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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 709-715 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pankreashormone ; Radioimmunologische Bestimmung ; Radioimmunoassay ; Pancreatic Hormones
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Synthetic human C-peptide bearing a Tyrosine group at its amino end is labelled with125iodine using chloramin T or hydrogen peroxide and lactoperoxidase. The results are compared applying both methods. Antiserum to synthetic human C-peptide (without Tyrosine) which was partially coupled to rabbit albumin, is raised in guinea pigs and goats. Goats show to be superior to guinea pigs concerning antibody production. The so-called “hook effect” phenomenon is observed in setting up the standard curves for the radioimmunoassay. Monotonically decreasing standard curves are obtained on dilution of antiserum with a high antibody titer which was produced by repeated immunization in goats. Free C-peptide and C-peptide bound to antiserum are separated with the anion exchange resin Amberlite. Using this separation technique we excluded unspecific binding of labelled C-peptide to protein fractions in serum of diabetics. The sensitivity of our radioimmunoassay is approx. 0.3 ng C-peptide/ml serum. Intra- and interassay variability are below 10%. Human proinsulin is the only substance found to crossreact with the antiserum.
    Notes: Zusammenfassung Synthetisches humanes C-Peptid mit einer Tyrosin-Gruppe am Aminoende wird unter Einsatz von Chloramin T oder von Wasserstoffperoxid und Lactoperoxidase mit125Jod markiert. Die mit beiden Methoden erzielten Ergebnisse werden verglichen. Antiserum gegen synthetisches humanes C-Peptid (ohne Tyrosin), das zum Teil an Kaninchenalbumin gekoppelt wurde, wird in Meerschweinchen und Ziegen erzeugt. Ziegen eignen sich zur Antikörperbildung besser als Meerschweinchen. Bei der Herstellung von Standardkurven für den Radioimmunoassay tritt das sogenannte „hook effect“ Phänomen auf. Durch Verdünnen von Antiseren mit hohem Antikörpertiter, die nach wiederholtem Immunisieren bei Ziegen gewonnen wurden, gelingt es Standardkurven mit monotonem Abfall zu erhalten. Freies und an Antikörper gebundenes C-Peptid werden mit Hilfe des Anionaustauscher Harzes Amberlite getrennt. Durch Anwendung dieses Trennverfahrens wird eine unspezifische Bindung von markiertem C-Peptid an Eiweißfraktionen in Diabetikerseren ausgeschlossen. Die Empfindlichkeit unseres Radioimmunoassays beträgt ungefähr 0,3 ng C-Peptid/ml Serum. Intraund Interassayvariabilität liegen unter 10%. Eine Kreuzreaktion mit unserem Antiserum wird nur für humanes Proinsulin gefunden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 717-725 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Diabetes mellitus ; Pankreashormone ; Insulinantikörper ; Glukosetoleranztest ; Glibenclamide ; Diabetes mellitus ; Pancreatic Hormones ; Insulin Antibodies ; Glucose tolerance test ; Glibenclamide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Human C-peptide is determined by radioimmunoassay. On gel filtration of serum from a healthy subject and from a patient with islet cell carcinoma, C-peptide (MW 3025) appears ahead of insulin (MW 5808) and shows much higher molar concentrations than the hormone. Human proinsulin cross-reacts with our antiserum to synthetic human C-peptide. On direct determination of immunomeasurable C-peptide (IMCP) in fasting serum of 25 healthy subjects we find an average of 1.8 (±0.4) ng/ml, corresponding to 60.4 × 10−11 Mol/l. The molar concentration is about five-fold as compared to IMI (immunomeasurable insulin). IMCP and IMI patterns are not identical on stimulation of beta-cell secretion in healthy subjects by i.v. glucose or glucose-glibenclamide. This is probably due to differences in peripheral metabolism of both compounds. We conclude from our results that C-peptide determined in peripheral venous serum is a better indicator of beta-cell secretion than is insulin. Among 26 insulin-treated juvenile diabetics 15 show not measurable and 11 subnormal IMCP levels in fasting serum. No rise in IMCP is found 1–2 h following breakfast. Four juvenile patients receiving no insulin in a phase of total diabetes remission have normal or raised fasting IMCP concentrations. Only 2 out of 24 adult diabetics (16 treated with insulin and 8 with tablets) show non-measurable fasting IMCP concentrations, in another 4 patients values are below and in the remaining 18 cases above 1 ng/ml serum. Stimulation of beta-cell secretion through glucoseglibenclamide is more or less impaired in all adult diabetics compared to the healthy subjects.
