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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über eine akute Isoniazid-intoxikation bei einem 17jährigen mit einer ungewöhnlich hohen Menge von 30 g berichtet, die von dem Patienten unter einer antikonvulsiven und massiven Infusionstherapie überlebt wurde. Die Bestimmung des Isoniazids und seiner Metaboliten erwies, daß die Elimination des INH aus dem Plasma weitgehend von der Metabolisierungsgeschwindigkeit in der Leber abhängig ist. Da durch eine Dialyse die Ausscheidungsrate nicht gesteigert werden kann und bei entsprechenden Behandlungsversuchen INH nur in geringen Mengen im Dialysat nachweisbar war, stellt die induzierte Diurese auch auf Grund unserer Erfahrungen die Methode der Wahl dar. Neben dieser Behandlung sollte unbedingt eine antiazidotische Therapie stehen — die akute Intoxikation ist von einer massiven metabolischen Acidose begleitet —, wofür sich die Gabe von Tris-Puffer (THAM), der zugleich als osmotisches Diuretikum wirksam ist, besonders empfiehlt. Die psychorganischen und neurologischen Veränderungen überdauern die Zeit der schweren Bewußtseinsstörung erheblich. Nach ihrem Abklingen waren bis zu drei Wochen pathologische elektroencephalographische Veränderungen nachweisbar, die somit ein gutes Maß für die Restitution der Hirnfunktion nach der Intoxikation darstellen.
    Notes: Summary The authors report the case of a 17 year old patient with acute isoniacid intoxication; he received the unusually high dose of 30 gm. He survived thanks to anticon-vulsive treatment and intensive infusion therapy.—The assessment of isoniazid (INH) and its metabolites showed that the elimination of INH from plasma mainly depends on the rate of metabolisation in the liver. As the elimination by dialysis could not be augmented and as INH was only found in small quantities in the dialysates, the diuresis induced is the best means of treatment, as already confirmed by previous experiments of the authors. In addition to this treatment, an antiacidotic therapy should be applied in every case because the acute intoxication is accompanied by massive metabolic acidosis. The best antiacidotic effects are by tris-buffer (THAM) which is an osmotic diuretic as well.—The psycho-organic and neurological symptoms outlast the severely deranged condition of consciousness for a long time. After their cessation pathological electro-encephalographic changes are seen up to three weeks later and are therefore good evidence for the restitution of brain functions after the intoxication.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Palo Alto, Calif. : Annual Reviews
    Annual Review of Plant Physiology 25 (1974), S. 487-513 
    ISSN: 0066-4294
    Source: Annual Reviews Electronic Back Volume Collection 1932-2001ff
    Topics: Biology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
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    Springer
    Cellular and molecular life sciences 27 (1971), S. 377-378 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary Comparative labelling of the mouse brain with tritiatedd, l-proline andl-proline reveals a dissimilarity of incorporation between the optical isomers of this amino acid. The differential regional distribution pattern ofd-proline can be correlated to the cerebral distribution of the enzyme activity ofd-aminoacid-oxidase in the mouse brain.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-0886
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Abstract In nuclei of the inactive thyroid gland of Microtus agrestis the constitutive heterochromatin is heteropycnotic and forms large chromocenters. After specific activation of the thyroid gland with thyroid stimulating hormone (TSH), or with the thyrostatic methylthiouracil (MTU), an enlargement of cells and nuclei, a high mitotic activity and a despiralization of the contitutive heterochromatin are observed. The facultative heterochromatin, on the contrary, remains condensed. The structure of the nuclei of the parathyroid gland is not altered by the treatment with TSH or MTU. The findings permit the assumption that constitutive heterochromatin has specific functions, e.g. as a nucleolus organizer, which are blocked in the heteropycnotic state and active in the isopycnotic state.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
