Aufnahmen mit einer äußerst kurzen Akquisitionszeit von 50 ms. Dadurch erfolgt die artefaktfreie Abbildung des Herzens. Zudem ist mit 2 Detektorringen die simultane Bildakquisition in bis zu 8 Schichten und damit die vollständige Abbildung des Herzens möglich. Wir haben die EBCT mit Angiokardiographie, Echokardiographie, Radionuklidventrikulographie und Magnetsonanztomographie zur Beurteilung von Ventrikelgröße, Pumpfunktion und Myokardmasse verglichen. Material und Methoden: Mit dem Imatron C-150 Evolution wurden Cine-Studien EKG-getriggert in der langen und kurzen Herzachse mit jeweils 160 bzw. 156 Einzelaufnahmen in 8 bzw. 12 Schichten durchgeführt. Nach manueller Markierung der Ventrikelgrenzen erfolgte die Bestimmung von Ventrikelgröße, Ejektionsfraktion, Wanddickenzunahme und Myokardmasse. Ergebnisse: Es zeigte sich eine sehr gute Korrelation der EBCT mit der direkten Bestimmung der rechten und linken Ventrikelgröße (r=0,98 und r=0,99). Im Vergleich zu Echokardiographie, Angiokardiographie und Radionuklidventrikulographie ermöglichte die EBCT eine genauere und zuverlässigere Bestimmung der ventrikulären Funktion. Diskussion: Mit der EBCT kann die rechts- und linksventrikuläre Funktion exakt und zuverlässig beurteilt werden. Auch die genaue Bestimmung der Myokardmasse ist möglich. Allerdings ist die hohe Strahlenbelastung und der im Vergleich zur Echokardiographie hohe diagnostische Aufwand in Betracht zu ziehen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Computational mechanics 22 (1998), S. 395-403 
    ISSN: 1432-0924
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Notes: Abstract Based on the generalized Maxwell-model, a viscoelastic material approach for steady-state rolling structures has been developed. Unlike a transient finite element formulation the final state is attained in a few load increments and just one time step. The consistent linearization of the steady-state viscoelastic constitutive formulation leads to additional coupling matrices so that the number of non-zero entries in the global stiffness matrix is increased. The steady-state formulation of the viscoelastic material approach as well as the transient formulation allow the addition of so-called Prandtl-elements to consider elastoplastic effects, too. Numerical results confirm the robustness, reliability and capability of the steady-state viscoelastic material formulation.
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  • 7
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter EBT ; Koronare Kalkbestimmung ; Spiral-CT ; Koronare Herzkrankheit ; Key words EBT ; Coronary calcium screening ; Spiral CT ; Coronary artery disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Coronary calcium is a powerful indicator of arteriosclerosis and can be detected very precisely with electron beam tomography. The method can be applied in patients with known coronary artery disease or in asymptomatic patients at risk of arteriosclerotic disease. Methods: The standard protocol of EBT consists of 30 to 40 slices of 3-mm thickness with a scan time of 100 ms, no overlap. No contrast medium is needed. The total scan can be performed within one breathhold. The calcium score is calculated as described by Agatston. Radiation exposure amounts to 0.8 mSv per total screen. We used spiral CT with and without ECG trigger as an alternative. Results: At the University of Munich we performed an EBT scan of the heart in 1100 patients within the last year. In 567 patients coronary angiography was performed also (±3 days). Confirming previous reports in the literature, we found a correlation of the calcium score with the age and gender of the patients. Severe coronary artery disease (stenoses≥75%) was associated with significantly more calcium than less severe CAD. The calcium score did not discriminate between one-, two- and three-vessel disease. The site of calcification does not correlate with the localization of stenoses. Thirty-three percent of the patients with significant coronary artery disease showed a normal age-adjusted calcium score; a total of 8.1% of patients with severe stenoses did not reveal any coronary calcification (score=0). With asymptomatic patients there are only a few studies available. Soft plaques cannot be detected with EBT, but in most patients soft plaques occur together with hard plaques. Our results show that spiral CT of the newest generation may also be used for calcium screening. There was an excellent correlation of the calcium scores of EBT and spiral CT at all levels of calcification. Discussion: Coronary calcium is a sensitive marker of coronary artery disease. In the clinical setting EBT is indicated in patients with known coronary artery disease (to evaluate prognosis), in patients who are unable to perform a stress test, and in patients with atypical chest pain. However, lack of calcification may be associated with severe stenoses in a minority of patients. The clinical value in asymptomatic patients needs to be defined: randomized studies are necessary. We see a possible indication in patients with known risk factors, in whom primary preventive strategies could be performed more selectively and cost-effectively.