    Notes: Zusammenfassung Humanes C-Peptid wird radioimmunologisch bestimmt. Bei der Gelfiltration von Serum einer gesunden Probandin und einer Patientin mit Inselzellcarcinom erscheint C-Peptid (MG 3025) vor Insulin (MG 5808). Die molaren Konzentrationen für C-Peptid sind viel höher als für Insulin. Humanes Proinsulin reagiert mit unserem Antiserum gegen synthetisches humanes C-Peptid kreuz. Bei direkter Messung im Serum zeigen 25 Gesunde einen Nüchternspiegel für immunologisch meßbares C-Peptid (IMCP) von 1,8 (±0,4) ng/ml, entsprechend 60,4 × 10−11 Mol/l. Die molare Konzentration für immunologisch meßbares Insulin (IMI) beträgt ungefähr ein Fünftel dieses Wertes. Nach Stimulation der Beta-Zell-Sekretion mit i.v. Glukose oder Glukose-Glibenclamid finden sich bei Gesunden unterschiedliche Verl:aufe für IMCP und IMI. Wahrscheinlich erklärt sich dieser Befund mit einem unterschiedlichen peripheren Metabolismus beider Substanzen. Aus unseren Ergebnissen schließen wir, daß bei Messungen im peripheren venösen Serum C-Peptid ein besserer Indikator der Beta-Zell-Sekretion ist als Insulin. Von 26 insulinpflichtigen juvenilen Diabetikern zeigen 15 nicht meßbare und 11 subnormale IMCP Spiegel im Nüchternserum. 1–2 h nach dem Frühstück findet sich kein Anstieg für IMCP. Bei 4 juvenilen Diabetikern, die während einer totalen Remissionsphase ohne Insulin auskommen, liegen die IMCP Nüchternkonzentrationen im Normbereich für Gesunde oder darüber. Nur bei 2 von 24 erwachsenen Diabetikern (16 Fälle mit Insulin behandelt, 8 mit Tabletten) sind die IMCP Nüchternkonzentrationen nicht meßbar, bei 4 weiteren Patienten liegen sie unter, in den restlichen 18 Fällen dagegen über 1 ng/ml Serum. Die Stimulierbarkeit der Beta-Zell-Sekretion durch Glukose-Glibenclamid ist bei allen erwachsenen Diabetikern im Vergleich mit Gesunden mehr oder weniger eingeschränkt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Secretin ; pancreozymin ; exocrine pancreatic insufficiency ; insulin ; free fatty acids ; glucose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'effet des hormones intestinales sécrétine et pancréozymine sur la sécrétion d'insuline, sur la glycémie, les acides gras et le glycérol a été étudié chez onze malades sans diabète mais ayant une insuffisance pancréatique exocrine d'après des résultats cliniques et chimiques. Un groupe de 30 sujets normaux a été utilisé comme témoins. Les hormones intestinales n'ont causé aucune augmentation d'insuline dans le sérum des malades ayant une insuffisance pancréatique exocrine. La sécrétion d'insuline après l'injection intraveineuse de glucose était normale. Il semble que la présence du tissu exocrine du pancréas soit nécessaire pour obtenir une stimulation de la sécrétion d'insuline par la sécrétine et la pancréozymine. Comme il était prévu, il n'y a pas eu chez ces malades — contrairement à ce qui se passe chez les personnes normales — de sécrétion d'insuline différente après l'application de glucose oral et intraveineux. Ces résultats montrent que la similitude des modifications de l'insuline plasmatique après administration de glucose par voie orale et parentérale peut signifier un mauvais fonctionnement du pancréas exocrine. On peut en déduire qu'un récepteur du glucose de la cellule bêta ou de la membrane superficielle peut opérer indépendamment du tissu pancréatique exocrine et des hormones intestinales. D'autre part, il est proposé comme conclusion qu'un «entérorécepteur» de la cellule bêta est sensible à l'action des hormones intestinales et qu'il est dépendant, plus ou moins, d'un tissu pancréatique exocrine.
