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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Leber ; MRT ; Kontrastmittel ; Resovist® ; Eovist® ; Key words Liver ; MRI ; Contrast agents ; Resovist ; Eovist
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The purpose of this work is to describe our initial clinical experience (in 66 patients) with Resovist and Eovist, two new liver-specific MR contrast agents. We focus our report on safety aspects, dose finding, and optimization of technical parameters. Both contrast agents were well tolerated and improved the detectability of focal liver lesions. With Resovist, postcontrast MRI may be started as early as 10 min following injection. The dose of 8 μmol Fe/kg bodyweight was sufficient to achieve diagnostic tumor-liver contrast levels. Since Eovist can also be administered as a bolus, dynamic enhance- ment patterns may be studied for tumor characterization as well. Breath-hold T 1-weighted FLASH images were superior to other T 1-weighted techniques with and without fat saturation.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Arbeit werden erste klinische Ergebnisse (66 Patienten) der für die Leberbildgebung entwickelten Kontrastmittel Resovist® und Eovist® vorgestellt. Es wurden Sicherheitsaspekte, Dosierungsfragen und die optimale Untersuchungstechnik am Beispiel fokaler Leberläsionen untersucht. Beide „leberspezifischen“ Kontrastmittel zeigten bei guter Verträglichkeit eine Verbesserung des Nachweises fokaler Leberläsionen. Die Untersuchung mit Resovist® kann bereits 10 min nach der Kontrastmittelinjektion erfolgen. Mit einer Dosis von 8 μmol Fe/kg Körpergewicht konnte eine ausreichender Tumor-Leber-Kontrast erzielt werden. Da Eovist® zusätzlich im Bolus injiziert werden kann, ergeben sich neben dem Nachweis fokaler Leberläsionen Möglichkeiten der Charakterisierung durch Analyse der Perfusionsmuster. Atemgehaltene T 1-gewichtete FLASH-Sequenzen waren sonstigen T 1-gewichteten Sequenzen ohne und mit Fettgesättigung überlegen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Gd-DTPA-BMA ; Magnetresonanztomographie ; Dynamische Studien ; Knochenläsionen ; Präoperative Chemotherapie ; Key words Gd-DTPA-BMA ; Magnetic resonance imaging ; Dynamic studies ; Bone lesions ; Preoperative chemotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate the efficacy of high-dose Gd-DTPA-BMA (gadodiamide, Omniscan) as a contrast for magnetic resonance imaging of malignant bone tumors and the use of high-dose dynamic studies for predicting the response to preoperative chemotherapy. Materials and methods: Examinations were performed in 22 patients with suspected malignant bone tumor on a 1.5 T system. In 8 cases a follow-up examination was done after preoperative chemotherapy. Static studies included Pd- and T2-weighted spin-echo sequences as well as T1-weighted spin-echo sequences, obtained pre- and postcontrast. Dynamic studies were performed using a FLASH 2D-gradient-echo sequence (TR 40 ms/TE 10 ms, 90 ° flip angle) every 20 s after intravenous bolus injection of Gd-DTPA-BMA (0.3 mmol/kg body weight). MR images were evaluated qualitatively by visual assessment of conspicuity size, extraosseous delineation and structure of the lesion and quantitatively by measurement of the signal intensities and calculation of the relative increase in signal intensity. Results: Qualitative image analysis showed best demonstration of the lesions on contrast-enhanced T1-weighted images. Comparison of T1-weighted pre- and postcontrast spin-echo sequences revealed significantly better assessment of tumor structure after administration of contrast media. After preoperative chemotherapy, all responders showed a markedly stronger reduction in relative increase in signal intensity in dynamic studies compared to nonresponders. Conclusion: Gd-DTPA-BMA is effective for magnetic resonance imaging of musculoskeletal lesions and improves assessment of the tumor structure. Dynamic studies may help to predict the response to preoperative chemotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Studie: Untersucht wurde, ob die hochdosierte Gabe von Gd-DTPA-BMA (Gadodiamid, Omniscan™) sich für die kontrastmittelunterstützte Magnetresonanztomographie maligner Knochentumoren eignet und ob dynamische Studien bei dieser Dosis eine Beurteilung des Ansprechens auf eine präoperative Chemotherapie ermöglichen. Material und Methode: Die Untersuchungen erfolgten bei 22 Patienten mit Verdacht auf malignen Knochentumor bei einer Feldstärke von 1,5 Tesla. In 8 Fällen wurde eine Verlaufskontrolle nach präoperativer Chemotherapie durchgeführt. Die statischen Untersuchungen umfaßten PD- und T2-gewichtete Spinechosequenzen sowie T1-gewichtete Spinechosequenzen vor und nach Kontrastmittelapplikation. Dynamische Studien wurden mit einer FLASH-2D-Gradientenechosequenz (TR 40 ms/TE 10 ms, Flipwinkel 90 °) im Abstand von je 20 s nach intravenöser Bolusinjektion von Gd-DTPA-BMA (0,3 mmol/kg Körpergewicht) durchgeführt. Die Auswertung der MR-Bilder erfolgte qualitativ durch visuelle Beurteilung der Erkennbarkeit, der Größe, der extraossären Ausdehnung und der Struktur der Läsion und quantitativ mit Messung der Signalintensitäten und Berechnung des relativen Signalanstieges. Ergebnisse: Die qualitative Bildauswertung ergab für die T1-gewichteten Bilder nach Kontrastmittelapplikation die beste Erkennbarkeit der Läsion. Der Vergleich der T1-gewichteten Spinechosequenz vor und nach Kontrastmittelapplikation zeigte eine signifikant verbesserte Beurteilbarkeit der Tumorstruktur nach Kontrastmittelgabe. In den dynamischen Untersuchungen wiesen alle Responder nach präoperativer Chemotherapie einen deutlich stärkeren Abfall des relativen Signalintensitätsanstieges als die Nonresponder auf. Schlußfolgerung: Gd-DTPA-BMA ist ein effektives Kontrastmittel für die Magnetresonanztomographie muskuloskeletaler Läsionen und ermöglicht eine verbesserte Beurteilung der Tumorstruktur. Dynamische Studien können zur Beurteilung des Ansprechens der präoperativen Chemotherapie beitragen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 8 (1998), S. 858-872 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Arteries ; Veins ; Non-invasive imaging ; Ultrasound ; Doppler studies ; Computed tomography angiography ; Magnetic resonance angiography ; Contrast agents ; Vascular studies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The purpose of this review is to describe recent advances in non-invasive vascular imaging techniques and to discuss their current clinical applications for imaging of peripheral vessels. Principles for applying ultrasound, CT angiography (CTA), and magnetic resonance angiography (MRA) for non-invasive imaging of peripheral arteries and veins are presented. Clinical applications are reviewed for different vascular diseases, therapy planning, and follow-up studies. Conventional Doppler and color duplex sonography are the most cost-effective procedures to detect or rule out peripheral arterial occlusive disease (PAOD) and to provide specific recommendations for therapy. In the near future, contrast-enhanced MRA (CE MRA) with additional axial two-dimensional time-of-flight studies to search for non-anatomic runoff will replace diagnostic intra-arterial digital subtraction angiography (DSA) for planning of reconstructive surgery with acquisition slabs displaying projections similar to intra-arterial DSA. Color duplex sonography should also be the first non-invasive technique applied for the detection of peripheral aneurysms. Preoperative or preinterventional therapy planning of aneurysms may be performed by CTA or CE MRA. Compression ultrasound is the imaging procedure of choice in deep venous thrombosis (DVT). In the preoperative assessment of venous incompetence, color duplex sonography is the imaging technique which is sufficient in most cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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