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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 66 (1988), S. 914-919 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Erythropoietin ; Hypertension ; Erythropoietin ; Hypertonie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Wirksamkeit von rekombinantem humanem Erythropoietin (rhEpo) bei der Korrektur der Anämie des terminal niereninsuffizienten dialysepflichtigen Patienten ist in mehreren Studien belegt. Eine deutliche Verbesserung der physischen Leistungsfähigkeit konnte durch ergometrische Untersuchungen dokumentiert werden. Neben seltenen Shunt-Thrombosen ist die einzige relevante unerwünschte Wirkung von rhEpo die Entwicklung oder Aggravierung einer Hypertonie bei etwa 30% der behandelten Patienten. Bei ca. 2% der Patienten kam es zur hypertensiven Enzephalopathie mit zentralnervöser Symptomatik. Als Ursache für diese Hypertonie-Entwicklung ist ein Anstieg des peripheren Widerstands anzunehmen. Belege dafür sind Messungen des regionalen Blutflusses mit Plethysmographie vor und nach Anämie-Korrektur mit rhEpo. Ursache für den Widerstandsanstieg wiederum dürfte eine Zunahme der Vollblutviskosität und eine Abnahme der peripheren hypoxiebedingten Vasodilatation sein. Zur Prävention der hypertensiven Komplikationen bei rhEpo-Therapie werden eine langsame Hämatokrit-Korrektur über 12–16 Wochen und eine Begrenzung des Ziel-Hämatokrits auf 30–35 Vol. % bei strikter Blutdruck- und Volumenkontrolle empfohlen.
    Notes: Summary Recombinant human erythropoietin (rhEpo) has been demonstrated in several studies to be effective in correcting the anemia of regular dialysis patients. This was accompanied by a significant improvement of the physical work capacity shown by exercise testing. The main side effect of rhEpo treatment has been the development or aggravation of hypertension in approximately 30% of the treated patients. In 2% hypertensive encephalopathy and convulsions occured. Data obtained by measurements of regional blood flow indicate the peripheral resistance did increase probably due to rise of blood viscosity and reversal of preexisting hypoxic vasodilatation. To avoid hypertensive complications anemia should be corrected slowly over a period of 12–16 weeks. Target hematocrit should not exceed 30–35 vol. %. Blood pressure and volume status should be monitored closely.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 55-63 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Dialyse ; Hypertonie ; Hypertonie ; Dialyse ; Dialyse ; Anämie ; Anämie ; Dialyse ; Nierenversagen ; Erythropoetin ; Dialyse ; Eisenstoffwechsel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die Urämie stellt ein außerordentlich komplexes Krankheitsbild dar und kann zu klinischen Manifestationen an nahezu allen Organsystemen führen. Entsprechend komplex gestaltet sich die chronische Betreuung von Dialysepatienten. Angesichts der Vielzahl von klinischen Problemen ist eine umfassende Diskussion der Langzeitbetreuung von Dialysepatienten (z.B. auch der psychologischen Betreuung) in der nachfolgenden Übersicht nur fragmentarisch möglich. Wir haben uns auf zentrale internistische Probleme von Dialysepatienten beschränkt und werden detailliert die Hypertonie, die renale Anämie und zwei bedeutsame Langzeitkomplikationen der Dialyse, die β2-Mikroglobulin assoziierte Amyloidose sowie die erworbene zystische Nierenkrankheit (siehe Teil II), besprechen. Zur Klinik und Therapie einer weiteren bedeutsamen Komplikation der chronischen Urämie, d.h. der renalen Osteopathie, sei auf den Beitrag von Schulz et al. in diesem Heft verwiesen. Zu den Themen „Ernährung bei chronischer Niereninsuffizienz” sowie der sekundären Hyperurikämie bzw. Gicht bei Niereninsuffizienz siehe den Beitrag von Hörl et al. in diesem Heft bzw. unsere kürzlich in Der Internist publizierte Übersicht [48].
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naunyn-Schmiedeberg's archives of pharmacology 282 (1974), S. 9-14 
    ISSN: 1432-1912
    Keywords: Cardiac Glycosides ; Distribution ; Guinea Pigs ; Protein Binding ; Therapeutic Ratio
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In guinea pigs under urethane anaesthesia the concentrations of radioactivity in the plasma, the liver and the heart and the protein binding of radioactivity were measured 1 h after the intravenous injection of 0.2 μmoles/kg β-methyldigoxin or digoxin. The distribution coefficients were calculated between the concentrations in the plasma water and the tissues. Apart from a slightly higher distribution coefficient for β-methyl-digoxin than for digoxin between liver and plasma water there was no significant difference between the two glycosides. In guinea pigs under barbital anaesthesia, cardiac failure was produced by additional doses of barbital-Na. Bemegride was given to counteract the effects of barbital on the vasomotor centre. β-Methyl-digoxin and digoxin were infused until cardiac arrest. For each animal the doses were calculated which led to an increase in cardiac performance by 50 g · cm/sec, arrhythmia, ventricular fibrillation or cardiac arrest. The therapeutic range was calculated from the doses producing arrhythmias and those increasing cardiac performance by 50 g · cm/sec (“therapeutic” dose). There was no difference between the “therapeutic” and toxic doses and the therapeutic ratios of β-methyl-digoxin and digoxin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naunyn-Schmiedeberg's archives of pharmacology 279 (1973), S. 9-18 
    ISSN: 1432-1912
    Keywords: Aldosterone Antagonists ; β-Methyl-Digoxin ; Guinea Pigs ; Potassium ; Cardiac Toxicity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effects of aldosterone antagonists on the cardiotoxicity of β-methyl-digoxin in guinea pigs were investigated in vivo and in vitro. 1. Three days of pretreatment with spironolactone influenced neither plasma concentrations, urinary output and tissue distribution of radioactivity after intravenous injection of β-methyl-digoxin nor the pattern of lipid soluble metabolites in the urine. 2. Spironolactone injected intraduodenally 1 h before the infusion of β-methyl-digoxin decreased the cardiotoxicity of the latter if hypokalemia was reduced or prevented by giving 0.4–1.0 mEq/kg KCl 1 h before β-methyl-digoxin. 3. Three days of pretreatment with canrenoate-K decreased the cardiotoxicity of β-methyl-digoxin in vivo without the administration of KCl. 4. Isolated hearts from guinea pigs pretreated with canrenoate-K for 3 days tolerated the perfusion with toxic concentrations of β-methyl-digoxin better than those from controls although the rate of potassium extrusion from the heart was not decreased. 5. The addition of canrenone to the fluid perfusing isolated hearts decreased the potassium extrusion produced by and the toxicity of β-methyl-digoxin. The results suggest that the decreased glycoside toxicity is due to the stimulation of inward transport of potassium by aldosterone-antagonists described in the preceding paper.
    Type of Medium: Electronic Resource
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