Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    [S.l.] : American Institute of Physics (AIP)
    Journal of Applied Physics 80 (1996), S. 2990-2993 
    ISSN: 1089-7550
    Source: AIP Digital Archive
    Topics: Physics
    Notes: The two possible causes of depth inhomogeneities of the microstructure of porous silicon are changes in the HF concentration with depth and a varying chemical etching rate of the porous silicon layer. During anodization chemical etching will become important for microporous silicon — e.g. p-porous silicon — due to the large internal surface area, especially at long etching times. On the other hand, a considerable decrease of the HF concentration will occur during etching with high current densities to produce p+-porous silicon with high porosities. We have investigated the depth inhomogeneity of porous silicon layers by spectroscopic ellipsometry, Raman spectroscopy and photoluminescence measurements. From a line shape analysis of the Raman signal a size distribution of nanocrystals is deduced. For p-porous silicon smaller nanocrystals are found near the surface of the layer; for p+-porous silicon etched with high current densities smaller nanocrystals are found near the porous silicon/substrate interface. © 1996 American Institute of Physics.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 777 (1996), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Natural Sciences in General
    Notes: Interleukin-6 (IL-6) immunoreactivity has previously been shown in plaques in Alzheimer's disease (AD), and elevated IL-6 concentrations have been measured biochemically in brains of AD patients. In this report, we present data on the appearance of IL-6 immunoreactivity in AD plaques according to the stage of plaque formation. Diffuse plaques are found in the early stages of plaque formation, whereas primitive and classic plaques are thought to represent later stages of plaque pathology. We classified plaques using the Bielschowsky silver stain method in serial sections of paraffin-embedded cortices of clinically diagnosed and histopathologically confirmed AD patients and patients with no clinical history of dementia. In the brains of nondemented and demented persons, we found plaques using the silver staining method or immunohistochemistry with antibodies against the amyloid precursor protein. In the nondemented group, diffuse plaques were the predominant plaque type, whereas primitive plaques formed the larger proportion of lesions in the group of AD brains.IL-6 was only detectable in plaques of demented patients. In AD cases, IL-6 was found in a significantly higher ratio in diffuse plaques as would have been expected from a random distribution of IL-6 in all plaque types.We conclude that the presence of IL-6 immunoreactivity correlates with clinically detectable dementia. In addition to the ubiquitous presence of amyloid in nondemented and demented brains, an IL-6-related immunological mechanism may be involved both in the transformation from diffuse to primitive plaques in AD and in the development of dementia.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Cytochrom P450 ; Pharmakokinetik ; Selek- tive Serotonin-Wiederaufnahmehemmer ; Genetischer Polymorphismus ; Interaktionen ; Key words Cytochrome P450 ; Pharmacokinetics ; Selective serotonin reuptake inhibitors ; Gemetic polymorphism ; Drug interactions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Nearly all psychotropic drugs are metabolized by hepatic cytochrome P450-enzymes. In humans, there are 5 isoenzymes involved in this process. The activity of these enzymes can be modulated by a number of commonly used drugs, yielding potentially hazardous interactions. Most of the recently introduced selective serotonin reuptake inhibitors are potent inhibitors of cytochrome P450 enzymes. Thus, the plasma concentrations of tricyclic antidepressants or clozapine might be elevated into toxic levels. In contrast, carbamazepine induces most of the isoenzymes. This potentiates the elimination of tricyclics and antipsychotics and might cause a serious risk for the reccurence of depressive or psychotic symptoms. Moreover, 5–10% of the population are slow metabolizers of CYP2D6. This group is prone to increased adverse effects of moderately dosed medication. This review systematically points out the reported or predicted pharmacokinetic drug interactions in psychopharmacology focussing on clinical significance.
