Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • Computed tomography  (4)
  • Magnetresonanztomographie  (4)
  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Gd-DTPA-BMA ; Magnetresonanztomographie ; Dynamische Studien ; Knochenläsionen ; Präoperative Chemotherapie ; Key words Gd-DTPA-BMA ; Magnetic resonance imaging ; Dynamic studies ; Bone lesions ; Preoperative chemotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate the efficacy of high-dose Gd-DTPA-BMA (gadodiamide, Omniscan) as a contrast for magnetic resonance imaging of malignant bone tumors and the use of high-dose dynamic studies for predicting the response to preoperative chemotherapy. Materials and methods: Examinations were performed in 22 patients with suspected malignant bone tumor on a 1.5 T system. In 8 cases a follow-up examination was done after preoperative chemotherapy. Static studies included Pd- and T2-weighted spin-echo sequences as well as T1-weighted spin-echo sequences, obtained pre- and postcontrast. Dynamic studies were performed using a FLASH 2D-gradient-echo sequence (TR 40 ms/TE 10 ms, 90 ° flip angle) every 20 s after intravenous bolus injection of Gd-DTPA-BMA (0.3 mmol/kg body weight). MR images were evaluated qualitatively by visual assessment of conspicuity size, extraosseous delineation and structure of the lesion and quantitatively by measurement of the signal intensities and calculation of the relative increase in signal intensity. Results: Qualitative image analysis showed best demonstration of the lesions on contrast-enhanced T1-weighted images. Comparison of T1-weighted pre- and postcontrast spin-echo sequences revealed significantly better assessment of tumor structure after administration of contrast media. After preoperative chemotherapy, all responders showed a markedly stronger reduction in relative increase in signal intensity in dynamic studies compared to nonresponders. Conclusion: Gd-DTPA-BMA is effective for magnetic resonance imaging of musculoskeletal lesions and improves assessment of the tumor structure. Dynamic studies may help to predict the response to preoperative chemotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Studie: Untersucht wurde, ob die hochdosierte Gabe von Gd-DTPA-BMA (Gadodiamid, Omniscan™) sich für die kontrastmittelunterstützte Magnetresonanztomographie maligner Knochentumoren eignet und ob dynamische Studien bei dieser Dosis eine Beurteilung des Ansprechens auf eine präoperative Chemotherapie ermöglichen. Material und Methode: Die Untersuchungen erfolgten bei 22 Patienten mit Verdacht auf malignen Knochentumor bei einer Feldstärke von 1,5 Tesla. In 8 Fällen wurde eine Verlaufskontrolle nach präoperativer Chemotherapie durchgeführt. Die statischen Untersuchungen umfaßten PD- und T2-gewichtete Spinechosequenzen sowie T1-gewichtete Spinechosequenzen vor und nach Kontrastmittelapplikation. Dynamische Studien wurden mit einer FLASH-2D-Gradientenechosequenz (TR 40 ms/TE 10 ms, Flipwinkel 90 °) im Abstand von je 20 s nach intravenöser Bolusinjektion von Gd-DTPA-BMA (0,3 mmol/kg Körpergewicht) durchgeführt. Die Auswertung der MR-Bilder erfolgte qualitativ durch visuelle Beurteilung der Erkennbarkeit, der Größe, der extraossären Ausdehnung und der Struktur der Läsion und quantitativ mit Messung der Signalintensitäten und Berechnung des relativen Signalanstieges. Ergebnisse: Die qualitative Bildauswertung ergab für die T1-gewichteten Bilder nach Kontrastmittelapplikation die beste Erkennbarkeit der Läsion. Der Vergleich der T1-gewichteten Spinechosequenz vor und nach Kontrastmittelapplikation zeigte eine signifikant verbesserte Beurteilbarkeit der Tumorstruktur nach Kontrastmittelgabe. In den dynamischen Untersuchungen wiesen alle Responder nach präoperativer Chemotherapie einen deutlich stärkeren Abfall des relativen Signalintensitätsanstieges als die Nonresponder auf. Schlußfolgerung: Gd-DTPA-BMA ist ein effektives Kontrastmittel für die Magnetresonanztomographie muskuloskeletaler Läsionen und ermöglicht eine verbesserte Beurteilung der Tumorstruktur. Dynamische Studien können zur Beurteilung des Ansprechens der präoperativen Chemotherapie beitragen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 172-173 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomographie ; Magnetresonanztomographie ; CD-ROM ; Interaktives Lernprogramm ; Key words Computed tomography ; Magnetic resonance tomography ; CD-ROM ; Interactive teaching file
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The Schering Atlas is a teaching file in CT and MRI anatomy designed for physicians and students. It is available on CD-ROM, shows good image quality, and is easy to use in medium-price-range personal computer systems. Because of the amount and quality of image material, the Schering Atlas's price is appropriate for institutions, but not for private users.