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    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 214 (1971), S. 116-126 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Night-Sleep-Recordings ; Polygraphy ; Delirium tremens ; Dream-Sleep ; REM-Stage ; Eye Movements ; Dream and Consiousness ; Nachtschlafregistrierungen ; Polygraphie ; Delirium tremens ; Traumstadium des Schlafes ; Augenbewegungen ; Traum- und Wachbewußtsein
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mit polygraphischer Registrierung (EEG, EOG, EMG) wurde der Nachtschlaf von 12 Patienten in je einer Nacht nach dem 1.–8. Tag nach Abschluß eines Alkoholdelirs untersucht und mit dem Schlaf einer gesunden Kontrollgruppe von 18 Probanden etwa gleichen Alters verglichen. Es ergab sich: 1. Bei den Patienten waren das Vorschlafstadium und das erste Schlafstadium mit flachem EEG (Stadium A und B nach Loomis) mit 42% gegenüber 13% bei den Gesunden erheblich, verlängert. 2. Dagegen waren bei den Patienten insbesondere die tiefen Stadien synchronen Schlafes (Stadium D und E nach Loomis) mit 16% gegenüber 35% bei den Gesunden stark verkürzt. 3. Der REM-Schlaf war zumindest in der 1. Schlafphase signifikant verlängert. Insgesamt waren die REM-Phasen aber nur wenig verlängert: 22% REM-Schlaf bei Postdeliranten gegenüber 18% bei Gesunden. Erhebliche Unterschiede ergab die Zahl der horizontalen Augenbewegungen während des REM-Schlafes: Sie betrug bei den Patienten im Mittel 11/min gegenüber 5/min bei den Gesunden. 4. Die motorische Unruhe — registriert durch das EMG des M. biceps und M. triceps br. beiderseits — war bei den Patienten gesteigert: 96 sec/Std gegenüber 27 sec/Std bei den Gesunden. Diese Veränderungen lassen sich vorwiegend als Gegenregulationserscheinungen nach langem regelmäßigem Alkoholmißbrauch deuten die den ganzen Schlaf erfassen: Alkohol entzieht den REM-Schlaf und fördert den synchronisierten Schlaf. Bei drei weiteren Untersuchungen noch während des Delirs zeigten sich keine normalen Schlafphasenabläufe, sondern das Bild des von Greenberg so genannten „Waking Stage I REM-Sleep“ mit flachem EEG schneller Aktivität verbunden mit zahlreichen Augenbewegungen. Es werden Argumente für die Behauptung angeführt, daß es im Alkoholdelir zu einem „Einbruch des Traumschlafes in das Wachbewußtsein“ kommt.
    Notes: Summary 12 continuous night sleeps recordings (EEG, EOG, EMG) of 12 patients recorded in one of the first 8 nights after alcohlic delirium were compared with recordings of a control group of 18 healthy subjects of the same age. The results were as follows: 1. The periods of presleep and the first sleep stage with flat EEG (stage A and B of Loomis) were prolonged in patients; these showed 42% of recording time in these stages compared to 13% in healthy subjects. 2. The time of deep synchronous sleep was shortened (stage D and E of Loomis) patients showed only 16% in relation to 35% in healthy subjects. 3. The first REM-sleep phase was significantly longer, but the total REM increase was not significant. The patients spent 22% of the time in REM-sleep, the healthy subjects 18%. During this time the number of eye movements increased: 11/min as compared to 5/min for healthy subjects. 4. The duration of arm movements in patients was longer than in healthy subjects: 96 sec/h as compared to 27 sec/h. These alterations may be explained as signs of rebound, as a result of counter regulations in all sleep stages after long alcoholic abuse: Alcohol deprives patients of REM-sleep and favours deeper synchronous sleep stages. In three further investigations which were conducted during alcoholic delirium, no normal alternating sleep phases appeared; instead the pattern described by Greenberg as “Waking Stage I REM-sleep” with low voltage, fast activity in EEG and numerous eye movements was present. It is assumed that alcoholic delirium is a cause of the “penetration of the Waking Stage by REM-sleep‘d.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
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    Springer
