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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 591-592 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Mianserin ; Tranylcypromin ; Kardiale Vorschädigung ; Hypertone Blutdruckwerte ; Key words Mianserin ; Tranylcypromine ; Cardiac disease ; Hypertension
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary As compared to other tri- and tetracyclics, antidepressant therapy in patients suffering also from cardiac disease with mianserin is known to be relatively safe. Hypertensive effects of mianserin have not been described so far. We report a case of a 64 years old patient with a dilatative cardiomyopathy and left anterior hemiblock, who developed hypertension (maximum: 180/125 mmHg) during mianserin treatment. Previous treatment with tranylcypromine has been stopped two weeks before. After discontinuance of mianserin blood pressure rapidly came back to normal values. The possible noradrenergic and serotonergic mechanisms of this phenomenon are discussed in relation to pretreatment with tranylcypromine.
    Notes: Zusammenfassung Mianserin gilt in der antidepressiven Behandlung von kardial vorgeschädigten Patienten im Vergleich zu anderen tri- und tetrazyklischen Antidepressiva als eher unbedenklich. Blutdrucksteigernde Wirkungen sind nicht zu erwarten. Im dargestellten Fall wurde ein 64jähriger Patient mit vorbekannter dilatativer Kardiomyopathie und Linksschenkelblock nach Vorbehandlung mit Tranylcypromin auf Mianserin umgestellt, woraufhin sich eine medikamentös nur schwer zu beeinflussende hypertone Blutdrucksteigerung (Maximum: 180/125 mmHg) entwickelte. Nach Absetzen von Mianserin kam es zu einer raschen Blutdrucknormalisierung. Die der Blutdrucksteigerung zugrundeliegenden möglichen noradrenergen und serotonergen Wirkmechanismen werden auf dem Hintergrund der Vorbehandlung mit Tranylcypromin diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Wahn ; Wahnentstehung ; Urteilsverhalten ; Key words Delusion ; Origin of delusion ; Decision making
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Delusion as a phenomenon was always in the focus of psychiatric interest. Explanations for its origin reach from disturbed perception or affect to deficits in cognition. In our study we investigated 20 deluded, 20 depressive and 20 healthy subjects in order to find out differences in decision making, while a neutral test situation. Our hypothesis was that deluded subjects need less information for decision making and tend less to change their decision, made before, than both control groups will do this. For examination our hypothesis a modified version of “Probabilistic Inference Task” by Philips and Edwards was performed. In summary we found that deluded subjects need less information for decisions making than the control groups. Furthermore, decision making of deluded subjects seems more impulsive and less referring to formal logical criteria than it was found in depressed and healthy volunteers.
    Notes: Zusammenfassung Das Phänomen Wahn steht seit jeher im Zentrum des psychiatrischen Interesses. Die in der Vielzahl von Hypothesen zur Wahnentstehung diskutierten Ursachen reichen von Störungen der Wahrnehmung oder des Affektes bis hin zu kognitiven Störungen. In unserer Untersuchung mit 20 wahnhaften, 20 depressiven und 20 gesunden Probanden gingen wir der Frage nach, ob sich zwischen den drei genannten Gruppen Unterschiede im Urteilsverhalten während einer neutralen Testsituation aufzeigen lassen. Unsere Hypothese dabei war, daß wahnhafte Probanden zur Urteilsbildung deutlich weniger Information heranziehen und an ihren einmal gefällten Urteilen rigider festhalten, als dies bei einer gesunden und depressiven Kontrollgruppe der Fall ist. Zur Überprüfung der Hypothesen wurde eine modifizierte Version des “Probabilistic Inference Task” von Philips and Edwards eingesetzt. Zusammenfassend zeigte sich, daß die Gruppe der wahnhaften Probanden zur Entscheidungsfindung signifikant weniger Informationen als die beiden Kontrollgruppen benötigte. Das Urteilsverhalten insgesamt erschien bei den wahnhaften Probanden deutlich impulsiver und weniger auf formallogisch nachvollziehbaren Kriterien beruhend als dies in den beiden anderen Probandengruppen der Fall war.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1364-6753
    Keywords: Keywords: Alzheimer disease, amyloid plaques, amyloid precursor protein gene, apolipoprotein E gene, neurofibrillary tangles