    Notes: Zusammenfassung Der Schering-Atlas stellt u. E. ein praxisnahes, zum Training von Studenten und Ärzten ausgezeichnet geeignetes Lernprogramm zur Schnittbildanatomie in CT und MR dar. Der Schering-Atlas beinhaltet sämtliche für den Lernenden wesentlichen anatomischen Strukturen. Verzichtet wurde im Schering-Atlas auf die Darstellung sehr kleiner und selten identifizierbarer anatomischer Strukturen, was ihn als Nachschlagewerk für den schnittbildradiologisch versierten Benutzer doch einschränkt. In der Anwendung lassen sich bezüglich Bedienbarkeit und Arbeitsgeschwindigkeit an Personalcomputern mittlerer Preisklasse keine Mängel feststellen. Der Preis des Softwarepaketes erscheint uns in Anbetracht der hohen Qualität und Vielzahl des angebotenen Bildmaterials für klinische Institutionen zwar tragbar, für viele private Anwender aber sicherlich zu hoch. Immerhin hat sich ein System wie der Schering-Atlas, auch in Anbetracht der Möglichkeit des interaktiven Trainings, letztlich zu messen an dem, was an konventioneller Literatur zu diesem Preis zur Verfügung steht.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Non-Hodgkin-Lymphom ; Schädel ; Kind ; Magnetresonanztomographie ; Key words Non-Hodgkin lymphoma ; Skull ; Child ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The authors present a rare case of solitary non-Hodgkin lymphoma (NHL) in the skull of an 11-year-old girl. The clinical, radiological and histological findings as well as a review of the literature are included in this report. The morphological features of intra- and extracerebral tumor masses and the change in tumor extension due to chemotherapy and radiation therapy were evaluated with magnetic resonance imaging. Although rare, NHL should be considered in the differential diagnosis of skull tumors in children.
    Notes: Zusammenfassung Es wird ein seltener Fall eines solitären, primär ossären Non-Hodgkin-Lymphoms (NHL) der Schädelkalotte im Kindesalter bei einem 11-jährigen Mädchen beschrieben. Klinische, radiologische und histologische Befunde werden analysiert. Anhand von Verlaufskontrollen mittels Magnetresonanztomographie (MRT) werden Änderungen der Tumormorphologie sowie die Reduktion der Tumorausbreitung infolge Chemo- und Radiotherapie evaluiert. Kriterien für die Diagnosesicherung und Differentialdiagnose werden anhand einer ausführlichen Literaturübersicht diskutiert. Bei der Beurteilung von Schädeltumoren im Kindesalter sollte das NHL differentialdiagnostisch berücksichtigt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Pankreaskarzinom ; Staging ; Gefäßinfiltration ; Spiral-CT ; Magnetresonanztomographie ; Key words Pancreatic carcinoma ; Staging ; Vascular involvement ; Spiral computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The purpose of this study was to assess the role of spiral computed tomography (SCT) and magnetic resonance imaging (MRI) in the preoperative work-up of patients with pancreatic carcinoma, regarding local resectability and vascular involvement. Methods and materials: A total of 28 patients (19 men and 9 women; mean age 58 years) with known or highly suspected carcinoma of the pancreas were included in this study. All patients prospectively underwent MRI (± gadolinium-DTPA) and SCT (3-phase examination) as preoperative diagnostic imaging studies, and laparotomy was carried out within 7 days, irrespective of the MRI or SCT findings. SCT and MR studies were reviewed independently by two radiologists, without knowing the results of the surgical exploration. Standardized image analysis was correlated with findings at laparatomy. Results: Laparotomy identified 10 patients to be suitable for surgical resection and 18 pancreatic carcinomas to be unresectable. In 17 of 18 non-resectable carcinomas MRI and SCT were able to obtain correct information about unresectability (sensitivity 94 %), in 7 (MRI), resp. 8 (SCT) carcinomas were correctly considered to be resectable (sensitivity 70 % for MRI and 80 % for SCT). The presence of vascular involvement was depicted by SCT with a sensitivity of 82–100 % and 62–100 % by MRI. The specificity varied between 85–100 % for SCT and 77–100 % for MRI. Conclusion: Both MRI and SCT are good techniques for the preoperative work-up of pancreatic carcinomas in order to obtain a correct assessment of local resectability.
