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  • 11
    ISSN: 1435-1463
    Schlagwort(e): Spiperone binding ; Parkinson's disease ; multiple system atrophy ; vascular lesions ; differential diagnosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary In order to investigate the diagnostic value of3H-spiperone binding capacity to lymphocytes in the differential diagnosis of de novo Parkinson's disease (idiopathic Parkinson syndrome, PD), we performed a double blind prospective study of spiperone binding capacity of 123 patients and 23 healthy control persons, belonging to different diagnostic groups (PD, Parkinsonian syndrome due to vascular lesions, multiple system atrophy [MSA], essential tremor). Diagnoses were based on medical history, clinical examination, CT or MRI scan, acute response to dopamimetric drugs, one year follow up, and long term response to L-DOPA treatment. Spiperone binding was assayed using ten different concentrations (0.03–3 nmol) in absence or presence of 1μmol (+)-butaclamol to determine nonsepecific binding. There was no significant difference in spiperone binding between patients with PD not treated with L-DOPA, and patients with other basal ganglia disorders including parkinsonian syndrome due to vascular lesions, multiple system atrophy, or progressive supranuclear palsy, and age matched controls. Binding was significantly higher in parkinsonian patients with PD treated with L-DOPA and patients with essential tremor. It is concluded that at present3H-spiperone binding gives no further information in the differential diagnosis of de novo Parkinson's disease.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 12
    ISSN: 1435-1463
    Schlagwort(e): Parkinson's disease ; folinic acid ; tetrahydrobiopterin- and tetrahydrofolate metabolism ; motor performance series
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Folinic acid (15 mg bid, po) was administered in a two week, double-blind, placebocontrolled, cross over clinical trial in 5 patients with Parkinson's disease (Hoehn and Yahr stage I or II). 4 patients had not been on L-dopa treatment prior to entering this trial and one patient was on a small dose of L-dopa. No significant improvement could be detected in this pilot study by clinical evaluation and motor performance assessed by a computer assisted motor performance test.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 13
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter FSME-Endemiegebiet ; Mittelhessen ; Doppelinfektionen ; Lyme-Borreliose ; Zecken ; Liquorbefund ; Key words Tick-borne encephalitis ; Lyme disease ; Double infection ; Endemic area ; CSF-findings
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Tick-borne encephalitis (TBE) is the most severe arbovirus disease transmitted by ticks. The mortality of the central European form is 0.7–2%. Active immunisation is recommended for endemic regions. We report on 4 patients with TBE aquired in Middle-Hessen between 1994 and 1997 (2 in 1997). After repeated CSF and serum testing the TBE-specific antibodies were found in all 4 cases. In one case there was also evidence for a prior infection with borrelia burgdorferi. The results of the initial CSF-analysis were atypical in 2 cases (high cell count of 136 cells/mm3, total protein up to 1.5 g/l). The endemic region for TBE has expanded in northern direction into Middle-Hessen, a region in which Lyme borreliosis is also endemic. Thus, true double infections are possible. This and the initially frequently atypical CSF-findings make the differential diagnosis difficult. Therefore, repetitive CSF and blood examinations are recommended.
