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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 335-338 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Acromegaly ; TRH ; Human growth hormone ; Human prolactin ; Akromegalie ; TRH ; Wachstumshormon ; Prolactin
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung TRH kann im Gegensatz zum Gesunden bei Patienten mit aktiver Akromegalie zu einem Anstieg der Wachstumshormon-(hGH)-Spiegel führen, wohingegen die Prolactin-(hPRL)-Sekretion bei aktiver Akromegalie vermindert sein soll. Bei 23 Patienten mit aktiver Akromegalie (hGH: 68,5±19,9 ng/ml; ±SE) und 15 Patienten mit inaktiver Akromegalie (hGH: 2,3±0,4 ng/ml; ±SE) wurde die TRH-induzierte hGH- und hPRL-Sekretion untersucht. Bei 14 der aktiven Akromegalen kam es nach 200 µg TRH i.v. zu einem zum Teil exzessiven Anstieg der hGH-Spiegel auf mindestens das Doppelte des Basalspiegels. Von den Patienten mit inaktiver Akromegalie wurde nur in einem Fall ein solcher TRH-induzierter hGH-Anstieg gefunden. Die basalen hPRL-Spiegel waren bei 9 der Patienten mit aktiver Akromegalie erhöht und lagen bei den übrigen im Bereich der Norm. Mit Ausnahme von 3 Patienten mit normalem hPRL-Spiegel und einer Patientin mit exzessiv erhöhtem Serum-hPRL mit einem hGH-und hPRL-produzierenden Tumor wurde bei allen ein regelrechter Anstieg der hPRL-Sekretion nach TRH beobachtet. Von den inaktiven Akromegalen hatten 9 erniedrigte hPRL-Spiegel und nur 8 einen normalen hPRL-Anstieg nach TRH. Die Patienten mit eingeschränkter hPRL-Sekretion hatten postoperativ auch weitere Zeichen der Hypophysenvorderlappeninsuffizienz. Diese Befunde zeigen im Gegensatz zu früheren Berichten, daß eine normale oder vermehrte hPRL-Sekretion bei aktiver Akromegalie gefunden werden kann. Der paradoxe Anstieg des hGH nach TRH ist mit einem Verlust der Receptorspezifität für GRH der Adenomzelle vereinbar. Ein TRH-induzierter hGH-Anstieg bei inaktiver Akromegalie mit normalen hGH-Basalspiegeln weist auf in der Sella turcica verbliebenes Adenomgewebe hin.
    Notizen: Summary Inappropriate stimulation of growth hormone (hGH)-secretion with TRH in acromegalic subjects has been shown previously, whereas prolactin (hPRL) secretion was reported to be blunted in active acromegaly. In this study TRH induced hGH and hPRL secretion was investigated in 23 active (mean hGH level: 68.5±19.9 ng/ml; ±SE) and 15 inactive acromegalics (mean hGH level: 2.3±0.4 ng/ml; ±SE). Fourteen of the active acromegalics showed a significant increase up to more than double of the basal hGH level after 200 µg TRH while in only one of the inactive acromegalics an inappropriate rise of hGH was induced by TRH. Basal hPRL levels were elevated in 9 and within normal range in 14 of the patients with active acromegaly. Except in 3 patients who had normal basal hPRL levels and in one patient with excessively elevated hPRL and hGH levels due to an hPRL and hGH producing adenoma, all patients had normal hPRL responses to TRH. In those with inactive acromegaly, 9 had hPRL levels below normal and only 8 out of the 15 patients showed a normal rise of hPRL after TRH. The patients who showed no hPRL response to TRH demonstrated also other signs of pituitary insufficiency due to the operative procedure. In contrast to a previous report these findings demonstrate that normal or enhanced hPRL secretion is found in active acromegaly. The inappropriate rise of hGH after TRH is compatible with a loss of specificity of the recptor for GRH of the adenoma cell and can be found also in patients with normal basal hGH levels after treatment suggesting that remaining adenoma tissue is present in the pituitary fossa.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 64 (1986), S. 314-318 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Hypothalamus ; Anterior pituitary ; Releasing hormones ; Dopamine agonists
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Anterior pituitary function was investigated in ten healthy subjects by administering a combination of 200 µg thyrotropin releasing hormone (TRH), 100 µg gonadotropin releasing hormone (GnRH), 100 µg growth hormone releasing factor (GRF1–44), and 100 µg human corticotropin releasing factor (CRF). The same test protocol was performed in all subjects after pretreatment with 0.25 mg terguride. Five subjects were tested only with TRH and GnRH, five only with CRF, and six only with GRF. There was a prompt increase in all hormones after the administration of the four releasing hormones (RH). Pretreatment with terguride lowered the prolactin (PRL) increase (p〈0.01) as well as the thyrotropin (TSH) peak (p〈0.05) compared with the test without dopamine agonist pretreatment. The PRL levels after combined RH administration were significantly higher than after TRH and GnRH alone. Although four of the five subjects had higher TSH levels after combined RH administration than after TRH and GnRH alone, the difference was not significant. Other hormones were not significantly influenced by the combined RH administration or dopamine agonist pretreatment. Despite the fact that the interaction of the different releasing hormones and dopamine agonists influences the pituitary hormone response, combined RH administration seems to be a useful test for evaluating pituitary function also in patients receiving dopamine agonist therapy.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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