Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 18 (1997), S. 353-358 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Alkalische Phosphatase (ALPL) ; Chromosom 1p ; Grading ; Ki-67 ; Meningeom ; Key words Alkaline phosphatase (ALPL) ; 1p- ; Grading ; Ki-67 ; Meningioma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Meningiomas account for the most frequent primary intracranial neoplasms in adults. In 1993, the so-called atypical meningioma has additionally been introduced in the revised edition of the WHO Classification of Tumors of the Central Nervous System and should characterize meningiomas with an increased propensity to recur. Since the given qualitative histological criteria apply both to the ”atypical” and anaplastic meningioma, mere histological grading appears somewhat critical. Therefore, additional parameters were tested for their contribution to meningioma grading: First of all, we succeeded in defining 3 meningioma ”grades” by calculating corresponding 95% confidence intervals for the morphometrically assessed Ki-67 indices of 160 meningiomas in total, the validity of which was proved by comparison with the ”recurrence”-free intervals. Histologically, atypical meningiomas were distinguished by a ”syncytial”, poorly structured growth pattern and macronucleoli. Only occasionally, nuclear pleomorphism, necroses and mitotic figures were found. Cytogenetics revealed, in 50% of the ”atypical” and anaplastic meningiomas, partial loss of the short arm of one chromosome 1 (1p-). Histochemically, we could demonstrate, that the tissue non-specific type of alkaline phosphatase (ALPL), which is coded on chromosome 1p, is a convenient recurrence- and progression-associated marker enzyme for meningiomas with 1p-loss (loss of enzyme activity in 30/39 of intermediate and 8/8 anaplastic meningiomas). We favor to address the WHO ”atypical” meningioma as meningioma of the intermediate type, since the attribute ”atypical” in the context of histological diagnoses is highly susceptible to misinterpretations.
    Notes: Zusammenfassung Meningeome gehören zu den häufigsten intrakranialen Tumoren im Erwachsenenalter. Das sog. atypische Meningeom wurde 1993 in die revidierte Fassung der WHO-Klassifikation für Tumoren des zentralen Nervensystems zusätzlich aufgenommen und soll Meningeome mit einer gegenüber üblichen Meningeomen erhöhten Rezidivneigung bezeichnen. Da für dieses Meningeom die gleichen qualitativ-histologischen Kriterien angegeben werden wie für das anaplastische Meningeom, erscheint eine rein histologische Diagnose mit gewissen Unsicherheiten behaftet. Wir haben nach weiteren prognostisch relevanten Parametern gesucht: Mit Hilfe des morphometrisch ermittelten kernflächenbezogenen Ki-67-(MIB1-)Index ließen sich für Meningeome aller 3 Grade (N=160) 95%-Konfidenzintervalle berechnen, die sich im Vergleich mit den ”Rezidiv”-freien Intervallen als valide erwiesen. Histologisch zeichnen sich die sog. atypischen Meningeome durch ein wenig strukturiertes, ”synzytiales” Wachstumsmuster und große prominente Nukleolen aus. Fakultativ fanden sich Kernpleomorphie, Nekrosen und Mitosefiguren. Zytogenetisch wiesen die sog. atypischen und anaplastischen Meningeome, abgesehen von dem typischen Verlust eines Chromosoms 22 und unsystematischen klonalen Veränderungen, in 50% der Fälle einen distalen Stückverlust am kurzen Arm eines Chromosoms 1 (1p-) auf. Histochemisch konnte von uns gezeigt werden, daß bei Meningeomen die gewebeunspezifische Form der alkalischen Phosphatase (ALPL), deren Strukturgen auf 1p liegt, als progressions- und rezidivassoziiertes Markerenzym eingesetzt werden kann (Verlust der Enzymaktivität in 30/39 intermediären und 8/8 anaplastischen Meningeomen). Anstelle des Begriffes ”atypisch”, der im klinischen Alltag vieldeutig ist und im Zusammenhang mit dem Tumorgrading Anlaß zu Fehlinterpretationen geben kann, schlagen wir für diese zwischen den üblichen und den anaplastischen Meningeomen gelegene Gruppe relativ rezidivgefährdeter Tumoren die Bezeichnung Meningeome vom intermediären Typ vor.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 821-827 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: SchlüsselwörterβA4-Protein ; CAA ; Zerebrale Amyloid-Angiopathie ; Intrazerebralblutung ; Kongophile Angiopathie ; Key words Brain-pathology ; βA4-protein ; CAA ; Cerebral-Amyloid-Angiopathy ; Cerebral-Hemorrhage-etiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Non-traumatic so-called spontaneous intracerebral hemorrhages can occur in the supra- and infratentorial compartment. Taking into account their different etiologies, hemorrhages within the cerebral hemispheres are commonly divided into two categories, deep and lobar ones, with the first ones being frequently related to hypertensive vasculopathy. Lobar hemorrhages that are usually larger than their counterparts in the basal ganglia or thalamus, may be associated with arterio-venous malformations, leukemia or, especially in the elderly, with cerebral amyloid angiopathy (CAA) that is histopathologically characterized by deposits of βA4-protein exclusively within the walls of medium-sized and small arteries of the leptomeninges and cerebral cortex.
    Notes: Zusammenfassung Nicht-traumatische, sog. „spontane” Intrazerebralblutungen bzw. -hämatome können sowohl supra- als auch infratentoriell auftreten. Bei Blutungen innerhalb der Großhirnhemisphären kann die grobe Einteilung in tiefgelegene und lobäre Hämatome erste Anhaltspunkte über die Ätiologie geben: So sind erstere vielfach auf eine hypertensive Vaskulopathie zurückzuführen, während den meist ausgedehnteren Lappenhämatomen häufig eine arteriovenöse Malformation, eine Leukämie oder – insbesondere im fortgeschrittenen Lebensalter – eine zerebrale Amyloidangiopathie (CAA) zugrunde liegen kann. Histopathologisch sind für die CAA Ablagerungen des βA4-Proteins selektiv in der Wand mittelgroßer und kleiner leptomeningealer sowie intrakortikaler Arterien charakteristisch.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...