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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Urinary cholesterol ; Diagnostic value ; Diseases of the urogenital system ; Cholesterin im Urin ; diagnostischer Wert ; Erkrankungen des Urogenitalsystems
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Gaschromatographische Bestimmungen von unverestertem und Gesamtcholesterin im Urin wurden bei 137 Normalpersonen, 264 Patienten mit verschiedenen internen Erkrankungen, ohne Hinweis für ein Malignom oder eine Erkrankung der Nieren und ableitenden Harnwege, 479 Patienten mit Malignomen und 236 Patienten mit Erkrankungen der Niere, Infektionen der ableitenden Harnwege oder Prostataadenom mit Restharn, durchgeführt. Ein Normalbereich ( $$\bar X$$ log±2 SD) von 0.2–2.2 mg/24 Stunden für unverestertes Cholesterin und von 0.3–3.0 mg/24 Stunden für Gesamtcholesterin wurde errechnet. Die Ausscheidung des Cholesterins im Urin war unabhängig vom Alter und Geschlecht und korrelierte nicht mit den Cholesterinwerten im Plasma. Patienten mit verschiedenen internen Erkrankungen, ohne Hinweis für ein Malignom oder eine Erkrankung der Nieren und ableitenden Harnwege, zeigten eine normale Cholesterinausscheidung im Urin, wie auch Patienten mit Harnwegsinfektionen. Dagegen wurden ein erhöhtes Urincholesterin bei Patienten mit Nierenerkrankungen oder Prostataadenomen mit Restharn, malignen Erkrankungen des Urogenitaltrakts, sowie bei metastasierenden Mammacarcinomen beobachtet. Bei Patienten mit Malignomen anderer Lokalisation war die Cholesterinausscheidung im Urin gewöhnlich normal. Läsionen von Zellmembranen des Urothels können als die wahrscheinlichste Ursache einer gesteigerten Cholesterinausscheidung im Urin angesehen werden. Der klinische Wert der Cholesterinbestimmung im Urin als möglicher Screeningtest für Urogenitalcarcinome in unselektierten Populationen ist begrenzt durch fehlende Spezifität, aufwendige Methodik und insbesondere die niedrige Prävalenz der erwähnten Carcinome, obwohl erhöhte Cholesterinausscheidungen im Urin auch in Frühstadien von Urogenitalcarcinomen beobachtet werden konnten.
    Notes: Summary Gas-liquid chromatographic determinations of nonesterified and total urinary cholesterol were performed in 137 normals, 264 patients with various internal diseases without evidence of neoplasias or diseases of the kidney or urinary tract, 497 patients with malignancies and 236 patients with diseases of the kidney, urinary tract infections or prostatic adenoma with residual urine. A normal range (mean±2 SD) of 0.2–2.2 mg/24 hours nonesterified cholesterol (NEC) and of 0.3–3.0 mg/24 hours total cholesterol (TC) was calculated. Values of urinary cholesterol excretion were independent of age and sex and did not correlate with cholesterol levels in plasma. Patients with various internal diseases, without evidence of neoplasias nor diseases of the kidney or obstruction of the urinary tract, showed normal urinary cholesterol excretions, as did patients with infections of the urinary tract. However, elevated urinary cholesterol was found in patients with diseases of the kidney or urinary tract obstruction (prostatic adenoma with residual urine), malignant diseases of the urogenital tract and metastasing carcinoma of the breast. In patients with other malignant diseases urinary cholesterol was usually normal. Lesions of the urothelial cell membranes are considered to be the most likely cause of urinary cholesterol hyperexcretion. The clinical value of urinary cholesterol determinations as a possible screening test for urogenital carcinomas in unselected populations is limited by lacking specificity, expensive methodology and low prevalence of the mentioned carcinomas, although elevated urinary cholesterol excretions have been observed in early clinical stages of urogenital cancers.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 477-478 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Autonomous thyroid nodules ; Oral TRH test ; Results ; Autonomes Adenom ; Oraler TRH-Test ; Ergebnisse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 17 Patienten mit kompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse wurden TRH-Teste mit 200 µg i.v. und 40 mg oral durchgeführt. Bei 9 Patienten war TSH 30 min nach TRH i.v. normal (〉2.7 µU/ml), dagegen zeigten 8 Patienten einen subnormalen (〈2.7 µU/ml) oder fehlenden TSH-Anstieg. Nach verlängerter Stimulation mit 40 mg TRH oral war TSH 120–180 min bei 15 Patienten im Normbereich (〉2.7 µU/ml) und nur bei 2 Patienten subnormal (〈2.7 µU/ml). Bei 20 Patienten mit dekompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse lag TSH sowohl nach i.v. als auch nach oraler TRH-Stimulation in allen Fällen unter der Nachweisgrenze (〈0.8 µU/ml). Die Befunde sprechen dafür, daß der orale TRH-Test geeigneter ist als der i.v. TRH-Test, um zwischen kompensierten und dekompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse zu unter-scheiden.
