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    Springer
    Clinical and experimental medicine 148 (1968), S. 1-21 
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Limb circulation ; Limb causalgia ; Hypnosis ; Cardiovascular mechanisms ; Beta-sympathetic activity ; Extremitätendurchblutung ; Extremitätenkausalgie ; Hypnose ; Kreislaufmechanismen ; β-Receptorenaktivität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Bei 5 Patienten wurden die Änderungen von arteriellem Druck, Herzfrequenz und Durchblutung in Unterarmen, Händen, Waden und Füßen bei hypnotisch in einer kausalgischen Extremität induzierter Hyper- und Hypoalgesie untersucht. Die Kreislaufänderungen während Hyperalgesie und die posthypnotischen Durchblutungsanstiege in Händen und Füßen wurden analysiert. 2. Die Fähigkeit zu hypnotischer Induktion von Hyperalgesie in einer kausalgischen Extremität und die begleitenden Kreislaufänderungen wurden durch Nervenblockade oder Ganglienblockade im kausalgischen Arm (Lokalanaestheticum) oder allgemeine Ganglienblockade (Chlorisondamin) erheblich reduziert, durch allgemeineβ-adrenergische Blockade (Propranolol) praktisch vollständig blockiert. Cholinergische Blockade im kausalgischen Arm (Atropin) war hier ohne sicheren Effekt, blockierte aber den posthypnotischen Durchblutungsanstieg in Händen und Füßen. 3. NaCl 0,9%, als Propranolol-Plazebo, blockierte ebenfalls die Fähigkeit zu hypnotischer Induktion von Hyperalgesie und die begleitenden Kreislaufänderungen. Propranolol, als unwirksames NaCl 0,9% ausgegeben, hatte unvermindert blockierenden Effekt. 4. Die Kreislauf änderungen bei hypnotisch induzierter Extremitätenhyperalgesie waren vermutlich Folge der mit der Schmerzempfindung verbundenen emotioneilen Belastung. Sie waren den auch sonst bei unangenehmer emotioneller Belastung erfolgenden Kreislauf änderungen ähnlich. Ihre Ursache lag teils in erhöhter sympathoadrenomedullärer Aktivität vonβ-adrenergem Charakter. Weitere Ursachen des hyperalgischen Durchblutungsanstiegs in Unterarm und Wade waren erhöhter arterieller Druck und leichte Muskelaktivität in der hyperalgischen Extremität; cholinergische Vasodilatation lag nicht sicher vor. Die posthypnotische Vasodilatation in Händen und Füßen war cholinergisch. 5. Diskutiert wird, ob die Fähigkeit zu hypnotischer Induktion von Hyperalgesie in einer kausalgischen Extremität intakte sympathisch-nervöse Verbindungen und Receptoren in dieser Extremität voraussetzt.
    Notes: Summary 1. An analysis was made of the changes of arterial blood pressure, heart rate, and blood flows in forearms, hands, calves and feet accompanying hypnotic imagination of intense hyper- and hypoalgesia in a causalgic limb. The circulatory changes, general and local in limbs, during imagined hyperalgesia, and the blood flow rise in hands and feet accompanying posthypnotic relaxation were studied in 5 patients. 2. The ability to imagine hyperalgesia in a causalgic limb and the accompanying circulatory changes were diminished by nerve block and stellate ganglionic block in the causalgic limb (local anaesthetic) and by general ganglionic block (chlorisondamine), and were usually nearly or completely abolished by general beta-adrenergic block (propranolol). Local cholinergic block (close arterial atropine) had no significant effect on these responses but abolished the blood flow rise in hands and feet during posthypnotic relaxation. 3. Intravenous physiological saline suggested to be identical with previously experienced propranolol also abolished the ability to imagine limb hyperalgesia and the accompanying circulatory changes. Intravenous propranolol suggested to be physiological saline still abolished the ability to imagine limb hyperalgesia and the accompanied circulatory changes. 4. The circulatory changes accompanying imagined limb hyperalgesia were probably secondary to the emotional stimulation made by the experience of hyperalgesia. They were similar to those known from other kinds of unpleasant emotional stimulation. They were in part caused by enhanced sympatho-adrenomedullary activity appearing as a beta-adrenergic effect. Additional causes for the blood flow rise in forearm/calf during imagined hyperalgesia were increase in mean arterial blood pressure and moderate muscle activity in the hyperalgesic limb; cholinergic vasodilatation seemed to be of no significance. However, the posthypnotic rise in hand/foot blood flow appeared to be cholinergic. 5. Intact sympathetic nervous pathways and receptors in a causalgic limb may be necessary for the ability to imagine hyperalgesia in this limb.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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