    Notes: Zusammenfassung Fast alle Psychopharmaka werden durch die Cytochrom-P450-Enzyme der Leber abgebaut. Beim Menschen sind mindestens 5 Isoenzyme für diesen Prozeß verantwortlich. Diese können in jeweils unterschiedlichem Umfang durch eine Reihe von Medikamenten in ihrer Aktivität beeinflußt werden. Bei gleichzeitiger Anwendung mehrerer Substanzen kann es durch diesen Mechanismus zu Wechselwirkungen mit potentiell ernsten Folgen kommen. So inhibieren die meisten der selektiven Serotonin-Wiederaufnahmehemmer P450-Enzyme und können dadurch z.B. die Plasmakonzentrationen von trizyklischen Antidepressiva in toxische Bereiche heben. Carbamazepin hingegen induziert viele der Isoenzyme; durch den schnelleren Abbau von Trizyklika oder Neuroleptika können zu geringe Konzentrationen dieser Substanzen resultieren und Rezidive von Depressionen oder Psychosen ausgelöst werden. Überdies weisen aufgrund eines genetischen Polymorphismus 5–10% der Bevölkerung eine geringere Aktivität des Isoenzyms CYP2D6 auf und reagieren deshalb mit verstärkten Nebenwirkungen auf übliche Dosierungen vieler Pharmaka. In dieser Übersichtsarbeit wird systematisch auf pharmakokinetische Interaktionen im Bereich der Psychopharmakologie hingewiesen, die bisher berichtet wurden oder zu befürchten sind. Besonderer Wert wird dabei auf die klinische Signifikanz solcher Ergebnisse gelegt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Aciclovir ; Zentralnervöse Nebenwirkungen ; Psychosyndrom ; Key words Acyclovir ; Adverse effects ; Psychosyndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In differential diagnosis of a delir also adverse effects of medicaments have to be taken into account beside other causes. We report a case of an agitated delir with nocturnal disturbance of consciousness, confusion, restlessness and sleeplessness. This delir existed exclusively during the therapy of a cutaneous herpes zoster with zovirax®-pills which can only be explained by a causal connection – after exclusion of other causes. As a so far undescribed predisposition for neurotoxicity of oral therapy with acyclovir signs of vascular encephalopathy were found in the patient’s cranial magnetic resonance imaging. The central nervous side effects of acyclovir were summarized shortly.
    Notes: Zusammenfassung Bei der Differentialdiagnose eines Delirs müssen u. a. auch Medikamentennebenwirkungen bedacht werden. Vorgestellt wird ein Patient mit einem agitierten Delir in Form von nächtlicher Bewußtseinstrübung, Verwirrtheit, psychomotorischer Unruhe und Schlaflosigkeit. Dieses Delir bestand ausschließlich während der Therapie eines kutanen Herpes zoster mit Zovirax®-Tabletten, was – nach Ausschluß anderer Ursachen – nur durch einen kausalen Zusammenhang erklärt werden kann. Als eine bislang unbeschriebene Prädisposition für Neurotoxizität bei einer oralen Aciclovir-Therapie fanden sich im Kernspintomogramm des Patienten Zeichen einer vaskulären Enzephalopathie. Die zentralnervösen Nebenwirkungen von Aciclovir werden kurz zusammengefaßt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Psychosomatische Grundversorgung ; Fortbildung ; Hausärzte ; Beratung ; Psychiatrie ; Psychosomatik ; Key words Education ; Training program ; General practioners ; Psychosomatic medicine ; Psychiatry ; Primary care ; Continuous medical education
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Deficits in current approaches of psychosomatic and psychiatric education for general practitioners are reviewed. A skill-based training was developed in line with the four step counceling approach of the „PLISSIT” approach: The GP helps in first step („permission”) the patient to accept his problem and assesses informations about causing and maintaining factors of his symptomatology. In the second step he should provide information about the disorder and reverse misunderstanding and passivity (Limited Information). The GP’s should develop preliminary strategies for change in the third step („coping strategies”, „symptom management”; „special suggestions”) and preparate the intensive phase of therapy as the last step. First results of the evaluation of the training program are presented demonstrate the effectiveness and acceptance of the education programm.
