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  • 1
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Kataraktchirurgie ; Enge Pupille ; Sphinkterektomie ; Fibrinreaktion ; Key words Cataract surgery ; Constricted pupil ; Sphincterectomy ; Fibrin reaction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: Since increased intraoperative iris irritation can lead to increased postoperative inflammation, we are interested in postoperative reactions to several varied surgical procedures. We performed pupil stretching, iridotomy with iris suture, and partial sphincterectomy. Materials and methods: From January 1995 to January 1996, 100 patients (103 eyes) with narrow pupils underwent cataract surgery. In 13 eyes a iridotomy and iris suture were performed, in 28 eyes a partial sphincterectomy. In 62 eyes there was no surgical intervention after pupil stretching. Postoperative examinations were carried out in the early postoperative phase (up to 5 days postoperative) as well as 4 weeks after surgery. Fibrin reaction was classified according to 3 grades: (I) faint fibrinous threads, (II) fibrinous net, and (III) membranous fibrin exsudation. Results: In the group without additional surgery there was a fibrinous reaction of grade I and II in 11 eyes. This complication occurred after iridotomy and iris suture in four cases and after sphincterectomy in four cases. While the intensity of fibrinous reaction was comparable in the first two groups, the fibrinous reaction after sphincterectomy was more intensive in one eye (grade III). However, response to intensive local antiphlogistic therapy was good. Frequency of fibrinous reaction in the three groups was statistically not significant. It should be pointed out that there was a partial restoration of pupil movements through sphincterectomy: mean pupil diameter was 4 mm, and 2.5 mm under exposure to light. Three patients had no pupillary reaction at all. Conclusions: Partial sphincterectomy facilities intraoperative manipulations of cataract surgery. Postoperative inflammatory reaction is rare and was very responsive to medical treatment. The reconstruction of pupillary movement is part of full visual function and, last but not least a round pupil is aesthetically more desirable.
    Notes: Fragestellung: Da eine vermehrte Pupillen- und Irisirritation während der Operation eine postoperative Inflammation verstärken können, interessierte uns die Frage der postoperativen Reaktionen nach verschiedenen chirurgischen Verfahren wie Pupillenstretching ohne weitere chirurgische Intervention, Iridotomie und Irisnaht oder nach der von uns eingeführten partiellen Sphinkterektomie. Material und Methode: Im Zeitraum von Januar 1995 bis Januar 1996 wurde bei 100 Patienten (103 Augen) mit enger Pupille kataraktoperiert. Bei 59 Patienten (62 Augen) wurde ein Pupillenstretching (Gruppe 1) durchgeführt. Bei 13 Augen wurden eine Iridotomie und Irisnaht (Gruppe 2) sowie bei 28 Augen eine partielle Sphinkterektomie (Gruppe 3) vorgenommen. Die postoperativen Befunde wurden früh postoperativ (bis zum 5. postoperativen Tag) sowie nach ca. 4 Wochen erhoben. Die Fribrinreaktionen wurden in 3 Stufen klassifiziert: zarte Fibrinfädchen, Fibrinnetz und membranöse Fibrinexsudation. Ergebnisse: In Gruppe 1 fand sich in 11 Augen eine Fibrinreaktion (Grad I–II). Diese Komplikation trat nach Iridotomie und Irisnaht in 4 Fällen und nach Sphinkterektomie ebenfalls in 4 Fällen auf. Während die Intensität der Fibrinreaktionen in den ersten 2 Gruppen vergleichbar war, war in 1 Fall nach Sphinkterektomie eine ausgeprägte Fibrinreaktion (Grad III) zu verzeichnen, die sich jedoch unter intensiver lokaler antiphlogistischer Therapie zurückbildete. Die Häufigkeit der Fibrinreaktionen der 3 Gruppen war statistisch nicht signifikant unterschiedlich. Hervorzuheben ist die partielle Wiederherstellung der Pupillenmotorik nach Sphinkterektomie, wobei die durchschnittliche Pupillengröße knapp 4 mm und unter Lichteinwirkung 2,5 mm betrug. Bei 3 Patienten war keine Pupillenreaktion vorhanden. Schlußfolgerung: Eine partielle Sphinkterektomie erleichtert somit die Kataraktchirurgie. Auch die postoperative entzündliche Reaktion ist vertretbar selten und konnte medikamentös gut beherrscht werden. Die Wiederherstellung der Pupillenmotorik dürfte eine Rolle in der