    Journal of neurology 208 (1974), S. 147-158 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Bladder function ; Spinal cord, transverse lesion ; Transverse lesion of spinal cord ; Spasticity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 142 Kranken (61 Männer, 81 Frauen) im Alter von 19–70 Jahren mit nichttraumatischen spinalen Läsionen wurde der Frage der Beziehungen zwischen neurologischen Ausfallserscheinungen und dem Auftreten von Blasen-Mastdarm-Funktionsstörungen nachgegangen. Den Patienten wurde ein festgelegter Katalog von Einzelfragen zur Entwicklung der neurologischen Symptomatik sowie von Miktions- und Defäkationsstörungen vorgelegt, es wurde ein eingehender neurologischer Befund erhoben und eine cystometrische, teilweise auch uroflowmetrische, Untersuchung durchgeführt. Die Auswertung des umfangreichen Datenmaterials erfolgte mit Hilfe der elektronischen Datenverarbeitung. Die Ergebnisse zeigen ein deutliches Überwiegen von Blasenstörungen bei Kranken mit spastischen Paraparesen gegenüber solchen mit Monoparesen, wobei insbesondere eindeutige Unterschiede hinsichtlich einer Restharnbildung bestehen. Bei spastischen Paraparesen nehmen die pathologischen cystometrischen Befunde zu, wenn das neurologische Syndrom auf eine Mitbeteiligung des sensiblen Systems hinweist, wobei Störungen der Berührungsempfindung im Vordergrund stehen. Die Art der Störungen ist unspezifisch, d. h. es kommt nicht zu einer Zunahme typischer, auf Wahrnehmungsstörungen beruhender Blasenfunktionsstörungen. Das würde bedeuten, daß sowohl auf- als auch absteigende Blasenbahnen gleichzeitig in vermehrtem Maße betroffen werden, wenn die Rückenmarksläsion ausgedehnter ist. Diese Befunde stehen in guter Übereinstimmung mit der Annahme mehrerer, über den Rückenmarksquerschnitt verteilter zentrifugaler und petaler Blasenbahnen. Daneben wird die Blasenfunktion — insbesondere im Hinblick auf eine Restharnbildung — noch durch andere Faktoren als das Ausmaß der Rückenmarksläsion beeinflußt. Das Fehlen eines signifikanten Unterschiedes bei der Restharnbildung unabhängig von dem Vorhandensein einer Sensibilitätsstörung wird durch die Dissoziation von Blasenaustreibungs- und Blasenhalsöffnungsmechanismen mitbedingt. Bei den nur anamnestisch erfaßbaren Defäkationsstörungen ergaben sich Beziehungen dahingehend, daß Obstipationserscheinungen häufiger werden und Blasen- und Mastdarmstörungen eher gemeinsam auftreten, wenn Sensibilitätsstörungen neben spastischen Paresen nachweisbar sind.
    Notes: Summary 142 patients (61 men, 81 women) aged from 19–70 years, suffering from nontraumatic spinal lesions, were examined with regard to the relationship between the neurological symptomatology and the appearance of bladder and bowel disorders. We used a detailed questionnaire to assess the development of the neurological symptoms and the disturbances of bladder and bowel function of each patient. A thorough neurological examination and cystometry were also carried out and, in some cases, uroflowmetry as well. The numerous details of the case histories, and the clinical and urological findings were analyzed by computer, using statistical methods. The results demonstrate that bladder disturbances are markedly more frequent in patients with spastic paraplegia than in those with monoplegia, especially as regards residual urine. Pathological cystometric findings are more frequent in patients with spastic paraplegia if the neurological deficit includes an impairment of the sensation of touch. There is no increase in specific bladder disturbances due alone to perception disorders. This would imply a greater involvement of afferent and efferent spinal bladder pathways, if the spinal lesion is more extensive. These results are in agreement with the assumption that there are several ascending and descending bladder pathways spread over the spinal cord. Moreover, bladder dysfunction, especially the occurrence of residual urine, is influenced by factors other than the extent of the lesion of the spinal cord. The absence of a significant difference in the amount of residual urine, with or without sensory loss, is due to the dissociation of the bladder neck opening and bladder expelling mechanisms. In addition to the defecation problems mentioned by the patients, obstipation was seen more frequently, and bladder and bowel disturbances occurred together more often, if a sensory loss was associated with the spastic paresis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
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    Springer