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Koronarer Kalk ist Hinweis auf einen arteriosklerotischen Prozeß und kann mit Elektronenstrahltomographie sehr genau erfaßt werden. Der klinische Stellenwert unterscheidet sich je nachdem, ob das Kalkscreening bei Patienten mit schon bekannter koronarer Herzkrankheit oder bei asymptomatischen Patienten zur Primärprävention durchgeführt wird. Methoden: Das Standardprotokoll der Elektronenstrahltomographie zum Kalknachweis umfaßt 30–40 Schichten à 3 mm, Scanzeit 100 ms, keine Überlappung der Schichten. Kontrastmittel wird nicht verwendet. Die Untersuchung kann in einer Atemanhaltephase durchgeführt werden. Der Kalkscore wird von den meisten Gruppen nach der Methode von Agatston bestimmt. Die Strahlenexposition beträgt ca. 0,8 mSv pro Untersuchung. Zum Vergleich wurde die Kalkbestimmung auch mit dem Spiral-CT (Somatom Plus 4), seit neuestem auch mit spezieller Software zur EKG-Triggerung durchgeführt. Ergebnisse: Am Klinikum Großhadern wurden in dem einen Jahr nach Inbetriebnahme der EBT bei 1100 Patienten ein EBT des Herzens vorgenommen, bei 567 Patienten im direkten Vergleich zur Koronarangiographie (±3 Tage). In Übereinstimmung mit der Literatur findet sich eine Abhängigkeit des Kalkscores vom Alter und Geschlecht der Patienten. Schwere koronare Herzerkrankungen (Stenosen≥75%) sind mit signifikant mehr Kalk verbunden als KHK niedrigen Schweregrades. Eine Unterscheidung zwischen 1-, 2- und 3-Gefäß-Erkrankung mit dem Kalkscore gelingt nicht. Unter Verwendung eines alterskorrigierten Kalkscores werden 33% der Patienten mit signifikanter KHK nicht erfaßt, immerhin 8,1% der Patienten mit hochgradigen Stenosen weisen keinerlei Kalk (Score=0) auf. Es liegen nur wenige Studien zum Stellenwert der Kalkbestimmung bei asymptomatischen Patienten vor. Weiche Plaques können mit der EBT nicht erfaßt werden, offensichtlich kommen „harte” (=verkalkte) und weiche Plaques bei der überwiegenden Mehrzahl der Patienten gemeinsam vor. Spiral-CT der neuesten Generation erfaßt koronaren Kalk mit großer Präzision. Es besteht eine exzellente Korrelation zur EBT. Diskussion: Der Nachweis von koronarem Kalk weist mit hoher Sicherheit auf eine koronare Herzkrankheit hin. Indikationsgebiete der EBT erstrecken sich auf Patienten mit bekannter koronarer Herzkrankheit (Kalkscore korreliert mit der Prognose), Patienten, bei denen eine konventionelle Belastungsuntersuchung nicht möglich ist (nicht belastbar, Linksschenkelblock), und Patienten mit atypischen Thoraxschmerzen. Das Fehlen von Koronarkalk schließt eine signifikante KHK jedoch nicht mit Sicherheit aus. Der Stellenwert für asymptomatische Patienten ist noch nicht definiert: randomisierte Studien sind noch erforderlich. Eine Indikation könnte bestehen bei Patienten mit bekannten Risikofaktoren, um die Gefährdung für ein kardiales Ereignis näher einzugrenzen und damit eine effizientere Primärprävention zur erreichen. Das Spiral-CT neuer Generation kann ebenfalls zur Kalkbestimmung herangezogen werden.
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  • 8
    ISSN: 1617-4623
    Keywords: Key words Regulation of gene expression ; Sinorhizobium meliloti ; Rhizobium meliloti ; Exopolysaccharide biosynthesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Abstract Sinorhizobium meliloti (Rhizobium meliloti) is able to produce two different exopolysaccharides, succinoglycan and galactoglucan. Mutations in the mucR gene of S. meliloti result in the stimulation of galactoglucan synthesis, while the type of succinoglycan produced is modified. In culture supernatants of a mucR mutant, low-molecular-weight succinoglycan is present, whereas no high-molecular-weight succinoglycan could be detected. The biosynthesis of succinoglycan is directed by the products of the exo gene cluster. Two DNA fragments from this cluster, one located in front of the exoH gene and one in the intergenic region between the divergently transcribed genes exoX and exoY, were shown to represent effective binding sites for MucR. Whereas the latter binding site contains an inverted repeat motif, the former does not. However, the binding of MucR did not strongly modify the transcription of the exo genes involved. In the mucR mutant the expression levels of exoH-lacZ and exoX-lacZ transcriptional fusions were found to be increased 1.5- and 1.7-fold, respectively. On the other hand, the expression level of an exoY-lacZ transcriptional fusion was found to be 1.5-fold lower in the mucR mutant than in the wild-type background. Comparison of the DNA sequences of MucR-binding sites provides insight into the structural requirements for binding of MucR.
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  • 9
    ISSN: 1573-2932
    Keywords: principal component analysis ; kriging ; sediment cores ; acid lake ; mining lake
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Energy, Environment Protection, Nuclear Power Engineering
    Notes: Abstract An exact morphometric description of Mining Lake 111, Brandenburg, Germany, was obtained after a new survey in 1996 by the staff of the water research department. Volume and surface area of ML111 were calculated based on values of this survey. An actual bathymetric map was created from the datapool which was the basis for the selection of sampling sites where we obtained sediment cores to describe the geochemistry of the lake sediments. Principal Component Analysis (PCA) was carried out to examine patterns and similarities between concentrations of different heavy metals. The patterns are different for the three basins within the lake. The spatial distributions of 12 elements in the sediment surface were estimated with a geostatistical procedure (Ordinary Kriging) as well as with a conventional interpolation method. The structure found with PCA was confirmed by the plots from spatial interpolation. Due to the complexity of the lake morphometry and bathymetry 66 sediment cores taken at 47 sampling sites were not sufficient to reduce the spatial variance distributions to acceptable values.
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