    Notizen: Zusammenfassung Die FSME ist die häufigste, schwere durch Zecken übertragene Arbovirose Mitteleuropas. Die Letalität der in Teilen Deutschlands vorkommenden westlichen Variante beträgt 0,7–2%. Eine aktive Immunisierung ist möglich und für exponierte Gruppen in Endemiegebieten empfohlen. In Mittelhessen waren bisher keine Endemiegebiete bekannt. Wir berichten über 4 Patienten mit in Mittelhessen erworbenen FSME-Infektionen und typischem Krankheitsverlauf im Zeitraum von 1994–1997 (davon zwei 1997). Bei allen Patienten ließ sich die Infektion serologisch sichern, bei einem der 4 Patienten bestand zusätzlich der Hinweis auf eine abgelaufene oder möglicherweise gleichzeitige Borrelia-burgdorferi-Infektion. Der initiale Liquorbefund war in 2 Fällen atypisch, der Nachweis von spezifischen Antikörpern war im Verlauf in allen Fällen möglich. Mittelhessen ist seit 1997 als FSME-Endemiegebiet anzusehen, welches sich weiter nach Nordwesten auszubreiten scheint. Das gleichzeitige Vorkommen von Borrelia burgdorferi erschwert die Diagnostik und muß an Doppelinfektionen denken lassen.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 14
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Pramipexol ; Ropinirol ; Narkolepsie ; Tagesmüdigkeit ; Keywords Pramipexole ; Ropinirole ; Narcolepsy ; Daytime sleepiness
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Recently, sudden “sleep attacks” have been described in parkinsonian patients taking the nonergoline dopamine agonists pramipexole and ropinirole. Due to this possible side effect, patients must be instructed not to drive vehicles and to refrain from other activities carrying the risk of self-injury. However, the very existence of sleep attacks remains controversial in sleep medicine, since a gradual transition from wakefulness to sleep is normally observed. Accordingly, sudden onset of sleep, e.g., in narcolepsy or sleep apnea syndrome, is usually associated with excessive daytime sleepiness. Prevalence of sleep disorders and daytime sleepiness have been shown to be increased in Parkinson's disease. Nonergoline dopamine agonists are already known to induce somnolence. Currently, it is not predictable whether sleep attacks represent a sudden transition from wakefulness to sleep or result from an increased propensity to fall asleep, with patients perceiving a sudden onset. Possible pathophysiological mechanisms and legal implications of sleep attacks are discussed.
    Notizen: Zusammenfassung Im Zusammenhang mit der Einnahme der Nonergolin-Dopaminagonisten Pramipexol und Ropinirol wurde vor kurzem das Auftreten plötzlicher “Schlafattacken” bei Parkinson-Patienten postuliert. Aufgrund dieser möglichen Nebenwirkung müssen mit Pramipexol oder Ropinirol behandelte Patienten darauf hingewiesen werden, kein Kraftfahrzeug zu führen und keine anderen Aktivitäten, bei denen ein Mangel an Aufmerksamkeit zu Selbst- oder Fremdgefährdung führt, auszuüben. Aus schlafmedizinischer Sicht gilt das Auftreten von “Schlafattacken” jedoch als ungewöhnlich, da ein allmählicher Übergang aus dem Wach- in den Schlafzustand angenommen wird. So ist das z. B. bei der Narkolepsie oder dem Schlafapnoesyndrom beschriebene rasche Einschlafen in der Regel mit vorbestehender Tagesmüdigkeit assoziiert. Schlafstörungen und Tagesmüdigkeit weisen eine hohe Prävalenz bei der Parkinson-Krankheit auf. Zudem ist Schläfrigkeit als Nebenwirkung der Nonergolin-Dopaminagonisten bereits bekannt. Zum jetzigen Zeitpunkt ist nicht vorhersagbar, ob es sich bei den “Schlafattacken” um einen plötzlichen Übergang aus dem Wach- in den Schlafzustand handelt oder diese überwiegend als Folge eines subjektiv als plötzlich empfundenen Einschlafens bei vorbestehender Tagesmüdigkeit zu interpretieren sind. Mögliche pathophysiologische Mechanismen des Phänomens der “Schlafattacken” sowie rechtliche Implikationen aus der Aufklärungspflicht des Arztes werden in diesem Beitrag diskutiert.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 15
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter M. Parkinson ; Ökonomie ; Krankheitskosten ; Motorische Komplikationen ; Key words Parkinson’s disease ; Cost of illness ; Motor fluctuations
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Parkinson’s disease (PD) causes significant expense for the national health care system due to its chronic progressive course, the duration of the disease, the high prevalence and the devastating prognosis. In Germany more than DM 320 million are spent for drugs to alleviate parkinsonian symptoms. The aim of this study was to calculate the economic burden of PD by assessing direct medical costs. Forty patients suffering from idiopathic PD were interviewed at an office of neurological specialists and at an outpatient movement disorder clinic about their use of health care resources 3 months prior to the study. The total annual costs reported were DM 14,500, consisting of DM 6500 for drug therapy and DM 8000 for other medical services, including hospital inpatient care (DM 5600), outpatient care (DM 700), medical sundries (DM 1100) and physiotherapy (DM 600). The costs were positively correlated to the extent of the disease (Hoehn and Yahr stage; HY) and the occurrence of motor fluctuations/dyskinesias.We found that both drug-therapy expenses and total medical costs doubled from HYI to HYIV. The rarely employed s.c. therapy with apomorphine additionally increased the costs of drug therapy in HYV. The occurrence of fluctuations/ dyskinesias also increased medical expenses by approximately a factor of two. Indirect burden due to increased days off of work, unemployment and earlier retirement are also significant in Parkinson’s disease. This study oncludes that a treatment which could prevent or retard disease progression as well as a treatment that delays or reduces motor complications would not only ameliorate the situation of patients suffering from PD, but would also lead to significant reductions in cost for the national health care system.