visuellen Funktion spielen, und nicht zuletzt stellt sich die runde Pupille auch ästhetisch besser dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Pseudoexfoliation syndrome ; Corneal endothelium ; Corneoscleral tunnel incision ; Phacoemulsification ; Non-contact specular microscopy ; Schlüsselwörter Pseudoexfoliationssyndrom ; Hornhautendothel ; Korneoskleraler Tunnelschnitt ; Phakoemulsifikation ; Non-Kontaktspekularmikroskopie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Einleitung: Bei Pseudoexfoliationssyn-drom (PEX) kann es zu morphometrischen und qualitativen Veränderungen des Hornhautendothels kommen. In dieser Untersuchung sollte überprüft werden, ob nach Kataraktoperation das Endothelzellverhalten gegenüber normal-gesunden Augen verändert ist. Patienten und Methoden: In einer kontrollierten klinischen Studie wurden prospektiv 20 Patienten mit PEX und ein gleich großes alterskorreliertes Vergleichskollektiv mit standardisiertem, selbstschließendem, 7 mm breitem korneoskleralem Tunnelschnitt, Phakoemulsifikation und HKL-Implantation unter Hyaluronsäureschutz operiert. Neben einem vollständigem ophthalmologischen Status wurden präoperativ, am 1. postoperativen Tag sowie nach 4 Wochen quantitative und qualitative Endotheluntersuchungen der zentralen und peripheren Hornhaut mit der Non-Kontaktspekularmikroskopie (Konan Noncon Robo-ca SP 8000, Konan, Japan) durchgeführt. Ergebnisse: Präoperativ zeigte sich bei PEX (2394±271 Zellen/mm2) eine um 10,5% (p〈0,05) erniedrigte Endothelzelldichte im Gegensatz zur Kontrollgruppe (2674±341 Zellen/mm2). Intraoperativ unterschieden sich Phakoemulsifikationszeit (90±51 s) und -leistung (38±17%) nicht. Die mittlere Endothelzelldichte nahm sowohl in der PEX-Gruppe als auch beim Vergleichskollektiv nach 4 Wochen um 10,4 bzw. 9,8% (p〈0,001) ab. Die mittlere Zellfläche nahm gleichzeitig um 55 bzw. 48 µm2 (p〈0,001) zu. Der Polymegathismus nahm postoperativ zu, um im späteren Verlauf nach 4 Wochen annähernd präoperative Werte zu erreichen. Der Pleomorphismus nahm nur in der PEX-Gruppe signifikant zu. Schlußfolgerung: Bei PEX scheint es trotz präoperativ reduzierter Zelldichte im Vergleich zu normal-gesunden Augen frühpostoperativ zu keinem erhöhten Endothelzellverlust nach korneoskleralem Tunnelschnitt und Phakoemulsifikation zu kommen. Aufgrund der präoperativ reduzierten Endothelzelldichte werden bei bekanntem PEX endothelschützende Maßnahmen empfohlen.
    Notes: Introduction: Corneal endothelial involvement can be found in pseudoexfoliation syndrome (PEX). Evaluation of possible differences in endothelial cell loss following cataract extraction was compared to normal eyes. Patients and methods: In a controlled clinical study we prospectively studied 20 patients with PEX and compared them with an age-matched control group with senile cataract. All patients were treated with a standardized self-sealing 7-mm corneoscleral tunnel incision, phacoemulsification and posterior intraocular lens implantation using sodium hyaluronate. In addition to a complete ophthalmological examination, quantitative and qualitative endothelial cell analysis of the central and peripheral cornea was performed preoperatively, at the first postoperative day and after 4 weeks using non-contact specular microscopy (Konan Noncon Robo-ca SP 8000, Konan, Japan). Results: In eyes with PEX (2394±271 cells/mm2) endothelial cell counts were 10.5% (P〈0.05) lower than in the control group (2674+341 cells/mm2). Intraoperatively, ultrasound time (90±51 s) and power (38±17%) did not differ between the two groups. After 4 weeks the mean endothelial cell loss in the two groups was 10.4% and 9.8%, respectively (P〈0.001). The mean cell area increased by 55 and 48 µm2 (P〈0.001), respectively. Polymegethism increased postoperatively in both groups and stabilized at 4 weeks at preoperative values. Pleomorphism increased significantly only in the PEX group. Conclusions: In eyes with PEX no increased cell loss was found in the early postoperative period compared to normal eyes following corneoscleral tunnel incision and phacoemulsification. Due to preoperative reduced endothelial cell densities, endothelium-protecting measures are recommended in eyes with PEX.
    Type of Medium: Electronic Resource
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