    Notes: Zusammenfassung Ausgehend von einer Analyse der Schwächen aktueller Ansätze der psychosomatischen Grundversorgung wird einerseits ein Ansatz vorgestellt, der störungsspezifisch im Rahmen eines Mehrebenenmodells pharmakologische und verbale Intervention aufeinander bezieht. Andererseits werden im Sinne eines zeitökonomisch abgestuften Vorgehens verschiedene Phasen durch das zugrundegelegte PLISSIT-Modell differenziert: In der Permission-Phase geht es um die Akzeptanzvermittlung und Problemanalyse hinsichtlich der vom Patienten geschilderten Beschwerden, in der Phase der „limited information” um die dialogische Erarbeitung eines Störungsmodells und den Aufbau einer aktiven Änderungsmotivation, in der Phase der „special suggestions” erfolgt eine konkrete Anleitung zur Selbstbeobachtung und -protokollierung des Problemverhaltens sowie die Vermittlung von Strategien zum Symptommanagement; in der letzten Phase der „intensive therapy” geht es um die Indikationsstellung und den Motivationsaufbau zur fachärztlichen bzw. fachpsychotherapeutischen Weiterbehandlung. Empirische Ergebnisse zur Evaluation des Weiterbildungskonzeptes an über 200 Teilnehmern werden referiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Adenosin ; AIDS-Demenz ; Alzheimer Demenz ; EAE ; K+-Kanäle ; spannungsabhängige ; Mikroglia ; Multiple Sklerose ; Proliferation ; Purinozeptoren ; Regeneration Zytotoxizität ; Key words Adenosine ; AIDS-dementia ; Alzheimer’s dementia ; EAE ; K+-channels ; voltage-dependent ; Microglia ; Multiple sclerosis ; Proliferation ; Purinoceptors ; Regeneration ; Cytotoxicity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Microglia are the resident macrophages of the brain. They are the central cellular element to initiate defense mechanisms against destructive environmental influences and to facilitate regenerative processes. No other cell type of the brain is endowed with a comparably comprehensive, immunocompetent machinery like microglia. It encompasses cell proliferation, migration and differentiation into full-blown macrophages able to present antigen and to phagocytose cell debris. Relatively little is known about these stages of microglia activation on the cellular and molecular level, although microglia have been described as a separate cell type of the brain as early as in the 30ies of this century by P. del Rio Hortega. This review summarizes the data that have accumulated until now in this respect and tries to embed them into a clinical framework. Special focus has been given to the role of this cell type in the development and progression of Multiple Sclerosis, HIV-associated dementia and Alzheimer’s disease.
    Notes: Zusammenfassung Mikrogliazellen sind residente Makrophagen des Gehirns. In dieser Funktion sind sie das zentrale zelluläre Element für die Einleitung von Abwehrmechanismen gegen schädigende Umwelteinflüsse und für regenerative Prozesse. Kein anderer Zelltyp des Gehirns verfügt über das umfassende, immunokompetente Repertoire, wie es die Mikrogliazellen besitzen. Es erstreckt sich von der Proliferation über die Migration bis zur Differenzierung in ausgereifte Makrophagen, die Antigen präsentieren und Zelltrümmer phagozytieren. Auf zellulärer und molekularer Ebene ist über diese Stadien der Mikrogliaaktivierung noch recht wenig bekannt, obwohl sie schon in den 30er Jahren von P. del Rio Hortega als eigenständiger Zelltyp des Gehirns beschrieben wurden. Diese Übersicht faßt Daten, die bisher auf diesen Ebenen vorliegen, zusammen und diskutiert sie im Kontext ihrer klinischen Relevanz. Insbesondere konzentrieren sich die Ausführungen auf die Bedeutung dieses Zelltyps bei Entstehung und Progression der multiplen Sklerose, der HIV-assoziierten Demenz und der Alzheimer Erkrankung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Borderline-Persönlichkeitsstörung ; Psychotherapie ; Linehan ; Key words Borderline ; Personality ; Disorder ; Psychotherapy ; Linehan
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary M. Linehan developed “dialectical behavioral therapy” specifically to treat chronically suicidal borderline patients. It rests on a biosocial model that assumes a disorder in the regulation of emotions and in tolerance of stress. The numerous dysfunctional patterns of behavior such as self-destructive behavior, inability to govern impulses or severe dissociative phenomena are regarded as attempts at problem-solving. This concept of therapy focuses on the continuing balance between the necessity of accepting maladaptive behavior patterns in both an intrapsychic and an interactional context while still working to change them. A comprehensive manual outlines the clearly structured therapy and integrates a wide choice of therapeutic strategies. Parallel to development of the therapy itself, a method also was developed for testing therapist adherence to the manual's guidelines, thus providing a basis for empirical evaluation. An initial controlled, randomized study demonstrated the significant superiority of this method to methods of unspecific psychotherapy at various levels. In the current endeavor to develop disorder-specific approaches to the treatment of personality disorders, “dialectical behavioral therapy” is a noteworthy model.
