ISSN:
1435-2451
Keywords:
Partial gastrectomy
;
Marginal ulcer
;
Thoracic vagotomy
;
Billroth I-Magenresektion
;
Anastomosenulcus
;
Thorakale Vagotomie
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung An der Chirurgischen Universitätsklinik Tübingen wird seit 1974 beim B I-Anastomosenulcus ausschließlich die thorakale Vagotomie angewandt (22 Patienten). Gegenüber den abdominellen Korrektureingriffen besticht die kurze Operationszeit ( $$\bar x = 70$$ min), die kurze Hospitalisierungszeit ( $$\bar x = 15$$ Tage), die geringe Komplikationsrate (3 Pneumonien) und die fehlende Letalität. Sämtliche Uceea heilten binnen maximal 6 Wochen, es trat nur 1 Rezidivulcus bei bestehender Lebercirrhose auf. Wir halten deshalb die thorakale Vagotomie für ein risikoarmes und erfolgssicheres Operationsverfahren, das als Routinemethode empfohlen werden kann.
Notes:
Summary Since 1974 thoracic vagotomy has been used at the Chirurgische Universitätsklinik in Tübingen for all cases of marginal ulcers following partial gastrectomy, type Billroth I (22 patients). Compared with abdominal operations, the short operating time (av. = 70 min) stands out, as well as the short hospitalization time (av. = 15 days), low complication rate, and nonexistant mortality. All ulcers healed within 6 weeks p.o., with only one recurrence in a patient with cirrhosis of the liver. Therefore, we consider thoracic vagotomy a safe and successful operative method, which can be recommended as a routine procedure.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01292118
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