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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 8 (1998), S. 749-755 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Leucoencephalopathy ; Heroin ; Cerebellum ; CT ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. This is a report of clinical, CT and MRI findings in a patient with toxic spongiform leucoencephalopathy after heroin ingestion. The disease is observed in drug addicts who inhale pre-heated heroin. The clinical onset, which usually occurs some days or even longer after the last heroin consumption, is characterized by a cerebellar syndrome. The cerebellar hemispheres, the cerebellar and cerebral peduncles and the pyramidal tract may be affected. Spongiform demyelination is the morphological substrate of the lesions, which are not contrast enhancing, hypodense on CT and hyperintense on T2-weighted MRI. The frequently perfect symmetry of the affection of functional systems points to a toxic and/or metabolic pathophysiological mechanism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 998-1010 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Virale Enzephalitis ; MRT ; Herpes-simplex-Virus ; HIV ; Keywords Virus encephalitis ; MRI ; Herpes simplex virus ; HIV
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The diagnostic procedure in viral encephalitis is based on the synopsis of clinical signs and symptoms, serological data, CSF analysis and diagnostic imaging findings. This article summarizes the findings of those viral encephalitides most frequently encountered in Western Europe. MRI is more sensitive than CT for the detection of inflammatory brain lesions due to the higher contrast resolution. The pattern of parenchymal damage is highly specific in only some viral encephalitides (e. g., the frequently hemorrhagic lesions of structures of the limbic system in herpes simplex virus type I encephalitis; the symmetric and confluent lesions of the frontal white matter of progressive diffuse leukoencephalopathy in AIDS). In the majority of viral encephalitides MRI demonstrates the location and extension of parenchymal damage. The specific diagnosis in terms of the causative agent is based on serological studies.
    Notes: Zusammenfassung Die Diagnostik viraler Enzephalitiden basiert auf der synoptischen Auswertung klinischer, serologischer, liquoranalytischer und bildgebend erhobener Befunde. In der vorliegenden Arbeit werden die entsprechenden Befunde der häufigsten in Westeuropa viral verursachten Enzephalitiden dargestellt. Generell ist bei entzündlichen Läsionen des Hirnparenchyms die Kernspintomographie (MRT) aufgrund ihrer hohen Weichteilkontrastauflösung der Computertomographie (CT) hinsichtlich der Nachweissensitivität überlegen. Bei einigen viralen Enzephalitiden ist das kernspintomographisch erfassbare Schädigungsmuster hochspezifisch. Die gilt z. B. für die häufig hämorrhagischen Läsionen der Strukturen des limbischen Systems bei der Herpes-simplex-Virus-Typ-1-Enzephalitis und für die flächenhaft symmetrischen Marklagerläsionen bei der progressiven diffusen Leukenzephalopathie bei AIDS-Patienten. Bei der Mehrzahl der viralen Enzephalitiden weist die MRT zwar die Lokalisation und Ausdehnung der Parenchymschädigung nach, erlaubt jedoch keine sichere Zuordnung zu einem Erreger.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 1017-1029 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Hirnabszess ; Zerebritis ; Metastatische Herdenzephalitis ; Endokarditis ; MRT ; Gd-DTPA ; Keywords Brain abscess ; Cerebritis ; Metastatic focal encephalitis ; Endocarditis ; MRI ; Gd-DTPA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The hematogenous spread of bacteria, fungi and protozoa may also reach the brain vessels, which happens mostly through septic emboli. From such an embolus a metastatic focal encephalitis and later a septic-embolic brain abscess may arise. The most frequently underlying infections that may cause septic emboli are bacterial endocarditis as well as bacterial infections of artificial heart valve prostheses. Congenital heart malformations with a right-to-left shunt also play here a certain role. Basically, however, all septic conditions and bacteriemias may cause septic-embolic brain abscesses. They occur frequently as multiple lesions. MRI is superior to CT in depicting the different stages of evolution from focal encephalitis, through the hardly encapsulated early abscess, to the formation of a membrane and later a dense fibrous capsule. The medical treatment of a brain abscess requires properly performed CT or MRI follow-up examinations in order to realize early enough a possible growing of such a lesion.
    Notes: Zusammenfassung Die hämatogene Ausbreitung von Bakterien, Pilzen oder Protozoen bis in die Hirngefäße erfolgt meist durch eine septische Embolie. Es entstehen eine metastatische Herdenzephalitis und im weiteren Verlauf daraus ein septisch-embolischer Hirnabszess. Die häufigste Grunderkrankung die zu septischen Embolien führt ist die bakterielle Endokarditis sowie die bakterielle Infektion von Herzklappenprothesen. Eine besondere Bedeutung kommt hier den angeborenen kardialen Fehlbildungen mit Rechts-Links-Shunt zu. Grundsätzlich können jedoch alle Bakteriämien zu septisch-embolischen Hirnabszessen führen. Septisch-embolische Hirnabszesse treten aufgrund ihres Entstehungsmechanismus häufig multipel auf. Die CT und besser noch die MRT erlauben die Darstellung aller Entwicklungsstadien von der Herdenzephalitis über den kaum abgegrenzten Abszess, die Membranbildung bis zur Entstehung einer dicken, die eitergefüllte Höhle allseits umgebenden Abszesskapsel. Die medikamentöse Therapie von Hirnabszessen erfordert Verlaufsuntersuchungen, um einer eventuellen Größenzunahme der Läsion(en) frühzeitig durch Umstellung der antibiotischen Medikation oder durch operative Abszessentfernung zu begegnen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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