    Notes: Zusammenfassung Das Ziel der vorliegenden Untersuchung an 28 Patienten war die Bestimmung der Wertigkeit der Spiralcomputertomographie (Spiral-CT) und der Magnetresonanztomographie (MRT) im präoperativen Staging des Pankreaskarzinoms. Dazu wurde vergleichend die Infiltration peripankreatischer arterieller und venöser Gefäßstrukturen analysiert. Die Befunde wurden mit dem Ergebnis der Laparotomie korreliert, der alle Patienten unabhängig von den Ergebnissen der Spiral-CT und der MRT unterzogen wurden. Zur präoperativen Bestimmung der lokalen Ausdehnung von Pankreaskarzinomen und damit der Operabilität sind sowohl die 3-Phasen-Spiral-CT und die MRT (± Gadolinium-DTPA) gleichermaßen geeignete Untersuchungsmethoden. Insbesondere können beide Untersuchungsverfahren die Infiltration benachbarter vaskulärer Strukturen präoperativ mit hoher Genauigkeit nachweisen und somit die Planung des operativen Vorgehens beeinflussen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 503-507 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Mesenterialzyste ; Ultraschall ; CT ; MRT ; Key words Mesenteric cysts ; Ultrasound ; Computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Mesenteric cysts are considered as a rare cause of abdominal complaints. Histologically, several specific types can be distinguished: lymphangioma, nonpancreatic pseudocyst, enteric duplication cyst, enteric cyst and mesothelial cyst. Histopathological classification and radiological findings in two cases of mesenteric cysts are presented, and, with regard to the literature, radiological appearance and differential diagnoses are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Mesenterialzysten stellen eine eher seltene Ursache abdomineller Beschwerden dar. Ihre derzeit gebräuchliche Einteilung unterscheidet zwischen Lymphangiom, nichtpankreatischer Pseudozyste, enteraler Duplikationszyste, enteraler Zyste und Mesothelialzyste. Anhand zweier Kasuistiken werden unter Berücksichtigung der Literatur histopathologische Klassifikation und Schnittbildbefunde der Mesenterialzyste dargestellt sowie die zugehörigen Differentialdiagnosen unter besonderer Berücksichtigung des jeweiligen Stellenwertes der Bildgebung diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Bronchiolitis obliterans mit organisierender Pneumonie ; BOOP ; Thoraxübersichtsaufnahme ; Computertomographie ; Key words Bronchiolitis obliterans with organizing pneumonia (BOOP) ; Chest radiography ; Computed tomography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Bronchiolitis obliterans with organizing pneumonia (BOOP) is a clinicopathological syndrome of unknown etiology. Histopathologically, it is characterized by plugs of fibroplastic connective tissue within respiratory bronchioles, mononuclear cell infiltrates in parenchyma adjacent to the affected bronchioles and foam cells within alveolar airspaces. The disease usually presents as a subacute illness with complete resolution. A subset of BOOP, however, is associated with a fulminant course and a high lethality due to respiratory failure. Early diagnosis and therapy are mandatory. Chest radiography, computed tomography (CT), bronchoalveolar lavage (BAL) and open lung biopsy are the primary diagnostic techniques. Radiographically, BOOP is characterized by patchy areas of consolidation that are usually bilateral, peripheral and often migratory. In some cases small, round opacities may be observed as the only abnormality. CT can show the pattern of ground glass opacities, areas of airspace consolidation and small, round opacities, while considerable fibrotic change is usually not seen. A reticular roentgenographic pattern, fibrotic changes mainly in subpleural location at CT, lack of lymphocytosis in BAL fluid and histological features of usual interstitial pneumonitis and BOOP in biopsy specimens are all considered risk factors for a fatal outcome.