    Journal of neurology 207 (1974), S. 95-108 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Sleep EEG ; Parkinson's disease ; l-DOPA ; REM sleep
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Ergebnisse polygraphischer Nachtschlaf-EEG-Untersuchungen an 26 Parkinsonkranken im Alter von 43–74 Jahren wurden zu gleichzeitig erhobenen und skaliert erfaßten neurologischen und psychiatrischen Befunden sowie testpsychologischen Daten in Beziehung gesetzt. Es bestehen Zusammenhänge zwischen Störungen des Schlafverhaltens und klinischer Symptomatik. Ausgeprägte Zeichen des Parkinsonsyndroms gehen einher mit einer deutlichen Verzögerung des Einschlafens, einer Verlängerung der Wachzeiten und einer Reduktion des leichten und mittleren Schlafes. Gleichzeitig finden sich Beziehungen zwischen pathologischen Werten in der Reaktionszeit und Tests, die Stimmung und intellektuelle Funktionen prüfen und einer Verlängerung der Einschlafzeiten, der Wachzeiten und einer Verkürzung des REM-Schlafes. Unter einer chronischenl-DOPA-Medikation — allein oder in Kombination mit einem Decarboxylasehemmer — kommt es zu einer Zunahme sowohl des REM- als auch des NREM-Schlafes in Abhängigkeit von einer sehr positiven Beeinflussung der klinischen Symptomatik. Dieser Effekt vonl-DOPA wird als sekundäre Folge der Wiedergewinnung der Beweglichkeit interpretiert. Daneben läßt sich eine spezifische Wirkung vonl-DOPA auf den REM-Schlaf registrieren: Verlängerung der REM-Latenz mit einem REM-Schlaf-Rebound in der zweiten Hälfte der Nacht. Die Differenzierung derl-DOPA-Wirkung in eine spezifische, deprivatorische auf den REM-Schlaf und eine unspezifische, sekundäre auf beide Anteile des Schlafes bei Parkinsonkranken vermag unter Berücksichtigung klinisch-therapeutischer Gesichtspunkte die unterschiedlichen Befunde der verschiedenen Untersucher weitgehend zu erklären. So sind bei Probanden, bei denen eine motorische Behinderung nicht vorliegt, allgemeine Wirkungen auf den Schlafablauf mit Zunahme des NREM-Schlafes nicht zu erwarten. Hier kommen die inhibitorischen Effekte vonl-DOPA auf den REM-Schlaf zum Tragen, insbesondere dann, wennl-DOPA kurz vor dem Schlafbeginn verabreicht wird. Ebenso konnte bei Parkinsonkranken nach einmaliger Gabe vonl-DOPA, die noch nicht zu einer ins Gewicht fallenden Besserung der klinischen Symptomatik geführt hatte, keine Wirkung auf den NREM-Schlaf, sondern eher eine inhibitorische auf den REM-Schlaf gefunden werden.
    Notes: Summary In 26 patients (aged 43–74 years) polygraphic night sleep recordings, prior to and following long term administration ofl-DOPA, were performed. These results were correlated with the neurological, psychiatric and psychological test findings registered in each patient. There is a correlation between sleep disturbances and clinical symptoms: marked signs of Parkinson's disease are associated with a significant delay in the onset of sleep, prolonged waking periods and a reduction of light synchronous sleep. There are also correlations between pathological results in reaction time and tests of mood and intellectual functions, prolonged time before onset of sleep, longer waking periods and a reduction of REM sleep. Long term administration ofl-DOPA — alone or combined with a decarboxylase inhibitor — causes an increase in REM sleep as well as NREM sleep, corresponding with a marked improvement in the clinical symptoms of Parkinson's disease. This effect ofl-DOPA on sleep is attributed to regained mobility. There is also a specific influence ofl-DOPA on REM sleep, viz., prolongation of REM latency with an REM rebound in the second half of the night. The differentiation of a specific inhibitory effect ofl-DOPA on REM sleep and a nonspecific one on both stages of sleep in Parkinsonian patients may explain the diverse results of many authors. Thus, in patients without motor disability, general effects on the course of sleep with an increase of NREM sleep should not be expected. In such cases the inhibitory effect ofl-DOPA on REM sleep is to be seen, especially when administered just before the onset of sleep. Likewise there was no effect on NREM sleep after a single dose ofl-DOPA in patients in whom there was not already, definite improvement in the clinical signs of parkinsonism, but rather, an inhibitory influence on REM sleep occurred.