    Notes: Summary In 17 patients with compensated autonomous adenomas of the thyroid, iv thyrotropin releasing hormone (TRH) tests (200 µg) and oral TRH tests (40 mg) were performed. In nine of these patients, thyroid-stimulating hormone (TSH) 30 min after iv TRH showed a normal (〉2.7 µU/ml) and in eight patients a subnormal (〈2.7 µU/ml) or negative response. However, after prolonged oral stimulation with 40 mg TRH, after 120–180 min TSH was normal (〉2.7 µU/ml) in 15 and subnormal (〈2.7 µU/ml) in two patients. In 20 patients with decompensated autonomous thyroid nodules, TSH was not detectable (〈0.8 µU/ml) after iv or oral TRH stimulation. Therefore, the oral TRH stimulation test seemed to be superior to the iv TRH test in the discrimination of compensated and decompensated autonomous adenomas of the thyroid.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1434-0879
    Keywords: Urinary cholesterol ; Screening test ; Urological carcinoma ; Predictive value
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary It has been suggested that the determination of urinary cholesterol may be of possible value in the diagnosis of urogenital carcinomas, especially of the prostate, kidney and bladder, but it has not proven whether this method could be used as a screening test in large numbers of patients. 430 males and 545 females over 50 years old were selected for the study. Total urinary cholesterol values exceeding the upper 3 SD limit of 5.1 mg/24 h (regarded as positive results) were present in 13 males (3%) and 9 females (1.6%). Besides benign diseases of the kidney and the urogenital tract, 2 carcinomas of the bladder and 1 carcinoma of the kidney were detected in the male group with elevated urinary cholesterol excretion. In view of the expensive methodology and most importantly because of the low prevalence of urological carcinomas in unselected populations this method cannot be recommended as a primary screening test. This does not exclude the possibility that urinary total cholesterol determinations could be successfully applied in preselected populations with an increased prevalence of urological carcinomas.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 1215-1216 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Nephrotisches Syndrom ; Gesamtcholesterin im Urin ; Protein im Urin ; Nephrotic syndrome ; Urinary total cholesterol ; Urinary protein
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The excretion of protein and cholesterol in 24 h urine was measured in 42 patients with the nephrotic syndrome. The finding of a positive correlation (r=0.76,p〈0.01) between urinary cholesterol and urinary protein would be compatible with an enhanced glomerular filtration of plasma lipoproteins as the cause of lipiduria in the nephrotic syndrome.
    Notes: Zusammenfassung Bei 42 Patienten mit nephrotischem Syndrom wurde die Protein- und Cholesterinausscheidung im 24 Stundenurin gemessen. Die gefundene positive Korrelation (r=0,76,p〈0,01) zwischen Cholesterin und Protein im Urin wäre vereinbar mit einer gesteigerten glomerulären Filtration von Plasmalipoproteinen als Ursache der Lipidurie beim nephrotischen Syndrom.
    Type of Medium: Electronic Resource
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