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: ABSTRACT In 1911, Alois Alzheimer published a detailed report (Zbl. ges. Neurol. Psych. 4: 356–385) on a peculiar case of the disease that had been named after him by Emil Kraepelin in 1910. Alzheimer describes a 56-year-old male patient (Johann F.) who suffered from presenile dementia and who was hospitalized in Kraepelin's clinic for more than 3 years. Post-mortem examination of the patient's brain revealed numerous amyloid plaques but no neurofibrillary tangles in the cerebral cortex, corresponding to a less common form of Alzheimer disease which may be referred to as ‘plaque only’. We have identified well-preserved histological sections of this case and performed mutational screening of exon 17 of the amyloid precursor protein gene and genotyping for apolipoprotein E alleles. The patient was shown to be homozygous for apolipoprotein allele ε3 and lacked APP mutations at codons 692, 693, 713 and 717. This case is of historical importance as it may have convinced Kraepelin to name the disease after his co-worker, Alois Alzheimer.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Multiaxiale Diagnostik ; ICD-10 ; DSM-III-R ; DSM-IV ; WHO-disability-diagnostic-scale (WHO-DDS) ; Global assessment of functioning scale (GAF) ; Interraterreliabilität ; Key words Multiaxial diagnoses ; ICD-10 ; DSM-III-R ; DSM-IV ; WHO disability-diagnostic scale (WHO-DDS) ; Global assessment of functioning scale (GAF) ; Inter-rater reliability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary With the introduction of operationalized diagnostic systems the multiaxial approach became a more important issue. The proposed multiaxial system of ICD-10 consists of three axes: on axis I psychiatric diagnoses are made according to the ICD-10 Clinical Guidelines or Diagnostic Criteria for Research. Axis II (Disability Diagnostic Scale, DDS) deals with impairment of psychosocial functioning. On axis III environmental/circumstantial and personal lifestyle management factors are rated. As part of the WHO international field trial, applicability and inter-rater reliability of the system were examined in seven German-speaking centers. In addition axis II was compared with the corresponding axis of DSM-III-R (Global Assessment of Functioning Scale). 45 German clinicians rated 12 case histories written in English (provided by WHO) with 488 ratings altogether. Diagnoses on axis I with an average percentage agreement of 65.6 % and a mean ϰ of 0.50 showed a moderate inter-rater reliability. For axis II the intraclass coefficient was 0.62, and that for the corresponding DSM-III axis was 0.65: both these axes thus also had a moderate inter-rater reliability. There was a close correlation between the subscales and the global assessment of axis II there was. Wide variation was found in the psychosocial circumstances on axis III, the mean ϰ value being 0.16. In the discussion proposals for the revision process for the multiaxial ICD-10 system are made.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Einführung der operationalisierten psychiatrischen Diagnostik kam der multiaxiale Ansatz zu neuer Beachtung. Der Entwurf des multiaxialen Systems der ICD-10 umfaßt auf Achse I psychiatrische und somatische Diagnosen. Mit der Achse II (disability diagnostic scale, DDS) werden Beeinträchtigungen der psychosozialen Funktionsfähigkeit abgebildet, während auf der Achse III Belastungsfaktoren eingeschätzt werden. Als Teil der internationalen WHO-Anwendungsstudie wurden in 7 deutschsprachigen Zentren die Anwendbarkeit und Interraterreliabilität des Systems untersucht. Weiterhin wurde die Achse II mit der entsprechenden Achse des DSM-III-R (global assessment of functioning scale) verglichen. 45 deutschsprachige Kliniker beurteilten 12 englischsprachige, von der WHO bereitgestellte Fallgeschichten in insgesamt 488 diagnostischen Einschätzungen. Die Diagnosen der Achse I zeigten eine mittlere prozentuale Übereinstimmung von 65,6 % und einen ϰ-Wert von 0,50, der damit in einem mittleren Reliabilitätsbereich liegt. Für die Achse II wurde aufgrund der Skalenqualität als Maß der Interraterreliabilität der Intraclasskoeffizient berechnet, der für diese Achse (0,62) und auch für die GAF-Skala (0,65) in einem mittleren Bereich lag. Zwischen den Subskalen und der Globaleinschätzung der Achse II wurde eine hohe Korrelation gefunden. Auf der Achse III gab es nur eine geringe Übereinstimmung für die benannten Belastungsfaktoren, der ϰ-Wert lag hier im Mittel bei 0,16. In der Diskussion werden Anmerkungen für den Revisionsprozeß des multiaxialen Systems der ICD-10 gemacht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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