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 212 (1972), S. 397-400 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 20 Frauen mit einem Endometriumcarcinom erhielten nach einer Erstabrasio durchschnittlich 1000 mg 17-Hydroxynorprogesteroncapronia parenteral (Depostat) innerhalb von 14 Tagen. Eine Auszählung der Mitosen nt jeweils 100 Gesichtsfeldern ergab in der Hälfte der Fälle eine niedrigere Mitosezahl um mehr als 50%, davon in 5 Fällen um mehr als 80%. Die durchschnittliche Differenz der Mitosezahl betrug 50% und war damit identisch mit den früheren Resultaten bei Verwendung von 19-Nortestosteronverbindungen. Die differenzierten Carcinome reagierten auf das Gestagen mit einer stärkeren prozentualen Abnahme als die weniger differenzierten Carcinome. — Im Kontrollkollektiv von 25 Endometriumcarcinomen war bei der Zweitabrasio eine geringe Erhöhung der Mitosezahl um 8,3% nachzuweisen. — Eine Gestagenapplikation beim Endometriumcarcinom erscheint vor allem beim progressiven Verlauf, aber auch im Zusammenhang mit der Primärbehandlung prä- und postoperativ begründet.
    Notes: Summary 20 patients with endometrial carcinoma were given an injection of an average dose of 1000 mg 17-hydroxynorprogesteroncapronat (Depostat) within fourteen days after a first abrasion. The number of mitosis was determined by microscopical examination of 100 visual fields of the material obtained by abrasion immediately before and after this treatment. In 50% of the cases the number of mitosis showed a decrease by more than 50%, in 5 cases by more than 80%. The average decrease of the number of mitosis was 50% and therefore identical with earler results obtained by using nortestosterone preparations. The differentiated carcinomas showed a larger decrease than the less differentiated carcinomas.—In the control group of 25 endometrial carcinomas a small increase of the number of mitosis by 8.3% was found in the second abrasion.—A gestagen-application in cases of endometrial carcinoma appears reasonable particularly in the progressive stadium but also in combination with the primary treatment pre- and post-operatively.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naturwissenschaften 59 (1972), S. 151-157 
    ISSN: 1432-1904
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 218 (1974), S. 125-140 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Parkinsonism ; Levodopa ; Factor Analytic Concept of Intelligence ; Stability of General Intelligence ; Parkinson-Syndrom ; l-Dopa ; Faktorenanalytisches Intelligenzkonzept ; Stabilität der allgemeinen Intelligenz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Verhalten der allgemeinen Intelligenz von 74 Parkinson-Patienten wurde vor und während einer l-Dopa-Therapie untersucht. Dazu wurden Standardintelligenztests, eine klinisch-neurologische Beurteilung der hirnorganischen Leistungsfähigkeit und eine Selbsteinschätzung von Gedächtnis und Denkfähigkeit durch die Patienten herangezogen. Ausgangspunkt war ein faktorenanalytisches Konzept, in dem die allgemeine Intelligenz durch zwei Faktoren zweiter Ordnung darstellbar wird. Die gefundenen insignifikanten Mittelwertdifferenzen im Verlauf bedeuten, daß die allgemeine Intelligenz in ihren beiden Komponenten während der Therapie praktisch keine Veränderung erfährt. Abweichende Befunde der Literatur betreflten Änderungen von Teilkomponenten der Intelligenz, nicht aber der allgemeinen Intelligenz im Sinne des zugrundegelegten Konzeptes.
    Notes: Summary We investigated features of the general intelligence of 74 patients with Parkinson's disease before and during Levodopa Therapy. The variables used were standardized intelligence tests, neurological ratings of brain performance and patients' self-ratings of memory and thinking ability. We used a factor analytic concept defining general intelligence in the form of two second order factors. The changes in means were insignificant. The conclusion was that both components of general intelligence remain stable during this therapy. Discrepancies between our results and those obtained by other authors who have used intelligence tests are discussed; they seem to have recorded changes in part components (primary factors) rather than general intelligence.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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