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    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Lungentransplantation ; Anastomosenkomplikation ; Angioplastie ; Bronchialstent ; Key words Lung transplantation ; Anastomotic complications ; Angioplasty ; Bronchial stenting
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Bronchial and arterial anastomotic stenoses are major complications after lung transplantation. Interventional techniques provide a definitive cure in certain cases. Material and methods: Three out of four patients had ischemia-related stenoses of the bronchial anastomoses postoperatively; one patient developed malacia of the bronchus main stem 1 year after transplantation. Four patients had stenoses of the arterial anastomoses, which resulted in hemodynamic instability and reduced perfusion of the graft. Results: Stent implantation in the bronchial anastomoses (n = 3) and in the main stem (n = 1) improved ventilation and oxygen saturation in all patients. The stents were incorporated by mucosal overgrowth, as demonstrated by endoscopy, as early as 6 weeks after implantation. Balloon dilatation (n = 3) and stent implantation (n = 1) were successfully performed in 4 patients with stenoses of the arterial anastomoses. The mean transstenotic pressure gradient of 9.5 mm Hg was reduced to 2.2 mm Hg after angioplasty. Lung perfusion shifted towards the grafts, as shown by 99mTc perfusion scans. Conclusion: The minimally invasive techniques of interventional radiology are very effective in the treatment of anastomotic complications after lung transplantation and may avoid surgery in certain cases.
    Notes: Zusammenfassung Komplikationen nach Lungentransplantation betreffen in erster Linie die Bronchusanastomose und die Pulmonalarterienanastomose. Sie sind ischämieinduziert oder auf chirurgisch-technische Probleme zurückzuführen. Bei 8 von 66 transplantierten Patienten traten postoperative Stenosen an der arteriellen Anastomose (n = 4) und an der Bronchusanastomose (n = 4) auf, die jeweils zu einem organ- bzw. lebensbedrohlichen Zustand der Patienten geführt hatten. Die interventionelle Behandlung war bei allen Patienten erfolgreich; 4 Patienten wurden bei Anastomosenstenose bzw. Malazie der Bronchusanastomose mit Metallstent versorgt, 4 Patienten mit Stenosierung an der Pulmonalarterienanastomose wurden einer Ballondilatation bzw. zusätzlicher Stentimplantation zugeführt. Die Indikation zur Behandlung und die Überprüfung des Dilatationsergebnisses wurde anhand der Stenosegradienten ermittelt, zur ausreichenden Erweiterung war eine Ballonkaliberstärke von 15 bis 20 mm erforderlich. Indikation zur Stentimplantation war eine elastische Instabilität bei einem Patienten. Der minimal-invasive Eingriff bei schwerkranken Patienten, die effiziente und komplikationslose Therapie und der erfolgreiche Langzeitverlauf sprechen dafür, bei Anastomosenproblemen nach Lungentransplantation interventionelle radiologische Verfahren primär einzusetzen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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