    Abstract: Zusammenfassung Bei 11 nicht-diabetischen Patienten mit klinisch und laborchemisch nachgewiesener chronischer exkretorischen Pankreasinsuffizienz wurde die Wirkung der intestinalen Hormone Sekretin und Pankreozymin auf die Insulinsekretion, den Blutzucker, die freien Fettsäuren und das Glycerin untersucht und verglichen mit den an 30 normalen Versuchspersonen gewonnenen Befunden. — Bei den Patienten mit exkretorischer Pankreasinsuffizienz bewirkten die oben genannten intestinalen Hormone keine Erhöhung des Seruminsulins, obwohl die Insulinsekretion nach der i.v. Verabreichung von Glucose nicht beeinträchtigt war. Offensichtlich ist für eine Insulinausschüttung nach Sekretin und Pankreozymin beim Menschen ein intaktes exkretorisches Pankreas erforderlich. Erwartungsgemäß konnte bei diesen Patienten, im Gegensatz zu Normalpersonen, kein Unterschied in der Insulinausschüttung nach oraler und intravenöser Verabreichung von Glucose festgestellt werden. Aus diesen Ergebnissen ist zu schließen, daß die Ähnlichkeit der Plasmainsulin-Veränderungen nach oraler und parenteraler Gabe von Glucose bereits auf einen frühen Schaden der exokrinen Pankreasfunktion hinweisen könnte. Man kann daraus die Folgerung ziehen, daß ein (hypothetischer) „Glucose receptor“ derβ-Zelle oder ihrer Oberflächenmembran mehr oder weniger unabhängig von exokrinem Pankreasgewebe und intestinalen Hormonen funktioniert. Andererseits scheint der „Entero-Rezeptor“ derβ-Zelle, der auf die insulinstimulierende Wirkung der intestinalen Hormone reagiert, mehr oder weniger abhängig zu sein von ausreichendem Vorhandensein intakten exokrinen Pankreasgewebes.
    Notes: Summary In 11 non-diabetic patients with clinical and laboratory evidence of chronic exocrine pancreatic insufficiency, the effect of intestinal hormones secretin and pancreozymin upon insulin secretion, blood sugar, free fatty acids and glycerol was studied and compared with the findings obtained in 30 normal volunteers. — In the patients suffering from exocrine pancreatic insufficiency the above mentioned enterohormones did not elicit any increase in serum insulin although insulin secretion after i.v. glucose loads was perfectly undisturbed. Obviously, the mediator inducing insulin release following secretin and pancreozymin in man depends on intact exocrine pancreatic tissue. As had been expected, no differences in the serum-insulin responses to oral and intravenous glucose, as found in normals, were established in these patients. From theses results it is inferred that similarity of plasma insulin changes after oral and parenteral glucose loads might hint at an early impairment of exocrine pancreatic tissue function. That implies, that a (hypothetical) “Glucose receptor” of theβ-cell or its surface works more or less independently of both the exocrine pancreatic tissue and the intestinal hormones. On the other hand, the “Entero-receptor” of theβ-cell responding to the insulin-stimulating action of intestinal hormones, such as secretin and pancreozymin, is likely to be more or less dependent upon sufficient amounts of intact exocrine pancreatic tissue.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Secretin ; Cholecystokinin-Pancreozymin ; Intestinal hormones ; Intestinal absorption
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effects of natural secretin (90%) and synthetic secretin as well as impure (10%) and pure (99%) cholecystokinin-pancreozymin (CCK) on net absorption of water, electrolytes, and glucose in human jejunum were studied in 31 normal subjects. An intestinal perfusion technique with a triple-lumen tube was used. Net absorption of water and solute was significantly inhibited by both hormones only with larger doses, pure CCK being less active than impure CCK. A dose-dependent response of water and electrolyte absorption to graded doses of pure CCK was observed, without concomitant inhibition of glucose absorption with lower doses. The findings suggest that secretin and CCK may not be of physiologic importance regarding intestinal absorption in man. The definite changes in intestinal motility and transit rate caused by these hormones seem more likely to result in a reduction of intestinal absorption and an increase in the secretion of water and electrolytes along the proximal small bowel.
    Type of Medium: Electronic Resource
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