    Notes: Zusammenfassung Die Dialektisch-Behaviorale Psychotherapie wurde von M. Linehan spezifisch für die Behandlung chronisch suizidaler Borderline-Patienten entwickelt. Sie basiert auf einem biosozialen Modell, das eine Störung der Emotionsregulation und der Spannungstoleranz zugrunde legt. Die umfangreichen dysfunktionalen Verhaltensmuster, wie selbstschädigendes Verhalten, Impulskontrollverluste oder schwere dissoziative Phänomene, werden als erlernte Problembewältigungsversuche gesehen. Im Mittelpunkt des therapeutischen Konzeptes steht die fortwährende Balance zwischen der Notwendigkeit, die Sinnhaftigkeit maladaptiver Verhaltensmuster im intrapsychischen und interaktionellen Kontext zu akzeptieren und dennoch an deren Veränderung zu arbeiten. Ein umfangreiches Manual ordnet die klaren Strukturen der Therapie und integriert ein breites Spektrum therapeutischer Strategien. Parallel mit der Therapie wurde eine Methode entwickelt, die Orientierung des Therapeuten an den manualisierten Richtlinien zu überprüfen. Somit ist diese Therapie einer empirischen Überprüfung zugänglich. Eine erste kontrollierte, randomisierte Studie zeigte eine signifikante Überlegenheit dieser Methode gegenüber unspezifischen Psychotherapien auf mehreren Ebenen. Im gegenwärtigen Bemühen um die Entwicklung störungsspezifischer Ansätze in der Behandlung von Persönlichkeitsstörungen könnte die Dialektisch-Behaviorale Psychotherapie als modellhaft bezeichnet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Chronisches Müdigkeitssyndrom ; Depression ; Kognitive Verhaltenstherapie ; Übersichtsarbeit ; Key words Chronic fatigue syndrome ; Depression ; Cognitive behavioral therapy ; Review
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This article reviews the chronic fatigue syndrome (CFS), a disorder whose etiology is unknown. The diagnostic criteria proposed in 1994 by the CDC and the International Chronic Fatigue Syndrome Study Group are introduced. In contrast to widespread belief, there are no laboratory tests available to underpin the diagnosis of CFS; the diagnosis is made solely on the basis of clinical criteria. In the differential diagnosis, the exclusion of other conditions that can cause chronic fatigue, such as neuropsychiatric or sleep disorders, is of critical importance. In this context, the question as to whether CFS is a clinical entity that can be differentiated from psychiatric diagnoses, such as depression, somatoform disorder, or neurasthenia, is discussed. At the moment, there is no specific therapy for CFS. Therefore, therapeutic approaches are limited to symptomatic management of the concomitant sleep disturbances, pain, or psychiatric symptoms, such as depression. Patients may benefit from cognitive behavioral therapy, as this may help then to identify and exclude factors contributing to and maintaining chronic fatigue. An integrated medical and psychological approach should be adopted, with the aim of preventing significant secondary negative results of the illness, such as interpersonal conflicts or chronic disability.