    Notizen: Zusammenfassung Die Parkinson-Erkrankung verursacht beträchtliche Ausgaben für das Gesundheits- und Sozialwesen. Allein in Deutschland werden Arzneimittel mit einem Volumen von ca. DM 320 Mio. für die Behandlung der Parkinson-Erkrankung verschrieben. Ziel dieser Studie mit 40 Patienten mit der Diagnose eines M. Parkinson aus Praxen niedergelassener Neurologen und einer Spezialambulanz für Bewegungsstörungen war es, die Krankheitskosten anhand eines Patientenkolletivs zu berechnen. Die direkten medizinischen Ausgaben wurden anhand retrospektiver Daten, die mittels eines Fragebogens erhoben wurden, für 3 Monate vor Studieneinschluß berechnet. Die direkten medizinischen Kosten der Erkrankung beliefen sich insgesamt auf DM 14500 pro Jahr (DM 6500 für Medikamente, DM 8000 für Leistungen, wie Krankenhausaufenthalt (DM 5600), ärztliche Leistungen (DM 700), Hilfsmittel (DM 1100) und Krankengymnastik (DM 600)). Die medikamentösen sowie die nichtmedikamentösen Kosten zeigten eine direkte Abhängigkeit vom Krankheitsstadium nach Hoehn und Yahr (HY). Die Kosten für Medikamente verdoppelten sich vom HY-Stadium I zum Hoehn-und-Yahr-Stadium IV. Insbesondere die Therapie mit Apomorphin führte in den späten Krankheitsstadien (HY V) zu einer erheblichen Verteuerung der medikamentösen Kosten. Das Auftreten von Fluktuationen und Dyskinesien hatte ebenfalls eine deutliche Zunahme der Ausgaben zur Folge; hier war die Behandlung um den Faktor 2 teurer als bei Patienten ohne Fluktuationen. Indirekte Kosten durch Arbeitsausfall und Frühverrentung sind als weitere wichtige Kostenfaktoren beim M. Parkinson anzusehen. Der Einhalt bzw. die Verlangsamung der Progression der Erkrankung oder die Verzögerung von motorischen Komplikationen würden nicht nur eine deutliche Verbesserung für die Behandlung von Parkinson-Patienten zur Folge haben, sondern wären auch von signifikanter ökonomischer Relevanz für die Gesellschaft und das Gesundheitssystem.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 16
    ISSN: 1435-1463
    Schlagwort(e): Keywords: Immunocytochemistry ; dopaminergic neuron ; neurotrophin ; transplantation.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary. We investigated the expression of BDNF and its high affinity receptor trkB in fetal dopaminergic grafts in a rat model of Parkinson's disease. Grafts were allowed to differentiate for 7, 14, 28, or 56 days, respectively and were analyzed immunocytochemically thereafter with antibodies directed against tyrosine hydroxylase, BDNF and trkB. At all time points investigated, grafts contained tyrosine hydroxylase immunoreactive neurons. Immature grafts (7 days) displayed no immunoreactivity for BDNF which was restricted to glial cells at the graft-host interface. After longer differentiation periods BDNF-immunoreactivity was detectable in neurons and astrocytes within the grafts. No trkB immunoreactivity was found in immature grafts but a strong signal for trkB emerged in grafted neurons older than 14 days whereas glial cells remained unlabeled at all time points investigated. Expression of BDNF and trkB in grafted neurons and of BDNF in sourrounding glial cells suggests an autocrine or paracrine action of BDNF on dopaminergic neurons possibly mediated by activated glia.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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