    Notes: Zusammenfassung Die Bronchiolitis obliterans mit organisierender Pneumonie (BOOP) ist eine klinisch-pathologisch definierte Lungenerkrankung oft ungeklärter Ätiologie, histologisch gekennzeichnet durch proliferierendes Granulationsgewebe in den respiratorischen Bronchiolen sowie interstitielle mononukleäre Zellinfiltrate und Schaumzellen in den Alveolen. Meist nimmt sie einen blanden Verlauf und hat eine günstige Prognose. Doch auch fulminante Verläufe mit letalem Ausgang sind beschrieben. Eine frühzeitige Diagnosestellung und Therapieeinleitung bestimmen wesentlich den Behandlungserfolg. Eckpfeiler der Diagnostik sind Übersichtsaufnahme und Computertomographie des Thorax, bronchoalveoläre Lavage (BAL) und Lungenbiopsie. Die Thoraxübersichtsaufnahme zeigt typischerweise bipulmonale, periphere, kleinfleckig-konfluierende Verschattungen, oft mit einer Migrationstendenz. Computertomographisch finden sich kleinfleckige, milchglasartige oder konsolidierende Verschattungen jeweils allein oder in Kombination, ohne daß wesentliche fibrotische Veränderungen nachweisbar sind. Ein retikuläres Verschattungsmuster in der Thoraxübersichtsaufnahme, subpleurale Fibroseherde in der CT, fehlende Lymphozytose in der BAL und der histologische Nachweis einer intraluminalen und interstitiellen Entzündungskomponente mit unterschiedlichen Fibrosestadien im Sinne einer kryptogenen fibrosierenden Alveolitis gelten als prädiktive Faktoren für einen ungünstigen Verlauf der BOOP. Bei antibiotikarefraktären Infiltraten sollte an die Verdachtsdiagnose einer BOOP gedacht werden und gegebenenfalls eine histologische Untersuchung erfolgen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Key words Ornithine transcarbamylase deficiency ; Computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report CT and MRI findings in a girl with late-onset ornithine transcarbamylase deficiency, who presented with progressive somnolence. Both imaging methods showed signs of an acute cerebral ischaemia with new defects on follow-up. Despite an unusual clinical presentation, laboratory studies led to the diagnosis of this rare inherited metabolic defect.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 550-559 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Bronchiektasen ; Thoraxübersichtsaufnahme ; Bronchographie ; Computertomographie ; HRCT ; Key words Bronchiectasis ; Chest radiography ; Bronchography ; Computed tomography ; HRCT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Various diseases can cause bronchiectasis as a result of inflammatory bronchial wall damage. The diagnosis is based on imaging techniques, which are also required to assess the extent and localization of dilated bronchi and possible causes. Chest radiography only occasionally allows the diagnosis of bronchiectasis (Fig. 2) and is usually not a sufficient basis for therapeutic decisions (Fig. 1 a), but it is important for follow-up studies. Bronchography (Fig. 1 b) was considered the diagnostic procedure of choice in suspected bronchiectasis for decades. Being an invasive procedure, it has recently been almost completely replaced by computed tomography (CT), which can also demonstrate associated pulmonary abnormalities (Fig. 6) in addition to visualizing the bronchi. CT diagnosis of bronchiectasis is based on the demonstration of bronchial dilatation relative to the adjacent pulmonary artery (Figs. 4, 5, 7–9), lack of bronchial tapering (Figs. 3, 4, 10) and visualization of bronchi in the lung periphery (Figs. 3, 5, 8, 10). In suspected bronchiectasis high-resolution scans should be obtained during inspiration. Contiguous, thicker slices or scans taken during expiration may be required in particular cases.
    Notes: Zusammenfassung Bronchiektasen entstehen im Rahmen unterschiedlicher Erkrankungen durch inflammatorische Schädigung der Bronchialwand. Sie werden im wesentlichen mittels bildgebender Verfahren diagnostiziert, die auch erforderlich sind, um Ausmaß, Lokalisation, mögliche Ursachen und Begleitveränderungen darzustellen. Die Thoraxübersichtsaufnahme erlaubt nur in wenigen Fällen eine eindeutige Diagnose und reicht in der Regel zur Therapieplanung nicht aus. In der Verlaufskontrolle von Komplikationen besitzt sie dagegen einen hohen Stellenwert. Die Bronchographie galt über Jahrzehnte als Verfahren der Wahl in der Bronchiektasendiagnostik, wurde aber wegen ihrer Invasivität in den letzten Jahren durch die Computertomographie weitgehend ersetzt. Diese kann neben der bronchialen Dilatation auch assoziierte Veränderungen des Lungenparenchyms darstellen. Die computertomographische Diagnose von Bronchiektasen beruht auf dem Nachweis einer fehlenden Verjüngung des Bronchus sowie seiner Dilatation im Vergleich mit der begleitenden Pulmonalarterie. Auch der Nachweis von Bronchien in der Lungenperipherie gilt als wichtiges Kriterium. Die Untersuchung sollte mit hochauflösenden Schichten in Inspiration erfolgen; dickere Schichten sowie Exspirationsaufnahmen können unter bestimmten Umständen nützlich sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...