    Notes: Zusammenfassung Das „Chronische Müdigkeitssyndrom“ (CFS) ist eine Erkrankung, deren Pathogenese bis heute nicht geklärt ist. Diese Übersichtsarbeit stellt die neuesten diagnostischen Kriterien vor, die 1994 von den „Centers of Disease Control“ und der „International Chronic Fatigue Syndrome Study Group“ erarbeitet wurden. Im Gegensatz zu einer weitverbreiteten Meinung gibt es keine objektivierbaren Parameter, die die Diagnose eines CFS stützen oder sichern könnten. Die Diagnose wird nach rein klinisch-deskriptiven Kriterien gestellt. Dem Ausschluß anderer Erkrankungen, die zu chronischer Müdigkeit führen können, kommt im Rahmen der Diagnostik eine zentrale Bedeutung zu, wobei die Differentialdiagnose zu neuropsychiatrischen Erkrankungen einschließlich Schlafstörungen am wichtigsten ist. In diesem Zusammenhang wird diskutiert, ob das CFS eine Krankheitsentität darstellt oder in psychiatrischen Diagnosen, wie z. B. Depression, somatoformen Störungen oder Neurasthenie, aufgeht. Eine spezifische Therapie des CFS steht bisher nicht zur Verfügung. Medikamentöse Maßnahmen beschränken sich daher auf eine symptomatische Therapie z. B. von Schlafstörungen, Schmerzen und psychischen Begleitsymptomen. An einem CFS leidende Patienten können auch von einem verhaltensmedizinisch orientierten Vorgehen profitieren, das Faktoren aufdeckt und bearbeitet, welche die Symptomatik des CFS verschlimmern oder aufrechterhalten. Ziel aller therapeutischen Bemühungen ist es dabei, negativen Folgen der chronischen Erkrankung, wie z. B. interpersonellen Konflikten, sozialem Rückzug oder Arbeitslosigkeit, vorzubeugen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Qualitätssicherung ; Strukturqualität ; Prozeßqualität ; Ergebnisqualität ; Psychiatrie ; Depressive Störungen ; Key words Quality assurance ; Structure quality ; Process quality ; Outcome quality ; Psychiatry ; Depressive disorder
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Quality-assurance activities will become more important in psychiatry during the next few years. In relation to other medical disciplines, some special aspects concerning structure, process and outcome quality as well as practical realization and methodologic aspects must be considered. These specific issues were the focus of a study dealing with the treatment of depressed inpatients. The experiences and results as well as considerations concerning future quality-assurance projects are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Qualitätssicherungsmaßnahmen werden in den nächsten Jahren in der Psychiatrie zunehmend an Bedeutung gewinnen. Gegenüber anderen medizinischen Teildisziplinen zeichnen sie sich im Bereich der Psychiatrie durch eine Reihe von Besonderheiten aus und zwar sowohl im Hinblick auf die Struktur-, Prozeß- als auch Ergebnisqualität. Gleiches gilt auch für die Durchführung von Qualitätssicherungsprojekten aufgrund von methodischen Überlegungen. Diese speziellen konzeptuellen sowie methodischen Aspekte wurden versucht, bei der Durchführung eines Pilotprojekts zur stationären Behandlung depressiver Patienten zu berücksichtigen. Über Erfahrungen, Ergebnisse sowie weiterführende Überlegungen wird berichtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    ISSN: 1434-0879
    Keywords: Urinary diversion ; Carcinoma induction ; Carcinoma prophylaxis ; Ileal interposition ; Urointestinal anastomosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Eighty Wistar rats were randomized into two groups. In group 1 vesicosigmoidostomy with proximal colostomy was performed, in group 2, vesicosigmoidostomy. The total tumor incidence did not differ significantly (group 1 10/40, 25%; group 2 13/40, 32.5%). The tumor spectrum differed, with more adenocarcinomas in group 2 (11/40, 27.5% vs 4/40, 10%;P=0.047) and urothelial carcinomas only in group 1 (5/40, 2.5%). One hundred and ten other Wistar rats were randomized into three groups. Animals in group A received vesicoileosigmoidostomy, group B, two-step vesicosigmoidostomy with initial separation of urine and the urocolonic anastomosis, group C, vesicosigmoidostomy. Significantly fewer adenocarcinomas were observed in group A (2/40, 5%) than in group B (16/40, 40%,P〈0.002) and group C (9/30, 30%;P〈0.007). These results indicate a similar cancer risk in all continent forms of urinary diversion, at least via colon. Ileal interposition seems to be an effective carcinoma prophylaxis following ureterosigmoidostomy. The proliferative instability at the urointestinal anastomosis is crucial for the pathogenesis and prophylaxis of this form of carcinogenesis, whereas urine seems to play only a minor role.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...