ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter Zervikalgie
;
HWS-Schleudertrauma
;
Myofaszialer Schmerz
;
Schmerzmessung
;
Key words Neck pain
;
Pain measurement
;
Myofascial pain
;
Whiplash injury
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary In patients with an acute cervicocephalic pain syndrome following whiplash injury (n=12), pressure-pain scores for the splenius and the trapezius muscles on both sides, for the fingers on both sides and for the skull were recorded and compared to a control group. A computer-aided pain measurement was applied, which is presented as an improvement of pressure algesimetry. During constant application of pressure stimuli, the patient rated the increasing pain on a visual analogue scale, resulting in a curve of pain intensity against time. Slope and integral of the curve proved to be the most reliable parameters. After whiplash injury, significantly increased pain scores were found for the splenius muscle on both sides, for the left trapezius muscle and for the left finger whereas there was only a tendency of increased pain at the other stimulation sites. The presented method allows quantification of the cervical syndrome with neck and shoulder muscle sprain caused by whiplash injury. This objective and rater-independent method is of great value for diagnostic, therapeutic and medico-legal purposes in the assessment of the disease course and in clinical therapy trials.
Notes:
Zusammenfassung Bei Patienten mit akutem zervikozephalen Schmerzsyndrom nach einem HWS-Schleudertrauma (n=12) wurde die Druckschmerzempfindlichkeit für die Mm. trapezius und splenius beidseits, für die Finger beidseits und am Vertex quantitativ bestimmt und mit einer Kontrollgruppe verglichen. Angewandt wurde eine computerinteraktive Weiterentwicklung der Druckalgesimetrie. Während der konstanten Applikation von Druckstimuli stellten Patienten die zunehmenden Schmerzen kontinuierlich auf einer visuellen Analogskala ein, so daß sich eine Schmerzintensität-Zeit-Funktion bestimmen ließ. Als zuverlässigste Parameter erwiesen sich Steigung und Integral der Kurve. Signifikant erhöhte Werte fanden sich nach Schleudertrauma für den M. splenius beidseits, den linken M. trapezius und den linken Finger, während für die anderen Reizorte lediglich eine Tendenz zu erhöhten Werten bestand. Die vorgestellte Methode eignet sich zur Quantifizierung eines Zervikalsyndroms mit durch Schleudertrauma bedingter Zerrung der Schulter- und Nackenmuskulatur. Diese objektive, untersucherunabhängige Befundquantifizierung ist wertvoll bei diagnostischen, therapeutischen und gutachterlichen Fragestellungen in der Verlaufskontrolle und in klinischen Therapiestudien.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050366
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