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    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 305-317 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Alkaline leukocyte phosphatase ; Bone marrow biopsy ; Folic acid level ; Histamin level ; Immunoglobulins ; Myeloid metaplasia ; Myelofibrosis — clinical findings ; — course ; — experimental reproduction ; Myelosclerosis ; Alkalische Leukocyten-Phosphatase ; Bekkenkamm-Biopsie bei OMF ; Folsäure-Spiegel bei OMF ; Histamin-Spiegel bei OMF ; Immunglobuline bei OMF ; Myeloide Metaplasie ; Osteomyelofibrose — klinischer Befund ; — Verlauf ; — tierexperimentelle Erzeugung ; Osteomyelosklerose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei der Osteomyelofibrose handelt es sich z.T. um autonom-proliferative Erkrankungen, z.T. um zu Nekrosen und terminaler Fibrosierung führende, durch unbekannte Stimuli ausgelöste Knochenmarks-Prozesse. Diese zweite Entstehungsmöglichkeit wird u.a. durch tierexperimentelle Untersuchungen gestützt, die die Entwicklung von generalisierten Markfibrosen bei rezidivierenden Antigen-Antikörper-Reaktionen zeigen. Díese durch die Trias „Markfibrose (evtl. mit Knochenumbau), extramedulläre Blutbildung und erythroleukämisches Blutbild“ charakterisierte Krankheitsgruppe zeigt im Einzelfall weite Unterschiede hinsichtlich der klinischen Befunde, der Labor-Untersuchungen und des Verlaufs. So ist eine sichere Diagnose nur durch die histologische Knochenmarks-Untersuchung möglich, die gelegentlich die Abgrenzung proliferativer Krankheitsformen gegenüber reaktiv-nekrotisierenden Markprozessen gestattet. Bemerkenswerterweise sind in über der Hälfte der Fälle die Immunglobuline (in der Regel γ-G-Globuline) vermehrt. Bei der Therapie werden die Indikationen zur Splenektomie hervorgehoben, während Cytostatika oder Corticoide nur ausnahmsweise Verwendung firden.
    Notes: Summary A survey is presented on the theories concerning the nosology as well as the clinical and laboratory findings in myelofibrosis. In some cases the disease is a proliferative process, while in others necrosis of myeloid tissue is provoked by unknown stimuli and terminates in fibrosis of the marrow. This concept is underscored by experimental studies which show generalized marrow fibrosis in rabbits during repeated antigen-antibody reactions. Clinical and laboratory findings as well as the course vary widely from one case to the other. Histological examination of a marrow biopsy is essential for the diagnosis; the histological pattern sometimes allow to distinguish between proliferative and reactive-necrotizing forms. The immunoglobulins (mostly γ-G-globulins) are elevated in more than 50% of the cases, which together with sometimes positive findings of antibodies against collagen point in the direction of an inflammatory process. In therapy the indications of splenectomy are stressed, whereas cytostatic drugs or corticoids are used only in selected cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 43-45 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Glucocorticoid-Rezeptoren ; Leukämien ; Sensitivität ; Glucocorticoid receptors ; Leukemias ; Sensitivity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Determination of steroid receptors has been used to predict steroid sensitivity in various neoplasias. In an attempt to investigate its applicability in human leukemias we have studied glucocorticoid receptors in the leukemic cells from 23 patients with various hematologic neoplasias and in the lymphocytes from 18 normal donors. Specific glucocorticoid binding in intact cells was determined by a whole cell competitive binding assay. Normal lymphocytes have about 4,611 specific binding sites per cell. The blasts from 9 patients with acute myelogenous leukemias (AML) have strongly varying high levels of specific binding sites, ranging from 4,817 to 15,416 per cell. Of the 13 patients with chronic lymphocytic leukemia (CLL), 5 have received glucocorticoid treatment for years and were clinically resistant to glucocorticoid. Their lymphocytes have lower specific binding sites (range: 2,047 to 3,999) than the other CLL cases which were newly diagnosed (range: 3,734 to 11,020). Our results suggest that determination of glucocorticoid receptors might be of value in predicting clinical responsiveness in leukemias.
    Notes: Zusammenfassung Bei einigen steroid-sensitiven Neoplasien ist die Bestimmung von Steroid-Rezeptoren für die Voraussage einer Ansprechbarkeit auf die Hormontherapie von Bedeutung. Um die Anwendung dieser Methode auch bei Leukämien nachzuprüfen, haben wir die Glucocorticoid-Rezeptoren in Leukämiezellen von 23 Patienten und in Lymphozyten von 18 Kontrollpersonen untersucht. Die Bestimmung erfolgte nach einer Methode nach Baxter und Tomkins. Normallymphozyten haben circa 4611 spezifische Bindungsstellen pro Zelle. Der Anzahl der Steroid-Rezeptoren in den Blasten von 9 Patienten mit AML schwankten stark (Bereich: 4817–15416 Stellen/Zelle). Fünf von 13 Patienten mit CLL wurden seit Jahren mit Glucocorticoid behandelt und sprachen zur Zeit der Rezeptoren-Bestimmung auf die Therapie nicht mehr an. Die Anzahl der Bindungsstellen der Lymphozyten dieser Patienten war im Mittel niedriger (Bereich: 2047–3999), als bei den Patienten, die neu diagnostiziert worden waren (Bereich: 3734–11020). Unsere Ergebnisse weisen darauf hin, daß die Bestimmung von Steroid-Rezeptoren für die Planung einer Therapie mit Glucocorticoiden von Bedeutung sein könnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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