Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Weight reduction ; low-calorie-diet ; FFA ; esterified fatty acids ; glycerol ; glucose tolerance ; immunoreactive Insulin (IRI) ; insulinlike activity as measured on adipose tissue (FILA) ; on muscle tissue (MILA)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Pour voir jusqu'à quel degré les déviations métaboliques qu' on observe dans l'obésité sont réversibles par un régime de réduction, nous avons examiné 37 personnes obèses avec un excès de poids moyen de 71% d'aprèsBroca. D'abord nous avons exclu la présence d'un diabète sucré et d'une maladie endocrinienne. 20 personnes montraient des anomalies de la glycorégulation tandis que chez 17 les tests de l'hyperglycémie provoquée par voie intraveineuse et orale donnaient des résultats normaux. Un régime de 1000 cal. par jour a été institué pour les deux groupes et nous avons enregistré une perte de poids moyenne de 21.2kg pour la première et de 17.5kg pour la seconde, soit de 34 ou de 28% d'aprèsBroca, c'est à dire moins que la moitié de l'excès de poids. — Le groupe avec glycorégulation anormale montrait les changements suivants: — 1. Amélioration significative de la tolérance glucidique avec normalisation partielle du taux de glucose sanguin à jeun et 120 min après glucose par voie orale, ainsi que des coefficientsk pour les tests d'hyperglycémie provoquée par voie intraveineuse et orale. — 2. Une chute prononcée et significative des taux très élevés du glycérol libre dans le sang à jeun avec normalisation du quotient: acides gras libres/glycérol à jeun. — 3. Réduction significative des taux élevés de l'activité insulinosemblable et de l'insuline immunoréactive dans le sang. — Dans les mêmes conditions nous avons trouvé dans le groupe avec glycorégulation intacte seulement une augmentation légère des acides gras libres sanguins 90 et 120 min après glucose. Le groupe total des obèses montrait une réduction significative des acides gras estérifiés dans le sang à jeun. — Les résultats caractérisés sous 1–3 sont plus prononcés avec ce régime de réduction qu'après des cures de carence alimentaire totale et se trouvent surtout dans le groupe avec glycorégulation anormale. Ils indiquent que l'hyperinsulinisme accusé jusqu'ici comme pathogénique pour l'obésité est plutôt de nature adaptive.
    Abstract: Zusammenfassung Um Anhaltspunkte dafür zu gewinnen, welche der bei der Fettsucht beobachteten Stoffwechselanomalien durch eine Reduktionsdiät rückbildungsfähig sind, untersuchten wir unter ambulanten Bedingungen 37 adipöse Patienten mit einem mittleren Übergewicht von 71% nachBroca. Ein klinisch-manifester Diabetes und endokrine Erkrankungen wurden ausgeschlossen. 20 der Probanden zeigten Störungen der Kohlenhydrattoleranz. Bei 17 lagen der i.v. und der orale Glucosetoleranz-Test im Normbereich. Beide Teilkollektive behandelten wir mit einer 1000 Cal.-Mischkost und sahen darunter eine Gewichtsabnahme von 21.2 bzw. 17.5 kg, entsprechend 34 bzw. 28% nachBroca, d.h. im Durchschnitt etwas weniger als die Hälfte des bestehenden Übergewichtes. — Beim Teilkollektiv mit gestörter Kohlenhydrattoleranz traten dabei folgende Veränderungen ein: — 1. Signifikante Besserung der Glucosetoleranz mit weitgehender Normalisierung des Nüchternblutzuckers und des 120 Minuten-Wertes nach oraler Glucosegabe, sowie derk-Werte für die i.v. und oralen Glucosetoleranz-Teste. — 2. Ein hochsignifikanter Abfall der stark erhöhten Nüchternwerte für das freie Serumglycerin mit Normalisierung des Quotienten: Freie Fettsäuren/ Glycerin im Nüchternblut. — 3. Signifikanter Rückgang der überhöhten Werte für die insulinähnliche Aktivität und für das immunologisch reagierende Insulin. — Unter den gleichen Bedingungen fanden wir im Teilkollektiv mit normaler Kohlenhydrattoleranz lediglich einen mäßigen Anstieg der freien Fettsäuren 90′ und 120′ nach Glucose. — Im Gesamtkollektiv der Fettsüchtigen war unter der Reduktionsdiät ein signifikanter Rückgang der Esterfettsäuren festzustellen. — Die unter 1–3 geschilderten Veränderungen traten unter dieser Diätbehandlung deutlicher hervor als bei den bisher beschriebenen Fastenkuren und betreffen vorwiegend das Teilkollektiv mit gestörter Kohlenhydrattoleranz. Die Befunde deuten daraufhin, daß der Hyperinsulinismus, der von einigen Autoren als ursächlich für die Fettsucht angesehen wird, eher adaptiver Natur ist.
    Notes: Summary To find out which of the metabolic changes observed in obesity are reversible by a reducing diet, we examined 37 obese out-patients with a mean overweight of 71%Broca. A manifest diabetes mellitus and endocrine diseases were excluded by clinical means. 20 subjects showed disturbances of carbohydrate-tolerance. Oral and i.v. glucose-tolerance tests gave normal results in 17. Both subgroups were put on a 1000 cal. mixed diet and had mean weight-losses of 21.2, vs. 17.5 kg, corresponding to 34% vs. 28%Broca, i.e. less than half of their overweight. — The following changes were observed in the subgroup with impaired carbohydrate-tolerance: — 1. Significant improvement of glucose-tolerance with beginning normalization of fasting blood sugar, 120′ value after oral glucose and of thek-values for i.v. and oral glucose-tolerance tests. — 2. Highly significant reduction of the elevated fasting values for free serum glycerol with normalization of the quotient: free fatty acids/glycerol in fasting serum. — 3. Significant fall of the high levels for insulin-like activity and for immunologically reacting insulin. — Under identical conditions the subgroup with normal carbohydrate-tolerance showed only a moderate increase of free fatty acids 90′ and 120′ after glucose. In the obese group as a whole, we found a reduction of serum esterified fatty acids under low calorie diet. — The changes described under 1–3 were more pronounced with this dietary treatment than in fasting periods generally described until now, and occurred predominantly in the subgroup with impaired carbohydrate-tolerance. Our findings indicate that hyperinsulinism held responsible for obesity up to now by some authors is probably adaptive.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...